پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
انتشار اسنادی فاش شد:

حمله عمدی اسراییل به ناو آمریکایی

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 56097
یک نشریه آمریکایی با اشاره به حمله عمدی اسراییل به ناو آمریکایی در جریان جنگ 6روزه نوشت که رییس‌جمهور وقت آمریکا در این زمینه گفته بود: برای من مهم نیست که این ناو غرق شود، بلکه مهم این است که یک کشور دوست (رژیم صهیونیستی) را نرنجانیم!

به گزارش شبکه ایران به نقل از نشریه امریکن فری پرس، انتشار کتابی در رابطه با جزییات حمله رژیم صهیونیستی به یک ناو آمریکایی در جریان نبرد شش روزه اسراییل با کشورهای عربی، موجب حیرت‌زدگی بسیاری از آمریکاییان شده است.

بنابر این گزاش، "ال هاچینسون"، در گزارشی با بررسی کتاب "حمله به لایبرتی" نوشت: هشتم ژوئن 1967 و در جریان نبرد شش روزه، رژیم صهیونیستی به طرز شگفت‌آوری به یک ناو جاسوسی آمریکا که در ساحل مصر قرار داشت حمله کرده است. این در حالی است که مصر در آن زمان به عنوان دشمن رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد.

امریکن فری پرس به نقل از هاچینسون می‌افزاید: در حمله غافلگیرانه رژیم صهیونیستی به ناو آمریکایی "یواس‌اس لیبرتی"، 34 تن از خدمه این کشتی کشته و 171 تن دیگر زخمی شده بودند. 

غرق شدن کشتی‌مان مهم نیست؛ نباید دوستی مثل اسراییل را برنجانیم!

این کارشناس غربی با بیان این مسئله که چیزی که ما نمی‌دانیم و شاید هیچ‌گاه معلوم نشود این است که چرا اسراییل دست به چنین حمله‌ای زد؟ ، تصریح کرد: لیبرتی به وضوح دارای نام و نشان و بود و پرچم آمریکا را نیز برافراشته بود. به علاوه علارغم ادعای اسراییلی‌ها مبنی بر اشتباه گرفتن ناو آمریکایی با کشتی‌های مصری، این ناو هیچ‌گونه شباهتی با کشتی‌های مصری نداشت.

این گزارش با بیان این که هیچ‌گاه نیز نخواهیم فهمید که چرا دولت ایالات متحده پاسخ بسیار نامناسبی به این اقدام رژیم صهیونیستی داد، ادامه می‌دهد: مگر آنکه به این باور برسیم که لابی صهیونیستی در واشنگتن آنقدر قدرتمند بوده و هست که تمامی سیاستمداران آمریکایی احساس می‌کردند در صورت موضع‌گیری علیه رژیم صهیونیستی با خشم و غضب لابی صهیونیست مواجه می‌شوند.

امریکن فری پرس با بیان این که پس از حمله آگاهانه رژیم صهیونیستی به ناو جاسوسی آمریکا، هرگونه روند تحقیق به منظور حقیقت‌یابی در این رابطه از سوی دولت آمریکا منع شد، افزود: از سوی دیگر همچنان این ابهام باقی مانده است که چرا رییس‌جمهور وقت آمریکا از اعزام نیروهای کمکی برای نجات ناو لیبرتی ممانعت به عمل آورد.

این در حالی است که بنابر گفته منابع دیپلماتیک و نظامی، رییس‌جمهور وقت آمریکا در رابطه با دستو لغو عملیات نجات لیبرتی گفته بود: برای من مهم نیست که این ناو غرق شود، بلکه نباید یک کشور دوست ( رژیم صهیونیستی) را برنجانیم.

نیرنگ‌های دیپلماتیک اسراییل هر آمریکایی را برآشفته می‌کند

این تحلیل‌گر غربی در ادامه گزارش خود با اشاره به همزمانی حمله به ناو آمریکایی و مشکلات آمریکا در ویتنام، نوشت: حمله به ناو لیبرتی هنگامی رخ داد که جنگ در ویتنام در وضعیت بدی قرار داشت و رییس‌جمهور "لیندون جانسون" نیز به دلیل ترس از شکست، دچار وضعیت نامناسبی شده بود.

هاچینسون با تاکید بر لزوم عبرت‌آموزی از خیانت اسراییل به عنوان دوست و شریک دیرینه آمریکا تصریح کرد: متاسفانه درس‌هایی که می‌بایست از داستان لیبرتی آموخته می‌شد، مانع از آن نشد که ایالات متحده یک ناو جاسوسی دیگر یعنی ناو " یواس‌اس پوعبلو"، را نیز به خطر نیندازد.

بطوریکه تنها هفت ماه پس از حمله به ناو لیبرتی، ناو پوعبلو نیز توسط نیروهای کره شمالی در آب‌های بین‌المللی گرفته شد و به همراه خدمه و کارکنانش عنوان گروگان تا حدود یک سال بعد از آن نگهداری شد.

نویسنده این گزارش با اشاره به عدم ارایه اطلاعات کافی از سوی رژیم صهیونیستی در رابطه با چگونگی حمله به لیبرتی نوشت: اگرچه رژیم صهیونیستی به خاطر حمله به ناو لیبرتی عذرخواهی کرد اما خودداری و یا به قول این رژیم " عدم توانایی" در ارایه توضیحات پذیرفتنی و قابل باور، به عنوان توهینی به قربانیان و خانواده‌های آنها محسوب می‌شود.

این تحلیل‌گر مسایل سیاسی در پایان گزارش خود می‌نویسد: هر کسی که داستان فساد و خرابکاری 42 سال پیش رژیم صهیونیستی و آمریکا را بخواند، از اشتباهات و نیرنگ‌های دیپلماتیک و نظامی دو طرف برآشفته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *