جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۶

نامه‌ای که امام جمعه فقید رفسنجان به احترام هاشمی منتشر نکرد

چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 199226
حجت الاسلام والمسلمين هاشميان، امام جمعه رفسنجان بود که اخیرا و در سن ۸۴ سالگی در گذشت. وی که داماد آقای هاشمی رفسنجانی هم بوده است، آشنایی طولانی با امام خمینی(ره) در مبارزات پیش از انقلاب داشته و در عرصه های پس از انقلاب هم حاضر بوده است. حتی یکی از اشتباهات تاریخی آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۵۲ را وی لو داد و سبب شد که امام راحل هاشمی را "اغفال" شده، توصیف کنند.
به گزارش جهان، آنچنان که سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر، چندی پیش عنوان کرده است: در سال ۵۲ حجت الاسلام والمسلمين هاشميان نامه‌اي به امام(ره) نوشته و اين سؤال را مطرح كرده است كه آقاي هاشمي رفسنجاني از ما مي‌خواهد وجوهات شرعي را براي كمك به سازمان مجاهدين خلق در اختيارش قرار دهيم، كه امام خميني (ره) در پاسخ به اين سؤال فرموده‌اند، جايز نيست و احتمالا آقاي هاشمي در اين قضيه اغفال شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا اين نامه تاكنون منتشر نشده، گفته است: در سفري كه به رفسنجان داشتم اين نامه را كه در منزل آقاي هاشميان قاب شده بود و در دفتر كارش قرار داشت رؤيت كردم. آقاي هاشميان به احترام آقاي هاشمي رفسنجاني اين نامه را منتشر نكرده است.

البته خود آقای هاشمی پیش تر در برنامه فوق‌العاده (۲۰ بهمن ۸۵، شبکه سوم سیما) عنوان کرده است که یکی از زندان های سیاسی قبل از انقلابش، به جرم حمایت از مجاهدین خلق بوده است. او می گوید هنگامی که از سفر آمریکا برگشت، ساواک او را به جرم همکاری با گروه مسلحانه مجاهدین خلق، بازداشت و روانه زندان کرده است. 



رسول جعفریان، تاریخ پژوه، هم در این باره گفته است: یک بار هاشمی نامه‏ای برای درخواست حمایت امام از منافقین نگاشت که قرار بود توسط عزت الله سحابی به امام برسد. اما زنی كه مأمور بردن نامه بود، به دام ‏پلیس افتاد و نامه لو رفت. پس از آن، هاشمی و سحابی دستگیر شدند. هاشمی ارتباط خود را با نامه انكار كرد و سحابی كه مسؤولیت را پذیرفته‏بود، به دوازده سال حبس محكوم شد.

همچنین نامه ای هم از خود آقای هاشمی منتشر شده که گفته می شود مربوط به سال ۱۳۵۰ است. او در این نامه از حضرت امام(ره) می‌خواهد که از سازمان مجاهدین خلق اعلام حمایت کنند: "بدون كوچك‌ترين ترديد بپذيريد كه نهضت مقاومت مسلحانه و اقدامات پارتيزاني ايران كاملا حقيقي، ريشه‌دار، اصيل و متكي به جوانان فداكار و پاك و بي‌آلايش است ... ضمنا برخلاف ادعاي دستگاه تاكنون سند محكمي به دست نيامده كه اين نهضت ريشه ماركسيستي و كمونيستي داشته باشد ... اینها جوانان مسلمان، تحصیلکرده، فداکار، مومن، پاک، متعبد و آشنا به معارف اسلام و جهان‌بینی اسلام و صددرصد مذهبی و تا آنجا که ما اطلاع پیدا کرده‌ایم، خالی از نقاط ضعف هستند ... اگر ممکن باشد [و] صلاح بدانید، اقدامی جهانی برای نجات این گروه مجاهد و مومن بفرمایید که در داخل و هم در خارج تایید و تقویت اینها محسوب شود، خیلی موثر و باارزش خواهد بود."

درباره تاریخچه پیدایی سازمان مجاهدین خلق مختصرا می‌توان گفت سازمان مجاهدین خلق ایران یا اصطلاحا منافقین در سال ۱۳۴۵ با یک خاستگاه دانشجویی وابسته به جبهه ملی و نهضت آزادی و با محوریت ‌عبدی نیک‌بین، حنیف‌‌نژاد و سعید محسن شكل گرفت که بعدها بدیع‌زادگان جایگزین عبدی نیک‌بین که دارای گرایشات شدید مارکسیستی بود، شد. در حقیقت ایدئولوژی سازمان از همان ابتدا یك ایدئولوژی التقاطی با گرایش شدید مارکسیست‌ها بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاشمي در اعلام حمايت هميشه اشتباه كرده و سپس تغيير موضع مي ده خدا كنه كه از جنبش سبز هم زود نظرش عوض بشه و روي كينه اي كه احمدي نژاد داره ادامه دار نشه...
Iran, Islamic Republic of
بدیع زادگان گرایش مارکسیستی نداشت و در همان ابتدا هم شهید شدند اما بعدها مسیر سازمان کج شد و به اینجا کشید
Iran, Islamic Republic of
خداوند وجود پر برکت ایشان را برای انقلاب از گزند بد خواهان در امان بدارد.
Iran, Islamic Republic of
در خاطرات عزت شاهی عده زیادی هستند که با مجاهدین دارای رابطه بودن که بعد از اعلام رویه خودشون همه فهمیدن که اینان چه گروهی هستند و این ربطی به آقای هاشمی ندارد.حتی بعضی بزرگان براشون کلاس تفسیر نهج البلاغه برگزار می کردن .خوب حالا اقای هاشمی در مورد حوادث اخیر چه نظراتی دارن این فرق می کنه.
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چرا اکثرا افراد مساله دار در اطراف این بابا جمع میشن فکر کنم ایشون روشون نمیشه با قاطعیت اونها رو رد کنه و مدام رو دربایستی داره
United States
حرکت سطحی همینه دیگه! گهی سوی این و گهی سوی آن!
United States
اشتباه یک نفر که از ابتدای نهضت در انقلاب حضور داشته و از تمام جریانات مطلع بوده خیلی بزرگتر از اشتباه مردم عادی است. لذا صرف اینکه بگوییم اشتباه کرده و تمام، خود اشتباه بزرگتری است. هر چند ایشان از این اشتباهات کم نداشته. امید است جرات جبران اشتباهات را نیز داشته باشد.
Netherlands
من نمی دونم چرا این نامه ها و اسناد و مدارک را موقعی که شعار میدادند هاشمی پیغمبر است منتشر نمی کردند. چرا انموقع نقد هاشمی گناه بود و انتشار این مسایل جرم! اگر این اسناد را داشتید چرا زمان هاشمی همین ها رو منتشر نمی کردید؟ مردم مگر نامحرم بودند؟
United States
قضایای تاریخی باید در ظرف زمانی خودشان فهمیده بشوند ببینید در آن زمان موضع مبارزان ضدشاه درباره ی مجاهدین چه بود؟
Iran, Islamic Republic of
ودرآن شرائط عمق ژرف نگری امام راحل (ره) بدلیل نگاه اصولی و به دور از احساسات بسیار قابل توجه است .
Iran, Islamic Republic of
ملاك وضع فعلي افراد است
اينكه چرا در پيام تسليت رهبري براي مرحوم هاشميان صحبتي از آقاي رفسنجاني نشده براي تيز بينان يك دريا نكته وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
"پس از آن، هاشمی و سحابی دستگیر شدند. هاشمی ارتباط خود را با نامه انكار كرد و سحابی كه مسؤولیت را پذیرفته‏بود، به دوازده سال حبس محكوم شد..."

باریکلا به بصیرت جناب هاشمی... احسنت... با اینکه از آمریکا بر می گشته اند ولی متوجه اصول مبارزه بوده اند کاملا....
Iran, Islamic Republic of
ملاك وضع فعلي افراد است هرچند گذشته و حال اين آدم چندان تفاوتي ندارد
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
افتاب آمد دلیل افتاب / گر دلیلی بایدت از وی رو متاب.
این نامه که ولایت پذیری و صفای هاشمی را نشان می دهد که خود را مقید به سوال می دانسته است.
United States
"بنام خدا
افتاب آمد دلیل افتاب / گر دلیلی بایدت از وی رو متاب."


دوست عزیز سوال رو اقای هاشمیان از امام پرسیده نه اقای هاشمی دقت نداری ها
Iran, Islamic Republic of
بنظربنده آقاي هاشمي جزو بنيان گذاران اين انقلاب ميباشد و ناسپاسي است اگر کساني که هيچ دستي در آتش نداشتند الان کاسه داغ تر از آش شوند و براي ياران اصيل انقلاب نسخه بپيچند.