جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاکید اهالی فرهنگ بر حذف مالیات

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 383195
اکثریت اهالی فرهنگ که در دیدار با وزیر اقتصاد حضور داشتند ضمن تاکید بر حذف مالیات‌های این حوزه اعلام کردند که کار در حوزه فرهنگ هنوز تجاری و اقتصادی نشده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نخستین نشست هم اندیشی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد شب گذشته -دوشنبه ۷ مهرماه- با حضور طیب‌نیا زیر اقتصاد، مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ، ارشاد اسلامی و ایوبی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان عرصه فرهنگی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در بخشی از این نشست که اختصاص به طرح مشکلات اهالی فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد داشت، مرادخانی در سخنانی کوتاه به اهمیت حذف مالیات عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: برخی معافیت‌ها در برخی حوزه‌ها کمک شایانی به رشد فرهنگی می‌کند.

ایوبی نیز گفت: اهالی فرهنگ و هنر روزهای اول مدیریت ما فکر می‌کردند ما با دست پر و پول فراوان آمده‌ایم اما الان دیگر از ما ناامید شده‌اند و درخواستشان این شده که اگر چیزی نمی‌دهید، پول زیاد هم نگیرید.

وی خطاب به وزیر اقتصاد عنوان داشت: در حال حاضر رویکرد تغییر کرده و دوستان مالیاتی شما به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کارهای هنری در کشور هنوز تجاری و اقتصادی نشده است اما در چنین حالتی فکر می‌کنند که موضوع تجاری و اداری است. امید ما این است که اگر این نگاه عوض بشود، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

معاون سینمایی وزیر ارشاد تصریح کرد: در عرصه فرهنگ و هنر بی‌سر و صدا شغل ایجاد می‌شود. به عنوان مثال تولید یک فیلم فاخر ۵ الی ۶ سال به طول می‌انجامد و همه درگیر هستند که خودش یک نوع اشتغال‌زایی است. درخواست اول ما این است که با کاهش مالیات و حذف بروکراسی‌های موجود کمی به این حوزه آرامش بدهیم.

مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی نیز در این مراسم اعلام کرد که مروری صریح به اقتصاد فرهنگ در ۴ دهه گذشته خواهد داشت.

وی در این نشست گفت: در دهه اول نه تنها دولت به اقتصاد فرهنگ توجهی نداشت، بلکه هنرمندان هم دون شأن خود می‌دیدند که به این مسائل بپردازند و فکر می‌کردند باید قدسی فکر کنند. دهه دوم انقلاب که دهه سازندگی بود، باز هم دوره بی‌توجهی دولت است. اگرچه اقدامات ارزشمندی صورت می‌گیرد اما در برنامه اول و دوم هیچ نگاهی به اقتصاد فرهنگ نمی‌شود و خود فرهنگی‌‌ها هم اعتنایی به این ماجرا ندارند.

وی در تشریح دهه سوم نیز عنوان داشت: دهه سوم یا اصلاحات دوره توجه به فرهنگ بود. در برنامه سوم و چهارم در ماده ۱۰۴ کاملا به اقتصاد فرهنگ توجه شد. این ماده شامل ۴ بند بود که همه بندها متوجه بحث اقتصاد فرهنگ بودند. اما برنامه چهارم عملا اجرایی نشد و بحث‌ها بی‌اثرماند. در دوره چهارم که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده است؛ از همان ابتدا اقتصاد فرهنگ در برنامه‌های تبلیغاتی رئیس جمهور قرار داشت و وزیر ارشاد نیز در ۹ محور اجرایی برنامه‌های خود اقتصاد فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار داد. ذکر این نکته باعث شده که اتفاقات جدیدی بیفتد و سازمان مالیاتی فکر کند که خبری است. من این دوره را دوره گذار می‌دانم. گذار از وضعیت ناباوری و بی توجهی به وضعیتی که به فرهنگ و اقتصاد توجه می کنیم. اگر توجه جدی به اشتغال آفرینی فرهنگ و هنر داشته باشیم طی ۲ دهه این عرصه خواهد توانست سهمی برابری عرصه اقتصادی نفت برای خود دست و پا کند.

وی ادامه داد: در دوران گذار اقتصاد فرهنگ و هنر تازه متولد شده و باید توجه بشود که خوب رشد کند و طرح مالیات در عرصه فرهنگی منجر به فرار از سرمایه‌گذاری در دوره فرهنگ و هنر بشود. ما در وزارت ارشاد در برنامه ششم توسعه بسترهای لازم برای رشد اقتصاد فرهنگ را تبیین کرده و ۴ سیاست کلان را دنبال می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *