پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
بازرس انجمن کتابداری:

فضای کتاب کودک همانند هوا، آلوده است

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 392474
بازرس انجمن کتابداری گفت: نکته مهم در ترویج کتابوانی به کودکان معرفی کتاب های مفید به آنها است؛ چرا که متاسفانه امروزه بازار کتاب کودک بسیار متنوع است.
به گزارش جهان به نقل از رادیو کتاب، محسن حاج زین العابدینی، بازرس انجمن کتابداری در گفتگو با برنامه دیباچه این رادیو با اشاره به روش های ترویج مطالعه در بین کودکان گفت: کودکان دیداری هستند و به عبارت دیگر کارها را از طریق دین می آموزند؛ از این رو اولین روشی که برای ترویج کتابخوانی به کودکان می توان استفاده کرد، خواندن کتاب به وسیله افراد دیگر و مشاهده این رفتار از سوی کودک است.

وی ادامه داد: قطعا برای در وهله اول خودمان مطالعه کتاب را جدی بگیریم و بعد به کودکان اموزش دهیم؛ چرا که هیچ فردی از نصیحت شدن خوشش نمی آید، از این رو تشویق کودکان به مطالعه نیز باید به صورت غیرمستقیم باشد.

بازرس انجمن کتابداری با بیان اینکه باید د خواندن کتاب با هدف ترویج کودکان به این مهم رفتارهای تصنعی داشته باشیم، اظهار داشت: به طور مثال در هنگام خواندن کتابی گاهی بخندیم تا کودکان تشویق به کتاب خواندن شوند.

حاج زین العابدینی تصریح کرد: نکته مهم در ترویج کتابوانی به کودکان معرفی کتاب های مفید به آنها است؛ چرا که متاسفانه امروزه بازار کتاب کودک بسیار متنوع است و این بازار نیز همانند آلودگی هوا، دچار آلودگی هایی است؛ با این حال نهادهای مختلی در کشور مانند شورای کتاب کودک هر ساله اقدام به معرفی کتاب های مفید برای این قشر می کنند که می توان از بین کتاب های معرفی شده، اثری را برای خواندن انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه کودکان با قهرمانان خود بیشتر ارتباط می گیرند، حال ممکن است این قهرمان پدرشان باشد یا مادرشان گفت: با این حال والدین هر دو باید در ترویج کتابخوانی نقش داشته باشند، البته مادران کارهای متنوعی دارند که باید انجام دهند از این رو نمی توانند به صورت مستقیم کتابی را برای فرزندان بخوانند و بهتر است از کتاب های گویا برای ترویج کتابخوانی استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *