شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سناریوهای حل مشکل دریاچه ارومیه

جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 195491
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از طرح راهکارها و سناریوهای مختلف در دولت برای حل مشکل دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تاکنون روش های تغییر الگوی مصرف و شیوه آبیاری، باروری ابرها، تامین آب از سایر حوزه ها و مدیریت مصرف بخش کشاورزی مطرح و بررسی شده است.
محمد حاج رسولی ها در گفتگو با مهر از تشکیل کارگروه ویژه حل مشکل دریاچه ارومیه در دولت خبر داد و گفت: مجری پیش بینی ها و برنامه ریزی ها در زمینه حل مشکل خشکی دریاچه ارومیه در وزارت نیرو مستقر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، اظهار داشت: در قالب کارگروه تشکیل شده در دولت راهکارهای متفاوتی برای حل مشکل دریاچه ارومیه اندیشیده شده است.

حاج رسولی ها یکی از این راهکارها را تامین آب از سایر حوزه ها اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از روش های بررسی شده در کارگروه دولت باروری ابرها است که تلاش می شود تا از طریق این روش بتوان به نتایجی دست یافت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، بیان داشت: همچنین مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و یونیزاسیون نیز از دیگر طرح هایی است که در زمینه حل مشکل دریاچه ارومیه بررسی شده است.

وی طرح های ارائه شده را در قالب بسته های مختلف نجات دریاچه ارومیه مطرح کرد و گفت: علاوه بر مطرح بودن گزینه های مختلف برای حل مشکل خشکی دریاچه ارومیه، برخی اقدامات برای برنامه ریزی و اعتبارسنجی طرح ها نیز صورت می پذیرد.

مشاور وزیر نیرو، تاکید کرد: با توجه به اینکه روش های مختلفی در این بخش بررسی شده است اما به نظر می رسد بهترین و موثرترین شیوه تغییر الگوی مصرف و شیوه آبیاری باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر کل روان آب هایی که مورد استفاده قرار می گیرد رو به کاهش است، اظهارداشت: حجم روان آب ها از ۹۱ میلیارد مترمکعب در سال های گذشته به ۸۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

حاج رسولی ها، ادامه داد: در دو سال گذشته نیز حجم روان آب ها از ۵۲ میلیارد متر مکعب به ۴۴ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که البته بخشی از این کاهش مربوط به تغییرات اقلیمی ایجاد شده در کشورهای مختلف جهان است.

وی با تاکید بر کاهش ۵۰ درصدی حجم روان آب ها در کشور، تصریح کرد: مجموع کاهش های اتفاق افتاده تاثیرات منفی را بر حوزه دریاچه ارومیه داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *