سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۰
۷
وقتی "کیفیت برق"، فدای جبران "کمبود تولید" می‌شود

سونامی سوختن وسایل‌برقی؟ / کیفیت فدای کمبود تولید

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 374807
افت فرکانس و ولتاژ می‌تواند باعث افزایش هارمونیک در شبکه و افت کیفیت برق می‌شود. همچنین تغییرات فركانس بیش از مقدار نامی آن علاوه بر وارد آوردن صدمات به تاسیسات شبکه برق‌رسانی، بر وسائل مشتركان برق نیز اثرات زیانباری خواهد داشت.
سونامی سوختن وسایل‌برقی؟ / کیفیت فدای کمبود تولید
به گزارش جهان به نقل از "برق نيوز" روزهای گذشته شبکه برق کشور، در حالی دوران سخت و پرفشار خود را تجربه می کرد که شاهد خاموشی های متعددی در سراسر ایران بودیم؛ خاموشی هایی که به دلیل عدم تحمل شبکه بوجود آمده ولی برنامه ای برای آن وجود نداشت. توانیر هم از قبل عدم وجود مشکل در صنعت برق را گوشزد کرده بود اما در عمل روزهای گرم تابستان با خاموشی کمتری نسبت به آن چه انتظار میرفت سپری شد.

ساعات پیک برق در نقاط مختلف کشور متفاوت است ولی به طور کلی می توان ساعات ۱۱ تا ۱۵ و ۱۹ تا ۲۳ را بعنوان ساعات پیک برق ایران عنوان کرد. شبکه برق در این ساعات به شدت تحت فشار بوده و با حدکثر توان خود بکار گرفته می‌شود.

هیچ شکی نیست که خاموشی‌های با برنامه بهتر از خاموشی‌های بی‌برنامه است چرا که مشترک تکلیف خود را با داشتن برق و نداشتن آن، می‌داند و برای آن برنامه‌ریزی خواهند کرد اما مدیران صنعت برق و شرکت‌های توزیع اصرار دارند که خاموشی‌ها بدون اطلاع قبلی انجام بگیرد!

رونمایی از خاموشی‌های زیان‌بار در شبکه برق

به گزارش برق‌نیوز، همچنان که گفته شد، خاموشی در روزهای گرم تابستان کمتر از پیش‌ بینی‌ها بود؛ که دلیل اصلی این کمتر شدن خاموشی‌ها به تدبیری برمی‌گردد که لوازم برقی مصرف کنندگان را در معرض آسیب جدی قرار داده است.

در روزها گذشته، خاموشی‌های جدیدی شبکه برق کشور را درگیر خود کرده که دلیل اصلی آن عدم تحمل شبکه و در پی آن ذوب شدن سیم‌های برق و اضافه بار شدن ترانسفورماتورها و عمل کردن رله‌های فرکانسی حفاظت از شبکه فوق‌توزیع وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد، دست‌اندرکاران کلان صنعت برق کشور در روزهای گذشته، عمدا افت فرکانس و افت ولتاژ در ساعات مختلف پیک برق را به شبکه اعمال کرده‌اند تا بتوانند میزان تولید را به صورت صوری بالا ببرند.

فرکانس و ولتاژ پایین‌تر از حد مجاز می‌تواند به شبکه برق و وسایل برقی مشترکین آسیب وارد کرده و آنها را با مشکلاتی مواجه سازد.

همچنین، افت فرکانس و ولتاژ می‌تواند باعث افزایش هارمونیک در شبکه و افت کیفیت برق می‌شود. تغییرات فركانس بیش از مقدار نامی آن علاوه بر وارد آوردن صدمات به تاسیسات شبکه برق‌رسانی، بر وسائل مشتركان برق نیز اثرات زیانباری خواهد داشت.

تدبیر یا بی‌تدبیری مدیران برق؟

جبران کمبود برق با افت فرکانس پیش از این نیر صورت می‌گرفته و به‌عنوان یکی از راهکارهای متدواول جبران کمبود برق استفاده می گردد ولی نباید فراموش کنیم که این افت فرکانس تا حدی مجاز به اعمال است که از حدود استاندارد خارج نشود.

در صورتیكه فركانس شبكه در حد مطلوب و مجاز كنترل نگردد، موجب عدم پایداری و حتی فروپاشی شبكه خواهد شد. در شبكه سراسری برق ایران طبق دستور العمل های ثابت بهره برداری، تغییرات مجاز فركانس شبکه بین ۴۹.۷ تا ۵۰.۳ هرتز است. این در حالی است که فرکانس شبکه برق ایران عموما روی ۵۰ هرتز قرار دارد.

گفتنی است، با وجود محدودیت صادرات، همکاری صنایع،‌ اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها و افزایش قیمت برق، درخواست از مردم برای صرفه جویی و اقداماتی از این دست مصرف برق با افزایش گرمای هوا به شدت رشد پیدا کرده و پیش بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیلی جالب شده !! برق خونمون نصفه نیمه میره!!!!
تو اتاق نشیمن برق هست اما تو پذیرایی نیست!!!
تو تعطیلات رفتیم مسافرت دو روزه
برگشتیم دیدیم بوی گند از دم در خونه میاد!!! امدیم دیدیم فریز بخاطر همکین تغییر ولتاز سوخته و تمام مواد فریزر فاسد شده!!
روحانی کجاییی!!!!!
United States
وزیر نیرو از اون دسته وزرایی است که میخاد تو مملکت سر و صدا نشه... الان هم داره آب می بره زاینده رود تا نماینده های اصفهان رو ساکت کنه!
ساکت شو افراطی هوچی گر
احسان
Iran, Islamic Republic of
کار خوبی میکنه
اگه راست ميگي اينو چاپ كن
از كي پايين اووردن فركانس باعث ايجاد هارمونيك در شبكه و كاهش كيفيت برق ميشه؟! خداوكيلي اصلا ميدوني هارمونيك چيه؟ تبديل فوريه ميدوني چيه؟ فركانس و ولتاژ شبكه رو ميارن پايين تا بار اضافه را تامين كرده و شبكه دچار فروپاشي نشه مجيد جان! خدا وكيلي از كدوم دانشگاه آزاد مدرك گرفتي مياي اينجا از وزير نيرو انتقاد مي كني؟! لااقل از يكي مشاوره بگيرين كه يه خورده درس خونده باشه تو دانشگاه....
الحمدلله برای دولت اصلاح طلبی که باعث میشه انتقادها بی پرده بیان بشه و کاستی ها نمایان بشه!
باشد که روزی رفع شوند!!

آخه سال های قبل هزاران سونامی مثل آلودگی هوا، کم آبی،قطع گاز و... داشتیم ولی کسی چیزی نمیگفت!
ظاهرا شما براي اولين بار وارد دنياي اخبار شدي وگرنه هجمه 8 سال گذشته كه خيلي هاش هم به حق بود رو ديده بودي!