سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۹
۳۸
تعویق دوباره تصویب یک طرح ۹ ساله!

کدام مسئولان از رسیدگی به دارایی‌شان فراری‌اند؟ / بلاتکلیفی طرح "از کجا آورده‌ای؟" در مجمع‌ تشخیص

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 381223
پس از تصويب كليات طرح "رسيدگي به اموال مسئولان" يا همان طرح " از كجا آورده اي؟" در صحن مجمع، بررسي و تصويب جزئيات اين طرح نيز آغاز شد؛ اما ظاهرا بعد از چند جلسه اعضاي مجمع تصميم گرفتند تا طرح مذكور را از دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام خارج! و اعلام كنند: « نتایج مباحث و نظرات در کمیته ویژه‌ای جمع‌بندی و نتیجه به صحن مجمع جهت تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود.»
کدام مسئولان از رسیدگی به دارایی‌شان فراری‌اند؟ / بلاتکلیفی طرح "از کجا آورده‌ای؟" در مجمع‌ تشخیص
سرويس سياسي جهان نيوز - جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام روز گذشته به رياست آقای هاشمی رفسنجاني برگزار شد و به رغم اينكه انتظار مي رفت بعد از گذشته ماه ها و سالها بلاتكليف ماندن طرح "رسيدگی به اموال مسئولان" اين طرح به سرانجامی برسد، اين كار صورت نگرفت.

پس از تصويب كليات طرح "رسيدگي به اموال مسئولان" يا همان طرح " از كجا آورده اي؟" در صحن مجمع، بررسی و تصويب جزئيات اين طرح نيز آغاز شد؛ اما ظاهرا بعد از چند جلسه اعضاي مجمع تصميم گرفتند تا طرح مذكور را از دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام خارج(!) و اعلام كنند: «نتایج مباحث و نظرات در کمیته ویژه‌ای جمع‌بندی و نتیجه به صحن مجمع جهت تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود.»

اين در حالي است كه طرح رسيدگي به اموال مسئولان ۹ سال است، میان بين مجلس و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام سرگردان و بلاتكليف است. از سويي با توجه به اهمیت مبارزه با مفاسد اقتصادی و شفافیت در این زمینه، این طرح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده که متاسفانه تاکنون با نظر تعداد انگشت شماری از اعضای صاحب نفوذ در مجمع بررسی آن به تعویق افتاده است.

پیش از این حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها درباره علت تعویق این طرح گفته بود: «بر اساس اولویت‌بندی که رئیس مجمع در نظر می‌گیرد دستورات دیگری در جریان کار قرار گرفته است.» اين در حالي است كه محسن رضایی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشتر وعده تصويب طرح رسیدگی به اموال مسئولان در مجمع را حداكثر تا پایان خرداد ماه سال جاري داده بود.

به نظر مي رسد علي رغم تاكيدات مكرر رهبر معظم انقلاب به رؤساي مجالس هفتم و هشتم در خصوص تصويب چنين طرح مهمي و از سويي ديگر انتظار مردم براي شفاف شدن دارايي مسئولان كشور، اراده جدي براي تصويب اين طرح مهم در میان برخی اعضای مجمع تشخيص مصلحت وجود ندارد كه هيچ؛ حتي اراده برخي بر فرار از شفافیت تصریح شده در قانون و ثروت اندوزي هاي غير متعارف است.

محمد دهقان از طراحان اصلي طرح رسيدگي به اموال مسوولان پيشتر با توجه به بلاتكليفي اين طرح در چند سال اخير گفته بود كه « ظاهرا اراده محکمی در مجمع برای تصویب این طرح وجود ندارد.»

تا پيش از اين كه رسيدگي به اموال مسئولان شامل تنها بيش از ۲۰ نفر (مقام معظم رهبري،‌ رئيس جمهور، معاونان و وزراي دولت به اتفاق اعضاي خانواده شان) مي‌شد و وقت و هزينه چنداني از قوه قضاييه نمي‌برد، مرجع خاصي به نام دفتر اجراي اصل ۱۴۲ قانون اساسي اين امر را بر عهده داشت اما حالا دايره شمول اين افراد بيشتر شده و قرار است اموال و دارايي هاي مسئولان بيشتري زير ذره بين قرار گيرد.

اسامي برخي از مشمولان طرح رسيدگي به اموال

رهبرانقلاب، رئيس‌جمهور، معاونان رئيس‌جمهور و وزيران؛ اين فهرست علاوه بر رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهور؛ شامل ۱۸وزير و ۱۱معاون رئيس‌جمهور است. اسحاق جهانگيري معاون اول، محمد شريعتمداري معاون اجرايي، شهيندخت مولاوردي معاون رئيس‌جمهور در امور بانوان، الهام امين‌زاده معاون حقوقي، مجيد انصاري معاون پارلماني، سورنا ستاري معاون علمي و فناوري، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدعلي شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معصومه ابتكار ‌رئيس سازمان محيط‌زيست در اين رده هستند.

نمايندگان مجلس خبرگان رهبري؛ ۸۸ نفر از اعضاي مجلس خبرگان رهبري بايد فهرست اموال خود را پيش و پس از دوره نمايندگي اعلام كنند.

مقامات منصوب از سوي رهبري؛ ائمه جمعه سراسر كشور، نمايندگان ولي‌فقيه در كشور، اعضاي حقيقي و حقوقي مجمع تشخيص مصلحت‌نظام، ‌رئيس سازمان صدا و سيما و فرماندهان ارشد نظامي در اين رده هستند.

اعضاي شوراي نگهبان؛ آيت‌الله جنتي، آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله مومن، آيت‌الله يزدي، آيت‌الله مدرسي و آيت‌الله شب زنده‌دار ۶ عضو فقيه شوراي نگهبان و ۶ عضو حقوقدان شوراي نگهبان متشكل از سيامك ره پيك، ‌محسن اسماعيلي، محمدرضا عليزاده، سام سواد‌كوهی، نجات‌الله ابراهيميان و محمد سليمي مشمول اين بند هستند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاونان و مديران‌كل رئيس مجلس؛ ۲۹۰ نفر از نمايندگان مجلس در اين رده هستند.

معاونان رئيس قوه قضاييه و رؤساي سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به اين قوه و معاونان آنان؛ غلامحسین اژه‌ای معاون اول آيت‌الله آملی لاريجانی، قاضی ناصر سراج رئيس سازمان بازرسی كل كشور و علی‌اصغر جهانگير رئيس سازمان زندان‌ها از جمله اين افراد هستند.

دادستان كل كشور، رئيس ديوان‌عالي كشور و رئيس ديوان عدالت اداري و رؤساي كل دادگستري استان‌ها و معاونان همه آنها و ساير دارندگان پايه قضايي؛ آيت‌الله احمد محسني‌گركاني، آيت‌الله محمدجعفر منتظري، غلامحسين اسماعيلي رئيس‌كل دادگستري استان تهران و رؤسای كل دادگستري ۳۰ استان ديگر به همراه معاونانشان در اين رده هستند.

رؤسای دفاتر سران ۳ قوه، مجمع تشخيص مصلحت‌نظام و مجلس خبرگان رهبری و مشاوران سران ۳ قوه؛ محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور، محمد جعفري رئيس دفتر علي لاريجاني رئيس مجلس، حجت‌الاسلام خلفی مديركل حوزه رياست قوه‌قضاييه؛ محمد هاشمی رئيس دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجاني، ابراهیم انصاریان رئيس دفتر رئيس مجلس خبرگان رهبری و مشاوران قوای سه‌گانه در اين رده هستند.

دستيار ارشد رئيس‌جمهور، معاونان رئیس جمهور و وزرا، مديران كل و همطرازان آنها؛ حسين فريدون دستيار ارشد رئيس‌جمهور به همراه معاونان رئیس جمهور همچون الهام امین‌زاده، معصومه ابتکار، اسحاق جهانگیری و ... و معاونان و مديران كل ۱۸ وزارتخانه در اين رده هستند.

دبير شورایعالی امنيت ملي و دبير مجمع تشخيص؛ علی شمخانی و محسن رضايی.

رئيس و دادستان ديوان محاسبات؛ امين‌حسين رحيمی و فياض شجاعی.

رئيس، قائم‌مقام، معاونان و دبيركل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران؛ ولی‌الله سيف رئيس، اكبر كميجانی قائم‌مقام و محمود احمدی دبيركل بانک مركزی در اين رده هستند.

رؤسا و معاونان سازمان‌ها و مؤسسات دولتي، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي و مديران كل آنها؛ رؤساي سازمان‌هايي مثل سازمان تأمين‌اجتماعی، سازمان هواپيمايی كشور، ‌سازمان بازنشستگی و سازمان امور مالياتی و ... در اين رده هستند.

مديران عامل، اعضاي هيأت‌مديره بيمه‌ها، بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري دولتي و شركت‌ها و مؤسسات وابسته به آنها، رؤساي مناطق و رؤساي شعب ارزي و ويژه و سرپرست‌هاي مناطق: رؤساي ۳۴ بانک دولتي و خصوصي و مؤسسات مالي و اعتباري در اين رده هستند. اين رقم سوای رؤسای مناطق، شعب و ارزی است که آنها را هم شامل می‌شود.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وي، رؤساي بورس‌هاي تخصصي، مناطق و فرابورس؛ علي صالح‌آبادی رئيس سازمان بورس به‌همراه معاونان خود در اين رده هستند.

رئيس و اعضاي هيأت‌عامل صندوق توسعه ملي؛ سيدصفدر حسيني رئيس صندوق توسعه ملی مشمول اين بند است.

استانداران و معاونان آنان، شهرداران و اعضاي شوراي‌شهر شهرها؛ ۳۱ استاندار كشور به‌همراه معاونانشان و ‌شهرداران بيش از ۳۰۰شهر كشور همچون محمدباقر قالیباف و ... مشمول اين طرح هستند. شوراهای شهر و روستا که ۱۲۶ هزار و ۱۵۳كرسی دارندنیز از این جمله است و نفراتی همچون مهدی چمران، احمد مسجدجامعی و ... را شامل می‌شود.

سفرا و كارداران، سركنسول‌ها و مسئولان حفاظت منافع، رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور؛ سفيران، ‌كارداران و سركنسول‌هاي ۱۳۰ نمايندگي ايران مشمول اين طرح هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سنگ بزرگ ...
Iran, Islamic Republic of
خیلی سخت نیست.
پشت گرمها، یقه سپیدها، از ما بهتران، خون آبی ها، مسئولین شمالشهر نشین و...
مهدی
فکر کنم این رو شنیدید که گفتن در کار مردم جست و جو نکنید.................
اینها دولتیها هستند
عابدین
سلام
دوست عزیز
این افراد با توجه به سمتشان دیگر شخص خاصی نیستند ، بلکه دقیقا مردم هستند و این جستجو ، جستجوی از شخص نیست ، بلکه اعتماد به مردم است .
هر کس پاک باشد ، باکی ندارد .
به امید موفقیت
منم فک کنم باید بدونم که وزیر محترم و یا هرکی چرا1000 میلیارد پول توحسابش هست!!!!! من حقوقدان هستم من میدانم !
ولی باید در کار مسئولان جست و جو کرد
اینها مسئول هستند,هم در برابر خدا و هم مردم...
ای کاش کمی از سیره ی حکومت داری امام علی اگاه بودند......
...

کی میاد بر علیه خودش رای بده؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
افرادی که سنگ اندازی میکنند و نمی خواهند قانون از کجا آوردهای اجرا شود از خودشون میترسند مثل خاندان ه.....و خاندان ل......
علی اصغر
کدام ایرانی است که تاکنون در باره فساد مالی ...خانواده اش حرفی نزده باشذ مشخص است که چه کسانی سنگ میاندازند .
حالا حالاها این طرح تائید نمیشه!
چون اونایی باید تائیدش کنن که در اموال خودشون بحث هست!
سوفیا لوره
بگو چاقو دسته خودشه نمی بره مخصوصا توی این مجمع فردی وجود دارد که یک کشور ب....
متاسفم علی رغم تاکید رهبری آقایون با زهم تصویب طرح رو پشت گوش میندازن
معلومه آقایون حسابی پشتشون گرمه ها
خیلی تابلو خدایی...9 سال یه طرحی که قراره به اموال مسئولا رسیدگی کنه رو هوا باشه...مردم شدیدا در انتظار تصویب و مهم تر از آن اجرای این قانون هستن
Iran, Islamic Republic of
به فرض که تسویب هم کردند چه کسی اجرا کند (کی به چه کسی شکایت بکند( احمدی نژاد) )
به غیر رهبری بیشتر آنان تن به این کار نمی دهند از چپ تا راستش همه فراریند !!!!!!!!!!!
زهیر
راست گفتی فقط یک نفر در این مملکت درست زندگی می کنه
خدا حفظشون کنه
همه ی این حرفها بکنار جالبه بدونید که اینها بعضا گلو جر میدهند که ما همه سرباز توایم خامنه ای /دلم برای مظلومیت آقا میسوزه خدا بهش عمر با عزت بده ...
Iran, Islamic Republic of
بهتر نیست اول از نمایندگان مجلس اعضای خبرگان رهبری با اختیار صورت بگیرد
United States
۱- خب حتما تشخیص این بوده که مصلحت نیست.

۲- اشخاص مرتبط با دولتهای قبلی چه خواهد شد؟
همه در برابر قانون برابرند و باید به یک دید و نظر بهشون نگاه کرد
درضمن از دولت قبل فقط احمدی نژاد در بین اعضای مجمع است ولی از دولت های سازندگی و اصلاحات در مجمع بیشتر هستند
فکر کنم تنها کسی که نمیخواد این طرح اجرایی بشه یه نفره که همه میدونن کیه!!
United States
اين قانون كه مال اون دنياست !
بزرگان دين فرموده اند:حاسبوا قبل أن تحاسبوا
به حساب وكتابتان رسيدگي كنيد قبل از آنكه در آن دنيا مورد مؤاخذه قرار گيريد.
باید هم از دستور کار خارج بشود!!! آخه اولین کسانی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند خودشان هستند!!!!!!!!!!!!!!!!
ایکاش مقام معظم رهبری این قانون را بصورت حکم حکومتی و بدون نیاز به تصویب ابلاغ فرمایند چون اکثر قریب به اتفاق کسانی که میخواهند در این مورد تصمیم بگیرند خودشان آلوده هستند و هرگز چنین قانونی را تصویب نخواهند کرد
طاهرخانی
کسانی که کشور را سهم ارث خود می دانند و دائم از خاطراتی که منافع آنها را تامین می کند می گویند . خاطراتی که به 30 ، 40 سال بر می گردد ، اما از یاد آوری مصائبی که در 5 سال پیش بر کشور وارد کردند آلزیمر گرفته اند و چیزی نمی گویند . حق دارند داشته باشند و به کسی جوابگو نباشند ...؟؟/
Spain
مثل خود شما (جهان نیوز ) که هر حرف حسابی را با نقطه چین تعویض مینمائید !
یک مطلب با آدرس دقیق در باره مدیران آقای ریشهری ذیل مصاحبه ایشان نوشتم همه را نقطه چین کردید فعلا همه چیز نقطه چین و در رمز راز است سرمایه مسئولین هم از این قاعده مثتنی نیست .
با دستمال آلوده نمیشه شیشه رو تمیز کرد
حسین
ای کاش چشم و گوشمان را ... باز کنیم تا طلحه و زبیرها خونمان را در شیشه نکنند.ای کاش!!
این بیچاره ها غیر از جیب مردم که چیزی ندارند چرا عذاب شان میدهید .آخه طفلکی ها
Iran, Islamic Republic of
به فرض که به تصویب برسه چه کسی اجرا بکند باز کسانی مجری می شوند که با استوانه دریک دایره هستند هرگز به خارج دایره ای ها اجازه ورود نمی دهند کاری که به سر احمدی نژاد آوردند نمونه ای ازاین نوع برخوردهاست
علي
Iran, Islamic Republic of
ميگويند «سنگ بزرگ علامت نزدن است». وقتي اموال بيست و چند نفر در اين 35 نتوانستد شفاف سازي كنند، چگونه ميخواهند اموال اينهمه اشخاص را رسيدگي كنند. به قول معروف قانون را پيچاندند!!! تا وقتي اين آقا رئيس مجمع هستند، كار مثبتي از مجمع انتظار نداشته باشيد!!!
چون دستشان از بیت المال پره
سیاستمدار دینی
پاسخ سوال خبری : اقای هاشمی رفسنجانی از رسیدگی به دارایی های خودش و فرزندانش فراری اند.
امیر معلم
من اموالم را اعلام می کنم یک دستگاه پراید مدل 83 یک خانه کلنگی در جنوب شهربرازجان و 7 میلیون بدهکاری و وسایل منزل مربوط به دهه 60 ترسی هم ندارم ...