چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

سپرموشکی آمریکا روی گرده شیوخ حاشیه!

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 421273
منابع آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد هفته آینده در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس تمام تلاش خود را به کار گیرد تا به همپیمانان عرب خود در منطقه خلیج فارس کمک کند یک سپر دفاع موشکی در منطقه علیه ایران ایجاد کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، منابع آمریکایی اعلام کردند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده تمام تلاش خود را به کار ‌می‌گیرد تا به همپیمانان عربی خود در منطقه خلیج فارس کمک کند تا یک سامانه دفاع موشکی در منطقه ایجاد کنند.

آمریکا مدعی است که این دفاع موشکی به منظور دفاع در مقابل تهدیدات موشکی ایران به وجود می‌آورد تا در حالیکه مذاکرات هسته‌ای پیش می‌رود، نگرانی‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس را کاهش دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آمریکایی اعلام کردند که پیشنهاد اوباما برای ایجاد یک سامانه دفاع موشکی در منطقه همراه با افزایش تعهدات امنیتی آمریکا به کشورهای عربی، فروش تسلیحات و رزمایش‌های نظامی مشترک می‌باشد.

در حالیکه یک هفته تا میزبانی اوباما از سران ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در کاخ سفید و سپس «کمپ‌دیوید» زمان باقی مانده است، مشاوران وی در نشست‌های قبل از برگزاری نشست اصلی، با دیپلمات‌های عربی درباره گزینه‌های موجود بحث و گفت‌وگو کردند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که هیچ تصمیم نهایی درباره پیشنهادهای احتمالی آمریکا درباره سامانه دفاع موشکی و موارد دیگر اتخاذ نشده است.

باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه مه (برابر با ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه) در کاخ سفید و مجموعه «کمپ دیوید» میزبان رهبران کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس خواهد بود.

اوباما بعد از آن از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس دعوت کرد تا به واشنگتن سفر کنند که ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) ماه گذشته میلادی در شهر «لوزان» سوئیس به تفاهم هسته‌ای رسیدند.

برخی کشورهای عربی همپیمان آمریکا از جمله عربستان سعودی درباره توافق هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و تأکید داردند که این توافق از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری نمی‌کند.

یکی از مقامات آمریکایی درباره نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اوباما در واشنگتن گفت که این نشست یک خیابان دو طرفه است که در آن واشنگتن، سران خلیج‌فارس را وادار می‌کند تا به دشمنی‌های داخلی خود پایان دهند و راههایی را برای همکاری بهتر به منظور دفاع از خود بیابند.

طبق این گزارش، اوباما در نشست هفته آینده در کمپ دیوید در صدد است به همپیمانان عربی خود در خلیج‌فارس اعمال فشار کند که اقدامات بیشتری را برای یکپارچه کردن ارتش ناهماهنگ خود صورت دهند و در راستای ایجاد یک سپر دفاع موشکی علیه ایران همکاری کنند. این اقدامات احتمالاً به تشکیل یک کارگروه مشترک عالیرتبه به رهبری پنتاگون نیاز دارد.

کشورهای عربی خلیج‌فارس، پیشتر سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا همچون سامانه پاتریوت که توسط شرکت «ریتون» و دفاع ضدموشکی «تاد» که توسط شرکت «لاکهید مارتین» ساخته شده است را خریداری کرده‌اند اما اوباما در حال حاضر به آنها اعمال فشار می‌آورد تا ابتکار عملی را که اواخر ۲۰۱۳ توسط «چاک هیگل» وزیر دفاع سابق آمریکا پیشنهاد شد را اجرا کنند.

برنامه فوق به شورای همکاری خلیج‌فارس اجازه می‌دهد تجهیزاتی را بعنوان یک قطعه خریداری کنند و به کمک آمریکا شروع به وصل کردن رادار‌ها، سنسورها و شبکه‌های هشدار سریع به یکدیگر کنند اما برخی از کشورهای عربی این پیشنهاد را نپذیرفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آمریکا خوب از آب گل آلود منطقه ماهی میگیرد. مسلمانان چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟