پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۷
۲۵

مصرف الکل ایران بیشتر از آمریکاست؟! +جدول

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 395976
بسیاری از مردم هیچگاه آخرین مطالب سایت بهداشت جهانی را رصد نمی کنند؛ اما ترجمه برخی سایت ها از گزارش‌های سازمان جهانی سلامت در رابطه با مصرف الکل کافی بود تا اظهاراتی عجیب شنیده شود!
مصرف الکل ایران بیشتر از آمریکاست؟!  +جدول
به گزارش جهان به نقل از مجله مهر، برخی سایت های داخلی و خارجی و به تبعیت از آن برخی کاربران شبکه های اجتماعی تیتری جذاب با عنوان «رتبه ۱۹ ایران در میان مصرف کنندگان الکل» انتخاب کرده اند که این تیتر برگرفته از این متن است: «در این جدول، ایران به لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه ۱۶۶ را داراست اما اگر کسانی را که مطلقا مشروب نمی‌خورند از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به این ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد.» و به دنبال آن مقایسه رتبه ایران با بعضی کشور‌ها (از لحاظ سرانه مصرف مشروب خوار‌ها و بر اساس لیتر در سال) صورت گرفته است که در آن آمده است:

رتبه ایران: ۱۹
رتبه روسیه: ۳۰
رتبه آلمان: ۸۳
رتبه بریتانیا: ۹۵
رتبه آمریکا: ۱۰۴
رتبه کانادا: ۱۰۵
رتبه ایتالیا: ۱۵۰
رتبه عربستان: ۱۸۴

اما آیا با فرض صحت این آمار و بدون تشکیک در نحوه تهیه این گزارش و اندازه گیری مصرف ایرانیان؛ آیا واقعا وضعیت ترسیم شده در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی صحت دارد؟

«کیوان ابراهیمی» از کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این اظهارات در مطلبی نوشت:

چند ماه پیش، سازمان بهداشت جهانی، نتایج پژوهش مصرف الکل در سال ۲۰۱۴ را در قالب گزارشی مفصل منتشر کرد (کل گزارش ۳۹۲ صفحه ای از اینجا قابل دریافت است). سایت اکونومیست نمودار جالبی را بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش تهیه کرده که در پیوست قابل مشاهده است (دریافت نمودار با کیفیت اصلی از اینجا)

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000395/nf00395976-1.JPG

اعداد و دوایر قرمز رنگ این نمودار مربوط به آمار مصرف الکل، تنها در بین الکل خواران یک کشور است (Drinkers only). واحد عدد مربوط به هر دایره قرمز، لیتر به ازای هر مصرف کننده است که ایران از این لحاظ در رتبه ی ۱۹ دنیا و بالاتر از آمریکا و روسیه قرار دارد، اما این بدین معنا نیست که درصد الکل خواران ایرانی نسبت به آمریکایی ها و روس ها بالاتر است یا اینکه مجموع مصرف الکل در ایران بالاتر از این کشورهاست. بلکه این آمار تنها موید این نکته است که الکل خواران ایرانی (که درصد ناچیزی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند) از همتایان آمریکایی و روس خود فاسد تر بوده و میزان الکل بالاتری را مصرف می کنند.

به عنوان مثال و در بررسی سایر کشورها می بینیم که الکل خواران اماراتی (حدود ۴ درصد از جمعیت این کشور) بطور میانگین هر نفر حدود ۳۴ لیتر الکل در سال مصرف می کنند و امارات از این جهت در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ در حالی که الکل خواران ایرانی (کمتر از ۲ درصد از ایرانی ها) به طور متوسط نفری ۲۵ لیتر الکل مصرف می کنند. الکل خواران روسی و آمریکایی نیز به ترتیب نفری ۲۲ و ۱۳ لیتر در سال مصرف دارند.

اعداد و دوایر آبی رنگ نمودار (که اصل و اساس مطلب در آنها نهفته است) مربوط به آمار مصرف کنندگان الکل در یک کشور نسبت به جمعیت آن است (All adults). ایران از این لحاظ در جایگاه خوبی قرار داشته و کمتر از ۲ درصد جمعیت آن الکل خوارند. از این حیث، ایران در رتبه های آخر جدول (جایگاه ۱۶۶ و در کنار کشورهایی مثل تونس، تاجیکستان، عربستان و سایر ملل اسلامی) قرار دارد که نسبتا جایگاه مناسبی است. جالب توجه است که کشورهای روسیه و آمریکا (که به دروغ گفته شده مصرف الکل کمتری نسبت به ایران دارند) به ترتیب ۱۵ و ۹ درصد از جمعیت کشورشان مصرف کننده ی الکل اند و از این حیث در جایگاه ۴ و ۴۹ جهانی و به مراتب در وضعیتی بدتر از ایران قرار دارند. نکته ی قابل توجه دیگر در این گزارش، مصرف پایین الکل در اکثر کشورهای اسلامی و مصرف بالای این ماده در کشورهای ثروتمند است.

تکیه ی این پژوهش تنها بر آمار رسمی ارائه شده توسط کشورها نبوده، بلکه آمار ارائه شده از راهها و روش های گوناگونی جمع آوری شده که توضیحات مربوط به این روش های پژوهشی و متدهای آمارگیری را می توانید در فصل انتهایی گزارش (که پیشتر لینک آن داده شد) ببینید.

چه نیک است قبل از تایید و تبلیغ و انتشار هر مطلبی که برای اولین بار به گوش مان می‌خورد، برویم و اصل مطلب را کنکاش کرده و به حقیقت دست یابیم. اگر توان این کار را نداریم، سزاست که به متخصصین متبحر و با انصاف رجوع کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
ممنون از نوشتار مبسوط و خوب شما
بنظرم کلا غلط باشه این آمار. چون در کشور ما که خرید و فروش و مصرفش پنهانی است؛‌آمار قابل استخراج یا قابل اعتماد نیست.
دروغه! ديگه انقدر از اين كارا كردن كه داره لوس ميشه!
همين رويه رو شبكه‌‌هاي بسيار موذي مثل بي بي سي توي مسائلي مثل رابطه‌هاي نامشروع و حجاب داره كه با ارائه‌ي آمار و ارقام شاخدار و اشاعه‌ي آمارها نامعتبر و نا دقيق قصد دارن اينطور تلقين كنن كه توده‌ي مردم از اسلام خيلي فاصله دارن و حزب‌الله‌ها نه الان بلكه اول انقلاب هم در اقليت بودن! مثلاً در يك مورد توي يك تيزر تبليغاتي براي يك برنامه خيلي تابلو چنتا خانم رو نشون ميدادن كه در ايران بدون حجاب دارن يه گزارشي ميدن كه فلان درخت داره نابود ميشه و از اين چيزا. يا در منوتو يك برنامه گذاشتن زندگي يه عده از مردمو قبل از انقلاب نشون ميدادن كه بله قبلنا مردم راحت مشروب ميخوردن و زن‌ها همشون فلان طور بودن و غيره!
اونوقت فاسد خطاب کردن الکلی ها رو از کجا اوردی
اگر فاسد نیستن پس فرشته هستن؟
United States
حالا چرا شما بهت بر خورد؟
Iran, Islamic Republic of
از قرآن عزیز من
اون جمعیت الکل خوار کشور انقدر بخورن که دیگر هیچ چیزی نتونن بخورن
البته آنقدر بوخورند که بمییرند ودیگر هیچ
بگو خدا مسئولین فرهنگی را براه راست هدایت کند تا با مبلغ قابل توجه بودجه کشور را براهش هزینه کنند و این جور معضل کمتر شود .
ایرانی
اگر انسانی، انسانی را به خاطر گناهی سرزنش کند، نمیرد مگر اینکه خود به آن گناه مرتکب شود. (امام جعفر صادق). دوست عزیز بهتر است به جای سرزنش برای این قشر جامعه یا به قول شما قشر فاسد دعا کنید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
لطف کنید حدیث را درست بیان کنید:
اگر مومنی، مومن دیگری (کسیکه ایمان به خدا، رسول و روز قیامت دارد نه هر انسانی) را به خاطر اشتباهی (خطا نه معصیت) را مورد شماتت قرار دهد نمیرد مگر اینکه خودش به همان اشتباه دچار شود.
ضمناً امر به معروف و نهی از منکر و بیان مسابل جهت عبرت مهم تر از دعا کردن است و خدا می فرماید ادعونی استجب لکم یعنی دعا کردن خواندن خداست برای اینکه با خدا ارتباط داشته باشیم نه هر مشکلی را با دعا بخواهیم حل کنیم
امیر
خوبه بلاخره تو یه موردم که شده از 8 کشور صنعتی جهان هم جلوتریم!!!
ا
علی
الکل خواران خودشان فاسد نیستند،بلکه بدنشان به سمت فساد و زوال پیش میره!!
برادرجان گناه ازهرنوعش ادمو فاسد می کنه امثال من وتو گناه برامون عادی شده
Iran, Islamic Republic of
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
دیگه چی؟؟؟
آمارسازی است
United States
من یکی که بوی گندش را هم نمیتونم تحمل کنم. خدا از 7 پشت و نسلم دورش کنه .
hosein
France
در حدیث از معصوم نقل شده که اگر شراب خوار دختر خواست ندهید واگر مریض شد به عیادتش نروید واگر مرد در تشییعش شرکت نکنیدو...
دوست عزیز کمی بیایم واقعیت نگر باشیم
مهم نیست چقدر مصرف می کنیم مهم این است مشکلی به نام الکلیسم در جامعه ... داریم یا خیر
اولین مرکز درمانی الکل در ایران شروع بکار کرده است
2- میزان کشفیات الکل توصط نیروی انتظامی را بنگرید
3- تقریبا 7درصد معتادین ما سابقه مصرف الک رو دارند
.........
United States
اره همین جوری خودمون رو گول بزنیم...نه اصلا تو کشور ما نیست..درست مثل بد حجابی ومانتوها ی کوتاه دو درصد دو درصد اومد بالا تا حالا شده پیرهن...خدایا این مسئولین چیکار میکنن ..کشور ما نه البان اسلامیه نه سکولار نه کمونیستیه چیه په
خاکی
جهان جان شما هم جوری تیتر زدید من فکر کردم ایران رتبه 19 مشروب خوری را دارد لطفاً دقت کنید چون بعضی ها اصل مطلب را نمیخوانند ودر جامعه این آمار سیاسی غلط باعث رواج پدیده شوم ... خواری میگردد. تنها راه نجات جامعه از فساد 1- اصلاح خویش بعنوان والدین2- تربیت صحیح فرزندان بر اساس آموزه های دینی(که خود ما مقید والگوی مناسبی برای فرزندان باشیم)3- نزدیکی وانس با قران و اهل بیت وتوکل برخدا در تمام امور.
سودا
خیلی امارتون پرته الکل خواران دایمی سالی کمش400 لیتر مصرف میکنن
علی رسولی
با سلام- این گزلرش غیرقابل قبول است.مصرف الکل در ایران رسمی نیست که قابل اندازه گیری باشد.با چه روشی می توان مصرف مشروبات الکلی را در کشورمان اندازه گرفت؟ آیا مراکز رسمی تولید و فروش مشروبات الکلی داریم؟ آیا مراکز رسمی مصرف و به عبارتی میخانه داریم؟ کسانی که در کشورهای خود عادت به مصرف الکل دارند، ما را در ردیف خود و بالاتر از خود قرار ندهند.نمی گویم مصرف الکل نداریم، فقط می گویم این تحلیل بر هیچ پایه ای استوار نیست.اکثریت جمعیت کشور ما عامل به دین هستند و خوردن الکل را گناه می دانند.درصد جمعیت بی اعتقاد و بی دین آنقدر زیاد نیست که بگوییم مصرف الکل ما از آمریکا و اروپا بیشتر است.