پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

كاهش توليد نفت ايران در دي ماه

شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 154720
رويترز طي گزارشي اعلام كرد توليد نفت ايران در نخستين ماه از سال ۲۰۱۱ با كاهش ۳۰ هزار بشكه اي به ۳.۶۴ هزار بشكه در روز رسيد.
به گزارش فارس تازه ترين نتايج تحقيق رويترز نشان مي دهد ميزان توليد نفت سازمان كشورهاي صادر كننده نفت اوپك در ماه ژانويه ۲۰۱۱ به بالاترين رقم خود از دسامبر ۲۰۰۸ رسيده است .

رسيدن قيمت نفت به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشكه كشورهاي دوست غرب در اوپك را واداشته توليد نفت خود را در ماه ژانويه افزايش دهند. عربستان و امارات شاخص ترين كشورها در اين زمينه بوده اند. كويت نيز اخيرا از افزايش توليد اوپك با هدف مقابله با افزايش قيمت ها حمايت كرده است.

عربستان توليد نفت خود در ماه ژانويه را ۸۰ هزار بشكه در روز و امارات ۵۰ هزار بشكه در روز افزايش داده اند.

افزايش توليد نفت اوپك طي ماه ژانويه با استقبال كشورهاي بزرگ مصرف كننده روبرو شده است . افزايش قيمت انرژي موجب رشد نرخ تورم در كشورهاي مصرف كننده شده است .

بر اساس گزارش رويترز ميزان توليد ۱۲ كشور عضو اوپك طي ماه ژانويه به بيش از ۲۹.۴۹ ميليون بشكه در روز رسيده است. اين رقم در ماه دسامبر به ۲۹.۱۴ ميليون بشكه در روز رسيده بود . افزايش چشمگير توليد و صادرات نفت عراق نيز نقش مهمي در افزايش توليد نفت اوپك داشته است . شركتهاي خارجي مثل بريتيش پتروليوم و اني ايتاليا براي افزايش توليد نفت عراق تلاش مي كنند .

بيشتر مقامهاي اوپك بر اين باورند كه بازار جهاني نفت از نظر عرضه كاملا اشباع است و هيچ نيازي به افزايش توليد نفت اين سازمان يا برگزاري نشست فوق العاده وجود ندارد . عبدالله البدري دبير كل اوپك در حاشيه نشست داووس سوييس تاكيد كرد من ۱۰۰ درصد مطمئن هستم كه بازار نفت با كمبود عرضه روبرو نيست . نفت زيادي در بازار وجود دارد .

اوپك از دسامبر ۲۰۰۸ تا كنون سقف توليد نفت خود را با ۴.۲ ميليون بشكه كاهش به ۲۴.۸۴۵ ميليون بشكه كاهش داده است ولي طي ماههاي اخير ميزان پايبندي اعضاي اوپك به سهميه هاي توليد كاهش داشته است . ميزان پايبندي اعضاي اوپك به سهميه هاي توليد در ماههاي نخست ۲۰۰۹ به بيش از ۸۰ درصد رسيده بود .

ميزان پايبندي اعضاي اوپك به سهميه هاي توليد از ۵۵ درصد در ماه دسامبر به كمتر از ۵۳ درصد در ماه ژانويه رسيده است .

بر اساس گزارش رويترز توليد نفت ايران در ماه ژانويه به ۳.۶۴ ميليون بشكه در روز رسيده است اين رقم در ماه دسامبر ۲۰۱۰ بالغ بر ۳.۶۷ ميليون بشكه بوده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *