پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

باید دلار را از مبادلات خود حذف کنیم

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 355673
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه توانسته‌ای تحریم ها را دور بزنیم گفت: باید ۱۰ درصد برای جابه‌جایی پول هزینه شود، مگر نمی‌شود دلار را حذف و با واحد پول دیگری مثلا واحد پول کشورهای مبداء‌ و مقصد معاملات را انجام داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم دقایقی پیش در همایش اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا در محل دانشگاه فردوسی اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد وجه تمایز اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است، امروز کشورهایی در اروپا هستند که در حال گذران از اقتصاد ریاضتی بوده و این کشورهابه دلیل اینکه هزینه‌هایشان بیشتر از درآمدشان بوده دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت داخلی این کشورها نتوانسته توازن میان درآمد و هزینه برقرار کند، افزود: با توجه به اینکه کمک‌های خارجی نیز کمکی به این مسئله‌ نکرده به این نتیجه رسیدند که باید این ریاضت را تحمل کنند و اسم این اقتصاد را اقتصاد ریاضتی می‌گذارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در ایران توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد چرا که پیش از آن در ادبیات اقتصاد چیزی به نام اقتصاد مقاومتی نداشتیم و منظور از اقتصاد مقاومتی این است که ایران در ۳۵ سال گذشته تحت فشار غرب و سیاست‌های سلطه جویانه بین‌المللی بود.

وی تصریح کرد: البته ما از ابتدا و از همان زمان جنگ تحمیلی نیز مورد تحریم قرار گرفتیم اما تفاوت در این بود که ما در برابر تمام این فشارها و تحریم‌ها مقاومت کردیم و نکته جالب اینجاست در همین شرایط تحریم به تسلیم واداشته‌ نشدیم بلکه این تحریم ها سبب شد تا تسهیلات، علم و فناوری ما رشد چشمگیری پیدا کند که نظیر آن را در فناوری هسته‌ای می‌بینیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه این دستیابی و دستاورد حاصل مقاومت است، گفت: در این مسیر برخی از مقاومت ایران الگو گرفته که نمونه آن را در حزب‌الله لبنان و سازمان جهاد و حماس فلسطین شاهد هستیم و هر جا که از این الگوی مقاومت استفاده کردند موفق شدند و ما امروز دیگر تنها نیستیم و بازوهایی داریم و عمق استراتژیکی از نظر مقاومت داریم.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط اساسی ضعف در کشور ما اقتصاد است، گفت: دشمن نیز این نقطه ضعف را درک کرده و همین موضوع را مورد هدف قرار داده، متاسفانه با وجود اینکه در بسیاری از حوزه‌ها کاهش وابستگی را داشتیم اما در حوزه وابستگی به فروش نفت خام کاهشی نداشته و نکته مهم‌تر اینکه این فروش صرف بودجه عمومی کشور می‌شود، اگرچه در این حوزه سیاستگذاری‌هایی شده اما اتفاقی نیفتاده و تجربه نشان داده که هر گاه قیمت نفت شیرین‌تر شده وابستگی ما هم بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما روزانه ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه نفت باید بفروشیم که این با حساب و کتاب رقمی حدود ۸۰ میلیارد دلار در سال می‌شود و با این رقم می‌توان گفت این نوع اقتصاد ما را اسیر نفت کرده که امیدواریم اقتصاد ما از این وابستگی بزرگ درآمده و کمتر به فروش نفت خام بپردازیم.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی می‌خواهد بگوید ایران باید از نظر اقتصادی روی پای خود ایستاده و وابستگی‌ها را کاهش دهد گفت: تحریم یکی از عوامل روی آوردن به اقتصاد مقاومتی بوده و شرایط ما از حیث اینکه در مقابل دنیای استبکار ایستاده‌ایم به گونه‌ای بوده که حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود باز هم باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم چرا که کشور ما راهی را می‌رود که متفاوت از آن چیزی است که نظام سلطه مقابل ملت‌ها گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز استکبار و در رأس آن آمریکا نمی‌توانند جنگ نظامی علیه ایران راه‌اندازی کنند گفت: اگر می‌توانستند جنگ نظامی ایجاد کنند نظام ما را نابود می‌کردند اما قدرت این را ندارند آن هم از این حیث بوده که قدرت نظامی ایران بشدت ارتقاء پیدا کرده است، البته نمی‌گویم که آمریکا از نظر قدرت نظامی در برابر ایران کم می‌آورد اما وارد جنگی نمی‌شود که نمی‌داند آخرش چه می‌شود و به طور حتم در این جنگ بازنده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: این سیاست‌ها در ۲۴ ا ابلاغ شده که نکات مهمی را دربر دارد که از جمله آن استفاده از ظرفیت‌های درونی است و یکی از مهمترین ظرفیت‌ها ظرفیت‌های انسانی بوده که کمتر کشوری از این نعمت برخوردار است، امروز در نسل جوان ما باید ظرفیت رشد علمی پدید بیاید و البته خوشبختانه هر از چندی خبرهایی خوشحال کننده در مورد فتح قله‌های علمی توسط جوانان ایران می‌شنویم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر شرکتهای دانش‌بنیان بوده که این شرکتها وظیفه تبدیل عمل به محصول و تجاری‌سازی آن را برعهده دارند، تاکنون حدود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که البته در برنامه پنجم ۲۰ هزار شرکت هدفگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت درونزا به کار جمعی تکیه کرد گفت: مسئله مهم این است که باید کار جمعی تبدیل به یک فرهنگسازی در کشور شود، همچنین مسئله مهم دیگر در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی کارآفرینی بوده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد:‌ زمانی مجموعه انسانی دولت حدود ۲ میلیون و اندی بود که امروز تعداد این نیروها حدود ۳.۵ میلیون نفر است یعنی دائما نیروهای انسانی اضافه می‌شوند، زمانی ما در آموزش و پرورش ۱۹ میلیون دانش‌آموز با حدود ۹۶۰ هزار معلم داشتیم که امروز حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز با بیش از یک میلیون ۳۰۰ معلم را شاهد هستیم و همین افزایش نیرو خود مشکل‌ساز است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید سن بازنشستگی کاهش یابد و شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم هر چه سریعتر به گونه‌ای تخلیه نیرو داشته باشیم تا فرصت حضور جوانان در عرصه‌های کاری و فعالیت‌های اجتماعی بیشتر شود و همین بی‌ توجهی به مقوله کارآفرینی نقصی است که باید به آن توجه شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ارقام در حوزه واردات نشان می‌‌دهد که ما تا حدودی توانسته‌ایم تحریم‌ها را دور بزنیم، گفت: در سال ۹۱، ۴۵ میلیارد دلار و در سال گذشته ۳۷ میلیارد دلار واردات داشتیم و این یعنی توانسته‌ایم تحریم‌ها را تا حدود زیادی دور بزنیم. اما مسئله اینجاست که باید ۱۰ درصد برای جابه‌جایی پول هزینه شود، چرا؟ مگر نمی‌شود دلار را حذف و با واحد پول دیگری مثلا واحد پول کشورهای مبداء‌ و مقصد معاملات را انجام داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه کشورها از دلار استفاده می‌کنند و در واقع آمریکا حق آقایی خود را بر ملت‌ها از طریق همین دلار انجام می‌‌دهد، باید توافقات دو جانبه‌ای بین کشورهایی که بیشترین مبادلات را دارند انجام پذیرد تا این مبادلات به واحد پول کشور مبداء و مقصد انجام شود. البته باید سیاست‌های پولی را در نظر گرفته و حفظ کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها یک مفهومی در ذهن مردم جا انداخته و یک مفهوم متفاوت‌تری در ذهن سیاستگذاران به وجود آورده است، در ذهن مردم هدف از هدفمندی یارانه‌ها دریافت پول بوده و در ذهن سیاستگذاران رفتن به سمت کاهش مصرف و مدیریت مصرف انرژی است.

وی افزود: باید توجه داشت که شدت انرژی در کشور ما ۶ برابر میانگین جهانی بوده و این اسراف در نهایت خود در بخش تولید و مصرف انرژی انجام می‌شود که باید این الگوی مصرف اصلاح شده و همه اینها به خاطر این است که ما انرژی ارزان و رایگان داریم و هدفمندی یارانه‌ها برای ارائه انرژی با قیمت واقعی خود و مدیریت صحیح مصرف آن است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب که مدام به این مسئله می‌پردازند که مجلس در دولت قبل و در برابر تخلفات آن دولت سکوت می‌کرده و در این دولت فعال شده‌اند، معلوم است که روزنامه‌ها خارج زندگی می‌کردند و در جریان نبودند، دو سال است سوال از رئیس جمهور انجام می‌شود و آیا این به معنی نظارت نکردن و سکوت است.

وی تاکید کرد: مجلس در دولت قبل مدام در برابر دولت قانون وضع می‌کرد و در نهایت رئیس جمهور دولت گذشته نسبت به این مسئله گلایه‌مند شده بود، باید توجه داشته که مجلس ریل‌گذاری می‌کند و دولت باید روی این ریل لوکوموتیورانی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *