شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۲
۱۵۵
اعتراض کهن به شیوه سرزمین کهن؛

"پایتخت 3" سریالی که روزی حلال را ترویج می کند/باز هم اعتراض به شیوه غیر قانونی!

جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 351893
اگرچه نقد و بررسی سریالهای نوروزی سیما قدری زودهنگام است اما با گذشت بیش از ۱۰ قسمت از مجموعه های نمایشی تلویزیون، از باب محتوا و جذابیت می توان گفت که صدا و سیما در نوروز ۹۳ نمره قبولی گرفت؛ هر چند تا ایده آل ها فاصله زیاد است اما با توجه به بی پولی صدا و سیما، تا اینجای کار آنچه به نمایش درآمده غنیمت است و باید به دست اندرکران صدا و سیما تبریک هم گفت!
"پایتخت 3" سریالی که روزی حلال را ترویج می کند/باز هم اعتراض به شیوه غیر قانونی!
گروه فرهنگی جهان نيوز: سریال "پایتخت ۳ " به کارگردانی سیروس مقدم که چند سالی است ایام نوروز را به قبضه خود درآورده است، اولین سریالی است که می توان به نقد و بررسی آن پرداخت خصوصا که در لحظه نگارش این یادداشت خبر دار شدیم عده ای معدود از اهالی مازندران(حدود ۵۰ نفر) در مقابل استانداری این استان تجمع کرده و خواستار توقف پخش این سریال شدند!
 
اما قبل از پرداختن به این سریال لازم به یادآوری است که تجمع و درخواست توقف پخش یک سریال، رویداد نامیمونی است که چند سالی است به عنوان هجمه ای غیر قابل قبول، به دلیل آنچه اختلاف سلیقه نامیده می شود در مقابل پخش تعدادی از سریالهای تلویزیونی ایجاد می شود. 

اتفاقی که اگرچه بسیار غیر منطقی به نظر می رسد، اما تحریک اهالی یک قوم و یا یک شهر به بهانه تمسخر لهجه و یا فرهنگ اقدام نسنجیده ای است که نتیجه آن تجمع و تخریب اموال عمومی و در نهایت بر هم زدن امنیت عمومی است که در این سالها در مقابل سریالهای نمایشی تلویزیون باب شده است و علیرغم از بین بردن هزینه های صرف شده از بیت المال برای تولید این سریالها، با نکته سنجی های غلط و سلیقه ای و با تحریک قومیتها، سریال مورد نظر را از اهداف اصولی خود دور می کند تا دست اندرکاران تلویزیون را منجر به عقب نشینی و در نهایت توقف پخش آن مجموعه نمایشی کند
که البته این روند کم کم در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ غلط است!

شاید چند ماهی بیشتر از اتفاقات تاسف باری که برای سریال "سرزمین کهن" افتاد نگذشته باشد. اتفاقاتی که اگرچه بدنبال تحریک احساسات یک قوم بوجود آمده بود، اما اعتراضات از مسیر غیر قانونی دنبال شد تا نتیجه آن چیزی جز سوء استفاده عده ای برای تخریب اموال عمومی نباشد. 

در همین رابطه و در آغاز سال نو نیز این اتفاق، این بار از سوی عده ای بسیار معدود برای سریال "پایتخت ۳"اتفاق افتاد تا سریالی که اتفاقا در معرفی فرهنگ اصیل مازندران بسیار خوب عمل کرده، تحت الشعاع قرار گیرد.اتفاق بسیار زشتی که لازم است برای یک بار هم که شده با آن برخورد جدی و محکم شود تا از سرایت این اقدام ضد فرهنگی به سایر قوم ها، استانها، مشاغل و ....جلوگیری شود! 

حتما بسیاری از کارشناسان و حتی مردم فهیم مازندران معتقدند که سریال پایتخت ۳، جدای از بسیاری از نکات آموزنده و البته برخی کاستی ها و نکاتی که می توانست در سریال گنجانده نشود و ظاهرا سهل انگاری شده بود، به شکلی واقع گرایانه به مردم مازندران نگاه کرده و با تاکید بر فرهنگ بومی مازندران بر حفظ هویت اهالی این استان اهتمام داشته است. 

مهمان نوازی و تکریم همه قشرها از جمله کارگران،احیای گویش های محلی و استانی، توجه به کشتی به عنوان ورزش اول کشور و مازندران تنها بخشی از نکات این سریال برای معرفی مازندران بوده است.که حتما خیل استقبال مازندرانیها از این سریال نشان از موشکافی دقیق آنها درباره این سریال بوده است و تجمع عده ای قلیل نمی تواند چیزی جز، شیطنت عده ای برای برهم زدن آرامش مردم،خصوصا اهالی مازندران باشد. 

اما جدای از توجه این سریال به احیای فرهنگ مازندران، در لابلای قصه پایتخت ۳، نکات نهفته ای مطرح می شود که می تواند جنبه تربیتی، آموزشی خوبی هم داشته باشد، خصوصا این که این سریال در جذب مخاطب هم بسیار موفق عمل کرده و توانسته خیل عظیمی از مردم را با خود همراه کند.
 
این سریال به شکلی غیر مستقیم به نکاتی از جمله توجه به روزی حلال،دعا و نیایش واقعی و باورپذیر،توجه به تحکیم خانواده، تجلی عشق واقعی در خانواده، تلاش زن خانواده برای نجات همسرش از افسردگی،اکرام به بزرگسالان و استحکام و اخلاق در خانواده،آسیب شناسی معضلاتی چون بلوتوس،ترویج خودپزشکی کردن در جامعه، نتایج چشم و هم چشمی که منجر به دور شدن از فرهنگ اصیل می شود و ... می پردازد که همه این اتفاقات توسط شخصیت های مازندرانی به عنوان بخشی از فرهنگ ملی ایران اتفاق می افتد.

اما از سویی دیگر جدای از محتوا، از لحاظ ساختار این سریال نکات قابل بحث دارد. دکوپاژ و شیوه کارگردانی سیروس مقدم اگر چه منحصر به فرد است اما انتظار می رفت با ساخت دو سریال قبلی پایتخت، شیوه متفاوتی را برای ساخت پایتخت ۳ انتخاب می کرد که اینگونه نشد. 

البته کارگردانی مقدم همانطور که گفته شد به شیوه ای متفاوت است، اما بنظر می رسد قصه هایی که وی انتخاب می کند، نیاز به کارگردانی های متفاوت دارد و سبک کارگردانی اش برای پایتخت ۳ کمی با تکرار مواجه شده و نیاز به بازنگری دارد. 

نور و رنگ سریال با توجه به اینکه در منطقه سرسبز مازندران اتفاق می افتد شاید از نقاط ضعف آن باشد به گونه ای که کمی مخاطب را خسته می کند اما ریتم سریع داستان تا اندازه ای توانسته این خستگی را برطرف کند. 

اما به هر حال نمایش "سنت خوب صلح و آشتی دادن توسط بزرگان و ریش سفیدان"، همبستگی در خانواده ها،آسیب شناسی چهارشنبه سوری بصورت غیر مستقیم نیز از جنبه های مثبت دیگر این سریال است که البته باید تا پایان سریال منتظر ماند و محتواهای این سریال را از زاویه های دیگر نیز بررسی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این تجمع ها رو حزب اللهی ها به اینا یاد دادن که سر هر فیلمی الکی تجمع می کنند
قربان حزب الله کجا بیجا تجمع میکنه؟ اون سطل اشغال اتیش زنها اغتشاش طلب هستن که مطالباتشونو از طریق اغتشاش پیگیری میکنن
مازنی ریکا
Iran, Islamic Republic of
اغتشاش گر خودتونید و ... بنده مطیع امر رهبری هستم و عاشق ایران ... خداروشکر این ریش و این چیز ها نداریم ... البته لیاقت خاص خودش و می خواد ... یه مشت انسان با شعور تحصیل کرده رفتند اونجا نه مثل شماها بی بصیرت ها و بی سواد ها حقتونه روحانی به شما بگه بی سواد ... ببینم اگه راجب ترک ها بود همین وضع بود ؟؟؟
الکی می گه!!!
این تجمعات را دارودسته فتنه به اینا یاد دادن که در مقابل هر گونه اقدامی بصورت غیرقانونی تجمع کنند و نظرات خود را با تجمع بخواهند به کرسی بنشانند . این که نشد هر فیلمی ساخته میشه یه عده مخالفت میکنند یه روز پرستار ها یه روز وکلا یه روز قاضی ها و..... اینطور باشه ما تهرانی ها هم چون فارسی با لهجه تهرانی در فیلم ها یا در اخبار صحبت می کنند باید هر روز تجمع کنیم این بچه بازی ها چیه یه عده در اوردن ......
مازنی ریکا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فتنه گران 88
لهجه تهرانی ؟؟ از کی تا حالا تو اخبار لهجه تهرانی صحبت میکندد ؟؟
از کی تا حالا فارسی صحبت کردن شده تهرانی ؟؟
یه مستندی هست به نام تهران انار ... حتما ببین ، باشه
Iran, Islamic Republic of
عمو تجمع ها غیر قانونی نیست.. نحلیل خودتونو به خورد مردم ندین.. این فیلم نمیدونم چه پیامی برای شما داره اما لهجه و فرهنگ مازندران رو به گند کشیدن..
نه بابا.. شوخی میکنی... بزنم تو دهنت؟!
بنده حزب الهی هستم با پخش فیلم پایتخت موافقم
با تجمع بر هم زننده نظم مخالفم
حزب اللهی
Iran, Islamic Republic of
بنده حزب اللهی هستم با پخش فیلم مزخرف پایتخت مخالم ...
با تجمع برای جلوگیری از پخش سریال پایتخت موافقم
باجنبه ترین مردم لرها هستن. توی کلاه قرمزی لهجه گاوه و پسرعمه زا و فامیل دور رو لری گذاشتن که واقعا یه نوع توهینه ولی لرها یک کلمه اعتراض نکردن. چون طنزه. ولی اون سریال سرزمین کهن یه سریال تاریخی-سیاسی بود و اصلا این مقایسه که اینجا شده صحیح نیست. در اون سریال واقعا چهره یک قوم و شخصیت های مورد احترامش عمدا تخریب میشد. چطور همچین کاری قابل دفاع هست؟؟
منم لرم بزن لایکو
فاميل دور!!!! كوتاه بياااا
چه توهيني آخه من ميخوام بدونم، شخصيت هايي به اين محبوبي!
مامان لیلا مگه بهت بگم تجمع ها هیچ ربطی به بچه حز ب اللهی ها نداره اونا از فتنه گرای سال 88 یاد گرفتن بعدشم شما حرف نزنی سنگین تر داداش
حسام
شما فقط گیر بده
آقا طلا توو مشت نقی بود
طلا حق نقی بود
کلیه این اعتراضات از جای دیگه خط دهی میشه و با حساس کردن مردم منطقه قصد دارن که باعث اختلاف شوند و این چند روز شبکه های ماهواره ای معاند دست به بزرگ نمایی و حساس کردن مردم نموده اند
سبک زندگی ساده را دنبال می کند واین از موفقیتهای سریال است از پوشش چادر برای هیچ یک از خانمها استفاده نشده این از معایب سریال است .
Iran, Islamic Republic of
الکی میگه!
بفهم!
این نکته ای که فرمودید نکته بسیار دقیقی است چون در فرهنگ مازندرانی توجه به شاخص های اسلامی و پایبندی به آنان به شدت مشاهده می شود و چادر هم در این فرهنگ جایگاه ویژه ای دارد
از سرزمين شمالي
Iran, Islamic Republic of
خانه از پاى بند ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
فلفلی
از پوشش چادر استفاده شده. زن اوس موسی اما اگر هم استفاده نمی شد پوشش مناسب بازیگران بهتر است از فیلمهایی که زنهای کلفت و بداخلاق را چادری نشان می دهند.
یعنی فرهنگ مملکت را کنترات بدهند دست تو یکی
تقی، نقی، رحمان رحیم، محمد جواد، محمدجعفر. اسامی مقدسی که با لحن طنز گفته میشوند. نمیشد از اسامی دیگه ای استفاده کرد؟
جان - باراک - ایهود - جرج دابلیو چه طوره
قلقلی
ظاهرا شما گویش محلی و خودمانی را با طنز اشتباه گرفته اید.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره هر اسمی بگذاری یک ....گیر می ده
مصطفی
بله. مخاطب زیاد داره چون به نحو احسن داره مازنی ها رو مسخره می کنه و شما خوشتون میاد. شاید چهار تا نکته خوب داشته باشه ولی بستری که انتخاب کرده معرفی فرهنگ مازنی نیست. بلکه مسخره کردنه اونه. حتی وقتی کشتی نشون میده، تو اون هم مازنی ها رو مسخره کرده. همین شخصیت نقی رو نگاه کنید. تمامی خصلت های زشتی که یک انسان میتونه داشته باشه از حسادت گرفته تا خودخواهی و ... رو تو خودش جا داده و مخاطب وقتی این شخصیت رو میبینه فکر می کنه تمامی مازنی ها اینگونه اند. یا خروس بازیو نشون میده که با فروش زمینش سرمایه دار شده. خوب همه این ها رو نماد مازنی ها کرده که مازنی ای اگه دیدید ماشین شاسی بلند داره حتما زمینشو فروخته و ...
این فقط یک بخشی از انتقاداتی که میشه به این سریال کرد هست.
حساس نشو حساس نشو
دلت خوشه اقا مصطفی زیاد هم جدی نگیر تو همه قومیت ها این نقاط ضعف وجود داره و نمیشه منکر اون شد حالا اگه تو مازنی فیلمبرداری شده نمیشه گفت که همه اینطور هستن ..
Iran, Islamic Republic of
یعنی تمام اقوام ایرانی انسان‌هایی بدون عیب و ایراد هستن؟
نقی در کنار صفات خوب، صفات بد هم داره. مگه من و شما خوبی و بدی نداریم؟
با این اوصاف هیچ فیلم و سریالی نباید ساخته بشه، بالاخره هر کسی از قومی هست. یا فارسه یا لر یا ترک یا گیلک یا مازن یا کرد و و و و و
بابا تو دیگه خیلی توهم توطئه داری... .
حساس نشو!
فلفلی
مثل اینکه این فقط تهرانیها هستند که باید در موردشان فیلم ساخته شود و اعتراض نکنند؟ نکنه آقایان می خواهند بگویند شخصیتی مشابه نقی یا ارسطو یا رحمان یا ....در استان مازندران اصلاً وجود ندارد؟ پس مشهدی ها هم باید در برابر کاراکتر اوس موسی اعتراض کنند. معلوم نیست کی می خواهیم قبول کنیم که در هر جامعه ای خوب و بد وجود داره و خودمان را خوب مطلق به حساب نیاوریم؟
مرتضی
اشتباه می‌کنی دوست عزیز. اتفاقا کاملا برعکس شمالیها رو خیلی آدمای زلالی نشون داده و آدم احساس می‌کنه این شخصیتها رو چقدر دوست داره.
بابا چرا چرت ميگي اصلا مسخره نكرده، من ميخوام بدونم كي الان با ديدن اين سريال نسبت به مازني ها احساس بدي يا به سخره گرفتن پيدا كرده!!؟؟؟!!!!
نقي اصلا اين شخصيتي كه ميگيد رو نداره همه ي شخصيت هاي سريال مثل مردم عادين، يه جا اشتباه ميكنن يه جا حسودي ميكنن، مثل همه ما...
یک ایرانی عاشق مازندران
اگر بایگانی سی سال اخیر برنامه های صدا و سیما را بررسی، و تمام برنامه هایی که در رابطه با موسیقی محلی مازندران ساخته شده اند را جمع کنیم، به اندازه تاثیری که مجموعه پایتخت در احیای موسیقی محلی مازندران داشته است، موثر نبوده اند.
این تنها یکی از کارکردهای سریال جذاب پایتخت برای نمایش فرهنگ دوست داشتنی مازندران است.
Iran, Islamic Republic of
چند روز مازندران زندگی کردی؟؟ اصلا مازندران اومدی؟
یک ایرانی عاشق مازندران
عزیز بی نام و نشان
بنده پانزده سال در آمل، یک سال در نور و هشت سال در بابل زندگی کردم و با توجه به این که یک پژوهشگر هستم، یقینا از شما بیشتر نسبت به آداب و رسوم مازندران آگاهی دارم.
اما قرار نیست همه آدم ها همه مسائل را درک کنند، اگر این طور بود همه آدم ها از نظر فهم و درک شون نسبت به دنیا و مافیها در یک سطح بودند.
Iran, Islamic Republic of
این فیلم همه رو مسخره کرده
عمار دلدار کیاسری
بجز از چند سریال فاخر پخش شده در سالهای اخیر واحیانا در حال ساخت نظیر میرزا کوچک خان ابوعلی سینا یوسف پیامبر(ع)مختارنامه سربداران وپیامبر(ص) وحضرت موسی(ع) وچند سریال متوسط معصومیت از دست رفته وفا و....بیشتر سریالهای صدا وسیما از کیفیت مناسب برخوردار نبوده ونیستند اما از سه سال قبل تاکنون این سریال پایتخت نه تنها مضمونی حقیقی و متناسب با اموزه های فرهنگ اسلامی ایرانی داردوبا بیانی شیوا و رسا به اعماق دل وجان نفوذ کرده وبدون مبالغه گویی ارتباطی خوب وارزشی و انسانی رابه شخص القا می کند.حمایت از خانواده همسرداری احترام به بزرگتر ومی توان گفت وفاداری بین زوجین را نیز خوب القا کرده است بنده مازنی هستم وتمام این سه سال سریال پایتخت را دیده ام (قسمت سوم تاجایی که پخش شده)وهیچگونه توهینی از ابتدا تاکنون دران نیافتم.این سریال می شد در هر گوشه ای از میهن اسلامی ساخته شود وحال با کمی بالا وپایین بهمان لهجه محل ساخت صحبت شود واین دلیل بر توهین نیست اینجانب اولااز کارگردان ونویسنده سناریو وهمچنین از تک تک هنرمندان این سریال تشکر می کنم که واقعا بزیبایی هرچه تمامترایفای نقش می کنند.اکثرشبکه های استانی تولیداتی محلی دارند که با لهجه خودشان صحبت می کنند ایا اینرا می شود اسمش را گذاشت توهین.قبول کنیم که ایران اسلامی گلستانی است که زبان ولهجه های مازنی کردی بلوچی لری عربی اذری مشهدی اصفهانی شیرازی سیستانی گلهای خوشبوی این گلستانند.درضمن قبل از نمایش این سریال در تلویزیون نمایندگان محترم ش .ا . استان گلستان ومازندران بخشهایی از انرا دیدند وهیچ نقطه انحرافی در ان ندیدند.
احمد
United States
اگه فرهنگ شما رو نشون میدند اینجور واسشون پسته میشکوندی؟ این سریال جز بی آبرویی ؛ ساده لوحی و شکم پرستی و نوکرمآب بودن پیام دیگه ای نداشته.
چقد حساسیدا
نقی ی
که مازندران شهر ما یاد باد همیشه بر و بومش آباد باد
سلام. نوروز مبارک.
من یک مازندرانی و اهل بهشهر هستم.
نگارنده محترم ; در این سریال ما اهالی مازندران چیزی از احیای ارزشها و فرهنگ غنی مازنی ملاحظه نکرده ایم. چرا که ارزشهای مازندرانی 10400 شهید تقدیم به نظام هست.
ارزش مازندرانی شهید ابوعمار,شهید بصیر,شهید هاشمی نژاد,شهید کشوری,شهید شیرودی هست.
ارزش مازندرانی شیخ فضل الله نوری,آیت الله کوهستانی,آیت الله جوادی آملی,آیت الله حسن زاده, آیت الله صالحی مازندرانی و ... هست.
آیا رهبر حکیم و فرزانه لنقلاب تمسخر اقوام را حرام نفرمودند؟
آیا مازندرانی فرق غذای انسان و حیوان خانگی را نمیداند؟!!!
در مازندران کشتی یک ارزش است نه صرفا یک ورزش. چرا در فیلم کل تلاش یک فرد را صرفا در کسب مدال میداند در صورتی که پهلوانان مازندران کم نیستند.
چرا نقش اول فیلم(نقی) که نماد یک مرد مازندرانی است باید فردی تنگ نظر, احمق, کینه جو و ... نمایش داده شود؟!!!
و چرا چنین فردی باید اسم یکی از امامان معصوم که در این جند وقت از سوی کوردلان مورد توهین قرار گرفت باید باشد و این توسط رسانه جمهوری اسلامی ایران تبلیغ منفی شود و .............
ضمنا مردم دلاور و ولایتمدار مازندران کم میستند که نسبت به این فیلم اعتراض دارند و آن 50 نفر امروی هنرمندان مازندرانی بودند که از رسالت هنری خود که عدم تمسخر اقوام می باشد دفاع نمودند و خود را مبری از این کارهای سخیف و مسخره رسانه میلی دانستند.
خواهشمند است در نگارش مقالات خود همه جوانب را در نظر گرفته و مردم شریف ایران را درجه بندی نفرماید
Iran, Islamic Republic of
آیا قضاوت عجولانه کار خوبی است؟
آیا شعار دادن کار خوبی است؟
آیا تهمت زدن کار خوبی است؟
کار خوبی نیست!
Iran, Islamic Republic of
کسی قوم مازنی رو مسخره نکرده. اخلاق‌های بد رو نقد و صفات خوب رو برجسته کرده
در این سریال این کار پسندیده از طریق قوم مازنی که انسان‌های بسیار شریفی هستند انجام شده

اتفاقا آیت الله جوادی آملی در دیدار با هنرمندان گفتند که باید احکام دین و ... باید از طریق هنر به مردم بیان شود که این کار باید با ظرافت و شیرینی‌هایی باشد تا بر دل بیننده بنشیند
زلزله
چرا بعضی ها اینقدر بی جنبه هستند که می خواهند همه چیز را به شهدا و رهبری و انقلاب بچسبانند. حاضرم قسم بخورم خیلی از امثال همین شماها در گوشیها و فضاهای مجازی بارها و بارها جوکهای قومیتی ساخته اید و خندیده اید. آن وقت چیزهایی که می تواند در فضای واقعی هم رخ بدهد را معترض می شوید. وقتی سریالی از شبکه سراسری پخش می شود دیگر نماینده یک قوم نیست بلکه نماینده یک کشور است حالا یک وقت تهرانی می شود یه وقت لر می شود یه وقت ترک یه وقت کرد و بلوچ و مشهدی و اصفهانی و ..... حالا هم نوبت مازنی ها شده. آقایان سعی کنند آستانه ظرفیت خود را بالا ببرند
mojtaba
راستش ما که نفهمیدیم این سریال مربوط به کجا هست. علی آباد استان گلستان؟ساری؟قائمشهر؟ بابل؟ سوادکوه؟
حالا لوکیشن رو که بذاریم کنار .من که اصلا نفهمیدم این لهجه ای که اینا صحبت میکنن مال کجاست؟
مثلا مَعده یعنی چی؟؟؟
کاش یه مشاور از اون منطقه وردست خودشون داشتن که این ...رو به خورد مردم ندن...
اون آقایی که گفته توهین به کسی نشده فقط یه بار تشریف ببرن شمال ایران تا ببینن که توی این 3 سال مسافرها چه جوری مردم اونجا رو مسخره میکنن....ضمنا شمایی که میگین سری اول و دوم مخالف نداشت..باید تشریف میبردین فرمانداری شهرهای مازندران تا اعتصاب رو ببینید.. چون خودم برحسب تصادف اونجا بودم دیدم..
بنده با اصل کار که تمسخر قومیتها ایران هست مخالفم که غیر اخلاقیه و متاسفانه هر سال شاهد این اتفاقات هستیم...
متاسفانه یک سری از مثلا کارگردانها که فکر میکنن هر جا دریا باشه اونجا شماله به هر قیمتی میخوان مردم رو بخندونن ......دیروز هموطنان آذریمون و لرها و بختیاری... امروز هموطنان شمالی مون..فردا هم حتما هموطنان کرد و بلوچ و خراسانی و عرب زبان و ....
خدا همشون رو هدایت کنه...
عزیزم اگه بدون لهجه و گویش هم بسازند با استدلال حضرت عالی تهرانی ها هم باید شاکی بشن!
با این حساب بهتره کلا تلوزیون رو خاموش کنیم دیوار نگاه کنیم!
نکته صحیح را بیان فرمودید ما در شمال کشور دارای دو شهرستان به نام علی آباد هستیم. یکی شهر علی آباد کتول که واقع در شرق استان گلستان می باشد و تا آنجا که بنده اطلاع دارم نظر تیم سازنده این شهرستان بوده است ( چون در پایتخت 1 و 2 ، از تم موسیقی کتولی استفاده شده است ) و شهرستان دیگر هم شهر قائمشهر میباشد که در تاریخ به آن علی آباد هم گفته می شده است.
اما متاسفانه لوکیشن این سریال اگر اشتباه نکنم شیرگاه مازندران میباشد که متاسفانه در تصاویر نام شیرگاه را می بینیم ولی علی آباد خطاب می گردد.
انصافا باید از جنبه بالای هموطنان شمالی تشکر کرد
رونوشت:دیگران
اگه جنبه نداشته چه کار کنن؟ آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته. شمالی بیچاره...
رضا
یعنی اگر آمریکا میلیارد ها دلار خرج کند به اندازه این افراد معترض به فیلم ها نمیتواند به فرهنگ این مملکت ضربه بزند .بابا این چه .... که درست شده یه سریال را بختیاری ها اعتراض میکنند تعطیل میشه یه سریال را لرها اعتراض میکنه تعطیل میشه فلا ن فیلم را پرستار ها اعتراض میکنند و هر روز یه داستان !!!! خدا وکیلی در کدام مملکت اینطوریه ؟ نگید ایران چون قومی است طبیعیه که موجه نیست .اگر مسولان بی توجه باشند به این بچه بازی ها اعتراض هم نمیشه .یه سریال ساختن همه دوست دارند و باعث شده کسی در ساعت چخش ان ماهواره نبینه و جذاب هست و اتفاقا شیرین زبانی خانواده موجب محبت مردم شده این کارها را میکنند .لا اقل شما این بیماری اعتراض به فیلم ها را پیگیری کنید برطرف بشه تا به جای باریک نکشیده و از بنده حقیر بپذیرید پشت این داستان شیطنت های سیاسی است و اگر برخورد با پشت صحنه این معترضان نشه امنیت کشور به خطر می افتد
مینا
آقا رضای عزیز وقتی در رسانه ملی شخصیت و شعور و پول و انسانیت رو به قشر خاصی معطوف می کنند ، اعتراض آن قشر را هم باید تحمل کنند. آیا در تمامی این سالها در فیلمی به قشر مرفه پزشک یا مثلا مهندسین جرات جسارت داشته است؟ ولی در فیلم .... براحتی به پرستاران بدترین اهانت روا شد . آیا صدا و سیما جرات چنین توهینی به پزشکان دارد؟ منظورم جرات هستش ها ؟؟؟
من مازندرانیم و این سریال بسیار عالیست، هر کاری طبعا می تونه بهتر هم باشه ولی نه اینکه موضع گیری چکشی کنیم که اصل کار زیر سوال بره، تی فداا
سروش
غیرت نمایندگان مجلس و مسئولین استان مازندران احسنت داره . بی ادبی و گستاخی شبکه یک و کارگردان فیلم بی محتوا و سبک پایتخت 1 و 2و خصوصا 3 بر ما مازندرانی ها اثبات شده . سه سال اعتراض می کنیم متاسفانه کسی گوش شنوا نداره . به گویش و لهجه و آداب و رسوم مازندارن توهین شده . واقعا کسی نیست پاسخگو باشه . در این مورد باید مازندرانی ها پاسخ بدند نه بینندگالن استان های دیگر . آیا نظر سنجی شد قبل ساختن سریال .
مخاطب
این سریال بیشتر از هر برنامه ای خنده را بر صورتمان می نشاند
Serbia
من مدتی با این عزیزان زندگی میکنم و می بینم مثل خیلی فرهنگهای بومی و محلی در هرجای ایرانی علاوه بر همه خوبیهایی که دیده میشه اندک بدیهایی هم هست که به انگشتان دست نمیرسه اما از هیچیک از این بدیها در این سریال نام برده نشد
علاوه بر این در کل سریال اهانتی هم ندیدم
به نظر میرسه حس رقابت در اعتراضها داره همه گیر میشه و لازمه مسولین صدا و سیما و مسولین مناطق روشنگری لازم رو انجام بدهند
ضمنا اگه با این نگرش هموطنان پیش بریم باید از خوف احتمال برخوردن به چند نفر در هر استان کلا فیلم و رمان و داستان رو هم تعطیل کنیم چون اگه بگیم غول تو جنگل بود اونوقت جاهایی که جنگل دارند بهشون بر می خوره و اعتراض می کنند!
مرتضی
با احترام به همه قومیت های عزیز ، نوروز سال بعد بریم کره ماه با لهجه فضایی ها فیلم بسازیم راحت شیم!!
Iran, Islamic Republic of
من مازندرانیم. به من توهین شده. پِنجاه هم شوخیه و ما بی جنبه!!! غذای سگ خوراک ... ما اینجا به جای مرغ ماشینی بوقلون و غاز می خوریم. زوم کردن رو بینی هم طنزه؟؟؟ کفش سفید و دراز هم حتمن تو روستای شما می پوشن و خیلی توهین های دیگه که مطمئنا بی جواب نخواهد ماند...
مازندروني
نه چرا اونجا!؟
شما بگو كجايي هستي تا بيايم با لهجه شما مسخره ترين فيلم تاريخ رو بسازيم
مجيد
United Kingdom
ايراني هستم
فکر میکنم اسکار هم بگیره...
آقا نگو! مسخره ترین فیلم تاریخ؟آخ آخ آخ آخ.
تشکر از بازیگران پایتخت
من مازنی هستم و از پخش کنندگان و دست اندرکاران و تهیه کنندگان تشکر می کنم و به بازیگران هم خسته نباشید میگم و یعنی چه توهین شده نمیشه که هر روز یه قومی به پخش یه فیلم اعتراض کنه این هم بخشی از زندگی ماست و تو همه قومیت ها وجود داره
حمید
قبضه درست هست نه غبظه!!!
شما هم که ملا نقطه گیری
پیام مطلب رو بگیر آغا جان
حمید
البته در رابطه با "سرزمین کهن" که مروج بی حجابی باید این اتفاق میافتاد و اصا نباید ساخته می شد و این حرف بی جایی هست که چون خرج کردن براش پس نباید جلوی پخش رو گرفت...
اقا اصلا خوب میلیاردی هم خرج کرده باشن ولی چون رواج دهندهی بی حجابی است نبایییییید پخش بششششه
من که هیچ اهانتی نسبت به مازندرانی ها ندیدم..

خیلی ممنونیم از صدا و سیما که فیلمی رو ساخته که مردم رو پای تلویزیون جمع میکنه
اين عده معدود هدفشون اينه که سريال هاى سيروس مقدم پخش نشه.
چون تا الان خيلى از سريالهاى اين کارگردان پربيننده بوده و طورى بوده که خيلى از مردم از پاي ماهواره بلند ميکنه و به سمت رسانه ملى ميکشونه.

هدف اينها اصلا لهجه و... نيست هدفشون پخش نشدن اينفيلمهاى پر بيننده است.
خود مازندرانى ها از اين سريال استقبال ميکنند ....
عاشق مازندران
کمپین حمایت از سریال پایتخت 3
http://paytakht3.persianblog.ir
وحید
تجمع کار بعضی از ۰۰۰۰ است که میخوان ص ا !سیما رو تخریب کننن چون?
ahad
جناب نویسنده عزیز
املای درست کلمه غبظه قبضه میباشد
لطفا دقت کنید
نباید می گفتی تا یه کم بیشتر بخندیم!!!
رضا
تحریک اهالی یک قوم و یا یک شهر به بهانه تمسخر لهجه و یا فرهنگ اقدام نسنجیده ای است که در این سالها در مقابل سریالهای نمایشی تلویزیون باب شده است آیا صحیح است که لهجه یک سرزمینی اینگونه باعث خندیدن شود؟چرا فقط تعدادی ازطبرستانیها اعتراض کردند؟ ازتمام نمایندگان محترم مجلس خواستار پیگیری جدی هستم...
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
پایتخت سریال زیبایی است و به نظر من که یک شیرازی هستم نه تنها به مازندرانی ها توهینی نمی کند بلکه آن ها را مردمی مهمان نواز،مهربان، ورزشدوست و پهلوان پرور نشان می دهد. مثلا در قسمتی، رییس هیات کشتی مازندران می گوید در مازندران همه ی مردان بالای چهل سال پیشکسوت کشتی هستند.خیلی ها مدال کشوری و جهانی و المپیک دارن...
این دوستان بهتره عینک بدبینی را کنار بگذارند و این قدر به همه چی گیر ندن. اگر لهجه های زیبای محلی و استانی را هم از سریال و فیلم های تلویزیونی بگیریم مانند غذای بی نمک دیگر لطفی ندارد.
حرف شما متین..
اما من که هنوزم که هنوزه نتونستم بفهمم اینا به چه زبونی یا لهجه ای صحبت میکنن..مثلا مَعده.....
علی آبادی؟ ساروی؟سوادکوهی؟ بابلی؟
....
گروه کارگردانی حتی فرق بین استان گلستان و مازندران رو هم نمیدونه حالا لهجه بماند...
فقط یه چیزی ساخته که چیزی ساخته باشه....
یک مازندرانی
با عرض سلام و تبریک سال نو به همگی
من یک مازندرانی هستم و تقریبا حدود 90 درصد از سریال پایتخت 3 رو مطابق با واقعیت های زندگی مازندرانی می دونم.البته این نکته ناگفته نمونه که گاهی اوقات کمی کم لطفی شده، ولی در کل سریال بسیار خوبی هست و اونهایی هم که اعتراض می کنن، بنظرم باید توجیح بشن که هدف این سریال، انصافا در ترویج فرهنگ مازندرانی هاست.
موفق باشید
توجیه دلبندم.. توجیح...
بارک الله به شما.
Mmmmm
ضمنا من خودم تا ديروز مازندران بودم والله از هركي مي پرسيدم مي گفت راضيم و كلي هم خوششون اومده بود.همش زير سر اون نمايندشونه...
نظر منو بزاريد لطفاااا
Mmmmm
نظر منو بزاريدددددددددددد
سلام
عزيز دل بابا منظور معترضين بزرگنمايي نكات منفي و اشكالات فرهنگ بومي مردم مازندرانه.
درسته سريال مخاطبين زيادي داره،كي با طنز اعتبار فرهنگ را مشود بخوبي ترسيم كرد نمي دانم چرا بعضيا خودشونو به نفهمي مي زنن؟
من به عنوان یک مازندرانی از پخش سریال ناراحت نیستم و ما مازندرانیها دگمیت مردم برخی استانهای دیگر را نداریم. اما ضعف های عمده و شدیدی در این سریال هست.
1- بالاخره علی اباد مال گلستان است نه مازندران. این بدیهی است که غفلت شده اگر چه فرهنگ های این دو استان تا حدودی زیادی شبیه است.
2- مردم ما یا مازندرانی صحبت میکنند یا فارسی اما این لحجه ای که این آقایان صحبت میکنند نه مازندرانی است و نه شبیه به آن. از طرفی بدترین نقش را پنجعلی دارد که اصلا معلوم نیست به چه زبانی صحبت میکند. واقعا کدام مازندرانی پیری به این افتضاحی صحبت میکند بهتر بود دوبله مازندرانی میشد.
3- مردم مازندران یک فرهنگ ثابت شده 7000 ساله دارند و بخاطر برخوردار بودن از شرایط خوب محیطی همواره مردمی مهمان نواز و در ضمن نخبه داشتند. عده ای تمدن کشف شده در غار هوتی را اولین تمدن دنیا میدانند. این اصالت قوی به همراه مقاومت بی نظیر این مردم در طول تاریخ در برابر حمله مهاجمین موجب نشد تا مسلمان نشوند. افتخار اولین حکومت شیعی جهان مختص مازندرانی هاست و هیچ کس دیگری چنین ادعایی را نمیتواند داشته باشد پس بهتر است در بیان فرهنگ این مردم دقت بیشتری شود.
اگر چه مردم مازندران در مجموع شادتر از مردم استانهای دیگر هستند.
حرفات بوی نژآد پرستی میده
"ما مازندرانیها دگمیت مردم برخی استانهای دیگر را نداریم"
این یعنی چی؟
نسبت به هم وطنامون احترام قائل باشیم
هیچ قومیتی از هیچ قومیتی پست تر و یا برتر نیست
Iran, Islamic Republic of
بله. راست میگین اما هنوز زمان زیادی از اعتراضات مردم آذربایجان و بختیاریها نگذشته که منجر به تخریب مراکز عمومی و تظاهرات و ... شده بود برادر.
در حالی که حجم توهین ها در پایتخت به مراتب بیشتر ازبه اصطلاح توهین ها به برادران ترک (قائله روزنامه ایران) و بختیاری (قائله سرزمین کهن) هست . اما ما تا کنون فقط مدارا کردیم و حتی گفتیم که مخالف هم نیستیم اما باید ملاحظاتی لحاظ شود.
بالاخره 5 انگشت درس که یه جور نمیشن. میشن؟
آقا اصلا لر بی خیال شو جون مادرت
ايراني
من به شخصه هيچ محتوايي از اين سريال برداشت نكردم.
كاري كه اين سريال و برخي از برنامه هاي ساليان اخير رسانه ملي ما انجام مي دهد خنداندن مردم از راه تمسخر اقوام غيور اين سرزمين است كه جرمشان غير تهراني بودن است...
در سال هاي كمي دورتر آذري زبان هاي عزيز و حال مازني هاي دلاور و بختياري هاي غيرتمند (كه شهداي زيادي را تقديم انقلاب و اين سرزمين نموده اند)...
با شما موافقم...
آخه بعضی ها فکر میکنن هر جا که دریا داره اونجا شماله........
دیگه بقیه رو نگم....
اضافه کن ساختمان پزشکان و در مسیر زاینده رود و توهین به اصفهانیها
نمیشه که همه فیلم ها را با لهجه تهرانی بسازنند.
چرا این قدر بدبین هستید؟
از ظرفیت بالای مازنیها متشکریم
انشاالله برای دیگران هم الگو شود
شیرازی
ای بابا. مهران مدیری برره رو ساخت و کلی مردمو خندوند ما علی زغم اینکه چیزی نگفتیم حتی استقبال هم کردیم. اقای همساده و ... هم توی طنز ها از لحجه شیرازی استفاده می کنند، اتفاقا خیلی هم خوبه.
یه کم جنبه هم بد نیست به خدا!!!
آخه بدبختی همینه که میخوان ادای دیگران رو در بیارن.... از خودشون که چیزی ندارن....
اگه دقت کنین اکثر برنامه ها اقتباسیه و خودشون بجز دک و پز جلوی دوربین چیز خاص دیگه ای ندارن....
علی رغم نه باید بگی نه تنها
آرمان
سلام به همه دوستان و نگارنده محترم متن تحلیل. سال نو همه مبارک. دوستان عزیز من یه مازندرانی هستم و به هیچ وجه از این سریال ناراحت نیستم. اما معتقدم این سریال علیرغم خوبی های زیاد و بدی های معدودی که داره شاید الان زمان پخشش نبود. جامعه ما برای دیدن این نوع سریال ها نیاز به فرهنگ بالاتری داره. مردم ما الان تشته خندیدن و نشاط هستن و متاسفانه آدم تشنه اصلا به فواید و مضرات توجه نمیکنه و فقط میخواد تشنگی رو برطرف کنه. میتونم ادعا کنم 99 درصد کسایی که این سریال رو می بینن بعلاوه همین دوستانی که ادعا می کنن این سریال نکات مثبتی هم داره (که البته داره) وقتی میخوان در موردش صحبت کنن میگن "ناهار نخردمه" یا هرکدوم از تکه کلام های دیگه سریال. شاید این مسئله تو بحث های دوستانه موردی نداشته باشه اما وقتی یه مازنی میبینه از کل این سریال خوب فقط همین نکاتش که اکثرا به منظور تمسخر استفاده میشه دیده شده خواهش میکنم بهشون حق بدین ناراحت بشن. شاید اگه فرهنگ مردم ما باندازه ای غنی بود که شوخی و طنز فقط تو جایگاه خودشون استفاده میشد هیچوقت مشکلی بوجود نمیاومد. اما متاسفانه تو جامعه ما این چیزها بلافاصله وارد زندگی جدی ما میشه طوریکه هیچ مرزی بینشون قابل شناسایی نیست. مثل جوک هایی که درمورد اقوام ایرانی لر و ترک و قزوینی و اصفهانی و ... گفته میشه. این وظیفه صداوسیماست که این فرهنگ رو اصلاح کنه نه اینکه دامن بزنه بهش. قطعا در جامعه ای که همه چیز در جای درستش باشه همه حتی مازنی ها هم از دیدن سریال پایتخت و امثالش لذت خواهند برد. پس خواهش میکنم یکطرفه قضاوت نکنید! مردم مازندران باندازه کافی باجنبه هستن به شرط اینکه کسی از این جنبه سوء استفاده نکنه! در پایان از سازندگان این سریال تشکر میکنم و هیچ تقصیری را متوجه این دوستان نمیدونم. خدانگهدار
علی
جهان تو که فرهنگ مازندرانی رو نمی شناسی چرا بیخود حرف میزنی و میگی این سریال فرهنگ مازندران رو به واقعیت نشون داده ..واقعا متاسفم برای شما
Iran, Islamic Republic of
این .....مازندرانی هستند که منفی دادن؟
بابلی
این سریال جز توهین به فرهگ و گویش مازنران غیور مفهومی نداشته و باید از مردم مازندران عذرخواهی شود و جلوی پخش آن گرفته شود
United States
موافقم
حساس نشو!
بذارید تموم بشه بعد...
رحمت ناپلئونی
در این سریال به طور علنی به مازندرانی ها توهین شده آنها را افرادی همیشه گرسنه .بی سواد وحسود و ندید پدید نشان داده .واقعا برای عوامل این برنامه متاسفم که فرق طنز را با دلقک بازی و لودگی نمی دانند.
m_ahmadi60@yahoo.com
امان از نوک دماغ را دیدن. هر چی ضربه می خوریم از کوته نظریه.
پس منظور برخی دوستان اینه که همه سریال های طنز بی لهجه باشه، چون توشون توهینه.
و البته بی لهجه بودن هم همون لهجه تهرانی هاست. پس تمام توهین ها نثار تهرانی ها بشه. البته بسیاری از سریال های طنز عطاران و مدیری و مهران غفوریان و سروش صحت و سعید آقاخانی و جواد رضویان بی لهجه بوده. در حالیکه هیچ اعتراضی از افراد بی لهجه تا کنون منتشر نشده. پس چقدر با جنبه هستند.
کلا بعضی آدمها عجیبند. درباره یه قشر خاص طنز می سازند، اعتراض می کنند، یه لهجه استفاده میشه، اعتراض می کنند.، کلا لنگ اعتراضند.
حالا جالبه تو شبکه های استانی خودشون با لهجه خودشون فیلم طنز میذارند، کلی هم ال می کنند و اونجا اعتراضی نمیشه؛ کشوری که پخش میشه اعتراض می کنند.
تو آدم خوبی باش، دیگران دربارت هر چی فکر بکنند مهم نیست، خدا خودش جای حقه و پاداشت رو میده.
گل گفتی چرا مالر ها که این همه دربارهی ما جک می گید ومی خندید صدامون در نمیاد ...
50% جنبه داشته باشید حله...
علی
اقا من مشهدیم خیلی با لهجه اوس موسی حال کردم .بخصوص اون صحنه خسته نبشن
آفرین باجنبه
علیرضا
با سلام
اعتراض چرا؟
بعد از هرگز یک گروه هنری پیدا شده که هنر اصیل و طنز واقعی رو ایجاد می‌کنه و به دور از هر نوع بی احترامی بر آیین‌های ارزشی ملی و مذهبی تأکید داره. اعتراض چرا؟ من به شخصه بعد از دیدن این سریال احترام بیشتری برای مازندرانی های عزیز قائل هستم. تو رو خدا اصل رو با فرع تشخیص بدهیم.
با تشکر
نقی معمولی
جهان به تو میگما:پا تو کفش ما نکنیا‎ ‎
شمالي
United States
ديگه شورشو در اوردن واقعا كه..........
پايخت 4 داره ساخته ميشه هيچكس هيچي نگه..
به جا اينكه با هم بخنديم داريم بهم ميخنديم. اين درست نيست.اسم پدرم نقي 50سالشه يه بچه 5 ساله برگرده بگه نقيييييييييييييييي.
صدا و سيما الگو...
كفش سفيد و غذاي حيوون خونگي و شاسي بلند اخه كجاي دلم جا بدم.
مازندراني ها بهترين غذا و سالم ترين غذا ها رو ميخوررن.
با اصل ساختن اين فيلم مخالف نيستم ترويج فرهنگمون خوبه .اما نه به اين شيوه.
عجب سریالیه
ایرانی
Germany
اینها که تجمع کردن وقتی مسافر می آید انجا با مسافرها دولا پهنا حساب کنن....
Iran, Islamic Republic of
آلمان خوش میگذره؟؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
به نظر می آد بیشتر هدف نویسنده تخطئه انتقاد و اعتراض به این فیلم بوده است تا نقد و بررسی خود فیلم.
آنچه مسلم است اینکه این فیلم فرهنگ اصیل مازندرانی را معرفی نکرده است.
رسول مبینی
یادتان باشد در سالهای قبل از انقلاب فردی بنام سید کریم ودر سالهای بعد انقلاب فردی بنام ماهی صفت بابرگزاری شو اقدام به تعریف جوک می کردند که برای تمام اقوام جوک می گفتند اتفاقا مردم می خندیدند(هرچند بنده مخالفم) واز کنارش ساده میگذشتند. اما چه اتفاقی افتاده که یک سریالی بنام پایتخت که واقعا دستشان درد نکند مردم را از پای ماهواره بلند میکند وکلی مخاطب دارد مورد کم لطفی بعضی عزیزان قرار گرفته.در ضمن جوکهای ان اقایان کجا وشوخیهای سنگین هنرمندان پایتخت کجا .حدا کمی انصاف شما را بخدا دست بردارین.
امیر
مشکل ما مازنی ها بیش از اینکه محتوای این فیلم باشه برخوردی که بعد از پخش این سریال با فرهنگ و مردم ما شده.ما جنبه شو داریم که سه سال متوالی دارن ابن سریال می سازن اما ظاهرا بعضیها جنبه ندارن که از محتوای این سریال برای تمسخر مردم این منطقه استفاده میکنن.متاسفم........
حسین باقری از قم
Germany
چرا هموطنای مازندرانی عزیز به خودشون سخت میگیرن .این سریال باکمترین نقص و عیب وبیشترین محاسن در دل ما ایرانی ها جا داره .برای منی که اصالتم همدانیه و بزرگ شدیه قم هستم کل برنامه های نوروزی یه طرف این سریال یه طرف.مازانی های عزیز با این سریال خیلی علاقه مند مهمان نوازی شما شدم وخیلی دوست دارم در اینده نزدیک به علی اباد بیام.
من الله توفیق
ساروی
United States
دشمن در جنگ نرم واقعا حساب شده عمل می کند و در لباس دوست چنان ظاهر می شود گویی که واقعا از خود ماست / جهان نیوز بنده یکی از کسانی هستم که در عرصه فرهنگی در مازندران فعالیت می کنم شاید تجمع کاری اصولی و صحیحی نباشه اما باید توجه داشت این فیلم داره مارو به کجا می کشونه / بعد از پایتخت 1 کمپین هایی در فیسبوک در اهانت به امام نقی (ع) بوجود آمد و حتی شاهین نجفی خواننده ملعون در مصاحبه ای گفته بود که بعد از این فیلم بود که من نسبت به اهانت به امام (نقی (ع) مشتاق شدم و برام جذابیت بوجو آورد و یا در این سری سوم اسم اوس موسی با اون تلفظ و گویش خاص نوعی توهین و حرفی زشت و زننده در مازندران محسوب می شود شما یا می دانید و یا نمی دانید ولی خواهشا بی جهت در حمایت از یک فیلم اینگونه قلم نزنید / در این فیلم حرفای زشت و زننده بسیار گفته شد از باد افتادن و توهین به عمه و یکدیگر تا قیاس انسان ها با حیواناتی مثل سگ و گاو و... توهین بالاتر از اینکه مردم مازندران فرق غذای حیوان با انسان رو نمی دونند و....
العبد
واقعا سریال مزخرفیه حیف از پول بیت المال
آیا این کار با عدل علی (ع) همخوانی دارد؟
میدونم نظرم رو قرار نمیدید و این حرف واستون سنگینه
علی
سلام،آقاآقـــا چی میگین شما این سریال تو ژاندر طنز ساخته شده،یه سریال تاریخی یا فرهنگی نیست که بخاد گذشته و فرهنگ مازندران رو نشون بده،الان اینهمه سریال طنز داره از شبکه ها پخش میشه همشون تهرانی اصیل اند،همشون هم بقول مازنی ها کر و کورو مفتلا پس تهرونی ها بیانن بگن چرا به ما توهین کردید و مارو پخمه نشون میدید،اصلا فیلم 100% مورد قبول همه وجود داره ،خوب مشخصه نه.این سریال نقاط ضعف داره وخیلی کم،نقاط قوتش مثله:توجه به روزی حلال،دعا و نیایش واقعی و باورپذیر،توجه به تحکیم خانواده، تجلی عشق واقعی در خانواده، تلاش زن خانواده برای نجات همسرش از افسردگی،اکرام به بزرگسالان و استحکام و اخلاق در خانواده،اون قسمتی که نقی سر خاک مادرش رفت،یا اون قسمتی که بهبود اومد وصیت کرد،آسیب شناسی معضلاتی چون بلوتوس،ترویج خودپزشکی کردن در جامعه، نتایج چشم و هم چشمی که منجر به دور شدن از فرهنگ اصیل می شود ،چهارشنبه سوری و...
ابوالفضل
این که گفته شده فلانی ها به کسانی دیگر یاد دادن حرف صحیحی نیست . این بی احترامی است
امین
United States
من یه مازندرانی هستم
راستش منم در مورد اتفاقی که برای سرزمین کهن افتاد پیش خودم می گفتم اخه یه سریال و یه کارهنری که صرفا برای گذروندن وقت مردمه و مطمئنا کارگردان قصد توهین به قومی رو نداره چرا باید با همچین واکنشی روبرو شه
اما مشکل می دونین چیه دوستان ، مشکل اینه که ما ظرفیت دیدن همچین برنامه هایی نداریم، انقد فرهنگمون مشکل داره که یه کار هنریو با رفتار ناشایستمون تبدیل به یه ابزار تفرقه بین اقوام می کنیم
من یک ساله دانشجوی دکترا تو تبریزم . از همکلاسیهای تهرانی و کرجی من که به قول خودشون آدمای فرهیخته هستن گرفته تا بعضی از فک فامیل تهرانیمون هر موقع به ما می رسن به حالت تمسخر چندتا از تیکه های این سریالو میان. که البته منم جوابشون به موقع می دم. اما فقط دوست دارم به نویسنده محترم و دوستان روشنفکر که اغلبم تهرانی هستن عرض کنم دوست عزیز هرموقع ظرفیت و به عبارتی فرهنگ فیلم دیدنو داشتی اون موقع بدون هیچ قومیم به پخش این سریالا اعتراض نمی کنه.
رضا
اگر سریال پایتخت با همین موضوع برای اهالی لرستان یا بختیاری ساخته میشد ممئناٌ لرها و بختیاریها ، صدا و سیما را به عذرخواهی وادار میکردند و جلوی پخش سریال نیز گرفته میشد . متاسفانه سریال پایتخت فقط اهالی محترم و فرهنگ غنی مازندران را مسخره میکند.
من یه لر هستم اگر این فیلم دربارهی ما ساخته می شد نته اعتراض نمی کردم بلکه ازشون تشکر هم می کردم چون استان من رو بیشتر می شناسوندن بدم آقا رضا این یک فیلم طنز ها.... یه کوچولو گذشت و یه نمه جنبه به جای بر نمی خوره این همه درباره ی ما جوک گفتید یه فیلم بسازید اگه سی صداش در امد

زنده باد ایران وایرانی مخصو صا اهالی مازندران
United States
با ظرفیت ترین قوم ایرانی گیلک ها همین و بس
محدثه معتمد جویباری
اینقدر رسانه های غرب وامریکا توی ماهواره هاشون بدترین توهین ها را به ایرانیان وقومیتها کردند و همین افرادی که امروز این حرف ها را میزنند و می گویند سریالی که درست وحسابی سرگرم میکنه ویک نو اوری در سریالهای تکراری ازدواج وطلاق وغیبت وبدبینی هست وتحولی ایجاد کرده وتوش هیچ توهینی نیست همین افراد کجا بودند.
سریال دیدنی است
ایرانی
سلام
عید همگی مبارک
همه نظرات را خوندم
حق با مازندرانی های عزیز شاید کمی کم لطفی شده باشه ولی سریال نکات مثبت خیلی زیادی داره.
به علاوه زمانی که نشان میده برای مثال ارسطو کفش سفیذ یا هر فرم دگری لباس میپوشه این به این معنی نیست که سایر ایرانیا میگن "همه" مازندرانی ها اینجوری هستند!!!!!!!! یا رفتار های دیگری از این دست در سریال مطمئنا به همه نسبت داده نمیشه.
مازندرانی ها را همه به عنوان یک قوم غیور و مهمان نواز در کشور میشناسند.
بهتره این نگاه های تعصبی را کنار بذاریم اگر همین چند سریال که به زیان محلی است هم ساخته نشود که باد کم کم فاتحه همه لهجه ها را بخوانیم.
محسن نوروزی
همینکه روحیه مردم راشاد می کنند با ارزش است.افرین بر شما...
محمد
متاسفم واسه اون دسته از افرادی که میگن این سریال داره به مازندرانی ها توهین میکنه... این سریال به هیچ عنوان توهینی نمیکنه بلکه داره به بهترین شکل ممکن از فرهنگ مازندرانی ها دفاع میکنه. در ضمن این افرادی که اعتراض کردن همون کسانی هستند که تا میفهمن مسافری گوجه کیلویی 2000 تومن رو 4000 تومن حساب میکنن یا اگه بفهمن با خانواده تو بارون گیر کردی اجاره ویلا رو شبی 300 میکنن.
Iran, Islamic Republic of
اول اينكه اين برداشت شما درباره كساني كه اعتراض كردند كاملا غلطه
دوم اينكه بهتره قيمتا رو براي مسافرا 10 برابر حساب كنن كه الكي جاده هاي باريك شمال رو اشغال نكنن و با آشغال ريختن شون تو حاشيه جاده و جنگل ها ( كه نشانه ي بارز بي فرهنگيه ) محيط زيست رو نابود نكنن
جو ندهید
Mmmm
ما مردم غيور و شهيد پرور تهران كه تعداد زيادي شهيد هم داده ايم از صدا و سيما شكايت داريم كه سالهاست مارو دارن در سريال هاي خود همانند پاورچين نقطه چين سه در چهار ترش و شيرين بابا اصلا همه ي سريال ها و فيلم هاي سينمايي كه ساخته شده كه مارو مسخره كردن و بهم كلي خنديدن شكايت داريم و مي خوايم تجمع كنيم...مديونيد اگه فكر كنيد منظورم اين دوستان مازندرانيه ضد سريال پايختن ... مديونيد...
هادی
حفاظت از گونه نادر پلنگ و اهمیت به محیط زیست به بهترین گونه در سریال مطرح و پیگیری می شود اینکه یک سری خصلتها در نقش اول (نقی) گنجانده شده نه که فرهنگ خاص مازندران باشه بلکه در یک انسان با هر لهجه و گویشی ممکنه که وجود داشته باشه باید به اقای سیروس مقدم و همه عوامل سریال خسته نباشید گفت. درود به همه مردم فهیم مازندران
فاریابی
خدا حفظت کنه که نظری کاملاً منطقی دادی...
ناشناس
با احترام به تمام اقوام و طوایف مملکت عزیزمان ایران بسیار لازم وضروری است که ظرفیت وآستانه تحملمان را کمی بالا ببریم تا اینکه به محض پخش هر فیلم ومجموعه ای ، سیل اعتراض ها نسبت به آن صورت پذیرد . آیا پخش سریال کلاه قرمزی که کاراکتور آقوی همساده با لهجه شیرازی هنر نمایی می کند دلیل بر این می شود که شیرازی ها هم به پخش این مجموعه اعتراض کنند؟ البته صداوسیما هم بایستی با نظارت وممیزی بیشتری که اعمال میکند موجباتی را فراهم آورد که زمینه ای برای این اعتراضات فراهم نشود .بیایید به هم احترام بگذاریم .
یک هموطن
Iran, Islamic Republic of
باهم بخندیم و به یکدیگر نخندیم تمسخر مازندرانی ها توسط بازیگرانی که خودشان مازندرانی نیستند فقط برای سرگرمی و ابطال عمر با هزینه بیت المال امری غیر اخلاقی و غیر شرعی است .
محمد
باور کنید بعد از پایان سریال ما مازندرانی ها رو توی دانشگاه ، پادگان ، محل کار و ... مسخره می کنن . کسی به ما نمی گه به به چقدر مهمان نوازید اونا میگن شما فرق غذای سگ و انسان رو نمی دونید .
جالب اینجاست که کلا توی این سریان یک آدم عاقل (هما) وجود داره که اون هم با لهجه تهرانی صحبت می کنه
Iran, Islamic Republic of
آقاي خمسه با بازي در اين كار آبروي هنريش رو برد... بزودي هنرمندان مازندراني فيلمي از ...بودن تهراني ها خواهند ساخت
Iran, Islamic Republic of
بي نهايت لايك...
Iran, Islamic Republic of
طلامال نقی بود تومشت ش بود
Iran, Islamic Republic of
آقا طلا توو مشت نقی بود
طلا مال نقی بود
باغبان
مازندران استانیه که از همه جا کشور مهمان به اونجا میاد کل مردم ایران میدونند مازنی ها چقدر مردم مهمان نوازبامحبت و دوست داشتنی هستندبا این سریال ها مطمئناخدشه بر اون وجه وارد نمیشه
وحیدتورک اوغلی
مازنی هابایدممنون باشن
البته هم تبلیغ دولت می کنه هم تبلیغ اسپانسر تو روزهای عید مسخره است واقعا
نوشیروانی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بعلت عدم رسیدگی مسئولین به اعتراضا ت آنها از پایتخت 1. 2 کاری به جای رسید به پایتخت 3 با همان متحوای زشت تکرار شود و دل خیلی از هم استانها عزیز را بدرد آورد ه است
شاید اگرکمی حس شجاعت در رگهای مسولین این استان بود
محمد نوشیروانی از بابل
Iran, Islamic Republic of
با هم بخندیم
نه به هم
طنزه دیگه تحمل کنید
علی آبادی
جمع کن بابا...توهین توهین....کجای این سریال توهینه؟...باز چون حرف شمارو نزدن شد توهین؟باز چون برای شما منافع نداشت شد توهین...اینایی که به این فیلما اعتراض می کنند یه چیشون میشه....اصلا تحویلشون نگیرید بابا...میخوان خودی نشون بدن...اینا دوس دارن مردم پای ماهواره ها باشن...اینا دوس دارن مردم بگن این حکومت فقط تو تلویزیونش گریه نشون میده...نمیتونن ببینن آقای استاد سیروس مقدم و جناب آقای تنابنده کارشون گرفته...ول کن کنین...این نیز بگذرد من یک ساعت قبل از شروع سریال عالی پایتخت تمام کارامو انجام میدم تا وقتی شروع میشه سفت و محکم بچسبم به زمین این سریال عالی رو نگاه کنم...توهین کجا بود!توهین اونجاییه که برای خندوندن شما هرکاری بکنن حتی صحنه های قبیح و فحش های رکیک بهم بگن تا شاید شما بلکه بخندید....آقای سیروس مقدم ما منتظر پاتخت 4،5،6،7،8،9............هستیم مممنوووووووونم....و
فرهاد
این سریال خیلیم عالیه
ساروی
با سلام
آنهایی که اعتراض نمو ده اند پاسخ دهند کدام مجموعه توانسته فرهنگ غنی مازندران را بدین گونه نشان دهد مردمانی خونگرم که کینه ای نیستند با محبتند یاور همدیگر و ....
آیا طنزهای مازندرانی که در آقا نوروز و مشت قجر و امثالهم خلاصه میشود نشان دهنده فرهنگ مازنی است که همسر مشت قجر دائما با بلوک به سر همسرش میزند نشان دهنده فرهنگ مازنی است
خواستید خودتان را مطرح کنید دست به نقد زده اید
آنهایی که رگ غیرتشان برای این فیلم زده بیرون و به نشانه اعتراض به استانداری یا .. رفته اند چرا برای تخریب جنگلها کاری نمیکنند
چرا برای از بین رفتن فرهنگ حجاب کاری نمیکنند رگ غیرتتان کجا بود اکثر روستاها ماهواره نصب شده اند یک مقدار به خودتان بیایید
بالاخره این صدا سیما باید یک فیلم بسازه یا نه این نشد که هر فیلمی از یک قوم ساخته میشه همه تو خیابون بریزن نمیشه همه تهرانی ها معتاد یا بزه کار باشند
اندکی دقت و تامل در امور بد نیست
والسلام
Iran, Islamic Republic of
منصفانه بود
طنز
Iran, Islamic Republic of
جمعی از مردم چین با تجمع در برابر سازمان صداوسیما خواستار توقف فوری پخش سریال «پایتخت» شدند. این افراد که تعدادشان حدود ۴۱۷ نفر بود با در دست داشتن پلاکاردهایی پخش این سریال را توهین به فرهنگ چینی و تمسخر چینی ها اعلام کردند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این افرادی که اینجا هستند، «چینی‌های مقیم تهران» اند که نسبت به سریال پایتخت اعتراض شدید دارند. یک عده دیگر از چینی های مقیم تهران نیز امروز همزمان روبروی خانه جواد ظریف تجمع کرده‌اند تا تکلیف را یکسره کنند.

وی که خود را چانگ چو معرفی کرد افزود: چه معنی دارد در این سریال نام چینی‌ها را مسخره کنند، ما اصلا در چین نامی به شکل «چو چانگ شون» نداریم در حالی که تمام بازیگران این سریال حتی آن دو دختر بچه هم با بیان این نام جعلی قصد تمسخر ما را دارند.

بنابراین گزارش، نماینده مردم چین در مجلس نیز (این نماینده بعد از حضور پرشور کشور چین در ایران، به شکل میاندوره وارد مجلس شده) با حضور در این تجمع و قول مساعد برای توقف پخش این سریال و عذرخواهی مکتوب و عملی صداوسیما از مردم چین در سراسر جهان بویژه چینی‌های مقیم پایتخت گفت: در این سریال یک چینی جعلی طوری نشان داده‌اند انگار برج میلاد ندیده و طوری به این برج نگاه می‌کرد که گویی در پاریس دارد ایفل را تماشا می‌کند.

وی افزود: این سریال هیچ پیامی ندارد جز اینکه چینی‌ها اساسا جنس‌شان خوب نیست و زود خراب می‌شوند و از زندگی فقط سورپرایز کردن را بلدند و خیلی زیاد می خندند و گویی شوهر گیرشان نمی‌آید که با یک راننده ۱۸ چرخ آنهم از نوع ارسطویی اش، ازدواج می‌کنند و حتی برایش از ترکیه به ایران می‌آیند.

وی ادامه داد: مگر چین چش است که در این سریال یک چینی باید در ترکیه کار کند و آنجا هم به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود! ما در آینده نزدیک خودمان ایرانی تولید می‌کنیم، آنوقت بیاییم عاشق ایرانی بشویم آن هم ارسطویی که بلوتوث ازدواجش در همه دنیا پخش شده! این نماینده مردم چین در مجلس اضافه کرد: البته امیدواریم روابط دو کشور به خاطر این سریال ضعیف که طبق اطلاعات بنده، اصلا بیننده هم ندارد چرا که اغلب مردم در سفر هستند، تاثیر منفی نگذارد.

وی در پایان خواستار توقف فوری سریال و یا تغییر ملیت همسر جدید ارسطو شد و گفت: «چو چانگ شون» نماد یک چینی اصیل نیست و ما اصلا این توهین بزرگ را نمی‌پذیریم.

در پایان این تجمع که با حضور ضرغامی و عذرخواهی از چینی‌ها همراه بود، طوماری تهیه و امضا شد که طی آن هرگونه ساخت سریال تا اطلاع ثانوی بدون مجوز رسمی از «جمعیت چینی‌های مقیم تهران» ممنوع و غیر قانونی است.

گزارش‌های ارسالی از خبرنگار ما در پکن نیز حاکی است، جمع زیادی از مردم چین با تجمع در مقابل سفارت ایران، خواستار کوبیده شدن ساختمان سفارت و اخراج سفیر ایران شدند که با دخالت پلیس، کار در حد یک کتک کاری معمولی به اتمام رسید. سفیر ایران بعد از این اتفاق در پستی در فیس بوک نوشت: حالم خوب است و در ریکاوری بیمارستان هستم.

همچنین تائو تسه تونگ، یکی از کارگردانان مشهور چینی در گفتگو با بی بی سی، از ساخت سریالی با عنوان «پایتخت» خبر داد و گفت: در این سریال که تا پایان بهار در شبکه‌های مختلف جهانی از جمله «من و تو» و «جم تی وی» پخش خواهد شد، داستان زندگی یک خانواده چینی را روایت می‌کنیم که دارای دو خدمتکار ایرانی هستند. این دو خدمتکار بعد از ۵ سال کار کردن برای چینی‌ها، با بورسیه دولت چین به دانشگاه می‌روند و بعد از پایان تحصیل درخواست پناهندگی می‌دهند و عاشق دو دختر چینی می‌شوند. خانواده‌های چینی نیز به این دو ایرانی دختر نمی‌دهند و آنها با یک شکست عشقی مواجه می‌شوند. این کارگردان تلویزیونی افزود: قرار است در «پایتخت۲» و ۳ سرنوشت این دو کارگر ایرانی که عاشق چین و مردم چین می‌شوند، را نمایش دهم.

خبر دیگر اینکه جمعی از کامیون داران کشور با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری ضمن درخواست توقف پخش و دستگیری عوامل این سریال بویژه «ارسطو عامل» خواستار اعاده حیثیت شدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: این سریال به صنف غیور رانندگان جاده توهین کرده و یک جوجه فوکلی تازه به ۱۸ چرخ رسیده عاشق پیشه را به عنوان یک دارنده پایه یک بین المللی معرفی و صنف ما را دچار خدشه کرده است.

گفته می‌شود صنف لباس فروشان تهران نیز فردا در اعتراضی گسترده، بازار را تعطیل و روبروی مجلس تحصن می‌کنند. آنها معتقدند فروشنده‌ای که در این سریال نشان داده شده یک جوجه فروشنده بی تربیت بوده که شانه‌های مشتری را بدجوری گرفته و به اصطلاح، غریب نوازی کرده است در حالی که لباس فروشان از شریف‌ترین و منصف‌ترین اصناف هستند.

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه چین ضمن قطع پخش ماهواره ای تمام برنامه‌های ایرانی، سفر محمدجواد ظریف به این کشور را که قرار بود، ۵ اردیبهشت انجام شود، لغو کرد. این وزارتخانه همچنین امور مربوط به ایرانیان مقیم و یا مسافر در چین را نیز تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌دهد.

همچنین فدراسیون کشتی پیشکسوتان علی آباد، جمعیت جوانان حافظ چهارشنبه سوری، قهوه خانه داران میان راهی، پزشکان ارتوپد، اتحادیه گچکاران، سازمان نظام مهندسی شاخه سقف و کف، شورای عالی فضای مجازی و بلوتوث، سازمان محیط زیست و پلنگ بانی، علی کفاشیان، بهرام شفیع، اتحادیه شاسی بلندهای کشور، وزارت کشور واحد فرمانداری علی آباد، انجمن آشپزخانه داران شمال کشور و...به زودی بیانیه‌هایی علیه این سریال تلویزیونی منتشر خواهند کرد.
عباس معصومی هم هست که به موقع اعتراض خودش را اعلام خواهد کرد منتها الان رفته مسافرت وقتی برگرده به شکل فجیعی از سازندگان و عوامل تولید و حتی بینندگان اعلام برائت خواهد کرد
عباس معصومی
بنده از این که در این فیلم شخصیت بسیار پررنگ و تاثیر گذاری دارم بسیار خوشحالم و از این بابت از عمو پنجعلی شون سپاسگذارم.و همچنین این فیلم باعث شد که لهجه ی مازندرانی از لهجه ی رشتی تمییز داده بشه و این تصور که شهرهای شمالی صرفا شهر رشت هست از بین بره و یکی دیگر از شهرها و لهجه های استان مازندران به مردم معرفی بشه و ازین جهت تمسخر محسوب نمیشه.من بازهم از کارگردانشون و تهیه کنندشون و همه ی دست اندرکاراشون تشکر میکنم.چرا ما رو صحنه سازی درست می کنید؟؟؟؟
نقد منصفانه ای بود
jiu jitsu fighter
سریال پایتخت عالی بود سری بعدیشم بسازن خوبه مخالفاش نبینند