پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱۰

سخنان‌روحانی باوجود رد ادعای 3000بورسیه

کار فرجی دانا را نجفی تمام می کند/ درباره بورسیه ها گزارش می دهم‬
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 387038
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ملت ایران از استعداد و توانایی بالایی برخوردار است،‌گفت:‌ ایرانیان در طول تاریخ ثابت کردند که می‌توانند.
سخنان‌روحانی باوجود رد ادعای 3000بورسیه
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه) ۲۹ مهرماه در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان، گفت:‌ جمع نخبگان برای همه امیدبخش و امیدآفرین است، هر ملتی برای رسیدن به قله‌های آرزو و رؤیاهای خود به وسیله نخبگان جوان می‌تواند برای دستیابی به آن قله‌ها امیدوار باشد چراکه نخبگان هستند که می‌توانند ملت را در سطحی بالاتر به جهان معرفی کنند.

وی ادامه داد: این سخن درست است که ملت ایران و سرزمین ایران سرزمینی نخبه‌پرور است. در کدام سرزمین است که این همه اندیشمند چون خوارزمی، ابوریحان بیرونی، سعدی، فردوسی، مولانا و صدها اندیشمند بزرگ دیگر را می‌یابید. بنابراین خداوند استعداد لازم را برای این سرزمین قرار داده است.

روحانی با بیان اینکه هوش و استعداد برتر به تنهایی ما را به نتیجه نمی‌رساند، خاطرنشان کرد: هوش برتر توأم با جهاد و تلاش و از خودگذشتگی و شهامت می‌تواند انسان را به سرمنزل مقصود برساند.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چه ایرادی دارد که ما ایده‌ای را مطرح کنیم و در پایان به اشتباه بودن آن پی ببریم، خاطرنشان کرد: فهم آن اشتباه می‌تواند راهی به سوی پیروزی باشد. بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت اینگونه شکست‌ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کنند تا نخبه بداند که امکان ریسک وجود دارد و طرحی را که درست می‌داند مطرح کند و به کرسی آزمایش بنشاند؛ ولو اینکه به شکست یا پیروزی بینجامد.

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: بنابراین استعداد در کنار خود به تلاش و جهاد مستمر و شهامت برای ریسک و خطرپذیری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که ایران مرکز طلای سیاه نیست و مرکز طلای خاکستری است چرا که ایران با تلاش و استعداد خود توانسته است به جلو برود و امروز این امر را ثابت کرده است.

وی با اشاره به مقاومت کشورمان در ۳۵ سال اخیر، خاطرنشان کرد: ما توانستیم در ۳۵ سال در برابر انواع فشارها مقاومت کنیم و پیروز شویم.

روحانی اظهار داشت: از من سوال می‌کنند که آیا در مذاکرات هسته‌ای پیروز می‌شویم یا خیر؟ اما پاسخ من این است که ما پیروز هستیم چرا که نمایندگان ملت در برابر ۶ قدرت بزرگ نشسته‌اند،‌ استدلال می‌کنند و قدرت چانه‌زنی دارند به معنای پیروزی است.

وی ادامه داد: ما امروز پیروز هستیم و فردا نیز به حول و قوه الهی در بسیاری از عرصه‌ها پیروز خواهیم بود. اگر جهاد، تلاش و اعتماد به نفس و خودباوری در کنار ما باشد بنابراین ایرانیان در طول تاریخ ثابت کردند که می‌توانند.

روحانی گفت: همه چیز از خودباوری، حس ایثار و فداکاری آغاز می‌شود، تنها علم‌دوستی کافی نیست و ما نیاز به میهمان‌دوستی، انسان‌دوستی و اخلاق‌گرایی نیز داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هر روز که خودمان را آماده کنیم و تمام وقت استعداد و فرصت‌مان را فدای ایران و ملت بزرگ ایران تا در برابر این فرهنگ و تاریخ بلند ادای وظیفه کنیم، ما پیروز خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان بسیار عزیزند آرا و نظرات آنها می‌تواند برای ما مسیر هدایت باشد.

روحانی ادامه داد: نخبه فقط در بحث علوم تجربی یا فناوری نیست بلکه در مدیریت، هنر، فرهنگ، ادب و ورزش و مسائل اجتماعی نیز ما نخبگان بزرگی داشته و داریم.

وی افزود: گاهی یک طرح خوب و دقیق به اندازه ۱۰ها فناوری می‌تواند به یک کشور کمک کند. ما مسیری را آغاز کرده و آن را طی می‌کنیم که برای طی کردن این مسیر همانقدر که علوم تجربی باید به ما کمک کند علوم انسانی نیز باید نقش داشته باشد.

روحانی اظهار داشت: اگر اهداف و آرمان‌ها برای یک ملت دچار ابهام باشد و در مسائل اجتماعی و فرهنگی نتوانیم توسعه پیدا کنیم، توسعه یکجانبه ما را به هدف نمی‌رساند. توسعه ما باید همه جانبه باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: علم، اخلاق، مادیت، معنویت،‌مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و همه مسائل مورد نیاز یک جامعه تا زندگی و معیشت بهتر توأم با اخلاق و معنویت در جامعه باشد.

روحانی ادامه داد:‌آیا اگر احساس امنیت وجود نداشته باشد برای شما زندگی و جامعه ارزش دارد؟ اگر روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش و جسم و روان باشد به نیروی ترس، دلهره و اضطراب تبدیل شود، دیگر تلاش در جامعه برای ما ارزشمند است؟

وی گفت: اگر در جامعه‌ای حرف حق را نتوانیم بی‌دغدغه بزنیم آن جامعه نمی‌تواند جامعه‌ای باشد که ما را به سعادت برساند. ما جز در برابر حق و عدل از چه کسی باید بترسیم. کشور از آن مردم است و همه باید به این باور برسند.

روحانی گفت: به تعبیری رأس حاکم باشد یا رای حاکم باشد. عده‌ای رأس هستند مانند نخبگان و رئوس علمی کشور اما در جامعه ما حکومت رئوس و از آن طرف حکومت عوام و توده مطرح نیست و ما یک چیز را قبول داریم و آن حکومت مردمسالاری است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این مردمسالاری و آراء ملت واحدش شهروند است و این شهروند در تاثیرگذاری در مسیر کشور، سیاست، و حکومت باید هم‌وزن و همسان شهروند دیگر باشد.

روحانی ادامه داد: برخی‌ها تلاش می‌کنند تا رئوس را جذب کنند تا رئوس آراء بیشتری را جذب کند و رئوس جدید را سر کار آورند. بله این موضوع در دنیا هم وجود دارد اما باید بدانیم ما تابع آن دین و قرآنی هستیم که به ما می‌گوید امور اجتماعی و امور حکومت با رای و مشورت و نظر مردم باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک کلمه ملت صاحبان کشورند و اگر ما در چنین جامعه‌ای قرار گرفته‌ایم جامعه ما نخبه‌پرور خواهد شد و فرار مغزها شکل نخواهد گرفت. برخی‌ها می‌گویند فرار مغز مشکل ندارد. مهاجرت به شرطی که دو طرفه باشد بدون مشکل است اما فرار مغزها و نخبه‌ها خسارت به ملت است.

روحانی تصریح کرد: یک مقام آمریکایی‌ اعلام کرده بود هر ملتی که به آمریکا آمده باری بر دوش ما گذاشته است جز ملت ایران که باری هم از دوش ما برداشته است. این ممکن است برای آمریکا افتخار باشد البته از یک جهت هم برای ما افتخار است که ایرانی هرجا هست سربلند و مورد افتخار است ولی از طرفی مایه تاسف است که این همه سرمایه را دیگران از ما بدون هزینه بگیرند.

رئیس‌جمهور گفت: ما در جمع ایرانیان کارآفرین در نیویورک دیدیم بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران آن کشور ایرانی هستند. من در خارج از کشور ایرانی را ندیدم که عاشق ایران نباشد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه عشق به فرهنگ، هویت اسلامی و ایرانی بسیار کارگشاست، خاطرنشان کرد:‌ این امر مسیر را به ما نشان می‌دهد و نخبه بودن این است که برای فرهنگ اسلامی و اعتلای کشور از خود بگذریم.

روحانی با بیان اینکه اولویت‌های علمی بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: الحمدالله معاونت علمی در اختیار دیگران نبود که هر روز تغییر کند و ثبات داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: یکبار وزیر معرفی کردیم گفتند فرد دیگری را معرفی کنید گفتیم اهلا و سهلا، فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم اما مجلس موافقت نکرد، سومی را معرفی کردیم که رأی اعتماد گرفت اما کمتر از یک سال و در طی ۹ ماه به این قضاوت رسیدند که باید وی نیز به کنار برود.

روحانی خاطرنشان کرد:‌برخی گفتند وزیر به بورسیه‌ها دست نزند اما باید بگویم کار ناقص وزیر دانشمند فرجی‌دانا توسط نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم به زودی تکمیل می‌شود و من در پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کاملی را در مورد بورسیه‌ها به عرض ملت ایران می‌رسانم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این امر طبیعی است و هزینه‌هایی است که باید پرداخته شود و دولت آماده است در راه مبارزه با فساد آن هم بدترین فساد هزینه‌های لازم را پرداخت کند چراکه نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست و باید این امر برطرف شود.

وی با بیان اینکه در انتصاب‌ها کمتر دیده می‌شود که متناسب با اخلاق، استعداد و کار و تلاش و کوشش همراه باشد خاطرنشان کرد:‌ تا به این نقطه نرسیم و مشکلات را قدم به قدم از پیش راه برنداریم این دولت نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد اما اگر فسادی بود باید ریشه‌کن شود و ما نباید در این زمینه ناامید باشیم.

روحانی ادامه داد: در یک جامعه سالم علم میوه اندیشه است و بار سنگینی بر دوش نخبگان وجود دارد چراکه مشکلات کشور حل نشده و همه مسئولان باید در کنار نخبگان این راه را ادامه دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت، ثروت و منزلت به عنوان سه هدف مهم باید مد نظر ما باشد، خاطرنشان کرد: ما امروز نیاز به علم و تدبیر داریم و باید منزلت ایرانیان در افکار عمومی جهان نشان دهیم.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم نخبگان این بار را به درستی بر دوش بگیرند و استعدادهای خود را کشف کنند، خاطرنشان کرد:‌حق روستاییان نباید در این جا نادیده گرفته شود و ما در زمینه نخبگان فرقی میان اقوام و مذاهب از جمله ترکمن، فارس، عرب، لر و بلوچ نداریم و باید به همه نخبگان اهمیت داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باز در زمینه را برای رشد همه نخبگان جذب و برای بکارگیری آنان فراهم کرد، تصریح‌کرد: امیدوارم نخبگی شما به زودی در محصولاتی ایرانی در برندهای برتر بازارهای دنیا خود را نشان دهد، چرا که اگر نخبگی در یک اتاق یا موسسه علمی یا پژوهشی یا در داخل کشور محصور بماند ظلم است.

روحانی با بیان اینکه آثار نخبگی باید در همه کارهای فرهنگی مشاهده شود، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان صدای نخبگان را به گوش جهانیان برساند و اولویت‌ها و نیازهای بخش خصوصی را به گوش نخبگان برساند و همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم با تلاش و کوشش و پیگیری هم ایرانی آبادتر و با منزلتی بالاتر و توسعه‌یافته‌تر را به جهانیان نشان دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چقدر خوبه که این گزارشتون رو با بورسیه های دولت خاتمی و هاشمی تکمیل تر کنید تا مردم بیشتر بدانند...
دانستن حق مردمه دیگه...
بله... آقای نجفی و فرجی دانا هم کیش و عقیده هستند. پس بعید نیست همون بیراهه رو پی بگیره!!!
Iran, Islamic Republic of
خب ایشون این دورهرو برملا میکنه شما دوره های قبلی رو اگه دارید ، کجا تاحالا فساد باعث راه شده که برملا شدنش بیراه باشه
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آنچه كه قرار است نجفي ادامه دهد، همان استراتژي دو سه نفر قبلي يعني جلوگيري از حركت رو به رشد علم و فناوري و ايجاد سكون و بي تحركي در نظام آموزش عالي است. در واقع هيچ برنامه ي بهتر و اساسا مثبتي قرار نيست جايگزين آنچه كه متوقف كرده اند بشود. يك شاهد بزرگ ديگر هم معرفي افراد معلوم الحالي است كه راي نياوردن ايشان بسيار محتمل است و اساسا در هر دو صورت راي آوردن و راي نياوردن تغييري چه از بابت اجبار در تدوين استراتژي جديد و يا تحت تاثير فشار از بيرون قرار گرفتن، به همين استراتژي عمل بشود. و مجلس با عرض معذرت بود و نبودش در اين قضيه يكي است.
شما سر تعليق فعاليت هاي هسته اي ملاحظه بفرمائيد كه دقيقاً همين استراتژي دنبال مي شود. در همينجا اين هشدار را هم سر قضيه هسته اي بدهم كه نكند مجلس دور بخورد!
هیات علمی دانشگاه
آقای رییس جمهور شما که این قدر دنبال نخبه پروری هستید کجا نوشته اند که عضو هیات علمی حتما باید متاهل باشه ! دیگه شورشو در آوردن. الان اگه این قانون دوره قبل بود بیا و ببین که چه کارها می کردند این روشن فکران!
با این ادعای 3000 تایی تمام نخبه های این کشور در نظر من متقلب هستن.
مجتبی
یک مقام امریکایی گفت شما تنها ملتی هستید که باررا از روی دوش ما برداشتید؟!

نه عزیزم ما با توانمون شما رو به دوش گرفتیم خودتون بی خبرید؟!
ما می توانیم؟!
Iran, Islamic Republic of
واقعا بورسیه های ضعیف از نظر علمی واقعیت داره. من که دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف هستم کسانی رو می بینم که بدون پایه قوی علمی و بدون گذراندن هیچ آزمونی الان دانشجوی دکتری هستند و حقوق پایه مربی می گیرند و در آینده هم قرار است هیئت علمی یک دانشگاه بشوند. واقعا این خیانت به سیستم علمی و کشور نیست؟ نباید جلوی این بورسیه ها گرفته بشه؟
Iran, Islamic Republic of
اصل مطلب اگه صحيح باشه حتما بايد پيگيري بشه. اما مساله اينه كه اين مسائل رو مي كنن پتك بزنن تو سر گروه مقابل و خودشون بورسه هاي خاص خودشون رو بفرستن تو! تو دولت هاي خاتمي و هاشمي هم اين مسائل بوده متاسفانه . چرا اونها رو نمي گن. اين كه بگردن يه مساله اين پيدا كنن بكننش پتك بد هست.
توجه توجه ...
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه اینها اصرار بر عیرقانونی نشان دادن هر چه بیشتر این بورسیه ها هستند و از طرفی نجفی به واقعیت غیرقانونی بود آنها سهوا اقرار نموده، حالا دستپاچه شدند که به نحوی قضیه را جمع تا به نفع خود از آن بهره برداری کنند.
لذا امروز نجفی دست به دسته بندی چهارگانه ای از این بورسیه ها زده تا بدین وسیله تعداد بیشتری از آنها را غیرقانونی اعلام کنه و حوراک غوغا و همهمه را از رسانه ها و دوستانشان نگیرد