جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۵
۸

پاسخ مهم رهبر انقلاب به استفتاء درباره مسابقات تلفنی 909

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 355772
مدتی است پای مسابقات تلفنی ۹۰۹ به تلویزیون باز شده است. این شماره‌ها پیش از این بیشتر در برنامه‌های کودک مورد استفاده قرار می‌گرفت و در جلب نظر مخاطب گروه کم‌سن موفق بود اما اکنون کارایی جدیدی از این امکان پیش روی تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی نمایان شده است.
پاسخ مهم رهبر انقلاب به استفتاء درباره مسابقات تلفنی 909
گروه فرهنگی جهان نيوز: همچنان که در نوروز ۹۳ شاهد پخش مسابقه تلفنی «نو در دو» با شماره ۹۰۹ بودیم. با این تفاوت که هزینه این مسابقه از دقیقه‌ای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به علاوه هزینه تماس معمول این شماره‌ها، به هر دقیقه هزار تومان به علاوه هزینه تماس تغییر کرده بود.

مسابقه با تبلیغات مداوم و استقبال مردم برگزار شد و پس از پایان، نتایج قابل توجه بود؛ برخی شرکت‌کنندگان بیش از ۳ هزار امتیاز کسب کرده‌‌اند.

یک شرکت کننده با ۲۱۰ امتیاز می‌گوید که جایزه پاسخ صحیح به هر سوال ۱۰ امتیاز بوده و حدود ۲۰ دقیقه در این مسابقه از تلفن استفاده کرده است.

به این ترتیب هزینه شرکت در مسابقه برای او حدود ۲۰ هزار تومان خواهد شد.

شرکت کننده دیگری برخلاف شرکت‌کننده قبلی معتقد است: پاسخ‌گویی به هر سوال به حدود ۳۰ ثانیه زمان نیاز داشته است؛ نه یک دقیقه.

با فرض صحت گفته شرکت‌کننده دوم و احتساب ارزان‌ترین حالت، به نظر می‌رسد مشترکانی که امتیاز هزارتایی کسب کرده‌اند، بیش از ۵۰ دقیقه مکالمه داشته‌اند و حداقل مبلغ ۵۰ هزار تومان به صورت حساب تلفن آنها اضافه شده ‌است که در عمل یقینا دقایق حضور در مسابقه از این محاسبه بیشتر بوده است.

با مشاهده فهرست برندگان این مسابقه مشاهده می‌شود که اتفاقا شمار دارندگان بیش از هزار امتیاز کم نیست و بسیاری نیز امتیاز ۳ هزار تایی کسب کرده‌اند. این افراد حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای شرکت در مسابقه هزینه کرده‌اند.

به طور یقین در نهایت بهترین نتیجه متعلق به برندگان است. اما برای باقی شرکت‌کنندگان که به قید قرعه در این مسابقه برنده شده‌اند، به خصوص دارندگان امتیازهای بالا موضوع به صورت معکوس پشیمان کننده خواهد شد.

در این رابطه خبرنگار فرهنگی جهان نيوز از دفتر رهبر معظم انقلاب استفتاء کرده که متن آن به شرح زیر است:

سوال: با سلام / مدتی است مسابقاتی توسط ارگانهای فرهنگی کشور برگزار میشود که فرد طی تماس با شماره تلفن مخصوصی به سوالاتی ضبط شده پاسخ میدهد و مسابقه تا زمانی که فرد آماده پاسخ دادن است ادامه پیدا میکند و به ازای هر دقیقه شرکت در این مسابقه مبلغ ۱۰۰۰ تومان بر روی قبض تلفن او محاسبه میشود ( یعنی کسب امتیاز بیشتر منوط به پرداخت هزینه بیشتر است و طبیعتا این هزینه برای همه شرکت کنندگان یکسان نیست و آنهایی که زمان بیشتری را صرف پاسخ دادن کرده اند مبلغ بیشتری پرداخت میکنند) و نهایتا ارگان مذکور از بین افرادی که تماس گرفته اند و از آنها مبالغ متفاوتی اخذ شده، به تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی میدهد و مابقی درامد حاصله را صرف هزینه های جاری خودش میکند که البته شرکت کنندگان نیز از این هزینه کردها کاملا بی اطلاع بوده و از ابتدا نیز در جریان نبوده اند، آیا حضرت آقا کسب چنین درآمدهایی را اگر سوالات پرسیده شده مربوط به مسائل دینی و یا فرهنگی باشد مجاز میدانند؟ آیا درآمد حاصل از تماس گرفتن کودکان بدون اجازه والدین با این مسابقات که طبعا هزینه تماس را باید والدین بپردازند قابل استفاده است؟

پاسخ معظم له:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بصورت ذکر شده اشکال دارد.
موفق و مؤيد باشيد.


به گزارش جهان، البته ‫این نکته هم بدیهی است که همه مسابقات تلفنی اشکال شرعی و قانونی ندارند اما مورد مذکور چون شبیه بخت آزمایی است و پول جایزه از جیب شرکت کننده تامین می شود، ایراد دارد‬.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آيا پول جوايز بانكي هم اشكال دارد، چون از جيب مردم تامين مي شود؟
انصاف
Iran, Islamic Republic of
چرادراین مملکت امام زمان اول کاررا انجام می دهندوبعد بدنبال حکم آن می روند ؟چرا کسی رسیدگی نمی کند .
مانند اینکه بانک ها طلای صوری می فروختند
در فرض سوال اصلا نیازی به استفتا نیست. اگر کسی عقل داشته باشد در این دامها گرفتار نمی شود. اگر هم عقل نداشته باشد همان بهتر که پولش را در چنین کارهای بی ضرری خرج کند.
mahammad
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا فرموده اند به صورت ذکر شده اشکال دارد!
یعنی جواب آقا منوط به مواردی که ذکر کردین یکی از این موارد عدم اطلاع از هزینه ایست که شرکت کننده در این مسابقه باید روی قبضش اعمال و پرداخت بشه به احتمال زیاد اگر در متن استفتاء ذکر می کردین هزینه های اعمال شده با اطلاع شرکت کننده است شاید جواب استفتاء فرق می کرد!!
پس فکر نمی کنم آقا به خاطر بخت آزمایی بودن آن اشکال کرده باشند بهتر بود این قید بخت آزمایی هم در متن استفتاء آورده میشد! چون اکثر مسابقات تلفنی بخت آزماییه!
Iran, Islamic Republic of
صدا و سيما بدليل استخدامهاي غير مرتبط و جذب تعداد زيادي نيروي قراردادي، حال در تامين هزينه ها درمانده و پولي كه بايد صرف برنامه سازي كند، صرف حقوق و پاداش مديران شده است.
United States
سلام
هر مسابقه ای که جوایز آن بوسیله شرکت کنندگان تامین شود اشکال دارد
ممد
United Kingdom
مخابرات جلو انها را بگیرد اینطور قراردادها را تنظیم نکند
خیلی جالب بود فرمودن به صورت ذکر شده، یاد دستیابی به آنچه مرقوم داشته اید افتادم
واقعا چه رهبر هوشمندی داریم