شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

تشریح محورهای فرهنگی قوه قضاییه

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 404290
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه گفت: تمام فعالیت‌های معاونت فرهنگی قوه قضائیه بر سه محور قرآن، نماز و اخلاق می‌چرخد.
به گزارش جهان، وظیفه اصلی دستگاه قضا برقرای عدالت در جامعه است. یکی از پیش زمینه‌های اجرای عدالت، ‌فرهنگ‌سازی است. عدالتی که در جمهوری اسلامی ایران باید برقرار شود قطعا بر مبنای قرآن و دین مبین اسلام و همچنین دستورات پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) است.

به همین دلیل نیاز پرداختن به مباحث فرهنگی در دستگاه قضا که به زعم اغلب افراد دائما با ماده و تبصره و جرم و جنایت سروکار دارند بسیار ضروری است.

از سویی در مطالباتی که مقام معظم رهبری درباره فرهنگ از مسئولان داشتند به وفور اهمیت و ارزش مسائل فرهنگی به چشم می‌آید. از سویی معظم‌له از دستگاه قضایی هم مطالبات فراوانی داشتند که بسیاری از آنها به مسائل فرهنگی برمی‌گردد.

به عنوان مثال یکی از نکاتی که مد نظر مقام معظم رهبری درمورد دستگاه قضا است، ایجاد احساس اقتناع ذهنی مردم نسبت به قضاوت‌هاست.

ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «یک مصداق و نمونه هم این است که جوّ سیاسیِ اعمال شده‌ی با دست‌های مختلف، روی قوه‌ی قضائیه اثر نگذارد. البته کار آسانی نیست؛ گفتنش آسان است، اما عمل کردنش بسیار دشوار است؛ این را انسان باید منصفانه تصدیق کند. اگر این شد، آن وقت مردم در مقابل قوه‌ قضائیه و اقدام و تصمیم قوه‌ قضائیه احساس اقتناع میکنند، احساس قناعت ذهنی میکنند؛ ولو ممکن است از این حکم در دل راضی هم نباشند، اما قانعند.»

حال ایجاد احساس اقتناع به عهده کیست؟

ایشان درباره شناخت و کمک به مراجعین مستضعف و محروم می‌فرمایند: من قبلا یک وقتی در خطاب به آقایان محترم قوه‌قضائیه عرض کردم کسانی هستند که دستشان از دستگاه قضا کوتاه است؛ امکانات، قدرت استخدام وکیل زبردست،‌ قدرت به کارگرفتن پول برای جذب دلها و گرداندن اهوا و احساسات ندارند؛ لذا عقب می‌مانند! باید اینها را شناخت. باید به کمک اینها شتافت. این کار مهم قوه‌قضائیه است.»

شناخت و کمک به مراجعین مستضعف و محروم در دستگاه قضا به عهده چه کسی است؟

مقام معظم رهبری درباره تبدیل زندان به آموزشگاه نیکی‌ها فرمودند: «نکته دیگر،‌ مسئله حل مشکلات زندان‌هاست. خیلی مسئله را باید جدی گرفت. البته سیاست حبس‌زدایی بسیار کار خوبی است، لیکن به هرحال وجود حبس و وجود زندان یک واقعیتی است. باید مدیریت ما در امر زندان جوری باشد که زندان به معنای واقعی کلمه آموزشگاه نیکی‌ها شود.

اینها را باید جزو کارهای بزرگ شمرد، جزو مسائل مهم به حساب می‌آورد. اینها چیزهایی است که به خود قوه‌قضائیه ارتباط پیدا می‌کند.»

تبدیل زندان‌ به آموزشگاه نیکی‌ها وظیفه چه نهادی است؟

پرهیز از جنجال تبلیغاتی و تاکید بر اطلاع‌رسانی صحیح و به‌هنگام،‌ دلگرمی مردم به دستگاه قضا، جلوگیری از اعمال فشار و جوسازی علیه قاضی، توجه به شان قاضی و قوه‌قضائیه در اسلام و رهنمودها و انتظارات دیگر مقام معظم رهبری نیز به یک حرکت فرهنگی در دستگاه قضایی کشور نیازمند است.

از همین رو معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه با ساختاری محکم تشکیل شد و در زمان کوتاهی که از تشکیل آن نمی‌گذرد کارهای مهم و بزرگی توسط این معاونت صورت گرفته است.

تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دیگر، پرداختن به امور فرهنگی جامعه حتی در خارج از قوه‌قضائیه مانند امور خانواده، توجه به فرائض دینی در دستگاه قضا، تکریم شعائر دینی تنها بخشی از فعالیت‌های این معاونت است.

بنا به گفته معان فرهنگی قوه‌قضائیه هدف والای معاونت فرهنگی، ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی در سازمان است، به طوری که سطح رضایت شاکی و متشاکی، همکاران،‌ مسئولین، قضات و همه کسانی که به نوعی با این دستگاه در ارتباط هستند، کاسته شود.

یکی از علل نارضایتی از سازمان‌ها بدرفتاری و نبودن اخلاق است به همین دلیل این معاونت به دو بخش تقسیم شده‌است. یکی معاونت فرهنگ دینی و سازمانی و دیگری معاونت فرهنگ عمومی.

در زیر گفت‌وگوی فارس را با حجت الاسلام سید علی تهامی، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه درباره فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آینده این معاونت را می‌خوانید:

* نماز، قرآن و اخلاق؛ سه محور فعالیت معاونت فرهنگی

- عمده فعالیت‌های معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه پیرامون چه محورهایی است؟

تهامی: معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه انجام فعالیت پیرامون سه محور نماز،‌ قرآن و اخلاق را در اولویت قرار داده است.

- لطفا درباره هرکدام از اولویت‌ها و فعالیت‌هایی که در آن زمینه انجام شده‌است توضیح مختصری را ارائه کنید.

تهامی: یکی از اولویت‌ها امر نماز است که در این راستا فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای صورت گرفته است. یکی از این فعالیت‌ها این است که در دو هفته گذشته یک دوره آموزشی توسط ستاد اقامه نماز قوه‌قضائیه برای ۱۲۰ نفر از روحانیون و ائمه جماعات دستگاه قضا کل کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی برای پرسنل و عزیزانی که در امر نماز فعالیت دارند برگزار می‌کنیم. یکی دیگر از فعالیت‌ها در این حوزه تجهیز مناسب نمازخانه‌ها و جذب ائمه جماعات است.

یکی از نکات جالب این است که هرجا ۳۰ نفر نیرو حضور داشت ما آنجا یک امام جماعت قرار دادیم تا فریضه نماز را به پا دارد.

* برگزاری مسابقات کشوری قرآن دستگاه قضا در اسفندماه سال جاری

- لطفا درباره فعالیت‌های این معاونت در زمینه قرآن و مباحث پیرامون آن هم توضیح دهید.

تهامی: همانطور که گفته شد اولویت دوم فعالیت‌های معاونت فرهنگی، قرآن است. یکی از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است مسابقات سراسری قرآن کریم است.

- این مسابقات قرار است چگونه و در کجا برگزار شود؟

تهامی: مسابقات قرآن دستگاه قضا در سال گذشته برای اولین بار برگزار شد و امسال سال دوم برگزاری این مسابقات است. اما تفاوتی که مسابقات امسال با سال گذشته دارد این است که سال گذشته مسابقات قرآن دستگاه قضا مخصوص برادران بود ولی امسال خواهران هم حضور دارند. همچنین قصد داریم در سال آینده این مسابقات را برای خانواده‌های پرسنل دستگاه قضا هم برگزار کنیم.

- زمان و مکان این مسابقات کی و کجاست؟

تهامی: قرار است این مسابقات در تاریخ ۹ و۱۰ اسفندماه در مجتمع شهید بهشتی قوه‌قضائیه برگزار ‌شود.

فارس: شرکت‌کنندگان چگونه انتخاب شدند؟

تهامی: شرکت‌کنندگان در این بخش از سه مرحله شهرستانی،‌ شهری و منطقه‌ای عبور کرده‌اند و به مرحله کشوری و نهایی رسیده‌اند. هم‌اکنون هم نفرات برتر برای شرکت در مسابقه هم مشخص شده‌اند.

- از آنجایی که دستگاه قضا سازمان مستقل و کارمندان بسیار زیادی دارد، آیا برای کارمندان سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه هم برای برگزاری مسابقات قرآنی برنامه‌ای دارید؟

تهامی: سازمان‌های وابسته دستگاه قضا مانند سازمان زندان‌ها، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد، دیوان عدالت‌اداری و پزشکی قانونی هم مسابقاتشان را به صورت داخلی برگزار کرده‌اند و قرار است نفرات برترشان در این مسابقات شرکت کنند.

- چه هدیه‌ای برای برگزیدگان این مسابقات در نظر گرفته‌اید؟

تهامی: هنوز جوایز قطعی نشده است ولی عموما به نفرات اول و دوم یک سکه تمام بهار آزادی و به نفر سوم یک عدد نیم‌سکه اهدا می‌شود.

- اگر در زمینه برگزاری مسابقات فعالیت دیگری از سوی معاونت فرهنگی انجام شده‌است بگویید.

تهامی: ما سعی کردیم از نظرات مراجع و بزرگان که مرتبط به امر قرآن هستند، استفاده کنیم. در همین زمینه به همراه حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه‌قضائیه که رئیس ستاد برگزاری مسابقات قرآن دستگاه قضا است به محضر آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی‌آملی و صافی گلپایگانی رفتیم و این بزرگواران را از نحوه برگزاری این مسابقات آگاه و از رهنمود‌های ایشان در جهت پربارتر کردن مسابقات استفاده کردیم.

- لطفا ادامه فعالیت‌های معاونت فرهنگی دستگاه قضا را در زمینه دومین اولیت یعنی قرآن کریم شرح دهید.

تهامی: فعالیت دیگر در زمینه تکریم قرآن مجید برگزاری طرح قرآن در خانه بود که به مسابقات غیرحضوری و مجازی منتهی شد. این برنامه برای قضات و کارمندان دستگاه قضا برگزار شده است.

همچنین مسابقه بر بال ملائک که درباره ادعیه و ربناهای قرآنی بود را در سراسر کشور برگزار کردیم. برگزاری جلسات آموزشی قرآن هم یکی دیگر از آن فعالیت‌ها است.

* تربیت ۶۰ مربی اخلاق حرفه‌ای در یک دوره ۱۲۰ ساعته

- لطفا درباره اولویت سوم معاونت فرهنگی هم توضیح بفرمائید.

تهامی: اولویت سوم هم بحث اخلاق است که آن را در دو بخش تقسیم می‌کنیم. یکی اخلاق حرفه‌ای است و دوم اخلاق سازمانی و موعظه‌ای.

در زمینه اخلاق حرفه‌ای باید گفت که این موضوع برای اولین ‌بار در دستگاه قضا به صورت گسترده مطرح شد. در همین راستا یک دوره تربیت مربی ۱۲۰ ساعته به صورت ۶۰ ساعت تئوری و ۶۰ ساعت پروژه برای همکاران گذاشتیم که ۶۰ نفر از سراسر کشور در آن حضور داشتند و به عنوان مربی اخلاق حرفه‌ای فعالیت خود را در کل کشور آغاز کردند.

همچنین همزمان با آن دوره در مراکز استان‌ها دوره‌هایی را برای همکاران گذاشتیم و همچنین دوره‌هایی برای افرادی که در بدو خدمت هستند و تازه می‌خواهند جذب دستگاه قضا شوند، در ضمن کارآموزان قضایی هم مکلفند تا در کنار کارآموزی دوره‌های اخلاق حرفه‌ای را بگذرانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم آقازاده پروری در این محور ها نباشد!