جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

شرط استفاده پلیس افتخاری از سلاح

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 371620
معاون نيروي انساني نیروی انتظامی با اشاره به نحوه جذب و بکارگيري پليس افتخاري، گفت: اين پليس براساس نوع مأموريت و آموزشهاي خاص مي تواند از سلاح استفاده کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سردار محمدتقي عصار با اشاره به انگيزه هاي راه اندازي پليس افتخاري در ناجا، اظهار داشت: وقتي نيروي انتظامي مدعي استقرار پليس جامعه محور و خادم به مردم است، بايد ارتباطات خود را با مردم نزديک تر کرده و به نقطه اوج برساند؛ راه اندازي پليس افتخاري در ناجا، نقطه اوج ارتباط با مردم در راستاي افزايش امنيت و احساس آن در جامعه محسوب مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه در کنار مردم قرار گرفتن با شعار امکان پذير نيست، ادامه داد: پليس افتخاري ظرفيتي جامعه محور از پليس است، شايد بتوان مهم ترين کارکرد اين پليس را تقويت و بهبود رابطه پليس با مردم از طريق مشارکت آنان در فعاليت هاي پليسي دانست.

اين مقام ارشد انتظامي بار ديگر انگيزه راه اندازي پليس افتخاري را، مرتفع کردن حلقه مفقوده ارتباط ميان ناجا و مردم دانست و خاطرنشان کرد: همواره اين خلأ احساس مي شد اما ساز و کار آن فراهم نبود؛ استقبال از طرح همياران پليس در راهور نيروي انتظامي نشان داد که مي توانيم از ظرفيت و توان مردمي براي گسترش امنيت استفاده کرده و مشارکت عمومي با پليس را به اوج برسانيم.

وي به تبصره ۳ ماده ۲۳قانون استخدامي ناجا به عنوان سند بالادستي راه اندازي پليس افتخاري اشاره و تصريح کرد: با تغيير قانون استخدامي ناجا در سال ۹۰ و تصويب پليس افتخاري در اين قانون، نيروي انتظامي موظف شد تا اين طرح را بطور جدي پيگيري و عملياتي کند.

عصار افزود: متعاقب اين سند در ۵ بهمن سال ۹۱ ستاد کل نيروهاي مسلح آيين نامه اي در خصوص پليس افتخاري تدوين کرد و از سوي ناجا ۶ نسخه دستورالعمل در اين راستا تهيه و به واحدهاي مربوطه ابلاغ شد.

به گفته معاون نيروي انساني ناجا نقطه آغاز فعاليت هاي اجرايي و عملي پليس افتخاري بصورت آزمايشي در نوروز ۹۳ با همکاري پليس پيشگيري تهران بزرگ و يگان هاي ويژه ناجا کليد خورد؛ خوشبختانه در اين نمونه سازي موفق بوديم و براي توسعه اين طرح در ديگر رده هاي پليس در آينده نزديک، تلاش مي کنيم.

اين مقام ارشد انتظامي هدف اصلي از اجرايي شدن طرح پليس افتخاري را استفاده از ظرفيت هاي اجتماعي در سطح ملي عنوان و تاکيد کرد: رويکرد اصلي اين پليس، فرهنگي و اجتماعي بوده و مي توان با برنامه ريزي و استفاده مناسب از اين پليس کاهش هزينه ها و افزايش بهره وري در جامعه مردمي پليس را انتظار اشت؛ ناجا به هيچ وجه بدنبال استقرار پليسي حرفه اي در نظامي بوروکراتيک، نيست.

وي افزود: پليس افتخاري ظرفيتي اجتماعي است که تجربه کارکردي خود را در ايران در پليس راهور در قالب پليس يار جوان، فرهنگ يار ترافيک، هميار پليس و بازرسان نامحسوس مردمي داشته است.

نحوه جذب پليس افتخاري/اين افراد در ناجا استخدام نمي شوند

عصار به نوع خدمت پليس هاي افتخاري نيز اشاره کرد و گفت: اين افراد با توجه به نوع مأموريت هايشان در دو سطح تعريف مي شوند، سطح يک که بيشتر اجرايي، هميار پليس و در کف خيابان است، بين ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و سطح دو مربوط به متقاضيان زير ۱۸ سال است؛ سطح دو اين پليس هنوز فعال نشده اما فعاليت هاي اين گروه، صرفا فرهنگي- اجتماعي است.

به گفته وي پليس هاي افتخاري با ناجا هيچ رابطه استخدامي و درجه نظامي نداشته و از جايگاه غير نظامي و مردمي و زير نظر و تحت فرمان تشکيلات منظم پليس فعاليت خود را در قالب آموزش هاي سپري شده انجام مي دهد، از نيروي انتظامي حقوق ثابت دريافت نمي کنند البته بنابه نحوه فعاليت و بهره وري آنان پاداش هايي از طريق يگان به کارگيرنده به آنها تعلق مي گيرد، اما در يک کلام نمي خواهيم از اين افراد پليس حرفه اي بسازيم بلکه پليس افتخاري براساس نوع مأموريت ها در کنار مأموران ناجا به کارگيري مي شوند و رويکرد فعاليت هاي آنان تنها فرهنگي و اجتماعي است.

اين مقام ارشد انتظامي سلامت جسماني و اخذ تست عدم اعتياد و عدم سوءپيشينه را از فاکتورهاي اصلي جذب متقاضيان پليس افتخاري دانست و بار ديگر تاکيد کرد: پليس هاي افتخاري در ناجا استخدام نمي شوند اما اين امر مي تواند اولويت هاي استخدامي در کادريابي و توان سنجي افرادي که احتمالا تمايل به حضور در نيروي انتظامي را دارند، نيز باشد.

لباس پليس افتخاري در دست بررسي است

معاون نيروي انساني ناجا تصريح کرد: هم اکنون دستورالعمل البسه پليس هاي افتخاري در هيئت رئيسه در حال بررسي است.

وي با بيان اينکه در واقع پليس افتخاري را بايد از نوع پوشش آنان شناسايي کرد، خاطرنشان کرد: البته براساس برنامه ريزي هاي آتي، تصميم داريم براي اين افراد کارت شناسايي نيز صادر کنيم.

به کارگيري پليس افتخاري زن در مأموريت ها

اين مقام ارشد انتظامي با اشاره به اينکه در حال حاضر در ۱۵ استان مهم کشور پليس افتخاري راه اندازي شده است و علاقه مندان مي توانند با مراجعه به پليس پيشگيري استان ها مراحل جذب خود را طي کنند، گفت: پليس فتا نيز از ميان پتانسيل مردمي و دانشجويان نخبه و زبده اقدام به جذب پليس افتخاري از طريق فضاي مجازي مي کند.

عصار ادامه داد: براساس تدابير هيئت رئيسه ناجا فرماندهي مرزباني و يگان هاي ويژه نيز هرکدام قدرالسهم هايي براي به کارگيري پليس افتخاري دارند و متقاضيان اين پليس هاي تخصصي بايد براي ثبت نام به رده هاي مربوطه مراجعه کنند.

معاون نيروي انساني ناجا از به کارگيري پليس افتخاري زن نيز خبر داد و گفت: متناسب با مأموريت هاي مختلف، از بانواني که در هرکدام از يگان هاي به کارگيرنده ثبت نام کنند، استفاده مي شود، هم اکنون يگان ويژه تعدادي اعضاي زن جذب و آموزش هاي خاص را نيز گذرانده اند.

وي با اشاره به اينکه بر اساس مصوبه جانشين فرمانده ناجا متولي امر آموزش اعضاي پليس افتخاري معاونت تربيت و آموزش ناجا است، تصريح کرد: مطالب، متناسب با حوزه مأموريتي پليس هاي افتخاري مختلف در يگان هاي به کارگيرنده آموزش داده مي شود، براي مثال پليس افتخاري فرماندهي مرزباني ناجا بايد تا حدي با پروتکل ها و اصطلاحات مرزي آشنا شود؛ در حال حاضر معاونت تربيت و آموزش ناجا اقدام به چاپ کتابچه هايي متناسب با موضوعات کاري پليس هاي افتخاري کرده است و بزودي در استان هاي مربوطه توزيع مي شود.

اين مقام ارشد انتظامي افزود: از آنجايي که ناجا ضابط مرجع قضايي است، پليس هاي افتخاري بايد دروس مقدماتي مربوطه را بگذرانند، در اين راستا آموزش ۳۰ ساعته مورد نياز پليس هاي افتخاري بصورت فشرده و البته جذاب و در يک هفته به آنان آموزش داده مي شود.

استفاده از تجهيزات انتظامي توسط پليس افتخاري

عصار آموزش تيراندازي به پليس هاي افتخاري را يکي ديگر از مو ضوعات مهم عنوان کرد و گفت: قانون به کارگيري سلاح، آيين نامه انضباطي آن، ادبيات و اصطلاحات نظامي و انتظامي از موارد فراگيري اين افراد است.

وي در خصوص استفاده از تجهيزات انتظامي توسط پليس هاي افتخاري نيز گفت: به کارگيري سلاح بستگي به نوع مأموريت ها و گذراندن دوره هاي خاص تيراندازي براي نفرات ويژه پليس هاي افتخاري دارد، البته استفاده از تجهيزاتي چون اسلحه توسط اين افراد حتما در معيت يک مأمور حرفه اي و زبده پليس است و يک پليس افتخاري بصورت انفرادي و رأسا ماموريت انجام نمي دهد بلکه تنها ياور و بازوي اجرايي پليس محسوب مي شود.

اين مقام مسئول ادامه داد: پليس حرفه اي نقش الگودهي براي پليس افتخاري دارد و قرار نيست اين پليس مستقل عمل کرده و براي مثال براي انهدام شبکه بزرگ مواد مخدر و يا دستگيري مجرمين خشن و خطرناک وارد عمل شوند.

عصار به اشتباهات ناشي از به کارگيري سلاح توسط پليس هاي افتخاري و نوع حمايت سازمان از اين نيروها اشاره کرد و گفت: از آنجايي که نوع فعاليت هاي پليس پرمخاطره و آسيب زا است، تمهيداتي صورت گرفته تا پليس هاي افتخاري نيز بيمه عمر، حوادث و مسئوليت شوند، همانطور که در نوروز امسال و به کارگيري ۵۰۰ نفر از پليس هاي افتخاري در پليس پيشگيري فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، اين افراد بيمه لحظه اي شدند و خوشبختانه مشکلي نيز در اين ايام بوجود نيامد.

اين مقام ارشد انتظامي به پاداش پليس هاي افتخاري براساس ميزان بهره دهي آنان نيز اشاره کرد و افزود: اعضاي اين پليس بصورت پاره وقت و در مأموريت هاي خاص به کارگيري مي شوند و آنان بطور مداوم در مقر انتظامي حضور ندارند.

معاون نيروي انساني ناجا از ثبت نام ۱۰ هزار پليس افتخاري در ۱۵ استان هدف خبر داد و گفت: تا پايان سال ظرفيت جذب اين افراد به دو برابر يعني ۲۰ هزار نفر مي رسد؛ تصميم داريم در برخي از استان ها و شهرهايي که ساز و کار جذب پليس افتخاري وجود ندارد تا پايان سال جاري و نهايت سال آينده، بسترهاي آن را فراهم کرده و براساس تدبير هيئت رئيسه، قدرالسهم هايي را براي اين استان ها در نظر بگيريم.

وي به تشابهات ميان پليس افتخاري و بسيج اشاره کرد و اظهار داشت: بسيج سازماني است که معمولا بطور مستقل عمل کرده و حتي با گذاشتن تور در خيابان ها اقدام به ايست بازرسي مي کند اين در حالي است که پليس افتخاري اين برنامه را ندارد و همواره هماهنگ با ماموران حرفه اي پليس و در کنار آنان فعاليت مي کند.

عصار تاکيد کرد: در راه اندازي پليس افتخاري سعي کرديم شأن و منزلت اين نيرو حفظ شده و افرادي وارد اين عرصه شوند که هيچ گونه سابقه سوئي نداشته و با اهداف راه اندازي اين پليس هماهنگ باشند؛ اين اعضاء با انگيزه الهي و شرعي وارد اين حوزه شده و احياگر امر به معروف و نهي از منکر هستند و قرار نيست افراد با نيات و سوابق سوء هميار پليس شوند و در باطن فعاليتي عليه ناجا انجام دهند.

وي با تاکيد بر اينکه نمي خواهيم در اين راه از روش آزمون و خطا استفاده کنيم، گفت: از آنجايي که قرار است پليس در کنار مردم و جامعه باشد، پليس افتخاري عملي پسنديده و الهي است و ما "پليس افتخاري" را "پليس مقدس" مي دانيم که تصميم دارد با انگيزه هاي اجتماعي و خيرخواهانه به استقرار امنيت و احساس آن در جامعه اسلامي کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرزین
بنظر من پلیس افتخاری وقت تلف کردنه اگه امتیازی واسه استخدام داشته باشه خوبه که نداره