جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱
حجت الاسلام پناهیان در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف:

موثرترین دعوت به دیانت،دعوت به ولایت است

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب: 420724
مدیر حوزه علمیه اشرفی اصفهانی با بیان اینکه طبق روایات، اسلام بر ۵ پایه استوار شده که افضل آنها ولایت است، گفت: علّت این است که ولایت کلید ۴ عامل دیگر است و آغازگر آنهاست.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت) در دومین روز از حضور در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر لزوم نگاه عمیق به پدیده ها و دوری از سطحی نگری در بررسی علل وقایع گوناگون گفت: به عنوان مثال، رابطه بین اقتدار مرد و آمار طلاق را برخی ها به راحتی متوجه نمی شوند و برای کاهش طلاق، قوانین را افزایش می دهند.

خطیب و مبلغ دینی ادامه داد: از یکی از علمای بزرگ اخلاق قم پرسیدم آیا عبادات شما با این مباحثی که درباره صبر انجام می دهید درست شده است؟ که عمیقاً جواب داد خیر. پرسیدم پس خود شما چگونه درست شدید؟ جواب داد با اهل بیت علیهم السلام.

وی اضافه کرد: برخی از علمای قم که از خوبان هستند و مشهور هم نیستند، معتقد به درس اخلاق نیستند بلکه اعتقاد دارند که اگر اهل بیت تقویت بشود همه چیز درست می شود.

کارشناس مسائل دینی، با بیان اینکه انسان ها گاهی اوقات علّت حقیقی رفتار خودشان را نمی دانند و اگر از آنها پرسیده شود که مثلاً این کار خوب را برای چه انجام دادید، پاسخ دیگری می دهند ادامه داد: ممکن است رفتار ما درست شده باشد، امّا آیا این به دلیل آن است که «دعوت به اخلاق» جواب داده است؟! پی بردن به علّت حقیقی مسائل مهمّ است. برخی ها درباره زنان بی حجاب فکر می کنند که آن ها فاسد هستند، این در حالی است که آن زن بی حجاب، در اصل می خواهد زیبا جلوه کند یا مثلاً کم نیاورد. بنابراین در بررسی مسائل، همواره باید علل اصلی را مورد توجه قرار دهیم.

پناهیان ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، مکّه و مدینه سر و سامان خوبی نداشت و حتی برخی از خیابان های آنها هم خاکی بود، این در حالی است که جایی که نفت دارد حداقل باید به راحتی بتواند آسفالت کند. انقلاب اسلامی که پیروز شد و حرم امام رضا علیه السلام رونق گرفت، همان هایی که حتّی حرف از خراب کردن قبر پیغمبر می زدند، شروع به آباد کردن خانه خدا و مدینه کردند. بدین ترتیب قدرت دوباره اسلام برگشت. امام خمینی رحمه الله علیه فرمود پایتخت معنوی ما مشهدالرضا است، لذا نمی توانستند مکه و مدینه را خراب کنند و شروع کردن رقابت و آباد کردن. به همین دلیل احترام به اهل بیت موجب دعوت مجدد به اسلام شد.

فعال فرهنگی با بیان اینکه امام خمینی انقلاب ما را ناشی از روضه های اهل بیت می دانست تصریح کرد: ستاد اقامه نماز می زنیم اما ستاد اقامه عزا نمی زنیم. این روضه ها را باید حفظ کنیم. دسته های عزاداری در محرم کاهش پیدا کرده است و ما هنوز اولویت های فرهنگی مان را متوجه نیستیم. ما باید به امام حسین برگردیم و این نقطه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

پناهیان علّت اصلی بروز دفاع مقدس را واقعه کربلا عنوان کرد و با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان کرد: می خواستند ۳ماهه دولت بشار اسد را ساقط کنند امّا نتوانستد، علّت آن هم این جمله بود: «کلنا عباسک یا زینب».

وی با یادآوری بحث روز گذشته خود درباره عدم کارآیی دعوت به اخلاق گفت: دعوت به اخلاق به معنای عام آن، زیاد صورت گرفته؛ یعنی دعوت به اخلاق انسانی سکولار و منفعت گرایانه که آرامش فردی را باید تضمین کند، زیاد انجام شده ولی جواب نداده است، با اینکه کم هم خرج نشده است. دعوت به اخلاق، از ارتباط با خدا گرفته تا اجرای دستورات دین مانند نماز و غیره جواب نداده است.

مدیر حوزه علمیه اشرفی اصفهانی تهران، با بیان اینکه ما باید به چیزی دعوت کنیم که کارآمدتر و مؤثرتر باشد، تصریح کرد: باید به ولایت دعوت کنیم. آمار به ما می گوید که این مسیر، نفوذ و اثرش بالاتر است. وقتی امامت درست معنا نشود هفتاد و دو فرقه ایجاد می شود. در زمینه دعوت به امر ولایت، آسیب هایی نیز وجود دارد و این آسیب ها در زمان ائمه هدی نیز وجود داشته است. یکی از مثال های این آسیب ها، علی الهی ها هستند. آسیب وجود دارد ولی مسیر اصلی گم نشده است.

پناهیان واقعه اربعین را مورد اشاره قرار داد و در تأکید کارآیی دعوت به ولایت گفت: مثلاً وقتی به جای تأکید بر اطعام، بر امام حسین تأکید می شود، می بینیم که میلیون ها غذا توزیع می شود. طولانی ترین نماز جماعت را در اربعین برگزار شد؛ اگر مستقیماً مردم را دعوت به ولایت کنیم اخلاق هم درست می شود.

پژوهشگر دینی با بیان اینکه طبق روایات، اسلام بر ۵ پایه استوار شده که افضل آنها ولایت است، گفت: علّت این است که ولایت کلید ۴ عامل دیگر است و آغازگر آنهاست. در این زمینه با درنظر گرفتن عرصه معادلات قدرت در جهان، به طور مثال می بینیم که علوی های سوریه و یا حوثی های یمن، کم ترین ارتباط را با اهل بیت دارند امّا اینها را هلال شیعه می پندارند. لذا ما باید از کار دشمن بفهمیم که این عامل چقدر مؤثر است. امروز هلال شیعه یا اسلام ناب به اروپا راه پیدا کرده و هرکس را که با اهل بیت ارتباط داشته باشد را می خواهند نابود کنند. چرا از نماز خواندن نمی ترسند امّا کسی که ارتباط کوچکی با نام یک امام داشته باشد باید سرش را جدا کنند.

وی در همین زمینه ادامه داد: به جای اینکه به کسانی که گناه می کنند بگوییم گناه نکنید، باید بگوییم ولایتمدار باشید. در قرآن هرجا به اطاعت خدا امر شده است، اطاعت از پیغمبر هم آمده است. نماز و طواف حج از زمان پیغمبر بوده وجود داشته است و امورات اخلاقی را هم به جا می آوردند، امّا چرا با این حال می خواستند پیغمبر را بکشند؟ چون با ولایت او مشکل داشتند. اصلاً هم بحث شیعه و سنی نداریم.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که آیا امکان دارد مردم در زمان غیبت، بدون ولایت رها شده باشند؟ ولایت را دارای مراتب گوناگونی عنوان کرد و گفت: عقل می گوید که ولایت در مراتب گوناگون استمرار دارد. عقل به ما می گوید کسی که بوی اهل بیت به مشامش خورده باشد، با امام امروزی جامعه بیعت می کند.

پناهیان ادامه داد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت تعجب می کنم وقتی افرادی از مردم را می بینم که شما را دوست ندارند و افراد دیگری را قبول دارند امّا آدم های امانت دار، راستگو و صادقی هستند. ولی اقوام دیگری هستند که ولایت شما را قبول دارند امّا صداقت و وفای آن گروه اول را ندارند. حضرت در جواب فرمودند کسی که امام جاعل را قبول کرده است دین ندارد و تو حق نداری در مورد گناهکاری که ولایت امام عادل را قبول کرده، اینگونه سخن بگویی. خداوند در نهایت، اینها را به سمت معرفت هدایت می کند چون ولایت امام عادل را قبول کرده است ولی افرادی که ولایت امام جاعل را قبول کرده اند را از نور اسلام خارج کرده و به سوی ظلمات کفر می برد.

وی اضافه کرد: وقتی می خواهیم کسی را از گناه نهی کنیم، باید به او بگوییم که این کارهای زشت، باعث می شود که تو از ولایت دور شوی و آبروی امام خودت را ببری، پس این کار را انجام نده.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ولایت علی ع واقعا گنج است