جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۳

پیش‌بینی شهید آیت از آینده‌اش

پیروان شهید آیت را به بهانه دروغین مخالفت با امام کنار زدند
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 373529
نویسنده کتاب «اسرار آیت» گفت:‌ شهید آیت درماه‌های پایان عمر خود گفته بود که دلیل هجمه علیه او اسراری است که او از آنها می‌داند. آیت میگوید که شاید آنها بتوانند من را ترور فیزیکی کنند اما نمی‌توانند شخصیتم را ترور کنند.
پیش‌بینی شهید آیت از آینده‌اش
به گزارش جهان، جواد موگویی کارگردان مستند «اسرار آیت» در گفتگو با تسنیم با اشاره به رونمایی از کتاب ۷۵۰ صفحه‌ای «اسرار آیت» در حاشیه مراسم اولین بزرگداشت شهید دکتر سیدحسن آیت بعد از گذشت ۳۳ سال از شهادت وی در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این مراسم با حضور شخصیت‌هایی چون آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، اسدالله بادامچیان، حجت الاسلام روح الله حسینیان و جواد منصوری برگزار می‌گردد.

وی با اشاره به علت تدوین کتاب «اسرار آیت» همزمان با فیلم‌برداری و آماده سازی مستند این شهید افزود: ما همزمان با فیلم‌برداری و آماده سازی مستند کارهای ابتدایی تدوین کتاب را شروع کردیم چرا که محتوای عظیمی که در حدود ۱۵۰ ساعت مصاحبه با دوستان، اطرافیان و حتی مخالفین آن شهید ضبط شده بود قابلیت ارائه کامل در مستندی ۶۰ دقیقه‌ای نبود. در مستند تلاش شده بود که بازه زمانی بین سال‌های ۵۷ تا ۶۰ این شهید مورد بررسی قرار بگیرد. با تدوین این کتاب سعی کردم هم زندگی و زمانه شهید آیت را روایت کنم و هم اینکه با چاپ کتاب این واقعیات را در تاریخ ثبت کنیم چراکه فیلم مستند کافی نبود.

موگویی تصریح کرد: در کتاب تلاش شده است که از بازه زمانی کودکی این شهید تا مسائلی مانند ورود به حزب زحمت‌ کشان و ارتباط با مظفر بقایی، تشکیل گروه زیرزمینی درارتش شاهنشاهی، مخالفت با جریانهای به اصطلاح ملی گرایی و چند سال آخر عمر این شهید بررسی شود. موگویی گفت: زمانی که ایشان تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را می‌گیرند جامعه مدرسین حوزه علمیه او را کاندیدای خود اعلام می‌کند و بعد از آن جلال الدین فارسی نیز نماینده حزب جمهوری اسلامی معرفی می‌شود اینها در شرایطی است که جامعه روحانیت مبارز، بنی صدر را به عنوان کاندیدای اصلی خود معرفی می‌کند.

نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه «شهید آیت» بدلیل بوجود نیامدن اختلاف از کاندیداتوری ریاست جمهوری به عنوان نماینده جامعه مدرسین حوزه علمیه کناره‌گیری کرده و سپس بصورت انفرادی کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری شد. موگویی درباره انگیزه آیت از کاندیداتوری در انتخابات گفت: آیت به دنبال استفاده از شرایطی بود که اگر در مناظرات تلویزیونی فرصتی پیش آمد بتواند هویت واقعی بنی صدر را برای مردم آشکار کند. البته پس از پیروی بنی صدر در انتخابات نگاه شهید آیت به وی تغییر میکند. او در جلسه ای خصوصی به بنی صدر می گوید تا زمانی که از دایره انقلاب و قانون خارج نشده‌ای من همان نگاه را به تو دارم که اگر جلال الدین فارسی رئیس جمهور میشد، داشتم.

وی با اشاره به فصول مختلف کتاب گفت: بخش های پایانی این کتاب به ابهامات ترور آیت و بحث‌های مخالفت وی با تصدی میرحسین موسوی در وزارت امورخارجه می‌پردازد. البته ایشان قبل از انتخاب موسوی به عنوان نخست وزیر شهید می‌شود و این در شرایطی بود که موسوی در جایگاه وزارت خارجه قرار گرفته بوده است. رفتار سیاسی آیت بعد از شهادت او از طرف دوستانش مانند آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، اسدالله بادامچیان، محمود کاشانی، ابراهیم اسرافیلیان، مهندس احمد کاشانی، شهید محمد تقی بشارت، عسگراولادی، بادامچیان و عده‌ای دیگر ادامه پیدا می‌کند. اما جناح مخالف آیت که در دهه ۶۰ جریان چپ بودند و در دهه ۷۰ با نام «اصلاح طلب» معروف شدند، تلاش کردند که هرکه را که به مخالفت با میرحسین موسوی می‌پردازد با عنوان مخالفت با امام کنار بزدند.

وی در پایان با اشاره به برخوردهای برخی رسانه‌های اصلاح طلب مانند ماهنامه «مهرنامه» با این مسئله و مستند اسرار آیت گفت: برخی تلاش کرده‌اند که به عمد شهید آیت را از تاریخ انقلاب حذف کنند. پس از اکران فیلم، ماهنامه مهرنامه یک پرونده ویژه علیه فیلم و شهید آیت منتشر کرد. سوال اینجاست که چرا گردانندگان این ماهنامه با گذشت ۳ دهه از شهادت آیت همچنان از نام آیت هراسان می‌شوند؟ البته شهید آیت درماه‌های پایان عمر خود گفته بود که دلیل هجمه علیه او اسراری است که او از آنها می‌داند. آیت میگوید که شاید آنها بتوانند من را ترور فیزیکی کنند اما نمی‌توانند شخصیتم را ترور کنند.

دکتر آیت در ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۶۰ (چهل روز پس از فاجعه هفتم تیر) در مقابل منزلش در محله نارمک، توسط گروهک منافقین با شلیک ۶۰ گلوله به شهادت رسید.

پاسداشت این شهید والامقام با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، دکتر اسدالله بادامچیان، روح الله حسینیان و دکتر جواد منصوری برگزار می‌گردد. رونمایی از کتاب «اسرار آیت» نوشته جواد موگویی و همچنین سایت شهید آیت از ویژه برنامه های ستاد بزرگداشت شهید آیت خواهد بود.

سازمان فضای مجازی سراج، مرکز مستند پیام گستر و دبیرخانه دائمی بزرگداشت قربانیان ترور پذیرای هم وطنان عزیز در این همایش هستند. این مراسم ، سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ الی ۱۹ در تهران خیابان سمیه تقاطع حافظ تالار سوره حوزه هنری برگزار می گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یادم میاد بعد از شهادت شهید آیت وقتی می خواستیم بریم جایی که برای ورود نیاز به گزینش داشت به ما سفارش می کردند اگر از آیت ازت سوال کردند نشون بده که نظر خوبی نسبت به شهید آیت نداری والا از گزینش رد میشی!
دو تا از دوستان من هر جایی رفته بودن به جرم همفکری با شهید آیت ردشون کرده بودن؛
ولی من حالا می فهمم چرا!
60گلوله؟! نشان از کینه بسیار زیاد از آیت بود
نسل سوم و شهید آیت
فرزند من فقط سرش توی درسه و از توی کتاب در نمیاد و همیشه میگه درباره هیچی دوست نداره بشنوه!
مدتی پیش صدا و سیما ناپرهیزی کرد و یه قسمتی از سخنرانی شهید آیت رو پخش کرد؛
یه دفعه دیدم از اتاقش دوید بیرون و همه رو ساکت کرد و بعد از تمام شدن صحبت های شهید آیت مثل بهت زده ها پرسید این کی بود؟!
بعد هم یه سخنرانی غرا در شأن این شهید آیت کرد که دهنم باز موند!
گفتم تو که شهید رو نمی شناختی همه این چیزا رو از همین ده دقیقه حرف فهمیدی!
گفت تعجب می کنم که شماها باهاش بودین و نفهمیدین چی میگه! کاش من اون موقع بودم!
قدرش رو ندونستین خدا هم محروم تون کرد!