سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

پاشنه آشیل دولت ترکیه کجاست؟

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 449147
«فاروق لوغ اوغلو» با تشریح دلایل ناکامی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات اول نوامبر، سیاست های دولت ترکیه را موجب انزوای بیشتر این کشور در میان دوستان و دشمن تراشی های جدید دانست.
پاشنه آشیل دولت ترکیه کجاست؟
به گزارش جهان به نقل از مهر، مخالفان و منتقدان رجب طیب اردوغان بر این باورند که تمامی تلاش های حزب حاکم عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی صرفا یک بازی طراحی شده از سوی اردوغان و حزب حاکم برای حفظ ظاهر بوده است.

گفته می شود هدف رئیس جمهور ترکیه و هم حزبی هایش از کشاندن کشور به برگزاری انتخاباتی زودهنگام در فضای امنیتی ایجاد شده کاهش آرای حزب کردی دموکراتیک خلق به زیر حد نصاب ۱۰ درصد کل آرای ماخوذه است تا با این کار مانع از ورود آنها به پارلمان شده و اکثریت کرسی ها را به دست گیرد.

حملات اردوغان به رهبران این حزب در پی اعلام شکست مذاکرات صلح با کردها از سوی اردوغان شروع شد و با حملات ارتش به مواضع گروه پ ک ک در عراق، سوریه و داخل ترکیه تشدید شد.

مخالفان اردوغان بر این باورند که وی در این فضای امنیتی امیدوار است بتواند با کنار گذاشتن احزاب نزدیک به کردها که عامل شکست وی و حزبش در انتخابات ماه ژوئن بودند، بار دیگر پیروز انتخابات باشد تا از این طریق به آرزوی دیرینه خود در خصوص تغییر نظام سیاسی ترکیه جامه عمل بپوشاند.

از زمان آغاز حملات ارتش ترکیه به پ ک ک صدها نفر از نیروهای دو طرف و شهروندان این کشور کشته شده اند.

اردوغان و حزب حاکم ترکیه بیش از یک دهه در تلاش بوده اند تا نظام سیاسی ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تغییر دهند، هدفی که قرار بود با کسب اکثریت کرسی های پارلمان توسط حزب عدالت و توسعه محقق شود، اما نشد.

در همین راستا گفتگویی با «عثمان فاروق لوغ اوغلو» عضو ارشد حزب جمهوری خلق انجام شده که مشروح آن در زیر آمده است.

*نظرسنجی های اخیر در ترکیه نشان می دهند که با وجود تلاش های حزب حاکم عدالت و توسعه، این حزب قادر نخواهد بود بعد از انتخابات زود هنگام اول نوامبر دولت تک حزبی را تشکیل دهد. از سوی دیگر شاهد هستیم با وجود تلاش های بسیار اردوغان و حزب حاکم آرای حزب دموکراتیک خلق ها کمتر نشده است بلکه نسبت به دور قبلی انتخابات بیشتر خواهد بود. چرا حزب حاکم قادر به جلب حمایت مردم نبوده است؟

اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب حاکم عدالت و توسعه قادر نخواهد بود تا در انتخابات اول نوامبر اکثریت پارلمان را به دست آورد.

دلایل در مخمصصه افتادن حزب حاکم حداقل سه عامل هستند.

اول اینکه اوضاع امنیتی کشور بدتر شده و اقدامات تروریستی همچنان ادامه دارند و موجب از دست رفتن جان بسیاری می شوند و افکار عمومی بطور فزاینده به همان میزان که پ ک ک را مسئول این کشتار می داند به همان میزان دولت (یعنی حزب عدالت و توسعه) را مسئول آن می داند.

علت دیگر وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی کشور است که کاهش سرعت رشد اقتصادی، نرخ بیکاری بالا، کاهش سرمایه گذاری خارجی و بی ثباتی وضعیت سیاسی از علائم و نتایج آن است.

آخرین علت هم اصرار حزب حاکم بر ادامه سیاست هایی است که موجب انزوای بیشتر ترکیه از سوی دوستان و ایجاد دشمنان جدید می شود.

*روسیه در حال بمباران مواضع گروه های تروریستی در سوریه است. آیا می توان آن را نوعی تقابل بین روسیه و سوریه از یکسو و ترکیه از سوی دیگر دانست؟

افزایش تحرکات روسیه در سوریه لزوما منجر به مقابله روسیه و ترکیه نخواهد شد و همه چیز بستگی به نحوه مدیریت نظامی روسیه در سوریه توسط ترکیه، آمریکا و دیگرانی دارد که درباره اهداف روسیه در سوریه مسائلی را مطرح کرده اند.

به جای تلاش برای تغییر دادن روسیه تلاش ها و توجهات باید بر ایجاد یک روند سیاسی که بتواند به درگیری در این کشور پایان دهد متمرکز شود. اقدامات روسیه در سوریه بیانگر اهمیت مذاکراه برای فرونشاندن درگیری ها در سوریه است.

*چین در سوریه به روسیه پیوسته است. آیا می توان گفت که یکی از اهداف مشترک روسیه و چین از حضور نظامی در سوریه فشار بر ترکیه با هدف کاهش حمایت های این کشور از گروه های افراطی در آسیای مرکزی و شرق چین است؟

موضع چین درخاورمیانه بیشتر مربوط به سیاست های نفتی و گسترش نفوذ جهانی این کشور است تا نگرانی مشترک این کشور با روسیه برای متوقف کردن ترکیه در آسیای میانه و شرق چین. حمایت ها از گروه های افراطی در آسیای میانه از سوی برخی کشورهای دیگر خاورمیانه صورت می گیرد.

در خصوص شرق چین هم حزب حاکم عدالت و توسعه با هدف جلوگیری از تنش بین ترکیه و چین در سیاست های خود بازنگری کرده است.

*آیا اقدامات نظامی روسیه در سوریه می تواند تاثیری در آرای حزب حاکم در انتخابات پرلمانی ترکیه در اول نوامبر داشته باشد؟

خیر، اقدامات روسیه نمی تواند در نتایج انتخابات اول نوامبر ترکیه تاثیر داشته باشد.

با اینحال نحوه واکنش ترکیه به اقدامات روسیه در سوریه (و پاسخش به بحران اوکراین) برانتخاب رای دهندگان ترک تاثیر خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *