شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱

وزارت بهداشت؛ قربانی استعمال دخانیات

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 381575
وزیر بهداشت در یادداشتی عنوان داشت که وزارت بهداشت خود قربانی استعمال دخانیات است، چرا که بخش عمده‌ای از اعتبارات‌ این وزارتخانه صرف درمان بیمارانی می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر؛ نخســتین نشسـت ســتاد کشــوری کنترل دخانیات در دولت یازدهم تشکیل شد. در آن جلسه تأکید کردم که تا به حال سـیاست‌‎ها و تصمیـمات این ســتاد برای مبارزه با استعمال دخانیات مـوفق نبـوده؛ دلیل آن هم آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشـــور طی سـال‌های اخیــر اســت؛ بنابراین باید مسـیرمان در کنتـرل مصرف دخانیــات و مبارزه با آن را تغییر دهیم. خوشبختانه همه اعضاء جلسه، عزمی جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه واقعی با استعمال دخانیات داشتند. تأکید بر این موضوع از آن جهت مهم است که گاهی اوقات در یک حوزه تصمیمات غلطی گرفته می‌شود که اصرار بر اجرای آن‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست.

برای مبارزه با دخانیات، در کل کشور نیاز به یک حرکت عمومی و اراده‌ای جدی داریم؛ قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و از همه مهم‌تر مردم باید این خطر را درک کنند. از سوی دیگر برگزار کردن سالیانه یک جلسه کشوری، بیشتر حرکتی نمادین است و با این نوع برخورد، نمی‌توانیم از کاهش عمر ناشی از استعمال دخانیات ایرانی‌ها جلوگیری کنیم. باید بپذیریم که حذف کامل تولید سیگار میسر نیست ولی با تشکیل کمیته‌ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات، می توان امکانی را فراهم کرد تا از طریق مردم و مشارکت‌های مردمی تخلفات در حوزه دخانیات را کاهش دهیم.

فقط در طول ۵ سال گذشته مصرف سیگار در کشور دو برابر شده و این نشان می‌دهد راه درستی را برای کنترل مصرف دخانیات طی نکرده‌ایم. در این زمینه می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی موفق هم استفاده کنیم. اجرایی شدن چنین برنامه‌هایی در کنار همکاری مؤثر مردم، به یقین باعث کاهش مصرف سیگار خواهد شد.

در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد می‌شود در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است. افزایش مالیات بر سیگار نیز می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با قاچاق داشته باشد. البته مبارزه با دخانیات تکلیفی نیست که فقط بر عهده وزارت بهداشت باشد. در واقع این وزارتخانه خود قربانی استعمال دخانیات است. چرا که بخش عمده‌ای از اعتبارات‌مان صرف درمان بیمارانی می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.

امیدوارم با توجه به تأکید شخص رئیس جمهور برای افزایش سطح سلامت در جامعه که فرصت مناسبی را فراروی ما قرار داده، گامهای موثرتر و واقع‌بینانه‌تری به منظور کاهش مصرف دخانیات برداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مجلس باید طرحی را به تصویب برساند که طی آن افرادی که مواد دخانی استعمال می کنند حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و یا از تعرفه های خدمات بهداشتی دولتی (یارانه ای) محروم شوند. این چه معنی دارد که بقیه افراد جامعه هم باید دود و دم این افراد رو تحمل کنند هم سرانه هزینه های بهداشتی آنها را بپردازند؟! چرا باید دولت (وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط) برای این قشر چندین بار هزینه کند؟ 1- اول از همه هزینه های تبلیغاتی و فرهنگی که دولت متحمل می شود تا باعث پیشگیری و عدم مصرف این قشر شود 2- بعد هم از بابت ورود قاچاق این نوع مواد کلی ضرر اقتصادی متحمل شود 3- دست آخر هم درمان این قشر که تازه اگر هم بیمه ای پرداخت کرده باشند به اندازه بقیه است، باید چندین برابر برای بهبودی آنها هزینه شود!
مجلسی ها لااقل شما یه کاری کنید!