سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲

مجتهد: حال ملک سلمان وخیم است !

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب: 409745
فعال عربستانی با اشاره به وخامت وضعیت سلامتی "ملک سلمان" پادشاه جدید عربستان گفت؛ به علت تنش شدید بر سر نفوذ بین شاهزادگان، احتمال درگیری بین نهادهای تحت سلطه آنها و حتی ترور شخصیت های بانفوذ و متخاصم دربار آل سعود وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، این فعال عربستانی که طی سالهای اخیر به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان با نام مستعار "مجتهد"، شهرت بسیاری را در این کشور کسب کرده است؛ در جدیدترین اظهاراتش از سناریوی نزاع های احتمالی در عربستان که خطرناک ترین آنها خشونت مسلحانه داخلی و تلاش برای ترور اعضای خاندان سلطنتی پرده برداشت.

مجتهد تأکید کرد که وضعیت در عربستان، بی ثبات و پیچیده است و بیشتر آگاهان اوضاع در داخل عربستان در حالت نگرانی، عدم اطمینان و نگرانی درباره آینده به سر می برند.
وی افزود: عربستان با نزاع داخلی در خاندان حاکم مواجه است و این امر به پایان یافتن خود به خود هیبت و سلطه آن و سرازیر شدن مشکلات عراق و یمن به مرزهای عربستان و ناتوانی نظام حاکم در زمینه تعامل با آن و همچنین خشونت مسلحانه در داخل عربستان از سوی گروههای مسلح افراطی مقیم خواهد بود.

مجتهد بر این باور است که وضعیت سلامتی ملک سلمان وخیم است و مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد آل سعود از نظر شخصیتی ضعیف است و در زمینه تصمیم هایی که در حال حاضر در عربستان اتخاذ می شود نقش و جایگاهی ندارد. اما محمد بن نایف جانشین ولیعهد تنها کسی است که با احتیاط و با نگاه یک دولتمدار رفتار می کند. اما قدرت واقعی در اختیار وی نیست. زیرا محمد بن سلمان، پسر پادشاه، رئیس دیوان پادشاهی و وزیر دفاع به شخص قدرتمند واقعی نظام تبدیل شده است و بدون هیچ مانعی اقدام به دخل و تصرف در امور می نماید و وی فرد متهوری است که درباره عواقب امور، حسابگری نمی نماید.

این فعال عربستانی، خاطرنشان می کند: متعب بن عبدالله وزیر دیوان پادشاهی کاملا تشنه انتقام است و برای این منظور برنامه ریزی می کند ولی نمی داند دقیقا چه اقدامی را انجام دهد. اما مشاهده شده است که وی در نشست های شورای عالی امنیت و سیاست به ریاست شاهزاده محمد بن نایف که از سوی ملک سلمان تشکیل شده، شرکت نکرده است. بنابراین هر اقدامی از جانب متعب، اعم از رویارویی رسانه ای با استفاده از رسانه های وابسته به خودش علیه محمد بن نایف تا هماهنگی با امیر مقرن بن عبدالعزیز، برای اقدام علیه محمد بن نایف و محمد بن سلمان و ترور یا حتی درگیری مسلحانه با گروه مقابل، محتمل است.

وی افزود: متعب پسر ملک عبدالله، به مرگ عمویش ملک سلمان خوشبین است و با عموی دیگرش و ولیعهد کنونی یعنی مقرن بن عبدالعزیز توافق کرده است که در صورت به قدرت رسیدن مقرن، وی اقدام به برکناری محمد بن نایف نماید.

ملک سلمان بر این باور است که در صورت مرگ ملک سلمان، رویارویی دو محمد کاملا محتمل است. زیرا در صورتی که محمد بن سلمان طعم قدرت را بچشد هرگز دادن اختیارات به محمد بن نایف در امور سیاسی و امنیتی را برخواهد تافت. همچنین عموی دیگرش و وزیر کشور سابق عربستان یعنی احمد بن عبدالعزیز خود را نسبت به قدرت سزاوارتر می داند و عده ای از بزرگان خاندان آل سعود نیز وی را در این زمینه مستحق می دانند و بعید به نظر نمی رسد وی و طرفدارانش دست به اقداماتی بزنند.

مجتهد همچنین به نگرانی های داخلی به علت کاهش قیمت نفت اشاره می کند و می گوید: شماری از پروژه ها در عربستان متوقف شده است. این در حالی است که "شاهزادگان فاسد" بر سر غارت اموال عمومی، با یکدیگر رقابت می کنند و این امر بدان معنی است که شمار بیشتری از پروژه ها تعطیل خواهند شد و نقدینگی در کشور دچار ضعف بیشتری خواهد گردید.

این فعال عربستانی تأکید کرد: به دنبال اینکه ثابت شد سیاست های عربستان هیچ تغییری نخواهد کرد و تنش نظام با مخالفان و به ویژه اسلامگرایان ادامه خواهد یافت، خوش بینی های اسلامگرایان عربستانی به وضعیت کنونی و تغییرات در مناصب کشور پایان یافت.

مجتهد افزود: هیچ گونه تغییری در زمینه حقوقی در عربستان به وجود نخواهد آمد. زیرا نگاه مالکیت نسبت به قدرت و تصور سلطه دائم بر مردم و تحمل نکردن مخالفان، هرگز تغییر نخواهد کرد و هیچ کدام از زندانیان، به جز کسانی که نسبت به عدم تکرار اقداماتشان تعهد ارائه کنند، از زندان آزاد نخواهند شد. علاوه بر این، وضعیت آزادی ها، آزادی بیان، آزادی تجمعات و تجارت و آمد و شد دستخوش هیچ گونه تغییری نخواهد شد و در سیاست ها در قبال مردم، دین، فرهنگ و رسانه هیچ گونه دگرگونی به وجود نخواهد آمد.

مجتهد درباره هیئت بیعت گفت: این هیئت دیگر، عملا وجود خارجی ندارد و کاملا نادیده گرفته می شود. در واقع هیئت مذکور از سوی ملک عبدالله بر دیگران تحمیل شد و وی در واقع وی در چاه چنین اقدامی افتاد. ملک عبدالله، پس از آن نایف، سلمان و مقرن را بدون مشورت یا اعلام نظر این هیئت به ولایتعهدی عربستان معرفی کرد. علاوه بر این، نظام دینی و شورای عالی علما و افتای عربستان کاملا در خدمت نظام سیاسی است و نمی تواند خارج از این چارچوب اظهار نظر نماید.

وی درباره سیاست خارجی عربستان گفت: با وجود اینکه آل سعود مخالف برکناری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و بازگشت اسلامگرایان به قدرت هستند، اما عربستان، کمک های مادی اش به مصر را متوقف خواهد کرد. دلیل این امر نیز، کاهش قیمت نفت و تضعیف منابع درآمد عربستان است.

مجتهد موضع عربستان در یمن را بی ثبات دانست و اظهار داشت: محمد بن نایف مسئول مدیریت این پرونده است. اما نمی داند چه اقدامی را انجام دهد. زیرا وی نیز مانند امریکایی ها به علت تنفر و دشمنی با القاعده درباره اقدامات حوثی ها سکوت کرد. اما امروزه با بیشتر قبائل یمنی متحد شده است. این در حالی است که کمک به هر کدام از این قبایل، در حقیقت به منزله کمک ناخودآگاه به القاعده است.

این فعال عربستانی پایگاه اجتماعی تویتر تأکید می کند که از جمله اولویت های گروه تروریستی داعش سرنگون کردن نظام آل سعود است، به ویژه اینکه نظام آل سعود با پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش، خود را جبهه رویارویی با این گروه افراطی قرار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نابود باد آل سعود و داعش و القاعده.
کی القاعده رو ساخته؟ عربستان و امریکا از القاعده متنفرن؟؟؟