جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بانک جهانی فاسد است

يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 231436
نشریه اقتصادی فوربس با انتشار نتایج تحقیق ۵ ساله خود نوشت فساد و پنهان کاری در جای جای بانک جهانی رخنه کرده به طوری که این نهاد مالی بین المللی را به یکی از ناکارآمد ترین نهادهای مالی جهان تبدیل کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه اقتصادی فوربس طی گزارشی نوشت بانک جهانی که به طور سنتی تحت کنترل آمریکا قرار دارد ناکارآمد است و تلاش می کند عدم پاسخگویی و فساد در بدنه خود و همچنین روند پیچیده و غیرمعقول در ارائه وام های خود را پنهان کند.
 
بر اساس این گزارش، فساد و عدم پاسخگویی، بانک جهانی را که یکی از قدرتمند ترین نهاد های مالی بین المللی شناخته می شود، به یکی از ناکارآمد ترین نهادهای مالی جهان تبدل کرده است.
 
در این گزارش آمده است: «بر اساس ده ها بررسی انجام شده در طی هفته های اخیر و مرور هزاران صفحه از مدارک داخل سازمان، باید گفت که علیرغم تلاش های یک دهه گذشته برای انجام اصلاحات، مشکلات بانک جهانی بدتر شده، نه بهتر.»
 
به نوشته فوربس، انتخاب اوباما برای تصدی ریاست این سازمان، یعنی دکتر جیم یونگ کیم، کمک چندانی به بهتر شدن اوضاع نکرده و تنها تلاشی برای اعمال نظارت بیشتر دولت آمریکا براین نهاد بین المللی بوده است.
 
به گفته افرادی که در بانک جهانی حضور دارند، کیم «شانس کمی برای حل مشکلات دارد... مگر اینکه خود را برای سازماندهی مجدد کل سیستم فعلی آماده کند.»
 
گزارش فوربس، ماهیت مشکلات بانک جهانی را، نظری، ساختاری و فرهنگی عنوان می کند. بر اساس این گزارش در حالی که مدیران از قدرت نظارتی کافی برخوردار نیستند، فساد در جای جای این سازمان نفوذ کرده است.
 
این نشریه در ادامه نوشت:«گزارش های داخلی نشان می دهد که بطور مثال، حتی پس از ممنوع شدن برداشت از بودجه توسط زولینک (رئیس قبلی بانک جهانی) برخی مدیران، یک سیستم خارج از چهارچوب بودجه ای را اعمال کرده اند و در این حال دیگر مقامات جهت ثروت اندوزی و ارتقای موقعیت خود در درون بانک از سیستم این نهاد مالی بهره جسته اند.»
 
منابع مطلع اخیرا از جابجایی حدود 2 میلیارد دلار پول بدون انجام هر گونه محاسبه به بهانه ایرادات رایانه ای در بانک جهانی خبر داده اند.
 
مشکل فرهنگی در داخل بانک جهانی نیز ریشه هایی بس عمیقتر دارد. این بانک چنان نگران از بین رفتن آبرو و اعتبار خویش است که به جای حل مشکلات و موضوعات منفی، آنها را پنهان می کند.
 
بر اساس گزارش فوربس، مشکلات بانک جهانی زمانی آغازشد که اهداف این بانک که پس از جنگ جهانی دوم برای کمک به بازسازی اروپا و ژاپن آسیب دیده از جنگ تاسیس شده بود، به سمت کمک به کشورهای فقیر تغییر یافت.
 
پس از گذشت 50 سال از عمراین بانک، مدیریت آن در دهه 90 میلادی به این نتیجه رسید که مبارزه با فقر تنها به معنای تزریق پول به پروژه ها نیست، بلکه ایجاد برخی نهادها وظیفه ای مهمتر است. گردشگرانی که از بنگلادش دیدن می کنند، همواره این سوال را مطرح می کنند که «چرا سازمانی که به اجرای سیاست های فقر زدایانه خود در کشورهای فقیر می بالد، اینقدر دیر به وظیفه خود پی برده است؟»
 
به عقیده ریچارد بهار، روزنامه نگار مجله فوربس که به مدت 5 سال بر فعالیت های بانک جهانی متمرکز شده، فرآینده اختصاص بودجه، تصویب و اعطای وام در این نهاد مالی به صورت نامعقولی پیچیده است. وی می گوید: « اغلب مردم وظیفه بانک جهانی را با وظایف صندوق بین المللی پول اشتباه می گیرند، بانک جهانی بر خلاف صندوق بین المللی پول هم با بخش خصوصی و هم با بخش دولتی کشورها در ارتباط است و با توجه به اینکه تعداد پروژه ها و مبالغ پولهای رد و بدل شده هنگفت است، بنابراین شیطنت، فساد و لاپوشانی هم طبیعتا زیاد می شود، بخصوص اینکه هیچ نهادی قدرت نظارت بر فعالیتهای بانک جهانی را ندارد.»
 
این نشریه در پایان نوشت با توجه به عمق فساد در بانک جهانی عجیب نیست که زولیک به هیچ وجه حاضر نمی شود برای تکمیل این گزارش با خبرنگار فوربس مصاحبه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *