سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۱

ماجرای تجمع بورسی‌ها چه بود؟

پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 403237
از روز اجرای توافق ژنو(۳۰دی ۱۳۹۲) تا امروز شاخص کل بیش از ۲۰هزار واحد سقوط کرده است
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، بورس تهران روز گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد تا جمعی از سهامداران بازار سرمایه مقابل تالار شیشه‌ای تجمع کنند. روند کاهشی بورس از همان ایام اجرای توافق ژنو در اواخر دی‌ماه سال گذشته آغاز شد. شاخص کل از سال ۱۳۹۱ همواره در حال رشد بود و با تغییر دولت نیز به بیش از ۸۹ هزار واحد رسید اما در آستانه اجرای توافق ژنو بورس روی دیگر خود را نشان داد تا یک سال پس از اجرای آن توافق شاهد باشیم که شاخص کل به کانال ۶۴ هزار واحد نزدیک شود. عملکرد یک سال اخیر بازار سرمایه نشان داد دولتی‌ها در تثبیت شاخص و ایجاد آرامش در بازار سرمایه موفق نبودند تا سهامداران برخلاف انتظار خود زیان قابل توجهی ببینند.

شاخص کل از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۴ هزار واحد سقوط کرد تا رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرده باشد. روز گذشته در جریان معاملات بازار بورس، شاخص تا کانال ۶۴ هزار واحد عقب نشست تا این رقم پایین‌ترین مقدار طی یک سال گذشته باشد. در ادامه سکوت وزیر اقتصاد و مدیران بورسی، شاخص بورس دیروز هم به روند ریزشی خود ادامه داد و با کاهش ۵۳۵ واحدی تا مرز
۶۵ هزار واحد عقب نشست تا زیانی بر زیان سهامداران اضافه شود. دیروز همچنین تعداد ۸۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان در ۳۰ هزار نوبت معامله شد و نمادهای معاملاتی همراه، وغدیر و ومعادن بیشترین اثر منفی را بر حرکت دماسنج بازار سهام از خود به‌جای گذاشتند.

سهامداران بورس تهران دیروز در اعتراض به روند ریزشی قیمت‌ها و ارزان شدن سهم‌های خود در تالار شیشه‌ای گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولان برسانند. به گزارش ایسنا، با تشدید روند نزولی بورس تهران و افت شدید قیمت‌ها سهامداران بورس در اعتراض به وضعیت پیش آمده دور هم جمع شدند و از مسؤولان خواستند چاره‌ای برای سرمایه‌های از دست رفته آنها بیندیشند. با گرد هم آمدن سهامداران، مسؤولان بازار سرمایه در جمع‌ آنها حاضر شده و به سوالات و پیشنهادات آنها پاسخ دادند.

در این نشست که با حضور خواجه‌نصیر، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس و صحرایی و مالمیر از معاونان شرکت بورس برگزار شد اکثر سهامداران خواستار بیان علت ریزش بورس و افت شدید قیمت از سوی مسؤولان شدند. آنها معتقد بودند ریزش شدید قیمت‌ها تا این اندازه توجیه منطقی نداشته و قیمت نفت نمی‌تواند علت روند کاهشی بورس باشد، زیرا نفت تنها یک ماه است با افت مواجه شده اما بازار سرمایه از دی ماه سال گذشته با کاهش شدید مواجه شده است. بنابراین ریزش بورس دستوری بوده و برخی عوامل نمی‌خواهند بورس روند صعودی در پیش بگیرد.

در این جلسه بسیاری از سهامداران که نسبت به سرمایه از دست رفته خود بسیار معترض بودند خواستار تعطیلی بورس شده و درخواست داشتند تا بورس تهران تا بهبود شرایط تعطیل شود و جلوی زیان سهامداران از این طریق گرفته شود. همچنین بسیاری از سهامداران نسبت به عملکرد حقوقی‌های بازار معترض بوده و از مسؤولان خواستند کد فروش حقوقی‌ها را مسدود کنند تا بازار سرمایه با عرضه و تقاضا بتواند روند خود را طی کند. همچنین برخی دیگر از سهامداران حقیقی نسبت به شاخص‌سازی و غیرواقعی بودن شاخص بورس معترض بوده و اعتقاد داشتند شاخص فعلی بورس واقعیت‌های بازار سرمایه را نشان نمی‌دهد و مسؤولان با شاخص‌سازی مردم را به سمت بورس ترغیب کرده و اکنون که بورس تهران ریزش کرده است پاسخگوی سهامداران نیستند.

در این جلسه سهامداران معتقد بودند مشکلات بورس به حدی شدت گرفته است که مسؤولان رده بالاتر بویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجلس باید فکری به حال اوضاع بورس کرده و به سوالات سهامداران پاسخ دهند. آنها از شخص رئیس‌جمهور خواستند از بازار سرمایه حمایت کند.
در این جلسه مسؤولان سازمان و شرکت بورس ضمن دعوت سهامداران به آرامش، پاسخگوی سوالات و درخواست‌های آنها شدند.

* ورود نقدینگی به بورس با حمایت سریع دولت

در این جلسه خواجه‌نصیر که به نمایندگی از سازمان بورس حضور داشت، عنوان کرد: بخشی از مشکلات بازار سرمایه مربوط به شرایط اقتصادی کشور است به طوری که کاهش قیمت نفت و کمبود نقدینگی باعث رکود بورس تهران شده است. این مسؤول سازمان بورس در پاسخ به غیرواقعی بودن شاخص بورس و علت منتشر نشدن شاخص قیمت گفت:‌ اقدامات لازم برای انتشار شاخص قیمت انجام شده و تا پایان سل شاخص قیمت در بورس تهران به نمایش گذاشته می‌شود تا سهامداران بتوانند از این شاخص استفاده کنند.

* گناه مشکلات بورس گردن قیمت نفت افتاد

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در جمع معترضان سهامداران بورسی گفت: مشکل اصلی بورس کاهش قیمت نفت و کسری بودجه دولت است. ریزش شاخص بورس تا مرز ۶۴ هزار واحد در حالی صبح دیروز سهامداران زیانده را که سرانجام صبرشان لبریز شد، به تجمع در تالار شیشه‌ای واداشت که مدیران بورسی از جمله حسن قالیباف‌اصل، خواجه‌نصیر، مالمیر و صحرایی و البته این بار هم بدون حضور محمد فطانت‌فرد، بالاخره به این فکر افتادند تا مُهر سکوت از لب خود بگشایند و با حضور در تالار شیشه‌ای تنها در پی آوردن دلیل و توجیه برای ریزش شدید شاخص بورس و قیمت سهام باشند. براساس این گزارش، حسن قالیباف‌اصل در لباس مدیرعامل شرکت بورس ظهر دیروز از سهامداران خواست اجازه دهند مشکلات بازار به صورت کارشناسی و با گفت‌وگو حل شود و بهتر است پای ماموران امنیتی به تالار شیشه‌ای باز نشود.

قالیباف‌اصل درباره علل افت شدید بورس، بدون اشاره به نبود برنامه و راهکاری از سوی سازمان بورس برای پیش‌بینی و حل مشکلات بازار سهام تاکید کرد: کاهش قیمت نفت از یکسو و تاثیر آن بر درآمدهای دولت و در پی آن کسری بودجه دلیل اصلی ریزش شاخص بورس و کاهش ارزش قیمت‌ها در بورس است. وی که ظهر دیروز در تالار شیشه‌ای برای توجیه ریزش شاخص بورس و کاهش قیمت سهام حاضر شده بود به نامه عده‌ای از سهامداران که روز گذشته منتشر شده اشاره و عنوان کرد: «از شما خواهش می‌کنم دردهای بازار را بنویسید».

گفته می‌شود محمودرضا خواجه‌نصیر نیز با حضور در تالار شیشه‌ای درباره دخالت حقوقی‌ها برای رقم زدن شرایط کنونی بازار گفته است: ما این حرف را نه تایید و نه رد می‌کنیم. سال قبل محدودیت فروش برای شرکت‌های حقوقی بود اما بعدا مقررات تغییر کرد و محدودیت برداشته شد مثلا صندوق‌های بازنشستگی می‌گویند باید در پایان سال حقوق و پاداش بازنشستگان را پرداخت کنیم و پولی برای ورود به بازار نداریم. از طرفی برخی شرکت‌های حقوقی مشمول ابطال معامله شدند. از شما سهامداران می‌خواهیم پیشنهاد اصلاحی برای رقم بازار ارائه کنید. بنابر این گزارش، در حالی که محمد فطانت‌فرد و سایر مدیران بورسی در روزهای گذشته سکوت اختیار می‌کردند و پاسخی به تلفن‌های همراه خود درباره چرایی وضعیت کنون بازار سهام نمی‌دادند، بهتر بود از پیش به فکر باز کردن گره‌های بورس می‌افتادند تا نیازی به باز کردن این گره‌ها با دندان نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بورس یعنی چه یک عده افراد طماع که کاری نم کنند و کاغذ با هم ردوبدل می کنند