چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

چرا اردوغان حاضربه صحبت با البرادعی نشد

پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب: 300222
نخست‌وزیر ترکیه در توضیح امتناعش از گفت‌وگوی تلفنی با «محمد البرادعی» معاون رئیس‌جمهور موقت مصر گفت که با کسی که منتخب مردم نیست و از راه کودتا به قدرت رسیده، حرفی ندارد.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه، تلاش‌های «محمد البرادعی» معاون رئیس‌جمهور موقت مصر در امور بین‌الملل برای یک گفت‌وگوی تلفنی را رد کرد.
 
رسانه‌های ترکیه نوشتند که اردوغان طی پیامی به البرادعی توضیح داد که تنها با مقامات مسئول منتخب سخن خواهد گفت و با کسانی که از مسیری غیر از انتخابات روی کار آمده‌اند، حرفی ندارد.
 
اردوغان در مراسم افطار دیشب حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز گفت: اگر محمد البرادعی نیز رئیس‌جمهور منتخب مردم بود، باز این کودتا علیه او صورت می‌گرفت. «محمد مرسی» از نظر من رئیس‌جمهور قانونی مصر است. و من نه به خاطر شخص مرسی، بلکه به دلیل احترامی که برای ملت مصر و شرکتشان در انتخاباتی آزاد و شفاف قائلم، چنین کاری کردم.
 
وی در خطاب به البرادعی گفت: شما طی انتخابات گذشته تنها 1.5 درصد رای آوردید اما مرسی 52 درصد رای کسب کرد. چگونه با شما گفت‌وگو کنم درحالی که منتخب مردم مصر نیستید. شما از طریق دولتی تعیین شده‌اید که با کودتا به قدرت رسیده است.
 
به اعتقاد کارشناسان، اتحاد ترکیه – مصر با این اقدام آنکارا منحل گردید. حزب راست اسلامگرای عدالت و توسعه در ترکیه به اتحادی تاکتیکی با  «اخوان المسلمین» در مصر دل بسته بود و هنگامی که مرسی رئیس جمهور شد، آنها مطمئن بودند که قادرند به نیروی غالب در منطقه تبدیل شوند. اکنون این اتحاد متلاشی شده است و ترکیه حاضر به پذیرش واقعیت به وجود آمده در مصر نیست و بارها اعلام کرده که دولت جدید مصر را به رسمیت نمی‌شناسد.
https://jahannews.com/vdcgxz9wxak9zx4.rpra.html
jahannews.com/vdcgxz9wxak9zx4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
اینها همه کار خداست و مکرو مکر اله والله خیر الماکرین اردوغان و مرسی کثیف