پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

مجلس و آزمون تشخیص اولویت‎های راهبردی نظام

سید کمیل باقرزاده
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 376365
بی تردید، همه موضوعات مهم کشور از جمله مباحث حوزه «اقتصاد» و «سیاست خارجی» باید تحت نظارت مجلس باشد؛ ولی نباید فراموش کرد که حوزه های راهبردی و زیربنایی نظام، یعنی «علم» و «فرهنگ» اولویتهای اصلی نظام و چالش برانگیزترین عرصه های نزاع انقلاب اسلامی با نظام سلطه هستند، و بیشترین دغدغه ها و نگرانی ها را متوجه خود کرده اند.
جهان نيوز - حجت‎الاسلام سید کمیل باقرزاده: بصیرت یعنی فهم راهبردی، شناخت دقیق اولویتها و تشخیص أهم از مهم. بر این اساس، روز چهارشنبه را می توان روز موفقیت مجلس شورای اسلامی در آزمون بصیرت دانست. در شرایطی که دشمن و دوستان ناآگاه تلاش می کنند با هیاهوی تبلیغاتی و ارائه آدرس غلط، عناوینی نظیر کرسنت یا وضعیت اقتصادی و یا حتی روند مذاکرات هسته ای را به عنوان مسائل اصلی و اولویت دار کشور و نظام معرفی کند، مجلس با تمرکز بر موضوع «وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری» ثابت کرد اسیر بازیهای رسانه ای نشده است.
 
بی تردید، همه موضوعات مهم کشور از جمله مباحث حوزه «اقتصاد» و «سیاست خارجی» باید تحت نظارت مجلس باشد؛ ولی نباید فراموش کرد که حوزه های راهبردی و زیربنایی نظام، یعنی «علم» و «فرهنگ» اولویتهای اصلی نظام و چالش برانگیزترین عرصه های نزاع انقلاب اسلامی با نظام سلطه هستند، و بیشترین دغدغه ها و نگرانی ها را متوجه خود کرده اند.
 
مسأله تولید علم و جنبش نرم افزاری و پیشرفت علمی کشور، اولویتی است که در طول دهه اخیر همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و به عنوان رکن اساسی پیشرفت واقعی و توسعه همه جانبه کشور مد نظر است. حضور یک عنصر مسأله دار در رأس مهمترین وزارتخانه متولی این مأموریت خطیر، سرنوشت رشد علمی کشور را به خطر انداخته بود و همین مسأله سبب شد نمایندگان مجلس با طرح استیضاح وزیر و عدم رأی اعتماد به وی، هوشمندی و حساسیت خود را نسبت به این خطر بزرگ و خسارات جبران ناپذیر ناشی از آن به نمایش بگذارند.
 
از سوی دیگر، موضوع نشر فرهنگ صحیح اسلامی و جلوگیری از رخنه های فرهنگی به عنوان پایه حرکت به سمت الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی و اساس استقامت ملی در مقابل هجمات سیاسی اقتصادی دشمن مورد تأکید است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت إن شاء الله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است. بنده هم در این نگرانی با شما (اعضای مجلس خبرگان رهبری) سهیم هستم و امیدوارم که مسؤولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی شود کرد، بی ملاحظگی نمی شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه های اقتصادی نیست که بشود آن را جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد.»
 
متأسفانه اخبار و گزارشهای مستندی که از عملکرد دولت محترم در حوزه فرهنگ به گوش می رسد، نه تنها امیدوارکننده نیست، بلکه روز به روز بر شدت نگرانی مراجع تقلید و علما و دلسوزان نظام می افزاید. خسارت ناشی از فساد قرارداد کرسنت هر قدر هم عظیم باشد، در مقابل خسارات جبران ناپذیر رخنه های فرهنگی ناچیز است.
 
اینک که نمایندگان مجلس از آزمون استیضاح وزیر علوم سربلند بیرون آمدند، انتظار می رود با رصد دقیق تر تحولات فرهنگی کشور، درجه حساسیت خود را نسبت به عملکرد مسؤولان فرهنگی دولت افزایش دهند و با استفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی خود، رخنه های فرهنگی را سد کرده و از خسارات جبران ناپذیر ناشی از سوء مدیریت فرهنگی یا نفوذ عناصر فاسد در مدیریتهای کلان فرهنگی جلوگیری به عمل آورند.
 
چینش صحیح اولویتهای کشور و اصلی-فرعی کردن مسائل و درک اهمیت حوزه های استرتژیک نظام یعنی «علم» و «فرهنگ»، و اعطای اولویتهای بعدی به عرصه هایی نظیر «اقتصاد» و «سیاست خارجی»، نشانه «فهم راهبردی» و «نظارت متوازن» مجلس خواهد بود، و آثار مثبت فراوانی در حرکت کشور به سوی اهداف و الگوی از پیش تعیین شده دارد. مجدداً تأکید می کنم که این نگاه، به هیچ وجه انجام وظیفه قانونی مجلس در خصوص سایر پرونده ها و از جمله فساد قرارداد کرسنت را نفی نمی کند.
منبع:رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *