پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

غار شگفت انگیز کوگان زیبا

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 410220
غار کوگان زیبا، منحصر به فرد و شگفت‌انگیز در دل کوه‌های لرستان قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شهرستان پلدختر از حیث تمدن و چشم‌انداز طبیعی و تاریخی قدمت دیرینه‌ای دارد که نقشی منحصر به خود گرفته و برگ زرینی از هزاره‌های تاریخ در گذرگاه اسرارآمیز بشر دارد.

پلدختر به دلیل قدمت هزاران ساله و طبیعت چشمگیر و چهار فصل خود دارای آثار تاریخی فراوان و ناشناخته‌ای است که هنوز در آغوش تاریخ گمنام به سر می‌برد.


پل تاریخی کلهر معمولان، کر و دختر و گاومیشان در کنار غارهای کم‌نظیر و هزاران ساله کلماکره، کوگان، قلعه نصیر و تپه واشیان، کاروان‌سرای چمشک و تالاب‌های چشم‌نواز ولی‌عصر و تنگ‌فنی، زردآبه و سیاه و.. که در گویش محلی به" گری" مشهور هستند و دشت‌های جایدر، بان‌بازه و واشیان و آبشارهای افرینه و آبشار فصلی آب‌تاف و منطقه تفریحی بادامک و دهلیج تنها بخشی از پتانسیل‌های توریستی و گردشگری شهرستان پلدختر است.

تمدن این منطقه فقط مربوط به دوران باستان نیست، بلکه در دوره اسلامی نیز صاحب فرهنگ و قدمتی چند صدساله دارد که آثاری چون سنگ قبرها و مقبره‌ها و شاعرانی چون میرنوروز و همچنین اقامت فقیه گرانقدر علامه جزایری که اکنون مقبره‌اش زیارتگاه لرهای پلدختر است، نشان‌گر رونق این منطقه در آن ایام بوده است.

همچنین مقبره‌های خلیل‌اکبر و بابا زید و سید سهل‌الدین نیز نشانی روشن از غنای اسلامی این شهرستان بوده که همچنان علی‌رغم پتانسیل‌های بالقوه در بوته فراموشی فرو رفته است.


شهرستان پلدختر به واسطه بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بی‌شمار تاریخی، طبیعی و فرهنگی، مکانی جذاب و قطبی مهم در صنعت گردشگری استان لرستان به شمار می‌رود.

این شهرستان با ۳۹۰۲ کیلومتر مربع مساحت و قرار گرفتن در جنوب غربی زاگرس و بهره‌مندی از اقلیم مناسب و طبیعتی چهار فصل همه ساله در فصول مختلف سال می‌تواند پذیرای خیل عظیم گردشگران و توریسم باشد.

پلدختر با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان مانند تالاب، آبشار زیبا، رودخانه‌های جاری و چشم‌نواز در حاشیه جاده، جنگل‌های بلوط و همچنین مناطق زیبای کوهستانی و ابنیه تاریخی منحصر به‌ فرد در واقع گنجینه‌ای طبیعی و تاریخی برای استان لرستان است.

یکی از آثار باستانی و بکر شهرستان پلدختر غار منحصر به فرد «کوگان» یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان‌های این استان به ‌وجود آمده است.


غار کوگان در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در روستای خوش آب و هوایی به نام کوگان واقع شده است.

غار کوگان در رده غارهای چند طبقه است، این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری‌های طاقت‌فرسا به وجود آمده به استناد سکه‌هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

علیرضا کردعلیوند یکی از ساکنان منطقه کوگان به فارس گفت: من روی این غار زیاد مطالعه کرده‌ام و در بافته‌ام طی میلیون‌ها سال رودخانه‌ای فرسایشی، کوه را از هم جدا کرده و دره‌ای نه چندان عریض در کوگان به وجود آورده که غار در دل کوه سمت چپ قرار گرفته است.

وی افزود: مردم در قدیم برای دسترسی به غار از راه طناب به درون این غار می‌رفتند و در قدیم بالا رفتن از کوه کار بسیار مشکلی بود و به دلیل وجود قارچ‌ها و خزه‌ها هر لحظه امکان سقوط وجود داشت، اما اخیرا با تلاش میراث فرهنگی لرستان پله‌های آهنی در تلاقی غار نصب شده که ایاب و ذهاب را آسان کرده است.

غار کوگان در ۴۵ کیلومتری جنوب خرم‌آباد و در شرق شهرستان پلدختر در مسیر آزادراه خرم‌زال در دهستان چمشک و در منطقه کوگان قرار دارد.

این غار شگفت‌انگیز به وسیله انسان و در زمان اشکانیان ایجاد شده است.غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول ۳٫۴ متر است. مساحت کل غار حدود ۲۸۱ متر و دهانه ورودی آن در اندازه ۲٫۵۰ در ۲٫۲۰ متر است.


در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند، ساخته شده است، این اثر تاریخی به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پلدختر به خبرنگار فارس گفت: مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست‌ساز حدود ۲۸۱ متر مربع است و از نکات قابل تامل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاق‌ها است.

علی کائیدی افزود: این غار مربوط به دوره اشکانی (پارتی) به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به قدمت دیرینه غار کوگان و لزوم حفاظت بهینه و همچنین معرفی مطلوب آن به گردشگران صنعت میراث فرهنگی و گردشگری را از پتانسیل‌های فراموش شده شهرستان پلدختر دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: میراث فرهنگی و گردشگری از زیرساخت‌های شهرستان پلدختر هستند که می‌توانند با حمایت دولت و توجه به آنها احیا شده و در راستای توسعه پلدختر و ایجاد اشتغال موثر واقع شوند.

وی با عنوان اینکه شهرستان پلدختر و استان لرستان از ابتدایی‌ترین امکانات در این حوزه بی‌بهره است، افزود: سالانه گردشگران و توریسم‌های زیادی به استان لرستان سفر می‌کنند، اما چون ما از امکانات و زیرساخت‌هایی همچون هتل و مراکز تفریحی بین راهی در استان و شهرستان بی‌بهره هستیم، توانایی جذب و نگهداری از توریسم و گردشگران را نداشته و این صنعت زیربنایی در راستای توسعه لرستان و پلدختر موثر نبوده و همچنان راکد است.

کوگان بزرگ‌ترین غار از مجموعه غارهای دست کند، لرستان به شمار می‌آید که در بخش میان‌کوه شهرستان پلدختر و در حاشیه مسیر آزادراه خرم‌زال واقع است.

کوگان به عنوان اثری مهم و تاریخی در کشور است که استقبال از این اثر طبیعی بسیار بالا بوده و علاقمندان خاص خود را از سراسر ایران و حتی جهان دارد و سالانه علاقمندان به گردشگری و میراث فرهنگی از آن بازدید می‌کنند، لذا فراهم آوردن زمینه برای ارائه امکانات و تجهیز این منطقه به منطقه‌ای توریستی و تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور می‌تواند علاوه بر تبدیل کردن این منطقه به مقصد بسیاری از گردشگران جهان و ایران ضمن اشتغال‌زایی در حوزه میراث فرهنگی نیز موثر واقع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *