پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

آمریکا: اولویت ترکیه، مبارزه با «داعش» نیست

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 409772
مدیر اطلاعات ملی آمریکا اظهار داشت برای ترکیه، مبارزه با داعش یک اولویت نیست و این موضوع روند انتقال جنگجویان خارجی را از خاک این کشور به سوریه تسهیل می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «اسکای نیوز» نوشت: «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دیروز در سخنانی در نشست کمیسیون نیروهای مسلح سنا تصریح کرد ترکیه به مشارکت در جنگ علیه گروه تروریستی داعش اهمیتی نمی‌دهد، ترکیه «منافع و اولویت‌های دیگری را در نظر گرفته است.»

به گفته کلاپر، نظرسنجی‌ها در ترکیه نشان می‌دهد که ترک‌ها به گروه داعش به عنوان «یک تهدید اساسی» نمی‌نگرند و بیشترین نگرانی مردم ترکیه مربوط به مسائل اقتصادی یا موضوع کُردها است.

این مقام آمریکایی افزود نتیجه همه این مسائل آن است که با «ایجاد جو سهل‌انگاری بویژه در حوزه قانون» در ترکیه زمینه برای انتقال جنگجویان خارجی از خاک این کشور به سوریه فراهم می‌شود به گونه‌ای که ۶۰ درصد از جنگجویان خارجی که وارد سوریه شده‌اند، از خاک ترکیه عبور کرده‌اند.

کلاپر خاطرنشان کرد «همه اقدامات وحشیگرایانه داعش از جمله سر بریدن گروگان‌ها و زنده سوزاندن خلبان اردنی تاثیری تحریک آمیز بر افکار عمومی در خاورمیانه داشته‌اند.»

تحلیلگران می‌گویند ترکیه یک همپیمان «مبهم» در ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش است؛ چرا که از یک سو همواره بر حمایت و مشارکت خود در نبرد با تروریست‌های داعش تاکید می‌کند ولی از سوی دیگر، رفتار ترکیه در ارتباط با استفاده از خاک این کشور به عنوان گذرگاه اصلی تندروها از سراسر جهان برای ورود به سوریه و عراق، به گونه‌ای دیگر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *