جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بانک مرکزی: دغدغه جعل اسکناس نداریم

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 388560
دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه ایران در تولید کاغذ امنیتی خودکفا است گفت: تولید اسناد بهادار و امنیتی از دغدغه های بانک مرکزی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدمحمود احمدی در همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک با تاکید بر اینکه در زمینه تولید کاغذ امنیتی خودکفا هستیم گفت: تولید و انتشار اسکناس، ایران چک و بسیاری از اوراق بهادار براساس قانون، بر عهده بانک‌ مرکزی است که البته با همکاری دیگر حوزه‌های حاکمیتی به آن می‌پردازد.

دبیرکل بانک مرکزی اظهارداشت: اهمیت این سند بهادار و امنیتی به حدی است که تولید آن در داخل کشور از دغدغه‌های اصلی بانک‌ مرکزی بوده و با ایجاد امکانات و تجهیزات مورد نیاز، روند تولید اسکناس از سال ۱۳۶۳ در داخل کشور با اسکناس ۲۰۰ ریالی آغاز شد و به‌ تدریج با انتقال تکنولوژی و علم این کار، اینک تولید تمام انواع اسکناس و ایران چک توسط بانک‌ مرکزی انجام می‌گیرد.

احمدی تاکید کرد: موضوع تولید کاغذ امنیتی نیز به عنوان مبنا و اساس هر سند امنیتی و بهادار از موضوعات مورد توجه مسئولین بانک‌ مرکزی است و تولید کاغذ امنیتی و بهادار نیز در داخل کشور از سال ۱۳۸۲ شروع شده و تا به اکنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که با در اختیار داشتن امکانات بسیار گسترده و وجود توانمندی‌های لازم، غیر از اسکناس و ایران چک تولید کاغذ بعضی از اسناد امنیتی و بهادار مانند شناسنامه، کارت ملی و .. نیز توسط بانک‌ مرکزی انجام گیرد و به لطف خدا و همت متخصصین ایرانی به جرات می‌توان گفت تاکنون موضوع جعل اسکناس و اسناد بهادار در کشور هیچگاه به عنوان دغدغه مطرح نبوده ‌است.

گفتنی است به موجب مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با اسکناس‌های جعلی که موارد را شناسایی و کشف می‌‌کنند، مکلفند بعد از کشف موارد را طی صورتجلسه‌ای تحویل بانک‌ مرکزی دهند.

وزیر کشور نیز با بیان اینکه برای پیشگیری از جعل در مرتبه اول باید مقاومت اسناد پایه را با روش های فنی بالا برد گفت: همه دستگاه ها به دنبال جلوگیری از روش های جاعلین بوده به طوری که ۲ کارگروه پیشگیری و تنها یک کارگروه مقابله ایجاد شده است.

رحمانی فضلی در خصوص راهکارهای شناخت روش های جاعلین تصریح کرد: اعتماد نکردن به افراد برای گرفتن سندهای خود و مراجعه مستقیم به مراجع قانونی می تواند یک راه پیشگیری خوب برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *