جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روایتی از تحول معکوس اندیشه سیاسی مجاهدین خلق

انتقاد یا انتقام
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 230707
فروپاشی فکری گروهک مجاهدین خلق درتحلیل درون گروهی با تغییر ایدئولوژی و پذیرش سلوک مبارزه مارکسیستی رقم خورد ؛ خانم دباغ از مبارزان شاخص انقلابی از چرخش فکری آنان این‌گونه یاد می‌کند
مسعود ندافان در وبلاگ انتقاد یا انتقام نوشت:

 ۱- انديشه سياسي مفهومي است که بيانگر يک نوع تفکر و انديشه منسجم  درباره موضوع سياست که چارچوب و ساختار فکري منسجم،مولفه‌ها، اجراء و تعاريف خاص خود را دارد که چگونگي تعريف اين مولفه ها و ربط آنها به يکديگر، يک انديشه سياسي را به مثابه يک بنياد خاص از ساير انديشه‌ها متمايز مي‌سازد و به مبناي عمل سياسي قرار می گیرد.
 
2- در دهه شصت صحنه سیاسی کشورشاهد شکل‌بندی وسیع احزابی با مبانی اندیشه ای متفاوت بود که حاصل آن نوسان‌های شدیدی بر پیکره نونهاد حکومت اسلامی بود، گروهک مجاهدین خلق در روند جدایی از بدنه ملت انقلابی با طراحی فرآیند بحران‌سازی در تلاش برای حذف گرایش های خط امامی برآمد به گونه ای که الگو و مدل رفتار اعتراضی آنان شامل دامنه وسیع رفتارهای خشونت آمیز(شکنجه ، ترور) که نمایانگر پایه های لرزان فکری آنان می‌باشد.
 
فروپاشی فکری گروهک مجاهدین خلق درتحلیل درون گروهی با تغییر ایدئولوژی و پذیرش سلوک مبارزه مارکسیستی رقم خورد ؛ خانم دباغ از مبارزان شاخص انقلابی از چرخش فکری آنان این‌گونه یاد می‌کند
 
"  در هاید پارک لندن هرکسی با هر ملیت و زبانی می‌توانست برای هر گروهی که می‌خواهد در آزادی کامل صحبت کند...آن روز بساطی بود تماشایی! فردی به نام جواد معروف به مسترجو به بالای بلندیی رفت و یک دفعه با هیجان خاصی گفت : " مژده ! مژده ! بالاخره خواهران و برادران یا بهتر بگویم رفقای ما در زندان به این نتیجه رسیده اند که اسلام نمی‌تواند پاسخگوی جامعی به همه پرسش‌ها و مسائل باشد.آنها ایده ها و تفکرات جدیدی طرح کرده اند. آنان اعتقاد دارند که اصل " مبارزه " است و حالا هرچیزی حتی نماز، روزه و حجاب یا هریک از اعمال دینی و غیر دینی مانع تحقق این اصل و هدف باشد می‌توان آن را کنار گذاشت...وقتی به هتل برگشتم از برادران خواستم او را یافته به نزدم بیاورند تا با او صحبت کنم.پس از پرس وجو او را پیدا کردند و به هتل آوردند. وقتی مسترجو آمد، پس از احوالپرسی گفت : " بگویید، یک لیوان آب جو بیاورند! " این مسئله بهانه ای شد تا بپرسم : " مگر شما مسلمان نیستید؟ "  گفت : چرا ، گفتم : " شما مبارزی بنام هستید،آدمی که مبارزه میکند و آدمی که مسلمان است نباید آب جو بخورد !"  گفت : " نه خانم! الحمدالله رهبران در زندان این مشکلات و مسائل را برای ما حل کرده اند گفتم : آقایان کی باشند ؟! گفت  مسعود ( رجوی )، مهدی (ابریشمچی ) و.. گفتم : " عجب ! خیلی جالب است، آدمهایی که اصلا مقصود و نیتشان معلوم نیست و درون‌شان روشن نیست، چقدرمی‌توانند اسلام را بفهمند.اینها که هستند و چه حقی دارند که به راحتی به اسم مبارزه دستورات اسلام را زیر پا نهاده بدعتهایی را به عنوان شیوه و راه حل به افراد و جوانهای دیگر دیکته کنند. اینها هدفشان جز مخدوش کردن چهره اسلام نیست و مبارزه در دستشان فقط ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به هدفهای پنهانشان است ..." ( خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ ) ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، صفحه 111-110)    "
 
همچنین حضرت آیت الله مهدوی کنی دربیان خاطره ای از تقابل جریان اسلام فقاهتی با این گروهک  در زندان‌های رژیم شاهنشاهی می‌فرمایند : در زندان اوین بند یک ، از اول حالت تفکیکی وجود داشت و این به خاطر موضع گیری ما در برابر کمونیست ها و لامذهب ها بود .... مجاهدین آن زمان خیلی بی اعتنایی می‌کردند. تعدادی از آنها را به بند ما آوردند، آنها خیلی بی احترامی می‌کردند و تقریبا معممین را بایکوت کرده بودند.بچه هایی هم که جدیدا می‌آمدند بلافاصله با آنها تماس می‌گرفتند و ارتباط‌‌شان را با ما قطع می‌کردند ولی اینها (کمونیستها ) این طور نبودند و برخوردشان تا آخرمحترمانه بود...آنها؛یعنی دوستان مسعود می‌گفتند اگر انقلاب پیروز شود حکومت آینده یک حکومت مذهبی به شکلی که شما آخوندها می‌گویید نیست. ما چنین حکومتی را قبول نداریم... آقایان از قول مجاهدین نقل می‌کردند که آنها می‌گویند خمینی کیست؟  و می‌گفتند که اگر یک روز انقلاب پیروز شود اولین گروهی که ما با آنها می‌جنگیم شما آخوندها هستید، می‌گفتند بزرگ‌ترین مانع در سر  راه  حکومت  بی طبقه ی توحیدی شما هستید.
 
(خاطرات آیت الله مهدوی کنی ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، صفحه 165-164)
 
۳-فرجام شناسي عبور از اندیشه سياسي اسلام همکاری با دشمنان ملت ( آمریکا و صدام حسین ) و به شهادت رساندن  بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از مردم ایران از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و بزرگسال است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *