پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

انتقادهااز تلویزیون‌سعودي براي يك سریال

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 371521
تلویزیون عربستان برای ماه رمضان امسال سریالی با عنوان «موش‌های صحرا» پخش کرد که به زعم بسیاری از رجال سیاسی و مذهبی سعودی، این سریال پر از کنایه به دستگاه سیاسی و گروه‌های مذهبی عربستان بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سریال «موش‌های صحرا» محصول تلویزیون عربستان، موجی از انتقادات گسترده را در این کشور به همراه داشته است. بعضی از منتقدان بر این باورند که این اثر تلویزیونی چهره‌ای نادرست از جامعه بومی عربستان ارائه می‌دهد و این باعث شده انتقادات بسیار تندی نسبت به سازندگان این اثر داشته باشند.

به گزارش شبکه «روسیا الیوم»، در این سریال شخصیت‌های اجتماعی عربستان در چهره افرادی بسیار محترم که گمان می‌کنند رهبری جامعه را در دست دارند و هر چه انجام می‌دهند درست است در حالی که تنها خودخواهی، پارتی‌بازی، فساد و فرصت طلبی‌ بر آن‌ها مسلط شده است، نمایش داده شده‌اند.

همچنین در این اثر تلویزیونی ساخته «عبدالله العامر»، شیوخ با رفتارهایی دوگانه دین را معامله می‌کنند و این در کنار نویسندگان و خبرنگاران رشوه‌بگیری است که هیچ انضباط اخلاقی و شغلی را رعایت نمی‌کنند.

«عبدالله العامر»، تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی این سریال در واکنش به انتقادات گسترده گروه‌های سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه «سبق» گفت: این سریال‌ رفتارهای متناقض افراد را در جامعه عربستان به تصویر می‌کشد و این موضوعی است که در تمامی جوامع انسانی وجود دارد و هدف ما از ساخت این سریال نه تخریب چهره جامعه عربستان و نه تمسخر شیوخ مذهبی و رجال سیاسی است. بلکه هدف ما انتقاد از پدیده‌های اخلاقی ناپسند جامعه و واکاوی آن‌ها در یک اثر تلویزیونی است.

اما «رجا المطیری»، منتقد هنری روزنامه «الریاض» در گفت‌وگو با روزنامه «سبق» گفت: سازندگان سریال «موش‌های صحرا» با پرداخت به موضوعات جنجالی از خطوط قرمز عبور کرده‌اند، اما باید بدانند دوره این دست سوژه‌ها به اتمام رسیده و دیگر مانند گذشته موفقیت آمیز نیستند.

المطیری در ادامه با انتقاد شدید از این اثر گفت: در سال‌های گذشته،‌جامعه و مخاطبان از موضوعاتی جنجالی چون حقوق زنان، نقد جامعه مذهبی و ابتذال استقبال می‌کرد و هر سریالی که با این رویکرد ساخته می‌شد،‌ با موفقیت همراه بود اما الان دیگر اینگونه نیست و به نظر می‌رسد این دست آثار تنها برای موفقیت‌های تجاری ساخته می‌شوند.

این منتقد در پایان با اشاره به اشکالات فنی و کارگردانی کار، از یک‌دست نبودن لهجه بازیگران عربستانی و کشورهای حوزه خلیج فارس سریال انتقاد کرد و گفت: «موش‌های صحرا» تنها نمایشی بصری از حوادث جداگانه است.

این سریال به نویسندگی «عبدالله بن بخیت» و کارگردانی «ایمن شخانی» با حضور جمعی از بازیگران عربستانی و هنرمندان کشورهای حوزه خلیج فارس در شهرهای ریاض، لندن، دبی، منامه و چند شهر سوئیس تصویربرداری شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *