شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری:

مجوز اثر به معنی تایید صاحب اثر نیست

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 422363
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه صدور مجوز به یک اثر به معنی تایید صلاحیت صاحب آن اثر نیست، تعداد عناوین جمع آوری شده از سطح نمایشگاه کتاب تهران را اندک خواند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در تالار گفتگوی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) محل بزگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

نوش‌آبادی در ابتدا با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و با اشاره به عرضه حدود ۳۰۰ هزار عنوان کتاب از سوی ۲ هزار و ۴۵۰ ناشر داخلی و عرضه حدود ۱۷۰ هزار عنوان کتاب نزدیک به ۳ هزار ناشر خارجی در این نمایشگاه گفت: امسال بیش از ۳۵ انجمن دوستی ایران با کشورهای دیگر از ۴ قاره جهان در نمایشگاه حضور دارند که نشان دهنده استقبال کشورهای مختلف از نمایشگاه امسال است.

وی در ادامه به برگزاری روز استان‌ها (۱۱ استان) روز کشورها (۸ کشور)، برگزاری ۲۳۳ نشست با بیش از ۵۲۰ سخنران در نمایشگاه بیست و هشتم پرداخت و گفت: امسال نحوه توزیع بن خرید کتاب بین دانشجویان و طلاب به صورت اینترنتی و نه کاغذی انجام شد که طی آن ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

نوش آبادی همچنین حضور کشور میهمان ویژه را در نمایشگاه بیست و هشتم بسیار چشمگیر و موفق ارزیابی کرد و گفت: ۳۵ نفر از شخصیت ها و عناصر فرهنگی، علمی و دانشگاهی و اهل قلم کشور عمان در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند که نشان دهنده اهمیت نمایشگاه کتاب تهران برای آنها است.

مواضع سخنگوی وزارت ارشاد،مواضع شخصی نیست


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اعلام موضع های متفاوت و گاه مخالف با سخنگوی وزارت ارشاد از سوی برخی معاونین این وزارتخانه و نیز مدیران آن در رابطه با مسائل مختلف از جمله فعالیت محمدرضا شجریان و اکران فیلمهایی مانند «خانه دختر» در کشور گفت: مواضعی که توسط سخنگوی وزارت ارشاد مطرح می‌شود به هیچ وجه مواضع شخصی نیست ما در کمیته اطلاع رسانی وزارت ارشاد تمام مواضع را رصد می کنیم و برای پاسخ دادن به مسائل احتمالی، هم اندیشی و همگرایی صورت می گیرد.

وی افزود: تریبون سخنگوی وزارت فرهنگ، تریبون رسمی این وزارتخانه و دولت مستقر است و اگر شائبه ای مبنی بر شخصی بودن این تریبون بوجود آمده است، این شائبه صحیح نیست چون شخص آقای وزیر هم اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد را رصد و دنبال می کند.

وی گفت: البته ممکن است سخنگوی وزارت ارشاد در مقطعی مطلبی را مطرح کرده باشد که بعدا با تغییراتی در سیاست های وزارت ارشاد، تغییراتی در این موضع بوجود آمده باشد که این مسئله طبیعی است و اظهارات سخنگو در راستای تصمیمات و سیاست هایی است که دروزارت ارشاد اتخاذ می شود.

برنامه ایران برای حضور در جشنواره کن


نوش آبادی همچنین در خصوص برنامه ایران برای حضور در فستیوال کن هم تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای حضور جمهور اسلامی ایران برای حضور در جشنواره کن با در نظر گرفتن مجموعه شرایط انجام می شود و قطعا کسانی که به عنوان نماینده ایران در این جشنواره حضور پیدا می کنند، اسامی شان اعلام خواهد شد.

وی در عین حال گفت: البته ممکن است در برخی جشنواره‌ها کسانی هم در رابطه با کشورمان شرکت کنند که همسو با سیاست‌های دستگاه فرهنگی کشور نباشند. طبیعی است که مواضع و حضور این افراد از سوی ما تایید نمی شود اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر حضور موثر و قوی ایران در جشنواره های بین المللی تاکید داشته و دارد و هر مقدار که مجال بیشتری برای حضور هنرمندان فراهم شود، این مسئله اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را هم بیشتر به رخ می کشد.

تعلیق حج تا عذرخواهی رسمی عربستان ادامه دارد


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاست تعلیق حج عمره گفت: این سیاست، سیاست وزارت ارشاد و دولت یازدهم است که تا زمانی که دولت عربستان، عذرخواهی رسمی نکند و امنیت کامل حجاج و زائران ایران در عربستان ایجاد نشود و تا زمانی که افراد هتاک و جسوری که باعث هتک حرمت به زائران ایران شده اند، تنبیه شدید نشوند، قطعا سفرهای عمره از سر گرفته نخواهد شد و ما برای برقراری مجدد سفرهای عمره نیازمند تامین این شرایط هستیم.

نوش آبادی در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به افراد ضدانقلاب و معاند با نظام مجوز می‌دهد یا خیر؟ گفت: بحث صدور مجوز به اثر و بررسی صلاحیت صاحب اثر، دو مقوله متفاوت هستند؛ ممکن است افرادی باشند که از کار و ایده هایشان با ایده های فرهنگی نظام، خیلی منطبق نباشد اگر اینها التزامی به قانون و سیاست‌های فرهنگی نظام نداشته باشند، قطعا جایی برای فعالیت نخواهند داشت اما اگر اثری داشته باشند که هنجارهای قانونی و موازین شرعی را رعایت کرده باشد، ممکن است به آن اثر مجوز بدهیم.

وی تاکید کرد: مجوز اثر هیچگاه به معنی تایید صلاحیت صاحب اثر نیست. دین ما هم تاکیدی بر این مضمون دارد که «نگاه کنید ببینید چه می‌گوید نه اینکه چه کسی می گوید» ممکن است اثری تولید شود که با معیارها و ضوابط و چارچوب ها مغایرتی نداشته باشد طبیعی است این آثار مجوز می گیرد و ما این دو را از هم جدا نمی دانیم.

نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه مقدس است


نوش آبادی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره جمع آوری برخی کتابها از نمایشگاه تهران از سوی نهادهایی خارج از حیطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اینکه اعتبار مجوزهای ارشاد با این روند از بین می‌رود، گفت: نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه معتبر و مقدس و با مولفه‌های فرهنگی است و ما همواره به مسئولان بخش های امنیتی گفته ایم که اگر آنها نقطه نظری در خصوص نمایشگاه و کتابهای نمایشگاه دارند، باید از طریق خودمسئولان نمایشگاه آن را پیگیری کنند. ما مداخله مستقیم را نمی پسندیم کما اینکه ما ناظرینی در خود نمایشگاه کتاب داریم، ما هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران داریم و اگر ناشری اقدام به عرضه کتابی که منطبق با سیاست ها و ضوابط نشر نباشد، اقدام کند و در واقع چارچوب های اخلاقی را رعایت نکرده باشد، ما خودمان با آن برخورد می کنیم.

وی گفت: در همین چند روز اخیر بعضا مشاهده شد که بعضی کتابها یا مجوز نداشته و در نمایشگاه عرضه شده است و یا برخی هم به دلیل محتوای غیر قابل دفاعی که داشته اند، جمع آوری شدند. طبیعی است که باید شرایط مناسب را فراهم کنیم. در خصوص کتابهایی که واجد شرایط کافی نیستند، خودمان تذکرات را می دهیم مبنی بر اینکه ناشر خودش اقدام به جلوگیری از عرضه کتابش بکند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد تاکید کرد: مجوزهای ما اعتبار دارد اما ممکن است در تجدید چاپ بعضی کتاب، بدور از نگاه دقیق افراد ناظر، مطالبی در آن گنجانده شود که بعدا به این نتیجه برسیم که این نکات مناسب نبوده است طبیعی است که ما خودمان با آن کتاب برخورد می کنیم البته خوشبختانه تعداد کتابهایی که جمع آوری شده است کم بوده اما اگر گزارش‌هایی از طریق برخی مراجع دیگر به دست ما برسد، حتما آنها را بررسی می کنیم.

نوش آبادی در مورد گزارش سازمان دارالقرآن الکریم مبنی‌بر تخلف ۱۰ ناشر در عرضه قرآنهای فاقد مجوز در نمایشگاه امسال کتاب تهران هم گفت: تصمیم گیرنده در مورد اینکه چه کتابی در نمایشگاه عرضه بشود چه نشود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است البته سایر سازمان‌ها هم می توانند نظر خود را در این خصوص اعلام کنند ولی هیچ نهاد دیگری حق دخالت در امر عرضه کتابها و یا جمع آوری آثار را از سطح نمایشگاه را ندارد.

وی گفت: بعضی نهادهای تخصصی در حوزه‌های خاص مثل انتشار قرآن به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی قرآنهایی که عرضه شده است اشکالاتی دارد. اگر این اشکالات واقعا وجود داشته باشد، حتما با آن برخورد می‌شود.

کتاب‌های فاقد مجوز در هیچ نقطه‌ای از کشور حق توزیع ندارند


نوش آبادی گفت: کتابهایی که فاقد مجوز هستند، چه در داخل نمایشگاه عرضه شوند چه در بیرون، با آنها برخورد می‌شود در هیچ نقطه ای از کشور حق توزیع کتاب فاقد مجوز وجود ندارد این مسئله اگر در مورد قرآن اتفاق افتاده باشد، به مراتب سختگیرانه تر برخورد می شود و برخورد با متخلفین سنگین تر خواهد بود.

وی افزود: بعضی قرآن ها و مصحف شریف هم ممکن است در کشورهای دیگر چاپ شوند و در نمایشگاه ما عرضه شوند که البته آنها هم تحت کنترل هستند. ممن است عرضه کتابهای قرآن در این کشورها با مجوزهای خودشان صورت گرفته باشد. طبیعی است که ما نسبت به ناشران داخلی، حساسیت های خودمان را اعمال می کنیم و بدیهی است که مجوزهای ما هم در داخل کشور قابل اعمال است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد استفاده از واژه های لاتین در تبلیغات نمایشگاه کتاب امسال هم افزود: اگر تبلیغات لاتین پررنگ‌تر و قالب تر از تبلیغاتی که فارسی است، باشد حتما تذکر داده می‌شود ولی چون این نمایشگاه یک نمایشگاه بین المللی است، طبیعتا این تخلف بحساب نمی آمد اما اصولا و از آنجا که سیاست جمهوری اسلامی ایران ترویج زبان فارسی است، ما همواره به ناشران داخلی تاکید کرده‌ایم که رعایت این مسئله را بکنند.

نوش آبادی در پایان سخنان در پاسخ به سئوالی درباره برنامه وزارت ارشاد برای بهبود وضعیت صنعت نشر کشور گفت: ضمن تایید این موضوع که صنعت نشر در کشور ما صنعتی فرسوده و بیمار است گفت ما نتوانسته ایم همزمان با کشورهای دیگر، صنعت نشر خودمان را پیش ببریم و تقویت کنیم و این آسیبی جدی به کشور ما وارد کرده است.

وی گفت: صنعت نشر البته فقط متمرکز بر چاپ کتاب نیست و در حوزه های متنوعی جریان دارد اگر ما بتوانیم صنعت نشرمان را توسعه بدهیم هم به اقتصاد کشور هم به فرهنگ و هم به اشتغالزایی در این خصوص کمک کرده ایم و وزارت ارشاد هم تلاش می کند اقدامات موثری در این زمینه بکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
جناب وزیر خدایش خود شما را بر اساس اینکه نگاه کنید چه می گوید نه آنکه چه کسی می گوید وزیر کرده اند ؟ ! و در این پست نگه داشته اند . این نسخه که گلام گوهر بار اسوه عدالت حضرت علی ع است را باید در همه بخش های جامعه پیاده و فرهنگ سازی و نهادینه کرد و سپس در مقطع تایید اثر توسط وزارت ارشاد نیز انرا عملی نمود و گرنه مقطعی ، بخشی حزبی ، نتیجه آ ش سوء استفاده خواهد شد