پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بازي لاتزيو - اينتر ، لکه سياهي ديگر!

دلارام عظيمي
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 111493
پيش از بازي يکشنبه شب در المپيک مي گفتند قرار است لاتزيو در حق رم لطف کند؟ بله، اما در کدام فيلم؟ لاتزيو بزرگترين کمک تاريخ باشگاهش را به يوونتوس کرد تا فوتبال ايتاليا يک «پنج مي» معروف داشته باشد. آن اتفاق سال 2002 رخ داد.
قدس :  اينتر همه کابوسهاي گذشته را پاک کرد و صدرجدولي که 24 ساعت در اختيار رم بود، دوباره پس گرفت. دو امتياز برتري در فاصله دو هفته مانده به پايان رقابتها. مورينيو همه جامها را مي خواهد. ليگ باشگاهي، جام حذفي که چهارشنبه همين هفته براي تصاحب آن بايد به مصاف رم برود و ليگ قهرمانان در فينال روز 22 مي برابر بايرن مونيخ در مادريد. 

در ايتاليا هنوز هيچ مربي نتوانسته اين سه گانه را تصاحب کند. بهترين نتايج به «هررا» در سال 1965 و کاپلو با ميلان در سال 1994 با دو عنوان قهرماني برمي گردند. بازي با لاتزيو قرار بود آخرين مانع نراتزوري براي رسيدن به اسکودتو باشد. اما اين ديدار جنبه يک بازي دوستانه و تشريفاتي را براي اينتر پيدا کرد. تساوي بولونيا و آتالانتا به اندازه کافي خيال تيم پايتخت نشين را راحت کرده بود و بازيکنان لاتزيو که خطر سقوط آنها را تهديد نمي کرد، بيش از اندازه به اينتر و مورينيو در ورزشگاه خانگي روي خوش نشان دادند. وقتي ساموئل و تياگو موتا گل مي زدند، هواداران لاتزيو بيشتر از اينتريها خوشحالي مي کردند! اين ماجرا خودش کل قصه را تعريف مي کند. پيش از بازي گفته مي شد لوتيتو به خاطر قضيه انتقال پاندف به اينتر از دست موراتي دلخور است. همه اينها شايعه بود. 

اين لاتزيو تيم داربي با رم نبود. اگر شرايط طبيعي براين ديدار حاکم بود، به هيچ وجه نمي شد نتيجه اين بازي را پيش بيني کرد. ورزشگاه المپيک پايتخت يک صدا براي مورينيو فرياد کشيد و او را تنها مرد واقعي در يک فوتبال دروغين خطاب کرد. 5 مي سال 2002 يوونتوس موجي- جيرائو و بته گا دو گل در ده دقيقه در اودينه به ثمر رساند. در همان روز اينتر در ورزشگاه المپيک مي توانست پنج گل بزند و نزد. همه دنيا شبيه هم است. يکشنبه در ليگ برتر در جريان بازي ليورپول و چلسي، جرارد پاس گل اول را به دروگبا تقديم کرد و هواداران افراطي سرخپوشان از اينکه او جام را به آبي هاي لندن تقديم کرده و از دست يونايتد دور نگه داشت، به وجد آمدند...
*****
اينکه اينتر شانس بيشتري براي قهرماني ايتاليا در اختيار دارد را يک هفته پيش زماني که رم در خانه به سمپدوريا باخت همه فهميدند. رميها خودشان اين موضوع را بهتر از همه مي دانستند و احتياجي به بازي لاتزيو و اينتر نيازي نبود تا بهتر به اين باور برسند. اما لاتزيو- اينتر يک بازي فوتبال نبود و بيشتربه يک ديدار دوستانه مثل بازيهايي که در فصل تابستان براي آمادگي هرچه بيشتر تيمها انجام مي شود، شباهت داشت. اين بازي به همان شکلي تمام شد که همه مي دانستند. براي اينکه همه مي گفتند تيم مورينيو خيلي بهتر از لاتزيو است و بي دليل به فينال چمپيونز راه نيافته است. اينتر براي رسيدن به پيروزي هيچ مانعي سر راه خود نديد. ضمن اينکه هواداران لاتزيو هم براي اين تيم سنگ تمام گذاشتند و علنا از شکست تيم خود به قيمت جلوگيري از قهرماني رم، خشنود شدند.
اين ورزش نيست. اين بازي در يک فضاي سورئال انجام شد. موسلرا دروازه بان لاتزيو تنها بازيکن اين تيم بود که واقعا فوتبال بازي کرد و پس از هر دفع توپي مجبور شد صداي کر کننده سوتهاي تماشاگران را به جان بخرد! همه ورزشگاه ضد رم بود و حتي جايگاه هواداران لاتزيو، اينتر را تشويق مي کرد. به غير از موسلرا، لاتزيو که خيالش از ادامه حضور در سري A راحت شده بود، اصلا فوتبال بازي نکرد. چه کسي تا کنون چنين وضعي را ديده بود که هواداران يک تيم ، حريف را تشويق کنند و براي هرگل تيم مقابل بالا و پايين بپرند؟ اين فوتبال هيچ ربطي به ورزش نداشت. اين بازي يک رکورد تلخ ديگر براي فوتبال ايتاليا که اين روزها در عرصه بين المللي اعتبار خود را از دست مي دهد، بر جا گذاشت. يک لکه سياه ديگر که اين بار براي همه عيان و آشکار بود و هيچ ربطي به اتفاقات پشت پرده فوتبال نداشت. شايد ايتاليا زيباترين فوتبال دنيا را نداشته باشد اما بدون ترديد، رکورد بيشترين زد و بند در اين ورزش را به خود اختصاص داده است.
لاتزيو - اينتر ادامه همان داربي چند هفته پيش پايتخت ايتاليا بود. ديداري که با اعتراضهاي زيادي به پايان رسيد و حوادثي ناگوار بيرون از ورزشگاه رقم زد. داربي که به خاطر حرکت توتي پس از سوت داور به سمت تماشاگران لاتزيو، نفرت ابدي بين دو تيم را بيشتر و بيشتر کرد. نمي توان ربط بين اين دو مسابقه را انکار کرد. به هيچ وجه. هواداران لاتزيو به شيوه خاص خود انتقامي که مي خواستند را از رم گرفتند و اسکودتو را از چنگ اين تيم درآوردند. شايد اگر لاتزيو واقعا فوتبال هم بازي مي کرد، بازهم مغلوب اينتر مي شد و نمي توانست تغييري در سرنوشت ليگ ايجاد کند. اما هواداران لاتزيو ازاين شکست براي ساخت يک پيروزي و يک حماسه استفاده و بهتر بگوييم سؤ استفاده کردند.
******
اين بازي حکايت شکستي بود که از پيش معلوم و اعلام شده بود. شکستي که يک صفحه تيره ديگر به پرونده قطور فوتبال ايتاليا اضافه کرد. هيچ توافقي بين دو تيم براي تقسيم امتيازها که به نفع هر دو باشد، صورت نگرفته بود. در ورزشگاه المپيک يک تيم مي خواست از قصد ببازد، براي اينکه از واکنش پس از بازي هواداران خود مي ترسيد! متوقف کردن اينتر و تقديم اسکودتو به رم ممکن بود به قيمت جان بازيکنان لاتزيو تمام شود. اينتر در اين مسابقه تنها از تاثيرات هواداري متعصب پايتخت نشينان بهره برد و راهش را براي رسيدن به اسکودتو هموارتر کرد. تيم مورينيو پس از نتيجه عالي کسب کرده در بارسلونا به رم آمد و جنگيد و پيروزي که مي خواست را دشت کرد. چيزي که عجيب به نظر رسيد اين بود که اين پيروزي در ورزشگاه المپيک که يکپارچه اينتر را تشويق مي کرد، رخ داد.
شايد حتي در سن سيرو هم اينتر به اين شکل که در رم حمايت شد، مورد تشويق قرار نگيرد. هواداران لاتزيو از شکست تيمشان غرق درشادي شدند تا اشک ريختن رميها براي از دست رفتن اسکودتو را شاهد باشند. اين مازوخيسم ورزشي را چگونه مي توان براي جهانيان توضيح داد و توجيه کرد؟ اينکه در جايگاه متعصب هواداران فوتبال در ايتاليا، همگان مي دانند که فرهنگ ورزش سالهاست از بين رفته است. منطق اين هواداران چيز ديگري است و براي آنان توهين به رقيب ديرينه از هراصل ديگري در ورزش بيشتر ارزش دارد. رفتار هواداران لاتزيو را در بازي با اينتر به سختي مي توان فهميد و توجيه کرد. همه گفتند و نوشتند که اينتر قوي تر بود و برنده شد، ولي جريان بازي چيز ديگري نشان داد. همه ديدند که اين ديدار در سطح يک مسابقه دوستانه بود. تيم لاتزيو تحت تاثير فشار هوادارانش، حتي بازيکنان تيم را تهديد کرده بودند در صورت پيروزي مقابل اينتر، سرنوشت بدي درانتظارشان خواهد بود، بازي کرد. 

در سالي که باشگاه لاتزيو بدترين نتايج ممکن در چند سال اخير را کسب کرده، يک شکست به اينتر بهترين هديه تيم به هواداران بود! هنوز هم مي توان گفت که اينتر تيم بهتر بود و پيروز شد؟ تلخ ترين بخش اين ماجرا اين است که در شهر رم يک بار ديگر هواداران قدرت بيشتري نسبت به اراده بازيکنان براي تعيين سرنوشت ليگ داشتند. چند سال پيش هم آنها توانسته بودند يک داربي را لغو کنند. سري A در اين فصل تقريبا تمام شد، اما نيمه دوم بازي لاتزيو و اينتر يکي از زشت ترين صفحات تاريخ باشگاه لاتزيو و فوتبال ايتاليا باقي خواهد ماند.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *