سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

واکنش المانیتور به نامه رهبر معظم انقلاب

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 404363
این پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آن را رویکردی جدید از سوی ایران برای ارتباط با رهبران آینده کشورهای غربی و مقابله با اسلام هراسی در غرب توصیف کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ به دنبال پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی درباره لزوم فهم اسلام از منابع اصلی آن و دوری از تاثیر گرفتن از نحوه تلقی رسانه‌های غربی از اسلام، تحلیل‌های این رسانه‌ها درباره چرایی انتشار این نامه همچنان ادامه دارد.

پایگاه آمریکایی المانیتور در این باره می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران ۲۱ ژانویه در نامه سرگشاده به جوانان غربی از آنها خواست به جای دریافت اسلام از اطلاعات مبتنی بر پیش داوری و مبتنی بر انزجار، دانش مستقیم و بلاواسطه‌ از اسلام بدست آورند. این شاید اولین بار است که یک رهبر مذهبی عالی مقام اسلامی مستقیما جوانان غرب را درباره دینش خطاب قرار داده است».

در ادامه این گزارش با اذعان به تشدید اسلام هراسی در کشورهای غربی می‌افزاید: «زمان بندی این نامه عامل مهمی در انتشار این نامه بوده چرا که دو هفته پس از حملات ۷ ژانویه به دفاتر مجله شارلی ابدو در پاریس صورت گرفت حملاتی که موج جدید اسلام هراسی را در غرب به راه انداخت. نامه رهبر ایران برای بسیاری به عنوان سورپرایز بود. این نامه نشان از رویکرد جدید جمهوری اسلامی است».

این پایگاه در ادامه به نقل از یک منبعی که آن را نزدیک به دفتر مقام معظم رهبری در تهران نام می برد، نوشت: «این نامه توسط شخص امام خامنه‌ای نوشته شده و هدف از آن گفتن توصیه و ترغیب جوانان غربی به فهم مستقیم اسلام بوده است. اهمیت این نامه به اندازه فتوای سلمان رشدی است. امام خامنه‌ای خواستار پل زدن به آینده و ارتباط با جوانان است کسانی که رهبران آینده خواهند بود».

المانیتور در ادامه می‌نویسد: «شاید این نامه نمایانگر تاکتیک جدید در روابط با غرب باشد اما همچنین می‌تواند به عنوان مرحله مهمی در رویکرد ایران پس از آغاز بکار حسن روحانی دیده شود کسی که اولین رئیس جمهور این کشور پس از انقلاب بود که با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرد و نیز مجموعه دیدارهای محمدجواد ظریف وزیر خارجه با جان کری را نیز باید اشاره کرد».

این پایگاه آمریکایی در تحلیل این نامه نوشت: «این نامه نشانی آشکار است که ایران در حال تغییر تفکر خود است و خواهان تعامل با کسانی است که آنها را در میانه راه می‌بیند. البته نامه (آیت‌الله) خامنه‌ای توجه رسانه‌های غربی را که در حال بحث و تحلیل محتوای آن هستند، جلب کرد. در این ارتباط دو اردوگاه وجود دارد یک دسته از متن آن حمایت و دسته دیگر مخالفت می‌کنند. همچنین بسیاری این نامه را غیرمنتظره توصیف می‌کنند».

المانیتور در پایان می‌نویسد: «این مهم است که به خاطر داشته باشیم اقدام انجام شده توسط رهبر عالی ایران یک اقدام تک و تنها در یک گوشه نیست بلکه تصمیمی در تهران برای مقابله با اسلام هراسی و ارائه اسلام ایرانی به عنوان یک اسلام میانه رو اتخاذ شده است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *