شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

داعش پاسخی جعلی به تمدن اسلامی

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 393149
کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقا در نشستی بررسی تکنیک های رسانه ای داعش گفت: این گروهک پاسخ ساختگی غربی به آرزوهای هزار ساله تمدن اسلامی است.
داعش پاسخی جعلی به تمدن اسلامی
به گزارش جهان، جعفر قناد باشی در نشست تخصصی بررسی تکنیک های رسانه ای داعش که در دانشکده خبر ایرنا برگزار شد، بیان کرد: در خصوص نحوه تشکیل داعش و عقبه فکری این گروه تروریستی نظریه های مختلفی وجود دارد و ساختار مخفیانه این گروه نیز بر ابهام ها افزوده است، اما آنچه مشخص است اینکه قدرت های منطقه ای و جهانی در بوجود آمدن این گروه نقش داشته اند و نباید فکر کنیم داعش خود به خود و در عصر برخی تحولات تشکیل شده است.

وی افزود: هم اکنون گروه داعش و گروه های هم پیمان با این گروه در تقاط مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا حضور دارند، برای مثال انصار بیت المقدس در صحرای سینا، بوکو حرام در سومالی و انصار الشرعیه در لیبی و تونس فعال هستند.

این کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقا گفت: فضای اصلی تحت سیطره این گروه منطقه بین عراق و سوریه می باشد، جایی که از گذشته های دور بسیاری از کارشناسان براین باور بودند که هرکه بر این منطقه تسلط داشته باشد، صاحب آینده سرنوشت جهان اسلام است.

وی ادامه داد: در نقشه هایی که به عنوان آرمان تشکیل دولت مد نظر خویش منتشر کرده اند قلمرو آنان از نیمه شمالی آفریقا تا مالزی می باشد که ایران را نیز با عنوان ولایت خراسان شامل می شود.
قناد باشی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در این گروه حضور دارند الزاما مردمان پوست کلفت صحراهای لیبی نیستند بلکه جوان های ناز پرورده کشورهای اروپایی اند که تحت تاثیر کار فکری سنگینی که روی آنان انجام می شود به مرزی می رسند که می توانند چاقو دست بگیرند و به این وضع فجیع سر افراد را از تن جدا کنند.

کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقایادآور شد: تا قبل از فروپاشی کمونیسم، غربی ها بصورت علنی با دین داران درگیر نمی شدند بلکه بر عکس از دین به عنوان سلاحی در مقابل پیشروی کمونیسم استفاده می کردند، چنانچه شاهد بودیم پس از لشکرکشی شوروی به افغانستان در این کشور جهاد مذهبی به راه انداختند.

وی افزود: این در حالیست که دقیقا پس از فروپاشی کمونیسم هجمه به ادیان و بویژه دین اسلام آغاز شد، مدت کوتاهی پس از فروپاشی شوروی شاهد انتشار کتاب آیات شیطانی بودیم که نه بصورت یک کتاب آکادمیک بلکه در قالب رمان منتشر شد تا گستره وسیع تری داشته باشد، رمانی که مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفت و جایزه دریافت کرد.

قناد باشی اضافه کرد: پس از فروپاشی کمونیسم غربی ها که دیگر خطری از این ناحیه نسبت به خود نمی دیدند شروع به انتشار مطالب توهین آمیز علیه مسلمانان کردند، فیلم ساختند، کاریکاتور پیامبر اسلام را کشیدند و موارد مشابه بسیار دیگر را رقم زدند.

کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقا گفت: پدیده داعش از منظر اصحاب رسانه به این سبب اهمیت ویژه دارد که یکی از خبرسازترین پدیده های دو دهه آینده دنیاست، چنانچه دیدم آمریکایی برای مقابله با داعش زمان مشخصی تعیین نکرد یا به روایتی دیگر یک دوره سی ساله را عنوان کرد.

وی تصریح کرد: داعش یک پدیده سیاسی اقتصادی است که مشخصا ابعاد اقتصادی دارد و جالب است که همیشه در سرزمین هایی که نفت دارند ظهور می کند، همچون موصل، شمال سوریه و مناطق نفت خیزی که در نیجریه واقع است.

قناد باشی افزود: از سوی دیگر پدیده داعش یکی از بهترین حوزه ها برای خبرنگاران کنجکاوی است که می خواهند پا میدان ماجراجویی بگذارند و سر از توطئه ها و اسناد محرمانه در بیاورند که این خود سبب پوشش رسانه ای هرچه بیشتر تحرکات این مجموعه تروریستی می شود.

کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقا گفت: داعش پاسخ دروغین به خواسته های بیش از یک هزار ساله یک تمدن قدیمی به جهان اسلام تحمیل شده است، زیرا مسلمانان برای بیش از یک هزار سال گذشته همواره آرزوی تشکل یک حکومت اسلامی مقتدر را داشته اند که توسط افرادی اسلامی اداره شود، احکام اسلامی در آن اجرا شود و ایدئولوژی اسلامی داشته باشد.

وی یادآور شد: قبلا هم در راستای پاسخ دروغین به آرزوهای تمدنی مسلمانان شاهد حضور چهره های دست نشانده سازمان های امنیتی غربی در کشورهای اسلامی همچون مورد خلیفه داعش بوده ایم که در این خصوص می توان به مورد ظهور ژنرال جعفر نمیری در سودان اشاره کرد که عمامه به سر گذاشته بود و مشروب فروشی ها را تخریب می کرد.

قناد باشی ادامه داد: در خصوص اینکه داعش و پدیده های مشابه آن از کجا بروز کرده اند با توجه به تجربیات قبلی می توان گفت فعالیت های آنان تقلید و کپی برداری از گروه "تکفیر و الهجره" مصر به رهبری مصطفی شکری می باشد، آنان برداشت های ناصحیح از فریضه جهاد در اسلام دارند و روش نادرست در مواجه با استکبار و استبداد و استعمار را در پیش گرفته اند.

کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقا تصریح کرد: آنچه مشخص است تربیت و تعالیم سری و غیر مستقیم سرویس های جاسوسی و امنیتی غربی بویژه انگلستان و آمریکا در حرکات آنان مشهود است، بسیاری از اقدامات داعش کارشناسان را به یاد فرقه سازی های انگلستان می اندازد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر ایجاد داعش و فعالیت های آن نسخه بروز رسانی شده پروژه ساخت القاعده آمریکایی هاست که در افغانستان اجرا شد.در آن پروژه نیز طراحی با آمریکا و انگلیس، پول و ایدئولوژی با عربستان سعودی و مکان اجرای آموزش های نظامی با پاکستان بود که مورد آخر در خصوص داعش به اردن و ترکیه سپرده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *