جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چگونه از سلامتی خود در نوروز مراقبت کنیم؟

چهارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 214562
دل درد، اضافه وزن و چشم درد از جمله معظلاتی هستند که معمولا در طول تعطیلات نوروز و به دلیل تغییر برنامه زندگی برای افراد پیش می آید. در این مطلب شما را با نکاتی برای پیشگیری از این بیماری ها آشنا می کنیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در مدت ایام تعطیلات نوروز برنامه زندگی و تغذیه افراد دچار تغییراتی ناگهانی می شود که این مسئله می تواند به سلامتی افراد آسیب بزند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مطالبی برای حفظ سلامت در طول تعطیلات نوروزی آشنا کنیم.

مراقب دل درد باشید
متاسفانه در ايام عيد يکي از شايع‌ترين بيماري‌ها مشکلات گوارشي و مسموميت‌هاي غذايي است که به‌خاطر رعايت نکردن بهداشت و يا پرخوري اتفاق مي‌افتد. براي اين‌که با بيماري، عيد خودتان و خانواده‌تان را خراب نکنيد سعي کنيد خودتان را کنترل کنيد، خيلي آجيل نخوريد چون آجيل دير هضم است يعني نسبت به خوراکي هاي ديگري که در عيد استفاده مي‌شود مثلا ميوه و شيريني و شکلات، نياز به زمان بيشتري براي هضم شدن دارد و وقتي بعد از آجيل، ميوه و شيريني بخوريد و بعد هم غذا که معمولا در اين ايام غذا‌ها هم کم روغن نيستند، سوءهاضمه و دل درد ايجاد مي‌کند و به قول قديمي‌ترها سر دل‌تان گير مي‌کند و بعضي وقت‌ها باعث به وجود آمدن مشکلات بيشتري هم مي‌شود پس سعي کنيد بخوريد و بياشاميد اما پرخوري نکنيد و تا مي‌توانيد از غذا‌هاي سبک در اين مدت استفاده کنيد و باور کنيد اگر تمام شيريني و شکلات و آجيلي که به شما تعارف مي‌کنند را نخوريد هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

حفظ سلامت پوست
خوردن بيش از حد خوراکي‌هاي شيرين و دانه‌هاي روغني در اين روزها باعث به وجود آمدن جوش‌ روي پوست مبارکتان مي‌شود که تا بخواهد جبران شود و پوست‌تان به حالت طبيعي برگردد کلي زمان و هزينه لازم است، به علاوه در اين روزها که همه سعي مي‌کنند به خودشان برسند، به وجود آمدن جوش‌هاي مزاحم و ملتهب، زيبايي شما را تهديد مي‌کند مخصوصا اگر از آن دسته از آدم‌هايي هستيد که طاقت نداريد که تا خوب شدن جوش‌ها صبر کنيد و خودتان دست به عمل جراحي مي‌زنيد و مجبوريد تا مدت‌ها آثار عيد را روي صورتتان داشته باشيد، به پوستتان رحم کرده و کمتر آجيل و شکلات بخوريد اين هم به نفع شماست هم به نفع صاحب‌خانه بينوا!

به اندازه بخورید
ببينيد چند بار دارم تکرار مي‌کنم ها! اگر حواستان به ميزان و نحوه خورد و خوراکتان نباشد کلي به دردسر مي‌افتيد همين دو هفته کافي است تا کلي اضافه وزن پيدا کنيد و بعد از عيد هرکس شما را ببيند مي‌فهمد که تعطيلات خود را چگونه گذرانده‌ايد! از ما گفتن بود. عمق فاجعه اين روزها به قدري زياد است که حتي کساني که رژيم غذايي دارند هم خيلي بايد حواسشان باشد چون ممکن است وسوسه شوند که بيشتر بخورند، که همين باعث مي‌شود که هرچه رشته بودند پنبه شده و کل زحمات‌شان به هدر برود، اين دسته آدم ها آخر عيد به خودشان مي‌گويند: «اي کاش هيچ وقت به اين همه مهماني نمي‌رفتيم خوانندگان عزيز!» که آن وقت ديگر پشيماني سودي ندارد و براي جبران بايد کلي زحمت بکشند تا همه چيز به حالت اوليه‌اش برگردد.

تحرک داشته باشد
اين روزها خيلي‌ها عيد و تعطيلي را بهانه مي‌کنند براي تنبلي! سعي کنيد براي شادابي خودتان هم که شده حداقل روزي يک ساعت از هواي خوب اين روزهاي بهاري استفاده کنيد و صبح‌ها دست کم نيم ساعتي زودتر از خواب بيدار شويد و با خانواده و يا دوستان‌تان به پارک يا بوستان محله‌تان برويد و ورزشي بزنيد به رگ. با اين‌کار هم به سلامت بدنتان کمک مي‌کنيد و هم خوابتان را مديريت مي‌کنيد.

مراقب چشمان خود باشید
توجه داشته باشيد که قطعا شما با صداوسيما قرارداد نبسته ايد که تمام فيلم‌ها، سريال‌ها و پيام بازرگاني هايي که پخش مي‌شود را تماشا کنيد، و اگر تمام فيلم‌ها و سريال‌هاي ويژه نوروزي را نبينيد عمو ضرغامي از شما دلگير نمي‌شود پس براي رفع تنوع! هم که شده بعضي وقت‌ها به چشم‌هايتان استراحت بدهيد و به قول مرحوم فيتيله‌اي‌ها! «به فکر چشمات باش»، ثواب دارد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *