پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ورود بسیج دانشجویی به فازجدید مطالبه‌گری

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 380766
رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور گفت: برخي فكر مي‌كنند وقتي حرف از مسائل علمي مي‌زنيم به دليل مسائل سياسي و وزرا است در صورتي كه فارغ از موضوعات سياسي نگران روند علمي هستيم تا دچار افت نشود.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاري دانشجو»، محمدودود حيدري در نشست مسئولان علمي نواحي بسيج دانشجويي سراسر كشور كه پيش از ظهر امروز در سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد اظهار داشت: چند روز گذشته براي عيادت از رهبر معظم انقلاب خدمت ايشان رسيدم و آقا به همه اعضاي بسيج سلام رساندند كه وظيفه مي‌دانم ابلاغ كنم.

وي افزود: آرزوي سلامت و توفيقات روزافزون براي رهبري داريم.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور تصريح كرد: روند علمي كشور روندي است كه اگر به بررسي آن پس از انقلاب اسلامي بپردازيم خواهيم دريافت كه در چند سال اخير نشاط و پويايي ويژه‌اي در روند علمي كشور ديده مي‌شود.

حيدري اضافه كرد: هر ناظر منصفي كه رشد علمي كشور را ريشه‌يابي كند نمي‌تواند منكر تاثيرگذاري رهبر معظم انقلاب در اين روند باشد.

وي ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب از آغاز رهبري‌شان گفتمان‌سازي علمي را مطرح كردند كه در چند سال اخير تلاش‌ ايشان به بار نشسته است و مسير علمي را به سويي مي‌برد كه از ميان‌برها به مرزهاي دانش برسيم.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور با تاكيد بر اينكه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال به اجبار از روند علمي كشور دور نگاه داشته شده‌ايم تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب با ايجاد گفتمان‌سازي و برگزاري جلسات با اساتيد دانشجويان و نخبگان و همچنين سركشي‌هايي كه به دستاوردهاي علمي داشتند در راستاي فرهنگ‌سازي اوليه مسير علمي بسيار موثر بودند.

حيدري با تاكيد بر اينكه گام‌هاي آغازين پيشرفت علمي را برداشته‌ايم اظهار داشت: اكنون در اين مقطع از مسير رشد علمي نوع نگاه ما نگاهي راهبردي است و اگر از افول رشد علمي نگرانيم به همين دليل است.

وي افزود: با توجه به اينكه يك دهه از چهار دهه پيشرفت و عدالت گذشته، سخت است كه مسير علمي افول داشته باشد.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور تصريح كرد: برخي فكر مي‌كنند وقتي حرف از مسائل علمي مي‌زنيم به دليل مسائل سياسي و وزرا است در صورتي كه فارغ از موضوعات سياسي نگران روند علمي كشور هستيم كه دچار افت نشود.

حيدري با بيان اينكه در مسير رشد كلان علمي بسيج بايد به عنوان تشكل دانشجويي نقش راهبردي را براي خودش تعريف كند كه در اين مسير جايگاه ما كجاست گفت: مهمترين نكته اين است كه بسيج با نگاه انقلابي، ماموريتي و رسالتي به رشد علمي نگاه كند.

وي با اشاره به اينكه نقدهاي زيادي به روند علمي وجود دارد اظهار داشت: نقدها براي زير سوال بردن خدمات گذشتگان نيست و شايد مي‌توانستيم جايگاه بهتري در روند علمي داشته باشيم كه به دلايل مختلف نداريم.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور ابراز داشت: به دنبال اين بوديم كه نگاه جنبشي تحركي در حوزه علمي در بسيج باز كنيم كه در اين راستا سه هدف را مورد بررسي قرار داديم.

حيدري افزود: به دنبال جنس كاري جديدي هستيم كه با جنبش تشكلي بسيج همسان است كه تجربه زيادي در اين راستا نداريم و آن مطالبه‌گري تخصصي است.

وي افزود: مطالبه‌گري جزو روش‌ها و همچنين خواسته هاي رهبري است كه هميشه داشتيم و بسيج پيرامون مسائل خودش نبايد بي تفاوت باشد بلكه بايد براي رفع آنها تلاش كند.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور گفت: تاكنون در طول عمر بسيج مطالبه‌گري عمدتا از جنس سياسي اجتماعي و تا حدي فرهنگي بوده اما در مطالبه‌گري تخصصي كمتر فعاليت كرده‌ايم.

حيدري ابراز داشت: مسئولان بسيج بايد بتوانند ايده‌ها را بشناسند و صاحب نظر شوند و نظرات تخصصي بدهند و دانشجويي كه مي‌خواهد مسئله‌اي را به چالش بكشد بايد توان تخصصي به لحاظ مديريتي و مطالبه گري داشته باشد.

وي افزود: دانشجويان بايد به تعبير رهبري به عنوان وجدان بيدار ملت موضوعاتي كه به نفع مردم است بشناسند و مطالبه كنند تااميد و نشاط ايجاد شود.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور افزود: اگر جريانات دانشجويي به درستي به سمت مطالبه‌گري تخصصي هدايت شوند بسياري از مشكلات حل خواهد شد و اين ادبيات نوپا و تازه‌اي است.

حيدري تاكيد كرد: مطالبه‌گري تخصصي توقعي است كه از دانشجويان بسيجي داريم كه بايد اين مسئله را در اولويت‌هاي كاري خود قرار دهند.

وي افزود: مطالبه‌گري و اقدامات علمي و توليد علم و همچنين اتفاقات پژوهشي بسيار مهم است و بايد كارها در مسير علمي و به نفع ملت باشد.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور با تاكيد بر اينكه نيازسنجي و متناسب با نياز كشور عمل كردن مهم است اظهار داشت: اين مهم است كه دانشجويان در مسير رشد علمي كار كنند تا گره از مشكلات كشور خودمان باز كنيم نه اينكه مشكلات دشمنان را برطرف سازيم.

حيدري اظهار داشت: در كشور مجموعه‌اي كه جزئيات نيازهاي فني و تخصصي كشور را بررسي كرده باشند نداريم و اين خلا جدي است كه بسيج بايد در اين مسير عرض اندام كند.

وي گفت: بايد با برگزاري تورها و بازديدهاي علمي خدمات علمي كه بسيج در رشد و پيشرفت علم داشته است پررنگ‌تر كنيم كه رهبري نيز به اين مسئله اشاره داشته‌اند.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور افزود: هنوز بسيار از مسئولان پيشرفت هاي علمي‌مان را نمي شناسند و اميدواريم با بازديدهاي علمي در مسيرهاي كه اميدآفرين و نشاط آفرين است قدم برداريم.

حيدري افزود: با گسترده‌تر شدن فضاي دانشگاهي و تنوع رشته‌ها اقتضائات بومي زيادي داريم كه نمي‌توان براي همه آنها نسخه واحد كشوري پيچيد.

وي تاكيد كرد: رسالت خودمان مي‌دانيم كه جريان نخبگان كشور درباره مسئله جمعيت گفتمان‌سازي غالبي داشته باشند.

رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور خاطر نشان كرد: آمارهاي تكان‌دهنده‌اي در مسئله جمعيت وجود دارد كه نبايد صرفا با استناد به فرمايش رهبري به اين مسائل ورود كنيم بلكه بايد از جايگاه علمي و كارشناسي وارد شويم كه رهبري با اشرافي كه به همه مسائل دارند اين مسئله را مورد تاكيد قرار دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *