جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۶

چوب دولت لای چرخ مترو/ احتمال کاهش اعتمادعمومی به مترو

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 388190
تنها قربانی این ماجرا شهروندان هستند. شهروندانی که به ناچار یا به دلیل علاقه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی از متروی تهران استفاده می‌کنند.
چوب دولت لای چرخ مترو/ احتمال کاهش اعتمادعمومی به مترو
به گزارش جهان، یکی از مشکلاتی که هرازگاهی در پایتخت برای شهروندان ایجاد می‌شود موضوع تاخیر در زمان حرکت قطارهای مترو به دلیل ایجاد نقص فنی است. موضوعی که مدیران مترو آن را مرتبط با تامین قطعات یدکی و کمبود اعتبار لازم برای به‌روز‌رسانی قطارها و جایگزینی آنها می‌دانند. اعتباراتی که قسمت عمده آن از طرف دولت باید تامین شود و براساس قانون این تکلیف به عهده دولت است تا با تقویت بودجه حمل و نقل عمومی مسیر فعالیت قطارهای مترو و اتوبوسرانی را باز نگه دارد. این موضوعی است که تاکنون بارها و بارها در جلسات شورای شهر هم مطرح شده و اعضای این شورا هم از تعلل دولت در پرداخت سهم مترو از بودجه گلایه دارند. اما تا به این زمان آنچه نصیب پایتخت‌نشینان شده است دود کم‌توجهی به بودجه مترو است که به چشم شهروندان می‌رود.

خزانه خالی دولت برای مترو

این در حالی است که طی روزهای گذشته یک مورد خرابی در قطارهای مترو برای لحظاتی یکی از خطوط را با اختلال روبه‌رو کرد و برای شهروندان مزاحمت‌هایی به‌وجود آورد اما مدیران مترو از جمله هابیل درویش، مدیرعامل متروی تهران درباره علت این خرابی‌ها گفته است که بودجه به مترو نمی‌دهند و به‌همین دلیل پولی برای تعویض یا تعمیر اساسی قطارها وجود ندارد.

ماجرای بودجه مترو در همه دولت‌ها همیشه به موضوعی برای کشمکش دولت و شهرداری مبدل شده است. از یک سو در دولت دهم، محمدباقر قالیباف پنج‌برابر شدن بودجه مترو را رد کرد و این در حالی بود که دولت دهم مدعی شده بود بودجه مترو پنج برابر شده است. مدتی بعد هم علیقلی‌ها، مدیرعامل سابق شرکت بهره‌برداری مترو تهران پیش از این گفته بود که دولت یازدهم ریالی بابت یارانه بلیت و توسعه مترو نپرداخته است. وی تاکید کرده بود که دولت باید ۲۳۵ میلیارد تومان در سال ۹۲ بابت یارانه بلیت مترو پرداخت می‌کرده اما دولت با اصرار بر اینکه خزانه خالی است ریالی پرداخت نمی‌کند.

چوب بی‌پولی دولت لای چرخ مترو!

در این میان به نظر می‌رسد که تنها قربانی این ماجرا شهروندان هستند. شهروندانی که به ناچار یا به دلیل علاقه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی از متروی تهران استفاده می‌کنند. در تمام کشورهای جهان مترو از امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی است. اما با توجه به اتفاقاتی که برای برخی قطارهای خطوط متروی تهران رخ داد تعدادی از شهروندان در برنامه‌ریزی برای استفاده از این وسیله عمومی دچار تردید شده و دوباره سراغ خودروهای خود رفتند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با ایجاد اخلال در روند آمد و شد قطارهای مترو که به دلیل نبود قطعات یدکی مناسب به وقوع پیوست برخی از شهروندان دچار ترس شده و برای استفاده از این وسیله با تردید مواجه هستند.

همین موضوع هم می‌تواند بر آمار خودروهای تک‌سرنشین شهر افزوده و مشکلات ترافیکی را دوچندان کند. موضوعی که تنها دلیل وقوع آن تامین نشدن قطعات یدکی به دلیل کم‌توجهی دولت به این مقوله است که در جایی دیگر سرباز کرده و هزینه مالی دوچندانی را به دولت تحمیل خواهد کرد. چرا که با کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به طور حتم معضل آلودگی هوا در کلانشهرها قوت گرفته و آمار بیماران تنفسی و قلبی به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت؛ بیمارانی که هزینه درمان آنها به عهده دولت است.

همه در انتظار اقدام دولت

بر این اساس اگر دولت سهم تعهدات خود در پرداخت به مترو و حمل و نقل عمومی را بموقع پرداخت کند و حتی اعتبارات ویژه‌ای را برای این بخش صرف کند نه‌تنها هزینه‌ای متحمل نشده بلکه به نوعی پرداخت هزینه‌های تحمیلی درمان بیماران ناشی از هوای آلوده و هزاران هزینه حاشیه‌ای دیگر را در خزانه پس‌انداز کرده است. اما متاسفانه دولت تا این زمان به بهانه خالی بودن خزانه و مشکلات مالی توجه چندانی به این موضوع نداشته و همچنان نوسازی قطارهای مترو چشم‌انتظار عملی شدن وعده‌های دولت است. البته به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های دولت در بحث اشتغال، مترو و گسترش روزافزون آن در کانون توجه دولتی‌ها قرار ندارد!

بدهی ۵هزار میلیاردی دولت

نباید فراموش کرد که تا به امروز طلب شهرداری از دولت به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده و پرداخت نشدن این مبلغ به معنی فلج شدن متروی تهران است. آنچنان‌که از همین امروز می‌توان نتایج آن را در به‌وجود آمدن مشکلات جدی در قطارها مشاهده کرد. از سوی دیگر براساس آمارها سالانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو لازم است که با توجه به شرایط فعلی به طور حتم این اتفاق رخ نمی‌دهد. حالا با توجه به تمام این مسائل و مشکلات و دشواری‌هایی که برای شهروندان در حوادث رخ داده، باید دید چه کسی پاسخگوی کمبود جدی بودجه متروی تهران است. باید توجه کرد که روزانه ۳ میلیون نفر با متروی تهران تردد می‌کنند و سالانه چندصدهزار نفر به جمعیت ساکنان تهران اضافه می‌شود. با نگاهی به این ارقام، می‌توان تصور کرد که اگر روزی اعتماد عمومی به متروی تهران از بین برود و این حجم عظیم جمعیت بخواهند برای تردد از وسایل دیگر حمل و نقل عمومی استفاده کنند، تهران چگونه خواهد شد!

* سیاوش رسولی
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
افتتاح ناقص مترو در شهر های دیگر رو معاون رئیس جمهور سریع میره
افتتاحی پس از چند سال و به صورت محدود و اونم از فرداش تعطیل

اما فکر می کنم بعنوان یک شهروند تهرانی
این عدم حمایت برای گرفتن سرعت و انرژی قالیبافه
saeed
توی شیراز اومدن مثلا مترو افتتاح کنند فرداش تعطیل شد
خیلی مسخره هست - متروی که چند سال هست دارن کار میکنند و تموم نمیشه معلوم نیست واقعا توی شیراز دارند چیکار می کنند
Iran, Islamic Republic of
واقعا
دیروز هم توی مترو خیلی الاف شدیم و راننده بعد از معذرت خواهی میگفت قطار جلویی خراب شده

این بود تدبیر و کلید ؟؟!!!!
مردم هم باید شلوغی رو تحمل کنند هم این بساط رو
اره منم این گلایه رو دارم
رضا
Iran, Islamic Republic of
خط 3 مترو ايستگاه صياد شيرازي حدود 4 سال تمام هست كه حفاري اش تمام شده اما دريغ از خدمات قرار بود خط 3 بهمن92 افتتاح شود كل خط 3 اما تاكنون فقط 3 ايستگاه موقتا" باز شده است و ما دراين 4 سال بجز خاك خوردن و سر وصداي فراوان هيچ چيزي نصيبمان نشده منزل ما روبروي ايستگاه صيادشيرازي هست گفتيم به آقاي روحاني راي بدهيم شايد اين خط بازي وسياسي بازي ها را كنار گذاشته و فارغ از قوم گرايي يا خط گرايي بفكر مردم باشد كه آنهم خيالي بيهوده بود باشد تا انتخابات دور بعد رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي ايران
United States
عجب فقط نویسنده محترم یادش رفته بگه این 5000 میلیارد تومان بدهی مال دولت آقای احمدی نژاد هست که دولت خروار خروار ارز و پول داشت..
تا اونجایی که من اطلاع دارم احمدی نژاد وقتی دلار 1000 تومنی رو کرد 3000 تومن تمام بدهی های خود و دولت های قبلی رو صاف کرد
قابل توجه دوستانی که رای منفی می دهند فکر نمیکنم حرف، غیر منطقی باشه. بعیده این مبلغ بدهی مربوط به یکسال گذشته باشه.
عماد
«لجبازی با متروی تهران» تمام نمی شود، فقط از دولتی به دولت دیگر منتقل می گردد!
علي
Iran, Islamic Republic of
همين امروز صبح حوالي ساعت ٧:٣٠ قطار تو ايستگاه حقاني خراب شد
مهدي
Iran, Islamic Republic of
مطالبات مترو از دولت در همين امسال هم وصول نشده. ضمنا لطفا ايراد کار رو دقيق بررسي کنيد. ماست مالي ديگه بسه!! بعدش هم چرا دولت با سرمايه داران اينطور محکم بسته اما براي مترو که همه مردم از آن نفع مي برند بي تفاوت است و پا پيش نمي نهد
حامي عدالت
Iran, Islamic Republic of
سلام/هرازچندگاهي به دولت محترم درخصوص بودجه مترو تاخت وتاز ميشود بدون آنكه به هزينه هايي كه بي حساب كتاب درمتروي تهران بجاي ساخت ايستگاه وتونل صرف مسائل غيرعمراني ميشود پرداخته نميشود/از آقاي قلي ها گرفته تا مديرعامل جديد بهره برداري مترو پاسخگوي هزينه هاي تبليغات انتخاباتي وسفرهاي بي ربط خارجي درپيشگاه قانون باشيد روزي اين پرونده ها مفتوح خواهد شد/انشاءا...
آقای قالیباف چنین ادعایی نکرده شما شدین وکیل وسیعش؟
نگین زبون نداره که در دولت قبلی دیدیم چه ها که نکرد!
ناظمیان
United States
اینا رو چرا برای دولت قبل نمی نوشتید که سهمشو بموقع پرداخت کنه ؟
رضا
...تحریم که ترک برداشته و از بین رفته، بساط تورم هم که جمع شده و با این آمار سازی ها هم تورم بزودی به صفر می رسد،...