پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۸
۷۶
یادداشت حسین شریعتمداری درباره برجام؛

توافق شرب خمری است که هم گناه دارد، هم سود اما حرام‌ است

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 440795
فرض کنید یک میوه، مثلا یک سیب پیش‌روی دارید که بخشی از آن گندیده و فاسد شده است. در این صورت شما می‌توانید قسمت فاسد شده را جدا کرده و از قسمت سالم سیب استفاده کنید. به بیان دیگر، در این حالت «خوب» و «بد» اگرچه با هم بوده و در یک سیب، جمع شده‌اند ولی قابل تفکیک هستند و الزامی نیست که در صورت تمایل به خوردن سیب، ناچار به خوردن بخش فاسد آن نیز باشید!
توافق شرب خمری است که هم گناه دارد، هم سود اما حرام‌ است
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشت: گفته می‌شود- و قابل‌ قبول نیز هست- که توافق وین اگر چه یک «توافق مطلوب» نیست و با خواسته‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران فاصله‌ای زیاد و پر نشدنی دارد ولی در آن نقاط مثبتی هم دیده می‌شود و از این‌روی، پذیرش برجام را نمی‌توان یکسره به زیان کشورمان دانست بلکه مانند هر توافق دو یا چندجانبه دیگر، امتیازاتی داده شده و در مقابل امتیازاتی هم گرفته شده است.

این استدلال که از سوی موافقان برجام و مخصوصا دولت محترم پشتیبانی می‌شود در حالی است که آنچه داده‌ایم نه فقط فعالیت هسته‌ای کشورمان را به نابودی می‌کشاند بلکه بسیاری از اصول و مبانی نظام را نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد. این واقعیت تلخ فقط با مروری گذرا بر متن توافق وین و قطعنامه ۲۲۳۱ که به عنوان تضمین برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است به وضوح قابل درک است. ضمن آن که حریف نیز با استناد به مفاد اسناد یاد شده، خواب تغییر ساختار نظام را می‌بیند و خوابی را که دیده است، بی‌پرده اعلام هم می‌کند ولی این نگاه طرف مقابل به توافق وین- مخصوصا آمریکایی‌ها- تاکنون از جانب موافقان برجام بی‌پاسخ مانده و به جای آن، انبوهی از اتهامات به سوی منتقدان داخلی- و‌نه‌آمریکایی‌ها- سرازیر شده و می‌شود. به عنوان مثال، دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم همدان ضمن دفاع از توافق وین، درباره یکی از دستاورد‌های آن گفت: «بعد از ۲۳ ماه تلاش و مذاکره توسط دیپلمات‌های ملت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانسته‌ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به کشور بازگردانیم»! ایشان توضیح ندادند آیا محدودیت‌های فراوان علیه کشورمان که فقط یک نمونه از آن دست‌اندازی به صنایع موشکی و دسترسی به مراکز نظامی و... است و تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال دارد، سایه شوم جنگ را از سر مردم برمی‌دارد و یا یکی از موانع حمله دشمن را؟! آنهم دشمنی که به صراحت اعلام کرده و می‌کند که براندازی جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک هدف استراتژیک در دستور کار خود دارد؟ و تاکنون نیز از هیچ کوششی برای رسیدن به این هدف استراتژیک کوتاهی نکرده است. و به قول مشترک و کارشناسانه حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، اگر توان حمله نظامی به ایران را داشت در انجام آن یک لحظه هم درنگ نمی‌کرد. ناتوانی حریف از حمله نظامی به ایران بارها در گزارش مراکز استراتژیک آمریکا به گونه‌ای مستند آمده است و این روزها مقامات بلندپایه آمریکایی نیز به آن اعتراف دارند.

و اما، این نکته که برجام در صورت پذیرفته شدن از سوی ایران نه فقط مانع حمله نظامی حریف نبوده، بلکه متاسفانه می‌تواند زمینه‌ساز آن نیز باشد، بیرون از موضوع یادداشت پیش روی است و در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. در این وجیزه سخن بر سر آن است که آیا وجود برخی از نقاط مثبت در برجام می‌تواند دلیل قانع‌کننده و موجهی برای پذیرش آن باشد؟

در این‌باره گفتنی است که اختلاط و آمیختگی «خوب‌و‌بد» و «نقاط مثبت و منفی» در یک مجموعه به دو صورت و دو حالت متفاوت قابل تصور است و برای مواجهه و تصمیم‌گیری درباره هر یک از این دو حالت نیز راهکار متفاوتی در میان است.

به‌عنوان مثال و یک سند مورد استناد که علاوه بر «نقل»، دلایل عقلی را هم با خود دارد، می‌توان به آیه ۲۱۹ از سوره بقره اشاره کرد. «یسئلونک عن الخمر و المیسر، قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس واثمهما اکبر من نفعهما.... از تو ای پیامبر درباره شراب و قمار سؤال می‌کنند، بگو در ارتکاب آن دو، گناهی بزرگ است و سودهایی برای مردم دارد و گناه آن دو از سودی که دارد بزرگتر است.»

خدای مهربان در این آیه شریفه- که به عنوان مثال آورده‌ایم و تفسیر آن برعهده عالمان خبره است- همراه با گناه بزرگ شرابخواری، برای آن سودی هم ذکر فرموده ولی این سود را در مقایسه با آن گناه بزرگ شانه به شانه و همطراز ندانسته و نهایتا حکم منع شرابخواری را صادر فرموده است.

نکته درخور توجه این که «سود اندک» شرب خمر از «گناه بزرگ» آن جدا شدنی و قابل‌تفکیک نیست تا تصور شود کسی که به گناه بزرگ شرابخواری روی می‌آورد، هم گناه کرده و هم سود برده است! و یا این که می‌تواند «سود» آن را از «گناه بزرگ» تفکیک کرده و جداگانه به کار گیرد! از این روی، شرب خمر، حتی یک قطره آن نیز «حرام» و «گناه بزرگ» دانسته شده است.

در این‌باره مثال دیگری که متفاوت از نوع اول است نیز درخور توجه است. فرض کنید یک میوه، مثلا یک سیب پیش‌روی دارید که بخشی از آن گندیده و فاسد شده است. در این صورت شما می‌توانید قسمت فاسد شده را جدا کرده و از قسمت سالم سیب استفاده کنید. به بیان دیگر، در این حالت «خوب» و «بد» اگرچه با هم بوده و در یک سیب، جمع شده‌اند ولی قابل تفکیک هستند و الزامی نیست که در صورت تمایل به خوردن سیب، ناچار به خوردن بخش فاسد آن نیز باشید!

توافق وین از نوع اول است که نقاط مثبت احتمالی آن از نقاط منفی جدا کردنی نیست. برجام یک معاهده دوجانبه است که براساس حقوق شناخته شده بین‌المللی -کنوانسیون ۱۹۶۹ وین- هیچیک از دو سوی این پیمان نمی‌توانند نسبت به یک یا چند ماده آن اعلام تحفظ کرده و به اصطلاح از «حق شرط» استفاده کنند. اعلام تحفظ - RESERVATION- صرفا در معاهدات بین‌المللی چندجانبه قابل پذیرش بوده و موضوعیت دارد ولی در معاهده دو جانبه مانند توافق وین که مجموعه گروه ۵+۱ به عنوان یک طرف توافق و ایران طرف دیگر آن تلقی و تعریف شده است، هر یک از دو طرف فقط می‌توانند به آن پاسخ «آری» یا «نه» بدهند، یعنی یا همه مفاد آن را یکجا و بدون استثناء بپذیرند و یا تمامیت آن را یکجا رد کنند.

و کوتاه سخن آن که هیچیک از دوستان موافق برجام نیز وجود بندها و مواد منفی در این سند را انکار نمی‌کنند و مخصوصا پذیرفته‌اند که برخی از مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در صورت اجراء می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را با چالش‌ها و پی‌آمدهای خطرآفرین روبرو کند ولی برخی از دوستان موافق برجام، راه مقابله با این بخش از اسناد یاد شده را در اعلام تحفظ نسبت به آن می‌دانند که صد‌البته نشدنی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت حاج حسین اقا مثل همیشه استدلالی و منطقی، قوی و اصولی و قانونی
استدلال موافقین فقط جلوگیری از جنگ است...
در بلند مدت این استدلال برای کشور خطرناک خواهد بود. زیرا نشان میدهد که ما از این مورد در حدی می هراسیم که حاضر به گذشتن از همه منافع و مصالح و ارزش هایمان می شویم.
مقاومت و پایمردی شاید در کوتاه مدت سخت به نظر برسد ولی سایه تهدید را از سر کشور بر میدارد.
پذیرش بازرسی از سایت های نظامی راه حمله نظامی به کشور هموار میکند درست همانند بلایی که سر صدام آوردند .
United States
توافق کشور را از نابودی نجات داد نه تنها شرب خمر نیست بلکه آب گوارای زندگی بخش است
این توافق باعث از دست رفتن دستاوردهای دانشمندان شهیدمون شد و باعث توقف صنعت غنی سازی و عقبگرد در این زمینه شده است و حداقل برای مدت 10 الی 25 سال در این صنعت عقب افتادیم .
سرور
خاتمی هم همین را می گفت.بعد شدیم محور شرارت.
شهروند
وجود رهبری آگاه ،اتحاد مردم ،شجاعت رزمندگان ،تلاش دانشمندان ،هوشیاری سربازان گمنام،آمادگی کامل نظامیان و....... زمینه ساز آرامش و امنیت کشور و ترس دشمن است ولاغیر
حضرت آقا مدام و از ازجمله در بیانات امروز در دیدار با دولتمردان، از مذاکرات و مذاکره کنندگان حمایت کردند اما مدعیان بصیرت درصدد نسبت دادن خلاف واقع به رهبر معظم هستند. آیا این مصداق ولایتمداری است؟
عرفان
Iran, Islamic Republic of
توافق , شربت آرامش است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نگرانم سطح آرامش ناشی از توافق مصداق قبل از طوفان را داشته باشد .
Iran, Islamic Republic of
وقتی شما در حال رانندگی در جاده پر پیچ و خم هستی-مبارزه با تروریستها و تهدیدات داخلی و خارجی- هستی،آن وقت خوردن شربت آرامش بخش شما را به ته دره هلاکت سقوط می دهد!
توافق جام زهر دیگری است .
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
بهتر است بگوییم سردار توهم
United States
توافق آب گوارایی که زندگی بخش است
البته برای اسرائیل!
عرفان اسلامی
شربت خواب اور یست که دشمنت راحت تر بتونه سرتو زیر اب کنه .
شربت كجا بود اخوي، رسما تنقيه است!
خدا حافظتون باشه آقای ش یعتمداری من گاهی مطالبتونومیخونم منطق و آینده نگریتون حرف نداره البته لطف خداست
توافق شربت آرامش بخش برای غافل شدن از درد مرگ در آینده نزدیک بخاطر حمله ناگهانی
بله برای آنهایی که برای دلدار(آمریکا) غش میکنند
بله آرامش قبل از طوفان!
راس میگی!
به نظر میرسه آدم خواب به خواب بره دردش کمتره تا بیداری اما واقعیت جور دیگه ایه!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
اینکه توافق نمی کردیم جنگ می شد بزرگترین دروغ است
United States
پس چی میشد؟
اگر توافق نمیشد همان طور که جان کری گفته بود تحریمها فرو میریخت و فناوری هسته ای ما هم حفظ میشد .
Iran, Islamic Republic of
میشد یکی مثل تو!!!
United States
خودت فهمیدی چی گفتی؟
Romania
دقیقا" حرفات مثل نمایندگان تندرو کنگره است چه تشابهی
خدا شفات بده! هنوز بديهيات سيستم آمريكا در مبارزه با ايران رو نميدوني
حرف اینها همان حرف های دشمنان ایران اسراییل و عربستان هم همین حرف ها رو می زنند تا توافق رو خراب کنند
سلام ادب امثال آقای شریعتمداری نمونه یک مومن عاقل وزیرک هستند.اگر لقب سردار جبهه رسانه ای به ایشان داده شود به گزافه سخنی نگفته ایم.البته با این کار بعضی ها خیلی میسوزند.رحمت بر شیر پاک خورده ای که مدافع اسلام وانقلاب ومنافع ملی ایران است. این دعا شامل همه اصحاب رسانه وهر دلسوز دیگری میشود.رحمت الله علی عبادالله الصالحین.
سردار افراط بهترین گزینه است
این اقا تا الان داروغه بودحالا هم که ایت الله شده فتوا هم میده شما هم که لقب سردار بهش میدین پس این بابا دانشمندیه خوبه دور بعد رییس جمهور ش کنید تا مملکتو گلستان کنه !!!
Iran, Islamic Republic of
توافق ما را به سمت نا امنی سوق می دهد و با افزایش جاسوسی امنیت کشور به خطر می افتد
جماعت شما کلا توهم توطئه داره ! کل دنیا که با امریکا رابطه دارند امنیتشون به خطر افتاده ؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مذبوحانه ترین تحلیل از توافق ، یا بهتر بگویم ذلیلانه ترین تحلیل مثبت از توافق ، اینکه وقوع جنگ را ناضر بر عدم توافق و رفع خطر تهدید جنگ را ناظر بر توافق بر مردم مقاوم القا شود.
Iran, Islamic Republic of
زنده باشي حاج حسين خار چشم دشمنان انقلاب.
خیلی عالی با کلمات بازی میکنی من رو یاد احمدی نژاد انداختی حسین اقا
علی
Iran, Islamic Republic of
ما توافق را می خواهیم چون نا کاسب تحریم نیستیم
س
Iran, Islamic Republic of
آدرس غلط ندید ، کاسب تحریم افساد طلبان گرا دهنده به دشمن هستند
ما توافق خوب می خواهیم که تحریم راهش بسته شود و هرگز برنگردد
کسانی این توافق را که تحریم را برنداشته بلکه تعلیق کرده را دوست دارند که باز می خواهند اگر دولت بدست رقیب افتاد کاسبی تحریمی خود را شروع کنند و با همدستان اروپایی و آمریکایی خود تحریم را چماق کنند و به سر رقیب بکوبند
مرگ بر کاسبان تحریم خارجی و داخلی لخصوص لندن نشینان فتنه گر
رضا
Romania
اصلا میدانید توافق وین یعنی چه؟؟؟؟!!!!
یعنی ما جلوی حمله گرفتیم همون حمله ای که مسببش دولت احمدی نژاد بود!!!
اصلا آب شدن یخ خای قطب جنوب هم زیر سر احمدی نژاده
اونهایی 8 سال ازش حمایت کردند بردن وخوردن اونام باید در این دنیا واون دنیا باید جواب بدند
سالتاوار
لعنت برکسی که دنبال سود در شرب خمرمی گردد.
مسعود دیپلمات
در تایید سخنان آقای شریعتمداری بنده از زاویه دیگری موضوع را باز می نمایم.
با توجه به ترس بعضی ها از حمله نظامی آمریکا و اذنابش، توجه خواننده را به این کریمه جلب می نمایم:
كُتِبَ عَلَيكُمُ القِتالُ وَهُوَ كُرهٌ لَكُم ۖ وَعَسىٰ أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ به یاد آورید که امام راحل نیز فرمودند که جنگ برای ما نعمت است.
و اما در خصوص علاقه وافر عده ای به "برجام" و امید بستن به کدخدا، توجه خواننده را به ادامه کریمه جلب می نمایم:
وَعَسىٰ أَن تُحِبّوا شَيئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُم ۗ وَاللَّـهُ يَعلَمُ وَأَنتُم لا تَعلَمونَ ﴿٢١٦﴾
دیپلمات پرمدعا
بنده هم توجه شما را به این دو بیت زیبا جلب می نمایم. امید است اندکی عبرت حاصل شود:

ما سینه زدیم و بی صدا باریدند،
از هرچه که دم زدیم، آنها دیدند

ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس، شهدا را چیدند
United States
الله اعلم شما آیه قران را تفسیر به رای نکن که در این صورت عذاب سختی در انتظارتونه
Iran, Islamic Republic of
تفسیر به رای نیست به تفاسیر مراجعه کن می فهمی درست است
مقاومت رمز پیشرفت...
به شرطی که سوء استفاده از آن نشود
الان که از جنگ بدتره والله مازمان جنگ هم بودیم
بابیخردی یک عده مملکت داره نابود میشه بذارید چند وقت هم مردم تو ارامش باشند درود برظریف جهادگر سنگر سیاست خارجه
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر...
یاشار
الحمدالله حسین شریعتمدار فقیه هم شد
Romania
آقا حکم مصرف مخدرات چیه؟
مجید آقا
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
بدون تردید کنگره آمریکا توافق با ایران را رد خواهد کرد و در ایران نیز هیچ مرجع قانونگذاری این توافق نامه را تأیید نخواهد کرد.دولت ایران و آمریکا هر دو از اول هم میدانستند که سرانجام این توافقنامه که حالا تبدیل شده است به بیانیه چیست! یعنی سرانجامش همان کاغذ پاره ای خواهد بود که دولت احمدی نژاد بیان میداشت اما از دل این کاغذ پاره هر دو دولت به دنبال ایجاد امنیت برای اسرائیل بودند و تمامی مذاکرات بر مبنای همین مطلب صورت گرفت حالا چرا هیچکس از قانونگذاران در ایران و آمریکا به این کاغذ پاره وقعی نمی نهد؟ زیرا همه میدانند که اگر گلوله ای توسط نیروهای مقاومت به سمت اسرائیل شلیک شود همه چیز پایان می پذیرد و دولت آمریکا با تمام توان در کنار اسرارئیل و برعلیه ایران وارد عمل خواهد شد . هر دولتی که در آینده در ایران و آمریکا سرکار بیاید تنها منتظر شنیدن صدای شلیک همان گلوله خواهد ماند ولی شرکتهای اقتصادی هیچکدام احمق نیستند تا بیایند و در ایرا میلیاردها دلار سرمایه گذاری کنند و خود را به خطر بیندازند پس این دولت هیچ امیدی نداشته و ندارد بجز با کلمات بازی کردن و فریب مردم
Iran, Islamic Republic of
آی کیو بعضی از حضرات پیش آی کیو شنگول و منگول لنگ می ندازه!
مرتضی
Germany
این همه میگن غنی سازی غنی سازی آخه برادر من غنی سازی واسه ملت نون و آب میشه؟ واسه دختر من جهیزیه میشه؟ واسه پسرم شهریه دانشگاه میشه؟ واسه خودم پول کرایه خونه میشه؟ واسه خانومم پول دوا درمون و عمل میشه؟ باز بگو غنی سازی ... غنی سازی ...
غنی سازی، غنی سازی!
برادر برای شما اب نداره برای یک عده تحریم ها نون خوبی داشت حالا که داره اجر میشه وامصیبتا سرداداند بزار تو حال خودشون باشند
مرتضی جان! نشستن پای سیستمو کامنت گذاشتن واسه دخترت جهیزیه و واسه پسرت شهریه دانشگاهو واسه خانومت پول دوا درمون و عمل میشه؟!!
پاشو برو سر کار و پول در بیار چون توافق برات هیچکدوم اینا رو که نداره هیچ پس فردا باید بری جبهه دیگه وقت کار و کامنت نداری!
شما تو آلمان نگران ما نباش!
Germany
غني سازي غني سازي غني سازي
Germany
بفرمایید ودکای روسی جایز است؟. کی میخواهید نق زدن را کنار بگذارید و بد ویراه به دگران را تمام کنید؟
United States
خدا را شکر که پرده ها افتاده و مردم دیگه خوب می فهمن
نمیدونم با اخرتت چیکار می کنی؟
آخرت کس دیگه به درد ت. نمیخوره بهتره تو به فکر آخرت خودت باشی
خدا رو شکر مخالفان سردار قلم پرچمهاشون نشون دهنده افکار پلیدشون هست
باز این نظر داد
روحانی متچکریم انشالله انتخابات بعدی رای 90 درصدی ازاینکه به فکر سلامت مردم وتعامل سازنده باجهان هستیدوافراطیون وافراطی گری را حتی در سازمان ملل محکوم وچهره رحمانی اسلام را به تصویر کشیدید
اسلامی
استاد شریعتمداری ،با عرض معذرت ، البته برخلاف شرب خمر که ممکنست سودی داشته باشد !!!! این توافق نه تنها سودی ندارد بلکه از زهر هم خطرناکترست و یقینا به اسلام ضربه هولناکی زده و کشور را در ورطه نابودی قرار خواهد داد .یکی از معصومین فرموده اند که اگر سلاح جهاد را از دست بگذارید به ذلت و خواری دچار خواهید شد ( قریب به مضمون)
لطفا ساکت شو
بیخیال جان مادرت حاج حسین!!!
Canada
آقایان و خانمهای تندرو ترمز!!! در نظراتتون تجدید نظر کنید. امروز حضرت آقا هم از دولت بخاطر توافق تشکر کردند. کاتولیک تر از پاپ هستید شما.عقاید شما در بین مردم دیگر خریدار ندارد.دورانتان به پایان رسیده. فریادهای آخرتان را هم بزنید.تابوهای سابق دیگر وجود ندارد.تمام شدید شما.
دوره شماها ديگه تمومه. اب رو بريز جايى مه ميسوزه
Iran, Islamic Republic of
ولی حافظ می گوید:
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
و آنوقت قطعنامه 598 چه میشود؟