پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

راه حل کنگره برای تسلیم رهبر انقلاب ایران!

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 393644
یک نشریه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به تهدیدهای جمهوری‌خواهان کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد که اعمال عجولانه تحریم‌ها جدید علیه ایران نتیجه معکوس خواهد داشت و تئوری عدم صداقت آمریکا در مذاکرات را تقویت می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه فرانسوی «اورینت لوژور» طی گزارشی نوشت: تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران خطر ایجاد دردسر برای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر اکثریت جمهوری‌خواه کنگره این کشور که به شدت خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران هستند، را به دنبال دارد.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که از ماه ژانویه کنترل کنگره را در دست خواهند گرفت، پیشتر تهدید کرده بودند که در صورت عدم حصول توافق طی ضرب‌الاجل تعیین شده تا ۲۴ نوامبر، آمریکا تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را علیه بخش‌های استراتژیک ایران نظیر بخش‌های نفتی و معادن اعمال خواهد کرد و مدعی‌اند چنانچه رهبر انقلاب ایران با چنین مساله ای مواجه شود، مجبور به تسلیم خواهد شد.

این در حالی‌ است که شماری از کارشناسان آمریکایی معتقدند که تشدید عجولانه و شتابزده تحریم‌ها می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد و آن دسته از سیاستمداران ایرانی را که معتقدند آمریکا صادقانه مذاکره نمی‌کند، تقویت می‌کند.

بنا به اعتقاد «جورج پرکوویچ» از بنیاد کارنگی، چنانچه کنگره به اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران رأی دهد، این امر نتیجه معکوس خواهد داشت و در واقع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند اتحاد بین‌المللی را در هم بشکند و متحدان آمریکا نظیر ترکیه و هند را که به ایران نیز نزدیک هستند و تحریم‌های یکجانبه کنگره آمریکا علیه ایران را تحریکی غیرسازنده می‌دانند، از آمریکا دور کنند.

علاوه بر این رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای ادامه حرکت در مسیر دیپلماسی، می‌تواند از حق وتو خود در قبال هرگونه اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران استفاده کند اما در نهایت باید دانست که درگیری‌های داخلی شرایط را برای انعقاد توافق دائمی میان ایران و آمریکا نامساعد می‌کند.

به گفته «جان برادشاو» مدیر اجرایی شبکه امنیت ملی آمریکا، ایرانی‌ها به ظرفیت و توانایی آمریکا برای تعهد بلندمدت اعتماد ندارند و حتی اگر رئیس‌جمهور این کشور هم در کوتاه‌مدت این امر را محقق کند، کنگره قادر به عقب راندن دیپلماسی است.

مهلت ضرب‌الاجل تعیین شده در توافق سال گذشته ژنو روز دوشنبه گذشته به پایان رسید اما پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا طرفین به دلیل حل نشدن بعضی از مسائل توافق ژنو، مذاکرات و مفاد برنامه اقدام مشترک را به مدت ۷ ماه تا نهم تیر ۱۳۹۴ تمدید کنند و قرار شد دو طرف طی چهار ماه به یک چارچوب سیاسی برای توافق جامع دست یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين بار آمريكا به جاي تحريم جديد و كاهش فروش نفت ايران، قيمت نفت را پايين كشيد.