جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

روابط پشت پرده زنان کلینتون، بلر و آل‌ثانی

چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 432164
روزنامه گاردین گزارشی از پشت پرده "روابط زنان حاکم بر سه خانواده سیاسی" ( آل ثانی، کلینتون و بلر) منتشر کرد.
به گزارش جهان به نقل از العالم ، در گزارش گاردین آمده است که شری بلر (همسر تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس) نقطه اتصالی در روابط میان "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا و "موزه" (همسر امیر سابق قطر) بوده است.


براساس این گزارش، همسر بلر با ارسال ۱۹ ایمیل ظرف چهار ماه از سال ۲۰۰۹ ، وزیر خارجه سابق آمریکا را به دیدار با موزه – که از سفیران بانفوذ قطر در سطح جهان به شمار می رود – دعوت کرد.

گزارش این روزنامه انگلیسی حاکی از آن است که افشای چنین نامه نگاری هایی سوالاتی را درباره روابط میان سه خانواده سیاسی "كلينتون ، بلر وآل ثانی" در اذهان ایجاد می کند.

براساس یکی از این نامه هایی که درباره نامه نگاری های خاص کلینتون فاش شد، شری بلر درنامه ای به کلینتون نوشته بود که شیخه موزه با من تماس برقرار کرد و از تمایل خود برای برقراری روابط با آمریکا بر اصولی مثبت تر سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که خواهان دیداری خاص با کلینتون است.

به نوشته گاردین، موسسه خیریه کلینتون کمک های مالی از قطر دریافت کرده است اما هیلاری کلینتون تأکید کرده است که این کمک های خارجی تاثیری بر عملکرد او در صدر وزارت امور خارجه آمریکا نداشت.

علیرغم اینکه کلینتون مساله تأثیرگذاری این اموال را تکذیب کرده است، این وزیر سابق آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به نقض توافق با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درخصوص توقف دریافت هرگونه کمک از خارج متهم است و او همچنان درسمت خود است تا اینگونه برداشت نشود که این مساله تاثیری برکار او داشته است.

سخنگوی شیری بلر گفت که همسر نخست وزیر سابق انگلیس چندین سال به علت علاقه مشترک آن دو به انجمن های خیریه با شیخ موزه ارتباط داشته است.

گاردین در واکنش به اظهارات سخنگوی شیری بلر گفت، محتوای ایمیل های رد و بدل شده میان این دو زن ، نشان می دهد که رابطه آن ها صرفاً به علایق مشترک آنان محدود نبود، بلکه روابط آمریکا و قطر و نیز روابط آمریکا و انگلیس را نیز شامل می شد.

براساس این گزارش، وجود چنین " قدرت نرمی " در راستای تامین منافع خانواده حاکم آل ثانی و آینده این کشور نفت خیز به شکلی که در طرح امیر قطر برای سال ۲۰۳۰ مشخص شده است، قرار داشت.

دراین گزارش با اشاره به طرح آموزش جهانی که شیخ موزه بنت ناصرالمسند از طریق موسسه قطر – یک انجمن خیریه دیگر - آنرا رهبری می کند ، افزود که این طرح ، بخشی از صحنه گشایش روابط با کشورهای دیگر به دور از کانال های دیپلماسی رسمی و با اهتمام و توجه به مسائل ورزشی ، فرهنگی و خیریه است.

براساس گزارش گاردین ، در سال ۲۰۰۹ ، قطر در مراحل اولیه از تلاش خود برای میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال بود که در نهایت به دستیابی به سهمیه میزبانی برگزاری این مسابقات منتهی شد و دراین میان، جار وجنجال ها درباره دادن رشوه و توطئه برای پیروزی قطر ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *