چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

وظایف علمای اسلام در فتنه‌ها

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب: 398595
یکی از مراجع تقلید قم گفت: وظیفه همه علمای بزرگ اسلام این است که با درایت کامل، فتنه‌های به وجود آمده اخیر در جهان اسلام را خاموش کرده و جهانیان را با بیانیه‌ها و اعلامیه‌های صلح و دوستی قرآن کریم آشنا کنند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از روابط عمومی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی گفت: استاد هشام قریسه رئیس دانشگاه الزیتونة تونس به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی امروز با حضور در بیت حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

هشام قریسه در ابتدای این دیدار با ابراز مسرّت و خوشحالی از ملاقات با این مرجع تقلید گفت: ما در ایران خود را غریب نمی‌بینیم. من به نقاطی از ایران که سفر کردم، مردم با اخلاق و با ایمان و مهمان نواز کشور اسلامی شما را دیدم و برایم بسیار جالب و شگفت‌انگیز بود به طوری که خودمان را جدا از آنها ندانسته و با هم متّحد و هماهنگ می‌بینیم.

وی ادامه داد: ملاقات با شخصیت بزرگی همچون حضرتعالی برای من موجب مباهات و افتخار و بسیار مغتنم است و از اینکه فرصت این ملاقات را برای بنده فراهم کردید، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اظهار خوشحالی و مسرّت از دیدار با هشام قریسه گفت: بنده از ایام جوانی با دانشگاه الزیتونة و علمای بزرگ آنجا آشنایی داشته و آثار برخی از آنان مثل ابن عاشور را مطالعه کرده‌ام، حتی مکاتباتی بین بنده و ایشان حدود ۶۰ سال قبل صورت گرفته است و امیدوارم که ارتباط بین مراکز علمی مسلمانان استمرار داشته باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های تکفیری و افراطی که از اسلام و معانی بلند آسمانی آن فاصله دارند و در جهل و تاریکی به سر می‌برند، افزود: اینها کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف انداخته و آنان را از اسلام حقیقی جدا کنند و چهره رحمانی اسلام عزیز را مشوّش و مخدوش نشان دهند. وظیفه همه علمای بزرگ اسلام این است که با درایت کامل، فتنه‌های به وجود آمده اخیر در جهان اسلام را خاموش کرده و جهانیان را با بیانیه‌ها و اعلامیه‌های صلح و دوستی قرآن کریم آشنا سازند. در این موقعیت حساس ارتباط بین علمای اسلام و مراکز دانشگاهی لازم است و هر چه بیشتر باید در این مسیر حرکت کرد و پیامبر عالی‌قدر اسلام و قرآن کریم از ما همین را می‌خواهند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با قرائت اشعاری از دانشمندان مسیحی و نیز دانشمندان بزرگ اهل سنّت تصریح کرد: در جایی که بزرگان ادیان دیگر، در عظمت پیامبر گرامی اسلام (ص) و اسلام عزیز چنین اشعاری را سروده و واقعیت‌ها را بیان کرده‌اند، چرا ما مسلمانان در مقابل دشمنان با استفاده از تعالیم و دستورات قرآن و پیامبر (ص) با هم متّحد نباشیم و این عظمت را حفظ نکنیم؟

وی در پایان این دیدار، ضمن اهدای برخی آثار خود به این اندیشمند تونسی، آرزوی توفیقات بیشتر برای هشام قریسه و عزّت و سربلندی بیش از پیش جامعه اسلامی را از خداوند متعال مسئلت کرد.

این دیدار در فضایی بسیار صمیمانه انجام شد و رئیس دانشگاه الزیتونة مورد تأثیر وضعیت روحانی و علمی این مرجع تقلید و نیز سادگی زندگی وی قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *