جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

انتقاد محسن‌رضایی از کم‌توجهی به خوزستان

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 424361
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از مسئولان استان انتظار دارم برای توسعه خوزستان همت بلند داشته باشند.

خبرگزاری فارس: اختیار استانداران افزایش یابد / مسئولان برای توسعه خوزستان همت بلند داشته باشند

به گزارش جهان به نقل از فارس، محسن رضایی یک‌شنبه شب در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان اظهار کرد: وضعیت بحرانی رودخانه کارون، فرار سرمایه‌های انسانی، مالی و مادی، وقوع پدیده ریزگردها و بیکاری نمونه بارز عدم بهره‌مندی از این درآمدها است و به طور کلی شغلی که سرانجام آن توسعه نیست، به چه درد استان می‌خورد.

وی افزود: شرایط و آینده کشور هر گونه رقم بخورد، خوزستان نقش مهمی در آن خواهد داشت، این اهمیت هم به لحاظ توسعه اقتصادی و هم به لحاظ امنیت و اقتدار استان است، زمانی، خوزستان در کشور فقط اهمیت اقتصادی داشت اما امروز دو بعد دیگر یعنی اقتدار و امنیت آن نیز مورد توجه است به طوری که خوزستان را خط مقدم جمهوری اسلامی می‌خوانند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اهمیت و جایگاه استان در هیچ جایی کم نشده است بلکه همچنان موقعیت و اهمیت آن در اولویت قرار دارد، توجه به خوزستان در برنامه ششم توسعه بسیار دیده شده است و نمونه آن توسعه محور بنادر جنوب از خرمشهر تا چابهار است که تأکید فراوانی در برنامه ششم بر آن شده است.

رضایی ادامه داد: به عنوان یک خوزستانی از مسئولان استان انتظار دارم برای توسعه استان همت بلند داشته باشند و موقعیت استان را جدی بگیرند تا از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را ببریم و البته معتقدم در این راستا چند کار راهبردی باید انجام دهیم، یعنی با بودجه‌ای که به استان اختصاص پیدا می‌کند و با توجه به حوزه اختیارات استان، برای توسعه گام برداریم.

وی اظهار کرد: علاوه بر مسئولان استانی می‌توانیم با اجماع نخبگان از روحانیت تا روشنفکران، دانشگاهیان و کارشناسان به صورت جدی و جمعی استفاده کنیم که متاسفانه بخش دانشگاهی، اداری و مراکز علمی خوزستان کمتر به امر توسعه توجه کرده‌اند و فقط روند روزمره اداری را بدون هیچ گام بلندی در زمینه توسعه طی می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در خوزستان حلقه مفقوده‌ای بین فعالیت‌های اقتصادی و زندگی مردم وجود دارد، هزینه‌های فراوانی صرف ایجاد و انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌شود اما اشتغال و درآمد آن برای استان ناچیز است.

رضایی بیان کرد: امروز مرگ رودخانه کارون را کنار خود می‌بینیم و این نشان از انجام فعالیت‌های اقتصادی در مناطق دیگر، بدون توجه به مردم خوزستان دارد، نمونه بارز این اقدامات در کرمان دیده شد یعنی هزینه تأمین آب کشت پسته در طول ۴۰ سال گذشته در این استان بیشتر از درآمد آن بوده است و این کار به معنای خشکی در اقتصاد کشور است.

وی افزود: ارتباط مردم خوزستان با فعالیت‌های اقتصادی آن باید مشخص شود و مردم ما باید در فعالیت‌های اقتصادی سهیم باشند و در هر سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد، باید حداقل یک نیروی محلی استفاده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: فعالیت‌های اقتصادی گوناگونی با درآمدهای کلان اکنون در استان انجام می‌شود که مردم هیچ سهمی از آن ندارند در حالی که می‌توان با نیمی از این فعالیت‌ها معیشت مردم را بهبود بخشید، در حال حاضر میلیاردها دلار در صنعت پتروشیمی، نیشکر و نفت سرمایه‌گذاری شده است اما سهم مردم خوزستان در آن ناچیز است.

رضایی با تأکید بر لزوم افزایش حوزه اختیارات استانداران، اظهار کرد: اگر بتوانیم الگوی توسعه اقتصادی را در استان پیاده کنیم، بدون شک بسیاری از مشکلات حل خواهند شد، البته این کار در صورت بیشتر شدن حوزه اختیارات استاندار در برنامه‌ریزی بودجه استان و تخصیص آن، امکان‌پذیر است.

وی در مورد مقابله با پدیده ریزگردها نیز گفت: درآمدهای فراوانی در استان وجود دارد اما ریزگردها گریبان‌گیر مردم شده است و تاکنون اقدامی جدی در این راستا انجام نشده در حالی که مقام معظم رهبری پنج درصد درآمد تولید نفت را برای مقابله با این پدیده در نظر گرفتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: برای حل مشکلات استان باید شورای راهبردی توسعه را در تهران تشکیل دهیم و به تبع آن این شورا در استان و شهرستان‌ها راه اندازی شود تا زنجیره‌ای از نخبگان را به صورت عملیاتی داشته باشیم که فقط موضوع توسعه استان را دنبال کنند.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در خوزستان بلاتکلیف مانده است که برنامه تکمیل این پروژه‌ها به طور کامل در برنامه ششم توسعه کشور دیده شده است و این پروژه‌ها مربوط به دولت‌های گذشته است که هر کدام طرحی را اجرا و نیمه‌کاره رها کرده‌اند.

* مقتدایی: نبض خوزستان خوب بزند نبض کشور نیز به خوبی می‌زند

استاندار خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید اقدامی انجام شود تا جایگاه اقتصادی خوزستان در کشور مشخص شود، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، امیدواریم در تمام مجموعه استان و کشور توسعه‌ای جامع و کامل اتفاق بیفتد.

عبدالحسن مقتدایی تصریح کرد: خوزستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است که این ظرفیت‌ها در استان‌های دیگر به هیچ عنوان دیده نمی‌شود، تعارض بسیاری در سرمایه‌گذاری‌های توسعه در خوزستان وجود دارد که یکی از برنامه‌های لحاظ شده در برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه، رفع این تعارضات است.

وی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب از همه امکانات و بودجه‌های موجود در راستای توسعه اقتصادی استان به خوبی استفاده شود اکنون شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم با استفاده از فرصت‌ها و امکانات موجود، در راستای برطرف کردن نقاط ضعف برنامه‌های گذشته بهره بگیریم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم با تلاش همه مسئولان و بهره‌گیری از تمام امکانات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای تحقق توسعه جامع و کامل استان گام برداریم.

مقتدایی در پایان با اشاره به اینکه بخش اعظم مسئولیت و رسالت ما ملی است، اظهار کرد: اگر نبض استان خوب بزند نبض کشور نیز به خوبی می‌زند و به سمت توسعه روزافزون پیش خواهیم رفت.

* حاجتی: خوزستان از صنایع بزرگ سهمی ندارد

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان نیز گفت: در طول یک سال گذشته با ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود فعالیت‌های زیادی انجام شد که در بسیاری از بخش‌ها نمود پیدا کرد، به طور نمونه در حوزه صادرات غیر نفتی استان رشد ۷۰ درصدی محقق شد و این پیشرفت حتی از میانگین کشوری نیز بیشتر بود.

امید حاجتی افزود: همچنین در زمینه تنظیم بازار و کنترل تورم، اقدامات خوبی انجام شد به طوری که ضمن تامین نیازهای داخلی در زمینه بیکاری روند کاهشی داشتیم و همه این اقدامات در حالی انجام شد که تنها فقط یک سوم درآمدهای اقتصادی کشور که سهم ناچیزی است، در اختیار ما بود و ۶۵ درصد این درآمدها که همان اقتصاد نفت و پتروشیمی است، در حوزه اختیارات ما نیست و هیچگونه مدیریت و حق برداشت مالی از آن نداریم و حتی بیمه و مالیات این شرکت‌ها در تهران پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: صنایع نفت، پتروشیمی، نیشکر و سایر صنایع بزرگ برای استان هیچ سودی جز آلایندگی ندارند و ما با این وضعیت برای توسعه استان باید معجزه کنیم تا وضعیت بهبود یابد و چرا مردم خوزستان از درآمد این صنایع آلاینده سهمی ندارند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه ۱۴ درصد درآمد اقتصادی کشور از خوزستان تامین می‌شود، گفت: علاوه بر این ما در ۱۸ میلیارد تومان منابع مالی بانک ها نیز مدیریتی نداریم و با بودجه بسیار اندکی که سالانه به استان اختصاص داده می‌شود، تنها بخش کمی از مشکلات استان را حل می‌کنیم.

حاجتی متذکر شد: سالیان سال فعالیت‌های اقتصادی زیادی در خوزستان انجام شده است که مردم در آن سهمی نداشته‌اند، چرا باید استخراج نفتی که برای استان فایده ای ندارد، به قیمت خشک شدن تالاب هورالعظیم تمام شود، همچنین صنایع دیگری از جمله پتروشیمی و نیشکر با سرمایه‌گذاری‌های کلان در سطح وسیعی از استان ایجاد می‌شود که باز هم مردم خوزستان نقشی در آن ندارند.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد باید توسعه به صورت متوازن و متناسب پیش بیاید و دولت به جای انتقال پایتخت به جای دیگر تمرکززایی را کمتر کند، با این کار هم توسعه متوازن در کشور رونق پیدا می‌کند و هم دیگر نیازی به هزینه کردن برای انتقال پایتخت وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
آقا محسن عزت و آبروی ایران را فله دارند می برند اصلا براشون هیچی مهم نیست نه اقتصاد نه عزت نه ...
فقط کدخدا شاد بشه و بس!
سولا
Iran, Islamic Republic of
نکنه اقای رضایی می خواهند کاندیدای مجلس برای حوزه خوزستان شوند؟؟؟؟
مبارکه !!!!!!!!!
Colombia
ایشان به کمتر از ریاست جمهوری و فرمانده کل بودن رضایت نمیدهند.