جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 403408
معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار طی دو هفته اخیر و البته این بار در زوریخ سوئیس به گفت‌وگو درباره راه‌حل جامع هسته‌ای نشستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 لحظاتی پیش در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو پرداختند.
 
قرار است این رایزنی‌ها امروز و فردا (شنبه) در این شهر ادامه یابد.
 
معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا روزهای بیست و پنجم تا بیست و هفتم دی ماه برای دومین بار بعد از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو در شهر ژنو سوئیس دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند. این اولین دیدار معاونان ظریف و کری در زوریخ سوئیس است.
 
ظریف و کری نیز 24 دی ماه به مدت هشت ساعت در ژنو گفت‌وگو کردند و یک ساعت هم در پاریس.
 
همچنین قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه برگزار شود.
 
تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح پنجشنبه به همراه محمدجواد ظریف تهران را به مقصد زوریخ سوئیس ترک کرد و ظریف از آنجا راهی داووس شد تا در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت و به ایراد سخنرانی بپردازد و در حاشیه این نشست نیز قرار است با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌‌وگو کند.
 
وی پیش از این به خبرنگار فارس گفته بود آخر هفته جاری هم من هم آقای کری و هم تعداد دیگری از وزرای خارجه 1+5 برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهیم بود. هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته، اما زمان حضور ما در داووس فرصتی هست که بتوانیم مذاکره کوتاه -نه مذاکره هشت ساعته- داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه در دوران مجمع جهانی اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنرانی، میزگرد و ... هستند، عنوان کرد: بنده هم حداقل در سه میزگرد شرکت می‌کنم و البته حضور ما در آنجا خیلی طولانی نیست و همزمانی حضور من با آقای کری مدت کوتاهی است. لذا احتمال اینکه با آقای کری یا با سایر اعضای 1+5 ملاقات کنم، وجود دارد.
 
وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: الزاما محور همه مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود. در داووس در یک جلسه ویژه سوریه شرکت خواهم کرد و درباره وضعیت ژئوپولتیک جهانی من و خانم موگرینی صحبت خواهیم کرد. لذا زمینه‌های حضور و مذاکره و گفت‌وگو در اجلاس داووس زیاد است.
 
لازم به ذکر است موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی با ظریف درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.
 
چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با شعار «رویکرد جدید جهانی برای حل چالش‌های بین‌المللی» روز چهارشنبه اول بهمن ماه با حضور مقاماتی از 140 کشور جهان در داووس آغاز به کار کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *