سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

تحلیل یو اس ای تودی از انتخابات ایران

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 458174
یک منبع نزدیک به [دکتر] روحانی در تهران گفت که برای اصلاح‌طلبان به دست آوردن بیشتر کرسی‌های مهم مجلس خبرگان کار دشواری است.
به گزارش جهان به نقل از دیده بان، یو.اس.آتودی ضمن ارائه گزارشی تحلیلی از نگاه محافل آمریکایی به انتخابات آتی ایران،به مواردی اشاره دارد که بسیار قابل تامل است.

مشروح این گزارش را در متن زیر می خوانید:

چند ماه است که اخبار مربوط به ایران بر محور توافق هسته‌ای با غرب و تلاش‌های رئیس‌جمهور [دکتر]حسن روحانی برای تقویت اصلاحات در داخل کشور می‌چرخد.

پس از انجام توافق هسته‌ای ، نظام ایران اکنون بر روی دو تا از مهم ترین انتخابات ها در تاریخ جمهوری اسلامی تمرکز کرده است – انتخابات مجلس و انتخابات مجلس خبرگان. رقابت‌ها و تبلیغات از هم اکنون آغاز گردیده است.

* انتخابات مجلس


در سال ۲۰۰۴ ، تسلط و سلطه اصلاح‌طلبان ایران بر مجلس از بین رفت و پس از آن در سال ۲۰۰۹ اصلاح‌طلبان ایران به خاطر ایجاد درگیری خیابانی با انتخاب مجدد احمدی‌نژاد و تحریک عموم به برپایی تظاهرات‌، به طور کلی از بدنه سیاسی کشور کنار گذاشته شدند. این موضوع باعث دستگیری و ادامه بازداشت رهبران آنها گردید و عناصر دیگر آنها که در درگیری ها موثر بودند نیز رانده شدند.

اما اکنون به خاطر نقش ابزاری برخی اصلاح‌طلبان در انتخاب [دکتر] روحانی در سال ۲۰۱۳ که از آن موقع پست‌های وزارتی در اختیار آنها گذاشته و همچنین بازگشایی مجدد تعدادی از روزنامه‌ها، شرایط برای این بلوک در حال تغییر است. و همچنین برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب دوباره تقویت شدند.

البته این بلوک هنوز هم خنثی باقیمانده زیرا اتهام فتنه همچنان بالای سر چندین فرد برجسته اصلاح‌طلب وجود دارد به خصوص آنهایی که در لبه پیشرفت و ترقی قرار دارند. این احزاب به طور نیمه مستقل از دولت فعالیت داشته و متشکل از میانه‌روها و واقع‌گراها هستند. در حال حاضر اصلاح‌طلبان چندان مورد نظر و مطلوب شورای نگهبان نیستند.( شورای نگهبان گروهی است که می‌تواند با وتو از شرکت کاندیداهای آنها در هر انتخاباتی جلوگیری به عمل آورد).

محبوبیت اصولگرایان نیز به خاطر مخالفت آشکارشان با توافق هسته‌ای که توسط دولت [دکتر] روحانی حاصل شد، کاهش یافته است. ماه پیش در یک جلسه جنجالی در مجلس، یکی از نمایندگان محافظه‌کار علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران را تهدید کرده که در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم.

لاریجانی و ناطق نوری در برکناری افراطیان منافع مشترک با یکدیگر دارند. لاریجانی که فردی نزدیک به [حضرت آیت‌الله] خامنه‌ای بوده و حتی ریاست گروهی در مجلس به نام رهروان ولایت را بر عهده دارد، در سال‌های اخیر به خاطر انتقاد از احمدی‌نژاد و حمایت از [دکتر] روحانی، هدف حمله بسیاری از افراطیان و نیز شعار «مرگ بر...» قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد که معنای عبارت «محافظه‌کار» باید در این انتخابات باز تعریف شود زیرا محافظه‌کارانِ دیروز، به میانه‌روهایِ امروز تبدیل شده‌اند و فقط بخشی از افراد دو آتشه که همچنان مورد حمایت قوه قضائیه، سرویس‌های امنیتی و IRIB، صدا و سیمای انحصاری ایران هستند، باقیمانده است.

بنابراین تنها امید باقیمانده عده ای در انتخابات آتی احمدی‌نژاد است که ممکن است مجدداً به صحنه سیاست بازگردد، حداقل آنطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد. در تابستان جاری، وزرای سابق او حزب جدیدی به نام حامیان بهره‌وری و توسعه ایران اسلامی را تاسیس کردند که متشکل بود از افراد مخالف [دکتر] روحانی و مخالف توافق هسته‌ای از جمله فریدون عباسی و مصطفی محمد نجاری.

البته ممکن است تلاش‌های او نتیجه عکس داده و حتی باعث شود محافظه‌کاران بیشتری به طرف ائتلاف میانه‌روها کشیده شوند. [دکتر] روحانی اوائل سال جاری به طعنه گفت هر حزبی که در کشور تاسیس می‌شود را باید به فال نیک گرفت.

* انتخابات مجلس خبرگان

علاوه بر انتخابات مجلس، انتخابات مجلس خبرگان در ماه فوریه را هم در پیش رو داریم

رفسنجانی به دنبال پر کردن بسیاری از کرسی‌های مجلس خبرگان توسط متحدان خود و پس گرفتن نفوذش است. براساس گزارش رفسنجانی در حال ایجاد ائتلافی برای سلطه بر مجلس خبرگانی است که [دکتر] روحانی و حسن خمیني، نوه پسری ارشد بنیانگذار جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد. نام خانوادگی خمینی در ایران مهم به شمار آمده و اگر او بخواهد وارد جریانات سیاسی شود، این نام می‌تواند درجه‌ای از مصونیت سیاسی را در اختیار وی بگذارد.

علی مطهری ، پسر رهبر انقلابی ترور شده در اوائل انقلاب شاهد این مدعاست: او اغلب از نظام انتقاد کرده و حتی در مسائلی چون فساد و فقر روبه ‌رشد به یک برقگیر برای ایرانیان ستم دیده و مظلوم تبدیل شده است. آینده خمینی به بهترین نحو با واکنش عناصر محافظه‌کار نظام نشان داده شده است.

در ۲۷ اکتبر، روزنامه جوان نزدیک به عناصر افراطی سپاه پاسداران انقلاب ، از حسن خمینی خواست که از اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد. اوائل سال نیز ، انصار حزب‌الله یک سازمان قدیمی که در اولین روزهای انقلاب شکل گرفت خمینی را تهدید به خشونت کرد.

البته یک منبع نزدیک به [دکتر] روحانی در تهران گفت که برای اصلاح‌طلبان به دست آوردن بیشتر کرسی‌های مهم مجلس خبرگان کار دشواری است. احتمالاً شورای نگهبانِ ریسک نکرده و نامزدهای اصلاح طلبان را در خلال مرحله بررسی صلاحیت ، رد می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
از توافق هسته ايي هيچ آبي براي ملت گرم نشد