جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اصول خدمتگزاری اهل بیت (ع) چه بود؟

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 405028
حجت الاسلام دکتر رفیعی در جمع خادمین مسجد مقدس جمکران اصول خدمتگزاری به اهل بیت(ع) را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام دکتر رفیعی در دومین جلسه اخلاق کارمندی در این مکان مقدس ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری(علیه السلام) گفت: کمترین دوران امامت مربوط به ایشان بوده است که باید در این دوران کوتاه امامتشان ذهن مردم را با موضوع مهدویت نیز آشنا می کردند.

وی افزود: امام حسن عسگری(علیه السلام) بنا بر اقوال مشهور و مستند تنها یک فرزند داشته اند که همان حضرت مهدی(علیه السلام) است و یاران ویژه با ایشان از نزدیک آشنا شدند.

این استاد اخلاق در ادامه به برخی اصول خدمتگزاری در پیشگاه اهل بیت(علیهم السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: قرب بیشتر انسان به اهل بیت(علیهم السلام) باید سبب مراعات بیشتر در رفتار شود؛ اولین اصل خدمتگزاری به امام زمان(ارواحنا فداه) آن است که ایشان را بر تمام احوال و اعمالمان ناظر بدانیم.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به آیه شریفه «قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»(توبه/۱۰۵) افزود: امام معصوم در همه مکان ها به خصوص حرم و مسجدی که به ایشان تعلق دارد بر احوال و رفتار ما نظارت دارند، همچنین باید توجه داشته باشیم بین حضور و ظهور تفاوت است، امام زمان(ارواحنا فداه) حاضرند اما ظاهر نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه اصل دوم خدمتگزاری را رفتار و منش نیکو بیان داشت و تصریح کرد: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما» بر این اساس خادم حرم اهل بیت(علیهم السلام) باید با مردم نیکو رفتار و صحبت کند.

وی افزود: زینت بودن برای اهل بیت(علیهم السلام) شامل ظاهر و اعمال انسان می شود بنابراین خادمین باید ظاهر، لباس و رفتار پاکیزه و زیبا داشته باشند.

حجت الاسلام دکتر رفیعی با اشاره به نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به شیخ مفید اظهار داشت: امام زمان(علیه السلام) در این نامه از شیخ مفید می خواهند که به شیعیان بگوید هر کس به اندازه توانش محبت مردم را به سمت امام(علیه السلام) جلب و ایشان را در جامعه عزیز کند که این امر توسط خادمین به وسیله خدمتگزاری نیکو ممکن است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اصل سوم خدمتگزاری اهل بیت(علیهم السلام) تلاش و عمل است، زیرا هر چند ما خادمین منسوب به امام هستیم اما فقط تلاش و عمل صالح است که سبب عاقبت به خیری می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *