جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کارهای اجتماعی را باید تسهیل‌گری کرد

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 383078
شهردار تهران گفت: کارهای اجتماعی را باید تسهیل‌گری کرد نه تصدی گری همچنین در کارآفرینی باید مدیریت کارفرمایی برای کار انجام شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ در نشستی با حضور شهردار تهران،معاونین تخصصی و مدیران کل ستادی شهرداری، عملکرد سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌‌های اجتماعی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

قالیباف شهردار تهران در بازدید از این سازمان و در نشست نظارت ستادی آن، کار در مجموعه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی را پرمشقت توصیف کرد که توأم با فشارهای روحی- روانی بسیار است.

وی خدمت به مردم را در حوزه‌های مأموریتی این سازمان، فرصت مغتنمی بیان کرد که اگر با نیت خیر انجام شود، همراه با امتیازات دنیوی و اجر اخروی خواهد شد.

قالیباف، بخش اورژانسی رویکرد اجتماعی مدیریت شهری را در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی عنوان کرد و این سازمان را با توجه به ویژگی‌های خاصش، از سازمان‌های مهم شهرداری برشمرد. در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، وظیفه اسلامی و انسانی غیر از اداری مطرح است و نباید پیشبرد کارها منطبق و بر اساس مباحث اداری شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خدمات اجتماعی و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، کار زنجیره‌ایی است نه خطی و طولی، بر تکمیل سیکل کارهای اجتماعی تا دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، تأکید کرد و با مثالی در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی، خواستار توقف کارهای خطی و طولی در این حوزه‌ها شد.

قالیباف افزود: باید اجازه دهیم بخش خصوصی و تشکل‌های انسانی،کارشان را انجام دهند. پیمانکاری در کار فرهنگی هیچ معنی نداره و نقض غرض است و پیمانکاری نباید روح حاکم بر کارهای فرهنگی- اجتماعی باشد.

قالیباف در ادامه ضمن اشاره به مباحث انفاق، احسان و نذرهای فرهنگی؛ مدیریت شهری را به نخ‌های تسبیح در تسهیلگری امور اجتماعی تشبیه کرد وخواستار توسعه ی فرهنگ کارآفرینی از طریق توسعه ی این مباحث شده است.

شهردار تهران در ادامه، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌‌های اجتماعی را سازمانی هزینه‌ایی عنوان کردکه باید تمامی واحدهای شهرداری به آن کمک کنند. این سازمان را به گل سرسبد همه سازمان‌های شهرداری تبدیل کنیم تا مهم ترین سازمان در مجموعه شهرداری شود.

حجت الاسلام امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در نشست نظارت ستادی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، در سخنانی، کار در حوزه‌های مأموریتی این سازمان را، بی ریاترین، زلال ترین و علوی مدارترین کارشهرداری توصیف کرد.

وی، رویکردهای اجتماعی مدیریت شهری را برندسازی و نشانه سازی شده بیان کرد و با اشاره به اینکه گردشگری تهران یک سرمایه بزرگ مردمی است که باید از طریق آن کسب و کار ایجاد شود، خواستار همکاری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بخش‌ها و افراد داوطلب و متقاضی همکاری در فعالیت های ناظر بر هبه، انفاق، تابش و غیره شد.

زارع صفت مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌‌های اجتماعی هم در نشست مذکور با اشاره به پیشینه و تاریخچه تشکیل این سازمان، به تبیین مأموریت‌ها و مسئولیت‌های سازمان متبوعش پرداخت و عملکرد گسترده مدیریت شهری را در حوزه‌های مختلف اجتماعی تشریح کرد.

وی چشم انداز فعالیت‌های اجتماعی را برمبنای چارچوب‌‌هایی عنوان کرد که مبتنی بر حمایت از فعالیت های اجتماعی مردم نهاد- توسعه ی رفاه اجتماعی– حمایت از توسعه کارآفرینی و توانمندسازی- توسعه ی گردشگری– کمک به ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه از آسیب ها باشد.

زارع صفت با توضیح راهبردهای اجتماعی مدیریت شهری، بر ارتقاء و بهبود جایگاه مدیریت شهری در مسائل اجتماعی تأکیدکرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با برشماری ابعاد متنوع و متعدد مأموریت‌های سازمان تحت مدیریتش، به خلأهای قانونی مشکلات کار در مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: توسعه ی مشارکت‌‌‌های اجتماعی، چتر و مبنای همه فعالیت‌های اجتماعی مدیریت شهری است.

وی با ابراز تأسف ازکاستی‌‌های موجود فعالیت‌های اجتماعی، افزود: باید در جامعه مشارکت پذیری اتفاق بیفتد و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، مشارکت جو باشد.

مدیرعامل این سازمان همچنین بر ضرورت تغییر نگرش‌های مکانیکی و سخت افزارانه به نگرش‌های ارگانیکی، نرم افزارانه و ایجابی در مسائل اجتماعی تأکیدکرد و خواستار ایجاد و توسعه ی زیرساخت های اجتماعی برای حل مسائل اجتماعی در شهر تهران شد.

زارع صفت در ادامه با تبیین آماری ساماندهی آسیب‌‌های اجتماعی و ارائه خدمات به آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، تلاش‌های انجام شده در این ساماندهی‌ها را فرایند محور عنوان کرد که در بعضی از مواقع، ممکن است بازخوردهای پروژه‌ایی داشته باشد.

وی در پایان اشاره‌ایی هم به لزوم توجه بیشتر و رسیدگی بهتر به نیازهای نیازمندان و بی بضاعت‌ها، توسعه فرهنگ انفاق و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، ایجاد و گسترش بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا (روزبازارها)، ساماندهی ازدواج‌های آسان، توسعه کارآفرینی و غیره داشته است.

در نشست نظارت ستادی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، معاونین توانمندسازی و مشارکت‌های عمومی، و توسعه رفاه اجتماعی و گردشگری سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی نیز به تبیین مأموریت‌ها و تشریح فعالیت‌های حوزه‌های کاریشان پرداخته‌‌‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *