سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲۵
معیشت که نبود، دین هم نیست؛

آیا مسئولان اقتصادی این بیانات هشداردهنده را خوانده‌اند؟!

دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 230293
"اولویّت اوّل براى شما این است که امید مردم را حفظ کنید. اولویّت اوّل این است که شکم مردم را سیر کنید..." همان ارتباطی است که میان گرانی و پایین آمدن امید در جامعه دارد؛ همان ارتباطی است که میان نارضایتی‌های عمومی و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی دارد و به درستی در نگاه امام خامنه‌ای نمایان شده است.
آیا مسئولان اقتصادی این بیانات هشداردهنده را خوانده‌اند؟!
سرویس سیاسی جهان نيوز - میثم تولایی: الآن که این مطلب نوشته می‌شود تا زمانی که خوانده شود احتمالا قیمت مرغ و گوشت که تعریضی هستند از اقلام مصرفی، خصوصا خوراک مردم، قدری تکان خورده و احتمالا جهت این تکان به سمت بالا خواهد بود. این گزارش نه یک مطلب تخصصی در حوزه اقتصاد است و نه نوشته‌ای در نقد آن‌چه باعث بالارفتن قیمت شیر، مرغ و ... شده است. ادامه آن را بخوانید تا شاید دستتان بیاید که در چه رابطه‌ای است.

"اولویّتها را در نظر بگیرید. من در پیامى هم که به مناسبت افتتاح مجلس به شما عزیزان عرض کردم، این نکته را متذکّر شدم که همه کارها را دفعتاً نمى‏ شود انجام داد؛ اولویّت ها را در نظر بگیرید. امروز در بعضى از گفته‏ ها و اظهارات، راجع به شأن و شخصیّت و شرف و کرامت انسان در جامعه حرف زده مى‏ شود. این بلاشک از اصول اسلامى است؛ اما کدام نقض کرامت انسانى بالاتر از این که انسانى، رئیس عائله‏‌اى، پدر خانواده‏ اى، در جامعه‏ اى که در آن همه ‏چیز هم هست، نتواند اوّلیات زندگى فرزندان خودش را تأمین کند؟! کدام تحقیر از این بالاتر است؟! کدام نقض شخصیّت و شرف و کرامت انسانى از این بالاتر است؟! صبح تا شب کار کند، آخرش به من یا به شما یا به آن مسؤول دیگر نامه بنویسد که من دو ماه است به خانه‏ ام گوشت نبرده ‏ام!

یک وقت در جامعه گوشت و میوه نیست، من و شما هم نمى‏ خوریم؛ یک وقت در جامعه امکانات رفاهى نیست، من و شما هم استفاده نمى‏ کنیم؛ یک وقت ایام عید که مى‏ شود، فرزندان من و شما هم لباس نو بر تن نمى‏ کنند. در این حالت کسى احساس سرشکستگى نمى‏ کند – البلیة اذا عمت طابت – اما وقتى همه چیز هست، وقتى کسانى در جامعه با استفاده از فرصتهاى نامشروع توانسته‏ اند براى خودشان آلاف و الوف و زندگی‌هاى تجمّلى فراهم کنند، وقتى طبقاتى در جامعه هستند که برایشان پول خرج کردن هیچ اهمیتى ندارد، جمع کثیرى از مردم که در بین آنها رزمندگان و عناصر نظامى و کارمندان دولت و معلمان و روستاییان و مردم مناطق محروم و دور و مناطق جنوب هستند، نتوانند نان و پنیر بچه‏ هایشان را فراهم کنند، کدام شکستن شخصیّت و شرف انسانى از این بالاتر است؟! شما مى‏ خواهید جواب چه کسى را بدهید؟ شما مى‏ خواهید دل چه کسى را خوش کنید؟ شما مى‏ خواهید چه کسى از شما راضى باشد؟


بله، مسأله معیشت قطعاً در اولویّت اوّل است. معیشت که نبود، دین هم نیست؛ اخلاق هم نیست؛ حفظ عصمت و عفت هم نیست؛ امید هم نیست. کسى را که به موقعیتى دست پیدا کرده، به خاطر این که براى رفع نابسامانى و فقر، تلاش و مجاهدت کند و شب و روزِ خودش را صرف نماید، ملامت نخواهند کرد. اولویّت ها را پیدا کنید. مسائل اساسى جامعه اینهاست.
"

این کلمات شیوا و هشداردهنده بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خرداد 79 با نمایندگان مجلس ششم است که ایشان با صراحت سخن از وضعیت معیشتی مردم به میان می‌آورند و ادامه می‌دهند: اولویّت اوّل براى شما این است که امید مردم را حفظ کنید. اولویّت اوّل این است که شکم مردم را سیر کنید. مى ‏شود نشست و حرف هاى روشنفکرى زد: اگر فلان‏طور نشود، فلان‏طور نخواهد شد؛ اگر چنین نشود، چنان نخواهد شد؛ اما باید دید واقعیت چیست.

گرچه گفته‌های رهبر انقلاب غفلت از وضعیت معیشتی مردم را نشانه رفته و مورد انتقاد قرار داده اما در لابه‌لای این بیانات است که می‌بینیم یک نوع رابطه علی و معلولی زیبا و البته جامعه شناسانه به خوبی مسئولان را مخاطب خود می‌سازد.

هرچند این رابطه شاید تاکنون در هیچ مرکز علمی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار نگرفته و از این پس هم نگیرد اما این نباید باعث شود، نگاه دقیق و جامعه‌شناسانه رهبر انقلاب به مسائل معیشتی مردم، به دست فراموشی سپرده شود.

"اولویّت اوّل براى شما این است که امید مردم را حفظ کنید. اولویّت اوّل این است که شکم مردم را سیر کنید..." همان ارتباطی است که میان گرانی و پایین آمدن امید در جامعه دارد؛ همان ارتباطی است که میان نارضایتی‌های عمومی و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی دارد و به درستی در نگاه امام خامنه‌ای نمایان شده است.

نکته مهم

البته نباید فراموش کرد که این هشدارهای تامل برانگیز رهبر معظم انقلاب، خطاب به مجلسی بود که تمام هم و غمش "توسعه سیاسی"، "جامعه مدنی"، "رابطه با آمریکا" و ... بود و هرگز معیشت و اقتصاد مردم در میان اولویت های آن دیده نشد که حتی به حال خود رها شده بود.

نمایندگانی چون رجب مزروعی مخاطب این تذکرات بودند؛ کسی که آن دوران با گستاخی می گفت: اگر مرگ موش هم توزیع شود، مردم برایش صف می‌کشند!؛ فتنه گری که چند سال بعد و در جریان فتنه 88 از ایران گریخت و پناهنده بلژیک شد. امثال مزورعی البته در مجلس ششم کم نبودند.

بر این اساس هشدارهای پی در پی رهبر انقلاب به نمایندگانی بود که چشم خود را بر نیازهای اولیه و معیشتی مردم بسته بودند اما برای حفظ کرسی هایشان حتی دست به تحصن و تجمع می زدند.

مسئولان امروز هم بخواند

با این حال مبرهن است که بیانات رهبر معظم انقلاب -جز سخنان مصداقی ایشان - را نمی توان به زمان و مخاطب خاصی محدود کرد؛ بنابراین امروز نیز که گرانی‌ها صدای مردم و مراجع تقلید را بلند کرده همه مسئولان هم مجلس و هم دولت باید خود را مخاطب این تذکرات دقیق ولی فقیه بدانند؛ اگرچه جنس آنان از دغدغه‌های مردم و با مجلس ششمی‌ها کاملا متفاوت است.

زمانی‌که عدم پاسخگویی روشن و کم یا بی تحرکی در دستگاه‌های اقتصادی دیده می‌شود می‌توان صدایی را شنید که ناصحانه آقایان را هشدار می‌دهد به سرهایی که با شکم گرسنه بر بالین می‌روند هر چند خود را فریب دهیم و بگوییم که هیچ گرسنه‌ای در کشور نیست!

این بیانات رهبری برای آن عده از افرادی هم که حرف زدن از گوشت و مرغ را عوامانه می‌دانند می‌تواند راه‌گشا باشد چرا که بالاترین مقام حکومتی و دینی کشور به صراحت از "شکم" سیر و گرسنه سخن گفته است.

اگر مسئولان هم قائل به این باشند که بیانات ولی فقیه زمان‌بردار نبوده و برای تمام دوره‌ها گره‌گشاست-که انشالله همه مسئولان هستند-، بر همه آنان لازم و واجب است در برهه کنونی که قیمت‌ها دائم خودشان را بالا می‌کشند، این فرمایشات را آویزه گوش کنند و برای حل دغدغه مهم مردم بکوشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان که گرانی از آن زمان خیلی خیلی بیشتر است .
Iran, Islamic Republic of
اگر مقام معظم رهبری هم بارها وبارها این موارد را متذکر شوند افراد ناصالحی که در برخی مناصب حساس حکومت نفوذ کرده اند اجازه بهبود وضعیت اقتصادی رو نخواهند داد. یک جهاد ، یک بازنگری ، یک نظارت دقیق در امر انتصابات تمام ارگانهای دولتی لازم است .
Iran, Islamic Republic of
نگید که داریم می میریم بنده الان یک ماه است که به خانه خودم که 3نفر با خودم چهار نفر می شوم و خرج خواهر و مادرم هم تا حدودی بامن هست فقط توانسته ام بال مرغ بخرم تا با جای مرغ استفاده کنم اما بیشتر مردم بال مرغ رابرای تفریح می خرند فقط توی دل خودم می تونم بگم شرمنده خانواده ام شده ام خیلی تا اینکه دیشب شب تولد حضرت عباس توی یه امام زاده ای یه غذای نذری خانمم گرفت که مرغ بود حتما نذرش قبول شده چون دل دوتا بچه ی منو شاد کرده فقط مونده گریه کنم
خدايا قسمت ميدهم به عظمتت. هيچكس را شرمنده روي عائله و عزيزانش نكن. من بازنشسته ديگه جون ندارم حتي با سيلي صورتم رو سرخ نگه دارم چطور بايد با سيلي صورت عزيزانم رو سرخ كنم.به فريادم برس اي مهربان خدا
Iran, Islamic Republic of
به جای خرج کردن از رهبر انقلاب، مواظب باشید که برخی مسئولان یه وقت خدای نکرده بی تفاوت از کنار صاحبان مناصب و قدرت و پول رد نشن
در حالیکه میوه به این گرانیه در جلسات رسمی هیئت دولت مجمع تشخیص و قوه قضاییه که از خبر سیماهم پخش میشه چه معنی داره که ظرف های میوه های مرغوب رو میز نمایش بدند؟!
Iran, Islamic Republic of
مرغ نداری بخری از کجا پول وصل شدن به اینترنت آوردی؟ دیگه دروغ ننویسید شما که وقت و پول و فرصت استفاده از اینترنت و کامنت گذاشتن اینور و اونور را داری حتما پول خرید مرغ رو هم داری
Iran, Islamic Republic of
مسئولان اقتصادی تنها مسئول این وضع نیستند. سیاستمداران نالایق چنین بر سر ما آورده اند که صدای علما و مراجع را نیز درآورده است.
Iran, Islamic Republic of
من پيش خودم فکر مي کنم به صورت طنز " شايد گاهي بعداز فرمايشات مقام معظم رهبري ستادي تشکيل مي شود با نام "ستاد عالي پيش گيري از اجرای فرمايشات مقام معظم رهبري" و اگر اين طنز دروغ است پس چرا فرمايشات ايشان در دولتها اغلب اجرايي نمي شود؟!
Iran, Islamic Republic of
دقيقا يادم مياد كه آقاي احمدي نژاد قبل از انتخاب شدنش به عنوان رييس جمهور ، يك شب درتلويزيون سياست هاي خاتمي رو زير سوال برده بود ومي گفت كه مردم حداقل بايد نخود و لوبياي تو آششون رو بتونند راحت بخرند ولي متاسفانه چنان عده‌اي ايشون رو درخودشون هضم كردند كه گراني در دوره ايشون به مراتب لجام گسيخته تر از دوره خاتمي دمار مردم رو داره درمياره لطفا اين نظر روبذاريد شايد آقاي احمدي نژاد يادش به اون مصاحبه و حال و هواي اون روزاش بيافته
واقعیت این است که جمهوری اسلامی در حوزه نظامی و امنیتی و انتظامی قوی شده ولی در حوزه اقتصاد و تنظیم معیشت مردم وروابط و سیاست خارجی و ارائه الگوی یک حکومت مبتنی بر رضایتمندی عموم مردم هنوز راه درازی برای رفتن دارد / مسئولین باید دست از شعارهای بی محتوا بردارند و فکری اساسی برای این وضعیت بنمایند اگر تا حالا دیر نشده باشد .
جانم فدای سیدعلی
یاصاحب الزمان عجل علی ظهورک
این فرمایشات مربوط به سال 79 می باشد که از اول انقلاب همیشه توسط بزرگان گوشزد شده است وامروز هم این سفارشات همچنان لازم الاجراست وتا سیستم اداری وقوانین اقتصادی موجود پابرجاست وتا تحول واصلاح قوانین وسیستم را به مجریان وبرنامه ریزان اداری فعلی که معلول نظام اداری دوران گذشته است ، واگذار می شود ، فرمایشات علما ومراجع ودل سوزان در حد شعار هم چون سی سال گذشته باقی خواهد ماند . انقلابی اداری لازم است که باید توسط آگاهان به مبانی حکومت اسلامی وخارج ازحیطه اختیارات مسئولان اجرائی ومجلس ، طراحی وارائه شود .
در جواب این بابا که نوشته:
مرغ نداری بخری از کجا پول وصل شدن به اینترنت آوردی؟ دیگه دروغ ننویسید شما که وقت و پول و فرصت استفاده از اینترنت و کامنت گذاشتن اینور و اونور را داری حتما پول خرید مرغ رو هم داری...


باید بگم عمو جون تو فقط خودت رو میبینی و بس...مگه ما بحثمون روی اینه که ما نداریم بخریم...منظور ما قشر آسیب پذیر جامعه است که دارن زیر پای سرمایه دارها خفه میشن...یکم چشمات رو باز کنی میبینی که بابا خرج تحصیل بچه اش رو هم نداره بده...
United States
جناب اقای احمدي نژاد شما و امثال شما خوب مي دانيد كه جبهه كفر و الحاد جهاني به سركردگي صهيونيست و اذنابش با شيوه هاي مختلف از جمله ايجاد تنگناهاي اقتصادي بدنبال مأيوس كردن توده هاي مردم از نظام اسلامي هستند و مي خواهند اينقدر طبقات مختلف مردم بويژه اقشار كم درآمد كه اكثريت مردم هم هستند را در فشار اقتصادي قرار دهند تا ناكارآمدي نظام اسلامي را نتيجه بگيرند حالا مرقب باشيد كه شما خواسته يا ناخواسته ابزار طلاق مردم از اسلام نشويد و مردم را در نظام حكومتي بسمتي نكشانيد كه دينشان را از دست بدهند
اون عزیزی که نظر داده و گفته اگر " مرغ نداری بخری از کجا پول وصل شدن به اینترنت آوردی؟ " بداند که پدرهایی هستند که خطرات مسافرت در جاده ها را به جان می خرند تا فرزندانشان اندکی خوش باشند ؟ اینترنت چه ربطی به مرغ داره !!!
جمهوری اسلامی اگر بتواند مشکل معیشت مردم را حل کند با عنایت به توفیقات بزرگی که تا کنون داشته قطعا به الگوی جهانیان تبدیل خواهد شد.کاش این نقطه ضعف رفع شود.
برخی مسئولین که شبها از پرخوری خوابشون نمیبره چطور میخوان به فکر مردم گرسنه باشند؟
United States
اخه قربون تو نویسنده .انصافت کجاست اگه اون مجلس (مجلس 6 ) فقط سیاسی فکر میکرد چرا یک دهم گرانی ومشکلات اقتصادی امروز را در انروزها نداشتیم . مردم که الزایمر ندارند
مرغ برا بزرگ شدن دون می خواد دون هم از خارج وارد میشه وقتی گرون شد مرغ هم گرون میشه
پس اگر به جای بحث یارانه، دولت اجناس ضروری زندگی و معیشت مردم را کوپنی بده یک گام بزرگتر از یارانه و هدفمندی ، در جهت توزیع درست وعدالت محور در توزیع برداشته ما الان مثل زمان جنگ تو محاصره هستیم تجربه کوپنی کردن ضروریات را هم داریم وبهتر از قبل هم می تونیم اجرا کنیم حالا چرا اجرا نمی کنیم نمی دونم !؟ اینکه مثل کشورهایی اروپایی می خواهیم مشکلات اقتصادیمون را حل کنیم و در عین حال سیاست و رویه دینی و افتخار آمیز خود اتکایی را داشته باشیم و اقتصادمون را اداره کنیم اینها با هم ناهماهنگ است
Iran, Islamic Republic of
ای برادر کو گوش شنوا اصلا کدام مسئول برای خواندن این دردها وقت می گذارد اکثرشان برای خودشان کسی اند کی رابالاترازخودشون میدونند؟ اصلاسواره ازپیاده خبر داره؟ خیلی ازاقایان نه انقلاب کرده اند نه جنگ ونه زحمتی به خود داده اند چگونه درد راحس کنند؟...
خوداتکایی و دینی زندگی کردن دقیقا با هم هماهنگ هستن اما اینکه چرا اوضاع ما اینطوریه برای اینه که متاسفانه به دستورات دین عمل نمی شه یکیش پرهیز از اشرافی گری مسئولان، یکیش پاک دستی مسئولان و و و و پس بهتره به جای تخریب اصل موضوع رفتارهامونو اصلاح کنیم
Iran, Islamic Republic of
سلام بگید بدونم آدمي كه عصبانيه ، آدمي كه بعض گلوش داره خفش مي كنه ، آدمي كه از بس صبح تا شب داره مي دوه ، كار مي كنه تا بتونه فقط شكم بچهاش رو سير كنه حالا خستس !!!! فقط بگو چطوري خالي ميشه ؟؟؟
United States
من یه چیزی میخوام بگم شاید بخندید شاید هم مسخره کنید ولی به خدا از دیشب که گفتند به دامداران همه چیز برای مصرف دامشان میدهیم وقیمتها را کنترل میکنیم تا امروز صبح فقط مرغ 500تومان گرون شد یعنی هر وقت که دم از ارزانی زده شد قیمتها بالا رفت این را داشته باشید تا مطلب بعد را بگویم انهم اینکه چند وقتی است به طرح شبنم گیر داده اند وداخل مغازه ها میریزند وهر جنسی شبنم ندارد را جمع میکنند و2برابر جریمه میکنند شغل من فروش موبایل است میخواهم بدانم چرا با این همه بدبختی وگرانی این چه طرحی است مگر موبایل در سبد خانوار است که حالا اگر کمی هم گران شود چقدر به مردم فشار میاید مردم سالی یک موبایل عوض میکنند به وارد کننده هم ارز دولتی نمیدهند عوض اینکه به فکر تامین مایحتاج اصلی مردم باشند به فکر جریمه کردن بقیه مردم هستند راهنمایی ورانندگی هم با تمام قوا در حال جریمه کردن مردمند بقیه ادارات هم هر طوری هست میخواهند از مردم پول بگیرند ارزش پول ملی هم نصف شده
Iran, Islamic Republic of
خدا شاهده من و همسرم هر دو کار میکنیم اما با این حقوق های پایین و خرج ها و قسط های بالا با این که یه دونه بچه هم بیشتر نداریم این ماه اصلا با این که هنوز اول برج هست نتونستیم گوشت بخریم همش با ماکارونی و تخم مرغ سر میکنیم آخه آدم به کی روش میشه بگه. این آقایون دارن توی دولت چکار میکنن؟!!!