چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

خرمای ایرانی شکست!

جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 369722
سالانه بیش از هفت ‎میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن پس از مصر و عربستان سعودی، رتبه سوم تولید را به خود اختصاص داده و این درحالی‌ است که پیش از این اولین تولیدکننده و تا سال گذشته دومین رتبه را در تولید این محصول داشتیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، تا سال گذشته ایران با تولید یک میلیون تن خرما رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود اما به دلیل نبود تمایل سرمایه‌گذاران در این بخش، قدیمی شدن نخلستان‌ها، وجود برخی دلال بازی‌ها و بی‌توجهی و عدم حمایت، میزان تولیدش افزایش نیافته و به دلیل بالا بودن قیمت در شرف خروج از گردونه بازارهای جهانی است.

ظرفیت تولید ۳.۵ تن خرما


علیرغم به اینکه ایران ظرفیت تولید سالانه ۳.۵ تن خرما را دارد طی هشت سال گذشته هیچ افزایش تولیدی در این بخش نداشته‌ایم چراکه نه تنها سرمایگذاران تمایل چندانی به سرمایه گذاری به این بخش نداشته‌اند بلکه دولت نیز حمایتی نسبت به تولید خرما ندارد.

بلاتکلیفی ستاد حمایت از تولیدکنندگان خرما


ایجاد ستاد حمایت از تولیدکنندگان خرما بحثی که تا قبل از انتزاع امور بازرگانی به بخش کشاورزی مطرح شده است اما تاکنون به ثمر نریسیده که این عوامل موجب شکست رتبه خرمای ایرانی در جهان شده است.

تفاوت فاحش قیمت خرما از باغ تا سفره مردم


موسوی، دبیر کل انجمن خرمای ایران نبود حمایت های دولتی و دلال بازی‌ها را عاملی برای کاهش رتبه ایران در این زمینه می داند چرا که به دلیل وجود برخی سیاست های نادرست، خرما در نخلستان با قیمت حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان از نخلدار خریداری می شود در حالی که در بازار مصرف کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته می شود.

سالانه یک سوم خرمای تولیدی‎ ‎کشورمان از بین می‌رود


از سوی دیگر به‌ دلیل فقدان توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت سالانه یک سوم خرمای تولیدی‎ ‎کشورمان از بین می‌رود.

همچنین تعداد زیادی از باغات خرما به دلیل فرسودگی غیراقتصادی هستند و باید احیا‎ ‎شوند که وزارت جهاد کشاورزی هر ساله بودجه‌ای را به عنوان نوسازی نخلستان‌های‎ ‎فرسوده اختصاص می‌دهد اما اگر بخواهیم در یک پروسه ۱۰ ساله همه باغات فرسوده و‏‎ ‎غیراقتصادی خرما را نوسازی کنیم، به بودجه‌ای ۱۰ برابر فعلی نیاز است.

با نوسازی‎ ‎باغات فرسوده خرما تولید دگرگون و کمیت و کیفیت این محصول ارتقاء چشم‌گیری خواهد‎ ‎داشت.

افزایش ۱۰۰ برابری هزینه تولید نسبت به گذشته


به گفته دبیر کل انجمن خرمای ایران با توجه به این‌که در ۲۵ سال گذشته هزینه‌ باغداری بسیار افزایش یافته است می‌توان گفت‌ این افزایش هزینه‌ها در بخش آب، برق و حمل‌ونقل موجب شده قیمت هزینه‌های داخلی تولید خرما ۱۰۰ برابر شود و با وجود دلال بازی‌های حاضر، نخلداران متحمل ضرر و زیان بسیاری شوند که همین امر موجب کاهش تولید شده است.

موسوی اظهار کرد: در کنار افزایش ۱۰۰ برابری هزینه‌های داخلی، قیمت دلار تنها ۱۰ برابر افزایش داشته که این تورم موجب شده ایران در بخش خرما از دایره رقابت جهانی خارج شود.

تولید ۴۰۰ نوع خرما در ایران


به گزارش ایسنا، ۲۴۵ هزار هکتار سطح زیرکشت نخلستان‌های کشور است که حدود ۱۸۴ هزار‏‎ ‎هکتار از این سطح بارور است و به‌طور متوسط ۴.۵ تا ۵.۵ تن در هکتار محصول برداشت می‌شود که خرمای مضافتی بیشترین متقاضی را بین ارقام مختلف خرما دارد.

همچنین ۱۸۰ رقم خرما شناسایی و ثبت ژنتیکی شده که در ۱۳ استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، فارس، اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و یزد تولید می‌شود اما ۹۸ درصد تولید خرما به استان‌های‏‎ ‎کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان اختصاص دارد‎.

خرما یکی از مهمترین محصولات باغی کشور است و نقش مهمی در امنیت غذایی، ایجاد‎ ‎اشتغال، حفظ و پایداری محیط زیست، اقتصاد ملی، صادرات و ارزآوری کشور دارد. همچنین‎ ‎کشت خرما فقط از جنبه امرار معاش کویر‌نشینان مطرح نیست و نقش خاصی در جلوگیری از‎ ‎پیشرفت بیابان دارد.

با توجه به افت رتبه ایران در تولید خرما انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولیدات و بازار کشاورزی تدبیر اساسی بیندیشد تا روند نزولی تولید و صادرات خرما متوقف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رازمند
سلام از اینکه درد دل نخل دار هارو مطرح کردین ممنونم اماکیه که بفکر باشه از موقعی که من به یا دارم قیمت خرما از یکی دوسال گذشته تازه به کیلوی 1500تا2500تومان اونم به نوع خرما بستگی داره من ازجنوب استان کرمانم و این درد دل خیلی از باغدار هاست که واقعاً با جان و دل و با این وضع تورم و گرانی قیمتها به تولید خرمای با کیفیت مشغولند و این قیمت که گفتم قبلاً کیلوی 250تا 400 تو مان بود اونم بازم به نوع خرماش بستگی داشت .آخرم چندتای از این خرما هارو نام می برم مضافتی کُلوتِه مُرداسِنگ شاهانِی و.... .بازم ممنونم و امید وارم به این قشر از زحمت کش های جامعه توجهی از سوی مسئولان بشه .