پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
معاون وزیر بهداشت:

داروی گیاهی درنسخه پزشکان جایی ندارد

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 420940
معاون طب سنتی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به توسعه فعالیت ها در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت:علیرغم افزایش این فعالیت ها، پزشکان به تجویز داروهای گیاهی رغبت چندانی ندارند.
به گزارش جهان، دکتر محمود خدادوست روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا، آشنایی کم با خواص داروهای گیاهی و نداشتن شناخت کافی از طب سنتی را عامل اصلی این اقدام دانست و افزود: برای تجویز داروهای گیاهی باید در آموزش پزشکان تجدید نظر صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در حالیکه ۵۶ قلم از داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه قرار دارند اما اینگونه داروها در نسخه های پزشکان مشاهده نمی شود که این موضوع به آموزش پزشکان مرتبط است .

خدادوست با اشاره به اینکه آشنایی با داروهای گیاهی و طب سنتی باید جزو واحدهای درسی اجباری پزشکان قرار گیرد،تاکید کرد: در این صورت است که پزشکان با خواص و مزیت های داروهای گیاهی و طب سنتی آشنایی بهتری پیدا می کنند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت بیان کرد: در صورت آشنایی پزشکان با خواص و مزیت های داروهای گیاهی اقدام به تجویز آنها به بیماران خواهند کرد.

وی ضمن تایید اینکه اغلب داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه نیستند اظهار کرد: پیگیری برای تحت پوشش قرار گرفتن بیشتر داروهای گیاهی ادامه دارد تا مردم با آرامش بیشتری این داروها را مصرف کنند.

ایران با داشتن ۱۰ هزار گونه از نظر تنوع گیاهی در دنیا برتری دارد که این رقم معادل کل گونه گیاهی منطقه اروپا است. در حال حاضر ۲ هزار گونه گیاهان دارویی در کشور معرفی و مواد موثره ۴۰۰ گونه آن استخراج شده است.

سهم ایران در فرآوری، تولید و تجارت این محصول چشمگیر نیست و به همین منظور برای پیشرفت در این موضوع توجه به منابع طبیعی، حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از چرای بی رویه عرصه های منابع طبیعی و بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی و صنعتی ضروری به نظر می رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *