چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

شناسایی درآمدها با این شیوه ممکن نیست

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 354890
یک اقتصاددان با بیان این‌که به هم ریختگی اساس قیمت‌ها، مشکل بزرگ اقتصاد ایران است، گفت: به همین دلیل اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها نه تنها الزامی است بلکه تاکنون در اجرای آن تاخیر هم داشته‌ایم.
به گزارش جهان جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از فشار به مردم مجبور است قیمت‌ها را دستوری نگه دارد و این مساله هر چه طولانی‌تر شود، فاصله بین بازار و قیمت‌ها بالا می‌رود و این به ضرر کشور است.

وی با اشاره به کاهش بخشی از تحریم‌ها در ماه‌های گذشته عنوان کرد: اگر این شرایط پایدار بماند می‌توان امید داشت در واردات انرژی دستمان باز شود و از این مساله در راه بهبود وضعیت تکنولوژی و صرفه جویی استفاده شود.

این اقتصاددان نسبت محدود شدن دوباره طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها در پرداخت نقدی هشدار داد و افزود: در گام دوم باید با استفاده از نقش مکمل مالیات و تسهیلات نظام بانکی، به تولید توجه ویژه‌ای شود تا با افزایش سطح فن‌آوری‌ها در این بخش به اهداف مدنظر دست یابیم.

پژویان تاثیر گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها بر نرخ تورم را محسوس ندانست و گفت:‌آنچه در گام اول به تورم دامن زد، گسترش تحریم‌ها بود و در این شرایط با کاهش درآمدهای ارزی، تورم تشدید می‌شود به همین دلیل اگر همراه با گام دوم سیاست غلطی اجرا نشود، شاهد تورم محسوس نخواهیم بود.

وی شناسایی دقیق میزان درآمد خانوارهای ایرانی را غیر ممکن دانست و تصریح کرد: این کار حتی در کشورهایی که مالیات مجموع دآمد را محاسبه می‌کنند هم کار دشواری است چه رسد به کشور ما که نظام مالیاتی هنوز در آن با چالش‌های فراوانی روبرو است به همین دلیل دولت نباید اشتباه دولت قبل را تکرار کند و به دنبال روش‌های غیر عملی باشد.

پژویان خاطرنشان کرد: باید به جای پیگیری طرح‌های این چنینی دولت تلاش کند جلوی تقلب و فساد را بگیرد و با این روش اختلافات بازار را کنترل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *